مانع‌تراشی واشنگتن در مقابل توسعه توانمندی نیروهای مسلح عراق

یک سرتیپ بازنشسته ارتش عراق با اشاره به طمع‌ورزی‌های آمریکا در خاک کشورش گفت که واشنگتن مانع توسعه و بازسازی ساختار نیروهای مسلح عراق و ارتقای سطح توانمندی آن می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، «عدنان الکنانی» کارشناس امنیتی و سرتیپ بازنشسته ارتش عراق بر ضرورت ارزیابی مجدد دستگاه اطلاعاتی این کشور به منظور کنترل امنیت داخلی تاکید کرد و گفت که واشنگتن به دلیل طمع‌ورزی‌هایش در عراق، در مقابل توسعه و بازسازی ساختار نیروهای مسلح عراق ایستاده است و مانع‌تراشی می‌کند.

وی در گفت‌وگو با وبگاه المعلومه تصریح کرد: «طرف آمریکایی در مقابل بازسازی ساختار نیروهای مسلح عراق، تسلیح و آموزش آن‌ها و ارتقای آن‌ها می‌ایستد، به ویژه که واشنگتن طمع‌ورزی‌هایی در خاک عراق دارد و همین امر موجب می‌شود تا مقابل  تثبیت و ایجاد امنیت داخلی در عراق بایستد».

این سرتیپ بازنشسته ارتش عراق افزود: «دولت و وزیر دفاع اغلب با خواسته‌های طرف آمریکایی که تلاش می‌کند دولت و نیروهای مسلح عراق را فلج نگه دارد، درگیر می‌شوند».

وی تاکید کرد که تکیه بر نهادهای قوی و مشاوران واجد شرایط و مورد اعتماد برای کنترل امنیت داخلی و ارزیابی مجدد سرویس اطلاعاتی کشور که برخی افراد غیرحرفه‌ای در آن به سر می‌برند، یک ضرورت است. افرادی که امتیازاتی را به واسطه شغلشان دریافت می‌کنند. لذا ارزیابی مجدد عناصر این دستگاه برای توسعه آن یک ضرورت مبرم است.

حضور نظامی آمریکا در عراق به زمان سقوط صدام در سال ۲۰۰۳ باز می‌گردد که حدود ۱۵۰ هزار نظامی آمریکایی وارد خاک عراق شدند و این حضور تا سال ۲۰۱۱ ادامه داشت و در آن زمان بخش قابل توجهی از آنان از عراق خارج شدنداما در سال ۲۰۱۴ همزمان با تشکیل ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش به فرماندهی آمریکا، بار دیگر حضور نظامی آمریکا قوت گرفت و از آن زمان تاکنون حدود  ۶ هزار نیروی آمریکایی به بهانه مشاوره و آموزش نیروهای نظامی و امنیتی عراق و مبارزه با تروریسم در این کشور حضور دارند.