آمریکا مدعی شناسایی محل استقرار موشک هسته‌ای جدید روسیه شد

دو پژوهشگر آمریکایی مدعی شدند که محل احتمالی استقرار موشک کروز هسته‌ای جدید «بوروستنیک» روسیه را شناسایی کرده‌اند که از سوی ناتو «اسکای فال» نامیده شده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، دو محقق آمریکایی مدعی هستند که محل استقرار احتمالی موشک کروز هسته ای ۹ ام ۳۷۰ بوروستنیک (نوعی موشک ... آمریکا مدعی شناسایی محل استقرار موشک هسته‌ای جدید روسیه شد

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, ناتو

نیکلای پاتروشف: اقدامات خصمانه آمریکا و ژاپن بی‌پاسخ نخواهد ماند

دستیار رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که اقدامات خصمانه آمریکا و ژاپن در اطراف مرزهای روسیه بی‌پاسخ نخواهد ماند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «نیکلای پاتروشف» دستیار رئیس جمهور روسیه در سخنانی اعلام کرد: آمریکا و همپیمانانش در تلاش هستند که وضعیت مرزهای روسیه را متشنج کنند و به صورت مداوم توانمندی‌های ... نیکلای پاتروشف: اقدامات خصمانه آمریکا و ژاپن بی‌پاسخ نخواهد ماند

ادامه

آسیا, آمریکا, اقیانوسیه, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, خبر, روسیه, ژاپن

رسانه انگلیسی: آمریکا نظم جهانی را تهدید می‌کند، نه چین

ایالات متحده مدعی است که چین نظم بین‌المللی مبتنی بر قانون را تهدید می‌کند، اما اقدامات پکن نشان می‌دهد که این کشور تنها به دنبال الزام تمام کشورها به رعایت قوانین بوده و سعی دارد نسخه‌ای از نظم بین‌المللی را حاکم کند که منافع تمام کشورها را لحاظ کند. به گزارش ایسنا، پایگاه تحلیلی انگلیسی ... رسانه انگلیسی: آمریکا نظم جهانی را تهدید می‌کند، نه چین

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, سازمان ملل, سوریه, صهیونیسم, عراق, غرب, غرب آسیا, فلسطین, مصر, ناتو, نسل‌کشی, هندو پاسیفیک

سفیر روسیه : آماده همکاری با شیلی در زمینه برقراری سیستم پرداخت “میر” هستیم

ولادیمیر بلینسکی سفیر مسکو در سانتیاگو گفت که روسی آماده همکاری با شیلی در زمینه امکان استفاده از کارت های سیستم پرداخت میر در این کشور است. به گزارش ایرنا از خبرگزاری روسی تاس، بلینسکی افزود : در تماس با شیلیایی‌ها، ما آمادگی طرف روسی برای بررسی امکان استفاده از کارت های بانکی Mir در ... سفیر روسیه : آماده همکاری با شیلی در زمینه برقراری سیستم پرداخت “میر” هستیم

ادامه

آمریکای لاتین, اقتصادی, اوکراین, بلاروس, جنگ سرد, جهان, روسیه, شیلی, صلح, کوبا, مصر, میانمار

«ناتو»، سلاح‌های هسته‌ای، و «جنگ سرد»ی تازه

کنی کویل، روزنامه‌نگار ترقی‌خواه انگلیسی و صاحب‌نظر در زمینهٔ مسایل سیاست‌های منطقه‌ای که در کشورهای شرق آسیا فعالیت می‌کند، در تحلیلی بر نوشته‌های وزیر امور خارجه جدید بریتانیا دربارهٔ آسیا و منطقه هند و اقیانوس آرام- مناطقی که احتمال زیاد درگیری نظامی در آن‌ها داده می‌شود- آیندهٔ سیاست خارجی دولت “حزب کارگر” را بررسی می‌کند. ... «ناتو»، سلاح‌های هسته‌ای، و «جنگ سرد»ی تازه

ادامه

آمریکا, استرالیا, امنیتی, انگلیس, تایوان, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, ژاپن, فیلیپین, کانادا, کره جنوبی, محیط زیست, مقاله, ناتو, هندو پاسیفیک, هندوستان

ناتو با بهانه چین نمی‌تواند «رویای آسیا-اقیانوسیه» خود را محقق کند

نشست سران «ناتو» از سه شنبه ۹ جولای (۱۹ تیر) در واشنگتن آغاز به کار کرده و تا پنجشنبه ۱۱ جولای (۲۱ تیر) ادامه خواهد داشت.

به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ امسال مصادف با هفتاد و پنچمین سالگرد تاسیس «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» (NATO) است. به ادعای آمریکا، این «بلندپروازانه‌ترین اجلاس از زمان پایان جنگ سرد» است. با این وجود، شبیه نشست‌های ناتو طی سه سال گذشته، دستور کار رویداد واشنگتن چیز جدیدی نیست و همچنان «تقویت توانمندی‌های نظامی، کمک به اوکراین و برنامه مشارکت جهانی» است.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در کنفرانس خبری پیش از این نشست گفت «ما باید همکاری نزدیک‌تری با شرکای خود در منطقه آسیا-اقیانوسیه» برای برخورد با چین و دیگر کشورها داشته باشیم. رسانه‌های به شکل گسترده‌ای این اظهارنظر این گونه تفسیر کردند که ناتو از چین به عنوان بهانه‌ای برای مداخله در منطقه آسیا-اقیانوسیه و حفظ هژمونی آمریکا استفاده می‌کند.

ناتو به عنوان میراث به جا مانده از جنگ سرد و بزرگترین گروه نظامی جهان، از زمان شکل‌گیری ابزاری برای آمریکا به منظور وارد شدن در تقابل ائتلافی و کنترل و مستثنی کردن دیگر کشورها بوده است. ناتو طی جنگ سرد تحت رهبری ایالات متحده، با کنترل کشورهای اروپای غربی به مهار شوروی سابق پرداخت.

ناتو پس از پایان جنگ سرد به وسیله کنترل کشورهای اروپایی، روسیه را به حاشیه راند. آمریکا طی دهه گذشته تمرکز راهبرد جهانی خود را به آسیا-اقیانوسیه تغییر داده و چین را یک رقیب راهبردی خود لحاظ کرده است. ناتو تلاش داشته نفوذ خود را در آسیا-اقیانوسیه گسترش دهد، امری که روند بسیار خطرناکی محسوب می‌شود.

دنیای خارج طی سال‌های اخیر شاهد این بوده که در اجلاس ناتو، تحت رهبری آمریکا، بیانیه‌هایی صادر شده که در آن «تهدید چین» بزرگنمایی و سعی شده چین را به یک «دشمن خیالی» تبدیل کند تا کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه را مجبور سازند جانب یک طرف را بگیرند؛ رهبران ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزیلند به طور منظم در نشست‌های ناتو شرکت کرده‌اند؛ ایالات متحده همچنین برخی اعضای ناتو را تحت فشار قرار داده تا موضوع «دریای جنوبی چین»، «تنگه تایوان» و مسائل به اصطلاح «آزادی دریانوردی» را تحریک کنند و به این ترتیب تقابل میان کشورهای آسیا-اقیانوسیه را دامن بزنند و راه را برای مداخله نظامی در امور آسیا-اقیانوسیه هموار کنند.

به ظاهر آمریکا مستمرا در حال ایجاد یک نسخه «آسیا-اقیانوسیه‌ای» از ناتو است. اما در باطن، برای ناتو ایجاد یک «احاطه» مقابل چین در آسیا دشوار است چه رسد به مثلا معماری جدید امنیتی در منطقه آسیا-اقیانوسیه.

اولا، اکثریت گسترده کشورهای منطقه آسیا-اقیانوسیه ناتو را نمی‌پذیرند یا از آن استقبال نمی‌کنند. ناتو مدعی است که ائتلافی از ارزش‌هاست در حالی که کشورهای منطقه آسیا-اقیانوسیه نظام‌ها و ویژگی‌های تمدنی متنوع دارند که به این معناست که آنها ناتو را که ارزش‌های غربی و برتر بودن نهادینه آن را ترویج می‌کند، نخواهند پذیرفت.

ایالات متحده، ناتو را به مثابه ابزاری راهبردی برای حفظ هژمونی می‌انگارد در حالی که اکثر قریب به اتفاق کشورهای منطقه آسیا-اقیانوسیه از هژمونی متنفرند و با آن مخالف و نمی‌پذیرند ناتو هژمونی را بر این منطقه تحمل کند.

ناتو از یک منظر کاربردی دارای تاریخچه طولانی ایجاد و تحریک جنگ‌ها پس از جنگ سرد است. درگیری روسیه-اوکراین در حال حاضر به درازا کشیده که به شکلی مستقیم با دمیدن مستمر ناتو به شعله‌های این جنگ، ارتباط دارد. این واقعیت زنگ خطر را برای اکثریت کشورهای منطقه آسیا-اقیانوسیه به صدا در آورده است.

تصور اینکه بذر راهبرد ناتو در آسیا-اقیانوسیه بتواند در زمینی که کلا مخالف جنگ است و بر همکاری‌های توسعه‌ای تمرکز دارد، زنده بماند، دشوار است.

ثانیا، در درون ناتو نیز اعضای زیادی وجود دارند که مقابل «آسیا-اقیانوسیه‌سازی ناتو» مقاومت می‌کنند. اعضای اروپایی ناتو امیدوارند که ناتو بر مسائل امنیتی خود اروپا تمرکز کند. آنها بر این باورند که استفاده از منابعشان در منطقه آسیا-اقیانوسیه کارکرد امنیتی ناتو در اروپا را تضعیف خواهد کرد.

قدرت‌های سنتی اروپا مثل آلمان و فرانسه و همچنین بیشتر کشوهایی که پس از جنگ سرد به ناتو پیوستند، ملاحظاتی را درباره حضور روزافزون ناتو در منطقه آسیا-اقیانوسیه دارند. «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه مکررا اظهار داشته که اروپا باید «خودمختاری راهبردی» خود را دنبال کند. او همچنین سال گذشته هشدار داد که ناتو نباید فراتر از اقیانوس اطلس شمالی گسترش یابد.

در عین حال با اینکه ناتو سعی در بزرگنمایی «تهدید چین» داشته، بیشتر اعضای آن روابط پایدار خود با چین را حفظ کرده و اکثریت کشورهای منطقه آسیا-اقیانوسیه نیز چین را لنگرگاه ثبات و رفاه منطقه‌ای و حتی جهانی می‌دانند.

برای ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزیلند که ناتو از آنها حمایت کرده دشوار است که از همکاری عملگرایانه با چین آن هم فقط برای تامین منافع خود با آمریکا دست بکشند.

هر اندازه که ناتو بزرگنمایی کند و جنجال به راه اندازد نمی‌تواند این حقیقت را کتمان کند که هم در داخل و هم از خارج به دام افتاده، چه رسد به این واقعیت که منبع تهدید برای ثبات جهانی است.

به اصطلاح راهبرد آسیا-اقیانوسیه ناتو طرحی برای تحریک جدایی، تقابل و حتی جنگ و در خدمت هژمونی ایالات متحده است. این مخالف روند تاریخی است و چیزی جز شکست و ناکامی در انتظار آن نیست.

رسانه‌های آلمانی طرح جنگی ادعایی برلین علیه روسیه را فاش کردند

رسانه‌های آلمانی «اشپیگل» و «بیلد» گزارش دادند که وزارت دفاع آلمان برای یک درگیری نظامی احتمالی با روسیه برنامه‌های اضطراری طراحی کرده است. به گزارش ایسنا، بنا بر گزارش‌ها، آلمان نقش کلیدی را به عنوان یک کشور ترانزیت برای نیروهای ناتو ایفا می‌کند و انتظار می‌رود جمعیت و خدمات مدنی آن به پرسنل نظامی خارجی ... رسانه‌های آلمانی طرح جنگی ادعایی برلین علیه روسیه را فاش کردند

ادامه

آلمان, اروپا, اروپای مرکزی, بلژیک, جنگ سرد, خبر, روسیه, شرق اروپا, ناتو, هلند

خطر تبدیل شدن اروپا به میدان جنگ آمریکا و روسیه

سخنگوی کرملین با اشاره به بازگشت ویژگی‌های جنگ سرد در روابط غرب با روسیه، تاکید کرد که آلمان، آمریکا، فرانسه و انگلیس به طور مستقیم در درگیری نظامی اوکراین شرکت دارند. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین ابراز عقیده کرد که در روابط غرب با روسیه تمامی ویژگی‌های ... خطر تبدیل شدن اروپا به میدان جنگ آمریکا و روسیه

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, استراتژی, انگلس, اوکراین, جنگ سرد, روسیه, غرب, فرانسه, گزارش, ناتو

همهٔ شواهد به بروز جنگی جهانی اشاره می‌کنند، چه در پیش است؟

افزایش بهای طلا نشانهٔ خوبی است که به‌رغم اظهارات رهبران غربی ما به سوی جنگی بزرگ‌تر و گسترده‌تر پیش می‌رویم. نادیده گرفتن این امر و تمرکز بر مسائل داخلی، گزینه‌ای معقول نمی‌باشد. آیا جنگ جهانی سوم پیشاپیش آغاز شده است؟ رهبران قدرت‌های امپریالیستی این امر را به‌شدت انکار می‌کنند، اگرچه مشهود است که هم‌اکنون در ... همهٔ شواهد به بروز جنگی جهانی اشاره می‌کنند، چه در پیش است؟

ادامه

آلمان, آمریکا, اسپانیا, اسراییل, امپریالیسم, انگلیس, اوکراین, ایران, ایمنی, تحریم, تنش‌زدایی, جنگ سرد, جهان, خاورمیانه, روسیه, ژاپن, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, طبقه کارگر, غرب, فلسطین, نسل‌کشی, هژمونیسم

رزمایش دریایی چین و روسیه در جنوب چین

وزارت دفاع چین اعلام کرد رزمایش دریایی مشترک میان نیروهای مسلح چین و روسیه در جنوب چین در حال برگزاری است و هدف آن تقویت توان طرفین در مقابله با تهدیدات امنیتی عنوان شده است. به گزارش ایسنا، وزارت دفاع چین در بیانیه‌ای هدف از رزمایش مشترک نیروهای مسلح چین و روسیه را که در ... رزمایش دریایی چین و روسیه در جنوب چین

ادامه

امنیتی, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, صلح, مشارکت راهبردی