خیز بروکسل به‌سوی «اقتصاد جنگی»

کمیسیون اروپا قصد دارد با ارائه طرحی تازه، راه‌هایی برای تقویت صنایع نظامی اتحادیه اروپا و همچنین حرکت به‌سوی وضعیت اقتصاد جنگی ارائه کند. باشگاه خبرنگاران: مقامات اروپایی اعلام کردند «تیری برتون» کمیسیونر صنایع اروپایی پیشنهاد‌هایی را ارائه خواهد کرد تا کشور‌های عضو اتحادیه اروپا را به خرید بیشتر سلاح از شرکت‌های اروپایی تشویق کرده ... خیز بروکسل به‌سوی «اقتصاد جنگی»

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, امنیتی, اوکراین, جنگ سرد, گزارش, ناتو

روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

روسیه امروز (پنجشنبه) با وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، به شکل موثری نظارت هیاتی از کارشناسان این نهاد بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی را لغو کرد. به گزارش ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: قطعنامه‌ای که با حمایت آمریکا به شورای امنیت پیشنهاد شد برای یکسال دیگر ماموریت این هیات را تمدید می‌کرد ... روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

ادامه

آمریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, شبه جزیره کره, شرق آسیا, غرب, کره شمالی

کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

رسانه دولتی کره شمالی امروز دوشنبه، گزارش کرد، کیم جونگ اون یک واحد تانک را مورد بازرسی قرار داد و خواستار افزایش آمادگی رزمی آن از جمله «قدرت ایدئولوژیک و ذهنی» بیشتر شده است. به گزارش ایسنا، این واحد اولین لشکر زرهی کره شمالی است که در سال ۱۹۴۸ راه اندازی شد و در استان ... کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

ادامه

جنگ سرد, جهان, خبر, ژاپن, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره شمالی

مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

نخست‌وزیر مجارستان افشا کرد که کشورهای غربی احتمالا طی ۲ الی سه ماه آینده نیروهایشان را به اوکراین اعزام کنند. به گزارش ایسنا، جنجال و احتمال اعزام نیروهای غربی به اوکراین از اظهارات ماه گذشته «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه آغاز شد و همچنان پس‌لرزه‌های آن ادامه دارد و طبق آن چیزی که نخست‌وزیر مجارستان می‌گوید ... مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اوکراین, تحریم, جنگ سرد, جنگ نیابتی, خبر, روسیه, شرق اروپا, فرانسه, مجارستان

جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا در نامه‌ای به کاخ سفید از دولت کشورشان خواستند بر پهپادهای چینی وارد شده به آمریکا تعرفه‌های بیشتری وضع کند. به گزارش ایرنا از رویترز، گروهی از اعضای کنگره آمریکا روز چهارشنبه از دولت بایدن خواستند تا با وضع تعرفه‌های بیشتری را بر هواپیماهای بدون سرنشین ساخت چین، مشوق های ... جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, جنگ سرد, چین, شرق آسیا, گزارش

ماهاتیر محمد خواستار “روابط نزدیکتر” کشورهای آسه‌آن با چین شد

نخست‌وزیر اسبق مالزی “تحریکات آمریکا” را درخصوص تنش‌های فزاینده بر سر تایوان مقصر دانسته است و از کشورهای جنوب شرق آسیا خواست تا به چین “نزدیک‌تر” شوند.

 

به گزارش ایسنا، ماهاتیر محمد ۹۷ ساله، نخست‌وزیر اسبق مالزی – رهبری که طولانی‌ترین دوران خدمت را داشته و سرانجام در سال ۲۰۲۰ از مقام نخست‌وزیری استعفا کرد – طی مصاحبه‌ای با فایننشال تایمز عنوان داشت که چین “مارکت بزرگی” برای مالزی و منطقه است و حفظ این رابطه اقتصادی ضروری است.

 

ماهاتیر محمد افزود: فلسفه چین – برخلاف غرب – تصرف و اشغال کشورها نیست.

 

وی ضمن اشاره به مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) گفت: «بله، چین ادعایی نسبت به دریای چین جنوبی دارد اما آن‌ها به ما حمله نکرده‌اند… آن‌ها می‌خواهند روش‌های موجود در کشورهای آسه‌آن را تحت نفوذ و تاثیر قرار دهند اما آن‌ها ما را اشغال نکرده‌اند؛ آن‌ها بر روی ما سرمایه‌گذاری کرده‌اند. چین یک شریک خوب تجاری است.»

 

این نخست‌وزیر پیشین مالزی با اشاره به سفر اخیر جنجال‌برانگیز نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان گفت: «آسه‌آن که از جمله شامل فیلیپین، اندونزی، مالزی و تایلند است باید از ایالات متحده و تحریکات غرب فاصله بگیرد.»

 

اظهارات ماهاتیر محمد مشکل کشورهای جنوب شرق آسیا را برجسته کرد؛ کشورهایی که به مدت طولانی برای امنیت به آمریکا و برای تجارت به چین تکیه کرده‌اند. بسیاری از دولت‌ها در منطقه تلاش کرده‌اند تا پاسخی را برای تنش‌های فزاینده میان ابرقدرت‌های رقیب بیابند.

 

دولت این سیاستمدار کارکشته از سال ۲۰۱۸ الی ۲۰۲۰ به روابطش با چین تحکیم بخشید، گرچه او خواستار تحقیق گسترده‌تری درخصوص سرمایه‌گذاری‌های پکن در این کشور شده بود.

روسیه هواپیماهای مجهز به موشک‌های فراصوت را به کالینینگراد فرستاد

روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که همزمان تنش‌های موجود با کشورهای عضو ناتو چند هواپیمای مجهز به موشک‌های فراصوت را به منطقه کالینینگراد اعزام کرده است.

ادامه

امنیتی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, کالینینگراد, لهستان, لیتوانی

روسیه گاز «نورد استریم ۱» را به روی اروپا بست

در شرایطی که تنش‌های مسکو و اتحادیه اروپا بر سر اوکراین ادامه دارد، شرکت «گاز پروم» روسیه صدور گاز به اروپا از طریق خط لوله «نورد استریم ۱» را قطع کرد.

ادامه

اروپا, المان, بلژیک, تحریم, جنگ سرد, خبر, دانمارک, روسیه, شرق اروپا, غرب, فنلاند, هلند

برگزاری رزمایش شبیه‌سازی نبرد هوایی با حضور ۱۷ کشور در استرالیا

استرالیا در حال حاضر در حال برگزاری مانوری در شمال این کشور با هدف شبیه سازی جنگ های هوایی با استفاده از جدیدترین جت ها با حضور آمریکا و شماری از همپیمانان خود است.

ادامه

استرالیا, امریکا, انگلستان, جنگ سرد, جهان, ژاپن, شرق آسیا, کانادا, کره جنوبی, کره شمالی, گزارش, نیوزلند

رزمایش مشترک روسیه، چین، هند و .. در شرق دور روسیه

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که رزمایش‌های نظامی را با چین و تعدادی از کشورهای دیگر در شرق دور روسیه برگزار خواهد کرد.

ادامه

اتحاد شوروی, الجزایر, امریکا, اوکراین, تایوان, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, ژاپن, سوریه, شرق آسیا, کره شمالی, گزارش, لائوس, نیکاراگوئه, هندوراس