اذعان استولتنبرگ؛ کی‌یف باید تسلیم قلمرو را بپذیرد

دبیرکل سابق ناتو می‌گوید که اوکراین برای دستیابی به صلح و تضامین امنیتی باید تسلیم بخشی از خاک خود به روسیه را بپذیرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، ینس استولتنبرگ، دبیرکل سابق ناتو در نخستین گفت‌وگو پس از اتمام دوران دبیرکلی این ائتلاف، تاکید کرد که کی‌یف برای دستیابی به صلح و ... اذعان استولتنبرگ؛ کی‌یف باید تسلیم قلمرو را بپذیرد

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحادیه اروپا, امنیتی, اوکراین, تحلیل, جنگ نیابتی, روسیه, ژاپن, صلح, فنلاند, ناتو

ناتوانی لهستان در جمع‌آوری پناهندگان اوکراینی برای اعزام به جنگ

وزیر دفاع لهستان اعلام کرد که این کشور نتوانسته است پناهندگان اوکراینی را برای جنگ در کشورشان استخدام کند. به گزارش باشگاه خبرنگاران: ولادیسلاو کوچینیاک-کامیش، وزیر دفاع لهستان از شکست کشورش در تشکیل آنچه تیپ اوکراین خواند از پناهجویان اوکراینی در لهستان برای اعزام آنها به جنگ اوکراین خبر داد. براساس گزارش آر تی، او ... ناتوانی لهستان در جمع‌آوری پناهندگان اوکراینی برای اعزام به جنگ

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, لهستان

کرواسی برای هیات ناتو در اوکراین نیرو اعزام نمی‌کند

رئیس‌جمهور کرواسی از شرکت در اعزام نیرو به فرماندهی ناتو برای تامین کمک‌های نظامی به کی‌یف امتناع کرده و می‌گوید این رویه زاگرب را به درگیری مستقیم با مسکو وارد می‌کند. به گزارش ایسنا، کرواسی به عنوان یکی از جمهوری‌های استقلال یافته یوگسلاوی از ۲۰۰۹ به عضویت ناتو درآمده است. دولت جناح راستی این کشور ... کرواسی برای هیات ناتو در اوکراین نیرو اعزام نمی‌کند

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اوکراین, بلژیک, جنگ نیابتی, خبر, روسیه, شرق اروپا, کرواسی, لهستان, مجارستان, ناتو, یوگوسلاوی

غرب به دنبال گسترش منطقه جنگی به بلاروس و مولداوی است

به گفته مدیر سرویس امنیت فدرال روسیه، غرب به دنبال این است که نبرد را فراتر از اوکراین ببرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران: الکساندر بورتنیکوف، مدیر سرویس امنیت فدرال روسیه FSB، امروز جمعه طی سخنرانی در نشستی در آستانه، اعلام کرد غرب به دنبال این است که نبرد را فراتر از اوکراین ببرد و منطقه ... غرب به دنبال گسترش منطقه جنگی به بلاروس و مولداوی است

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, اوکراین, بلاروس, جنگ نیابتی, جهان, خبر, غرب, قفقاز, مولداوی

۴۰ هزار معترض آلمانی خواستار توقف ارسال سلاح به‌اسرائیل شدند

هزاران نفر از مردم آلمان روز پنجشنبه با برگزاری تظاهراتی گسترده در برلین خواستار توقف ارسال تسلیحات به اسرائیل و اوکراین شدند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، این تظاهرات به دعوت گروه‌های چپ‌گرای آلمانی برگزار شد و شرکت‌کنندگان بنرها و پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: «مذاکره! نه ... ۴۰ هزار معترض آلمانی خواستار توقف ارسال سلاح به‌اسرائیل شدند

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپای مرکزی, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, اوکراین, جنگ نیابتی, خاورمیانه, صلح

مجارستان؛ آنها می‌خواهند جوانان اروپایی را به اجبار به جنگ بکشانند/ این جنگ ما نیست و به ما مربوط نمی‌شود

وزیر خارجه مجارستان ضمن مخالفت با چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه، هشدار داد که اعزام احتمالی نیرو به اوکراین «پیامدهای خطرناکی» به همراه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، اتحادیه اروپا چهاردهمین بسته تحریمی را به دلیل عملیات نظامی روسیه در اوکراین علیه مسکو پیشنهاد کرد؛ بسته‌ای که در حال حاضر با مخالفت مجارستان مواجه شده است.

راشا تودی به نقل از «پیتر سیارتو» وزیر امور خارجه مجارستان گزارش کرد که این بسته تحریمی با منافع مجارستان همسو نیست و در نتیجه این کشور از آن حمایت نخواهد کرد.

وزیر خارجه مجارستان طی کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل پس از نشست وزرا بیان کرد: «به‌رغم جنجال و اعتراضی که توسط وزرای خارجه اتحادیه اروپا ایجاد شده است، مجارستان همچنان به مسدودسازی بودجه ۶.۵ میلیارد یورویی برای ارسال تجهیزات نظامی به اوکراین پایبند می‌ماند.»

وی تاکید کرد: «ما همچنان به تلاش برای برقراری صلح، توقف کشتار بی‌رحمانه و جلوگیری از تشدید این جنگ ادامه می‌دهیم. ما به تخصیص یک ۶.۵ میلیارد یورو دیگر برای ارسال تسلیحات به اوکراین کمک نکرده و نخواهیم کرد.»

سیارتو هم‌چنین اذعان کرد که طی نشست مذکور با همتایان خود «بحث‌ و جدل‌هایی» داشته است اما وعده داد که در آینده موضع خود را همچنان حفظ خواهد کرد.

وی در این رابطه افزود: «بحث و جنجال‌های گسترده‌ای وجود داشت و همتایان من از آلمان، لیتوانی، ایرلند، لهستان و دیگر کشورها به من تاختند اما این باعث نمی‌شود که من از موضع خود منحرف بشوم.»

وزیر خارجه مجارستان با اشاره به پیش‌نویس چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه تاکید کرد که بوداپست مخالف آن است زیرا تحریم‌های جدید به منافع مجارستان از جمله در حوزه انرژی لطمه وارد خواهد کرد.

برخی از وزرای خارجه اتحادیه اروپا علنا خشم خود را نسبت به موضع مجارستان ابراز کردند و برخی از آنها همانند وزیر خارجه لیتوانی از اعضای این بلوک خواستند تا «راهی را برای وتوهای بوداپست» پیدا کنند.

پیتر سیارتو در قسمت دیگری از اظهاراتش با اشاره به نیروهای اوکراینی گفت: «ما شاهد هستیم که اوکراینی‌ها چگونه می‌خواهند از اوکراین فرار کنند و می‌بینیم که آنها نمی‌خواهند به خط مقدم بروند و کشته شوند.»

وی با اشاره به پیشروی‌ نیروهای روسیه و دستاوردهای این کشور در میدان نبرد تصریح کرد: «تعدادی از کشورهای اتحادیه اروپا پیشنهادات شدیدا دیوانه‌واری را می‌دهند؛ مثل اعزام نیرو به اوکراین یا استفاده از تسلیحات غربی علیه مواضعی در روسیه.»

سیارتو هشدار داد که چنین پیشنهاداتی می‌تواند پیامدهای «بسیار خطرناک و غم‌انگیزی» به همراه داشته باشد و بوداپست با این ایده‌ها به خصوص استقرار نیروها در اوکراین شدیدا مخالف است.

وزیر خارجه مجارستان با بیان اینکه جوانان اروپای مرکزی از جمله مجارستان احتمالا به دلیل موقعیت جغرافیایی اولین نفراتی خواهند بود که به خط مقدم اعزام می‌شوند، تصریح کرد: «ما دقیقا متوجه هستیم که این پیشنهاد به تلفات اوکراینی‌ها اضافه خواهد کرد و آنها می‌خواهند جوانان اروپایی را به اجبار به جنگ بکشانند. ما نمی‌خواهیم شاهد حضور جوانان مجارستانی در خط مقدم جنگ اوکراین-روسیه باشیم و هم‌چنین نمی‌خواهیم جوانان مجارستانی به اوکراین اعزام شوند زیرا این جنگ ما نیست و به ما مربوط نمی‌شود.»

مجارستان برخلاف بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا ارسال هرگونه سلاح مرگبار به اوکراین را رد کرده و بر یک راه‌حل مسالمت‌آمیز برای این درگیری متمرکز است. این کشور هم‌چنین از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه بارها به شدت انتقاد و «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر آن، تحریم‌ها و محدودیت‌های مذکور را یک «شکست» توصیف کرده که صرفا بحران انرژی را بدتر می‌کند.

وضعیت اوکراین در میدان نبرد لحظه به لحظه بدتر می‌شود و نه تنها مقامات این کشور بلکه مقامات برجسته غربی هم به این وضعیت دشوار اذعان می‌کنند. اگرچه ایالات متحده در تلاش است تا محموله‌های تسلیحاتی بیشتری را به کی‌یف ارسال کند، اما کمبود نیرو مساله بغرنج دیگری است که ارتش اوکراین با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند.

در حالیکه هنوز مساله صلح برای جنگ اوکراین مطرح نیست و متحدان این کشور به جای تمرکز بر یک راه‌حل مسالمت‌آمیز، به ارسال مداوم تسلیحات به کی‌یف ادامه می‌دهند، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو پیشتر در گفت‌وگویی با نشریه اکونومیست بیان کرد که اعضای این ائتلاف نظامی غربی باید آزادانه به اوکراین اجازه دهند تا با تسلیحات آنها «به خاک روسیه حمله کند.»

مخالفت نخست وزیر ایتالیا با اظهارات جنگ‌طلبانه دبیرکل ناتو

نخست‌وزیر ایتالیا درخواست ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو را برای صدور مجوز حمله به روسیه با سلاح‌های غربی رد کرد. به گزارش ایسنا، جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا در مصاحبه‌ای با شبکه ایتالیایی «رای ۳» اعلام کرد: نمی‌دانم چرا استولتنبرگ چنین حرفی زده است. فکر می‌کنم باید خیلی مراقب باشیم. به نقل از راشاتودی، رئیس دولت ایتالیا ... مخالفت نخست وزیر ایتالیا با اظهارات جنگ‌طلبانه دبیرکل ناتو

ادامه

اوکراین, ایتالیا, تحلیل, جنگ نیابتی, جنوب اروپا, جهان, روسیه, شرق اروپا, ناتو

مسکو: ۲ منطقه در خارکیف و دونتسک به تصرف روسیه درآمدند

روسیه اعلام کرد که ۲ منطقه در خارکیف و دونتسک را به تصرف خود درآورده است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزارت دفاع روسیه امروز دوشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که کنترل دو شهرک در منطقه خارکیف و دونتسک را به دست گرفته است. در بیانیه صادره از سوی ... مسکو: ۲ منطقه در خارکیف و دونتسک به تصرف روسیه درآمدند

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب

مسکو: ناتو در حال انجام مانورهای حمله اتمی به قلمروی روسیه است

رئیس سرویس مرزی امنیت فدرال روسیه درباره مانورهای هسته‌ای ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه و چگونگی عملکرد گارد مرزی در خنثی‌سازی تلاش‌های اوکراین برای نفوذ به روسیه صحبت کرد. به گزارش ایسنا، «ولادیمیر کولیشف» رئیس سرویس مرزی امنیت فدرال روسیه گفت، ناتو در حال انجام و تمرین مانورهای اتمی در نزدیکی مرزهای این کشور برای ... مسکو: ناتو در حال انجام مانورهای حمله اتمی به قلمروی روسیه است

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, ناتو

روزنامه آلمانی از احتمال اعزام نیرو‌های لهستانی به اوکراین خبر داد

یک روزنامه آلمانی می‌گوید در پی پیشروی‌های مداوم روسیه، لهستان و چند کشور دیگر هشدار دادند که ممکن است نیرو‌های خود را به خاک اوکراین بفرستند. به گزارش باشگاه خبرنگاران: روزنامه اشپیگل آلمان می‌گوید کشور‌های حوزه بالتیک و لهستان به آلمان هشدار داده‌اند که در صورت بدتر شدن اوضاع برای کی‌یف، ممکن است به اوکراین ... روزنامه آلمانی از احتمال اعزام نیرو‌های لهستانی به اوکراین خبر داد

ادامه

آلمان, اوکراین, بالتیک, جنگ نیابتی, روسیه, گزارش, لهستان, ناتو