مشاجره رئیس‌جمهور بولیوی و ژنرال‌های شورشیِ ارتش، درحالی‌که مردم به مقابله با کودتا برخاسته‌اند + فیلم

تصاویر منتشرشده نشان می‌دهد که ساعاتی پیش از شکست کودتا، رئیس‌جمهور بولیوی از فرمانده کودتاگران می‌خواهد که نظامیان شورشی را به پادگان‌ها برگرداند، اما او خودداری می‌کند.

به گزارش خبرگزای مهر، خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» تصاویری اختصاصی از مشاجره بین «لوئیس آرس» رئیس جمهور بولیوی و ژنرال «خوان خوزه زونیگا»، فرمانده کودتاگران منتشر کرد که در آن آرس به ژنرال زونیگا و شورشیان نظامی دستور می‌دهد که به پادگان‌های خود برگردند، اما آنها از دستور رئیس‌جمهور سرپیچی می‌کنند.

این مشاجره بین رئیس‌جمهور و فرمانده کودتاگران ساعاتی قبل از شکست کامل کودتا ضبط شده؛ هنگامی که ژنرال زنیگا و نظامیان شورشی تحت امر او با ورود به کاخ ریاست‌جمهور قصد سرنگونی دولت لوئیس آرس داشتند. زونیگا اندکی بعد دستگیر شد.

به گزارش راشاتودی، «ایوان لیما» وزیر دادگستری دولت بولیوی اعلام کرد که ژنرال «خوان خوزه زونیگا» رهبر کودتای شکست‌خورده این کشور به ۲۰ سال زندان محکوم خواهد شد.»؛ اتهام ژنرال زونیگا «شورش مسلحانه و تروریسم» است.

ساعاتی پیش لوئیس آرس، رئیس جمهور بولیوی، در کنفرانسی خبری ضمن اعلام شکست کودتا در این کشور اعلام کرد که ژنرال «خوان خوزه زونیگا» رهبر کودتاگران در لاپاز، پایتخت این کشور، دستگیر شده است. تلویزیون دولتی بولیوی هم از عقب نشینی زره پوش‌های ارتش و باز پس‌گیری اماکن حیاتی لاپاز توسط پلیس خبر دادند.

به گفته «کارلوس دل کاستیو» وزیر کشور بولیوی در درگیری بین کودتاگران و ارتش و مردم بولیوی دست‌کم ۹ نفر زخمی شدند و نیروهای پلیس ژنرال‌های دخیل در کودتا را بازداشت کردند، از جمله خوان خوزه زونیگا که فرماندهی این کودتا را بر عهده داشت. ژنرال نیروی هوایی «مارسلو خاویر سگرا» و معاون دریاسالار خوان آرنس سالوادور نیز بازداشت شدند. دفتر دادستانی بولیوی زونیگا را به تروریسم متهم کرده است.

در پی اقدام گروهی از نظامیان ارتش بولیوی به سرکردگی ژنرال زونیگا برای کودتا در این کشور، برخی از کشورهای جهان از جمله وزارت خارجه کشورمان تلاش برای کودتا در این کشور را محکوم کردند. شامگاه چهارشنبه گروهی از نظامیان ارتش بولیوی با سرکردگی ژنرال زونیگا با یورش به کاخ ریاست‌جمهوری بولیوی قصد سرنگونی دولت لوئیس آرس داشتند که این شورش نظامی شکست خورد.
با این حال به دلیل عدم همراهی برخی از فرماندهان ارشد ارتش، این کودتا در نهایت ناکام ماند.

تلویزیون بولیوی نیز صحنه‌های از تجمع شهروندان در اطراف کاخ ریاست‌جمهوری بولیوی و خواندن سرود ملی این کشور منتشر کرد.