فیگارو: داعش قصد ترک موصل را ندارد!

انتخاب نوشت: تمامی نشانه ها از این موضوع حکایت دارند که داعش قصد ندارد جایی را که ابوبکر البغدادی خلافت اسلامی داعش را اعلام کرده، ترک کنند.

 

روزنامۀ فرانسه زیان فیگارو در گزارشی نوشته است:
اینطور به نظر میرسد که دفاع از شهر موصل، از مدتها پیش توسط یک ستاد اجرایی بسیار مجرب و کارکشته متشکل از نظامیان و نیروهای امنیتی عرب رژیم پیشین عراق برنامه ریزی شده است.

 

طراحی نبرد برای دفاع از شهر موصل، موضوع تعادل قدرت بین نیروهای داعش از یک سوی و نیروهای ارتش و پلیس عراق و پیشمرگه های کرد از سوی دیگر را به نحوی درنظر گرفته است که هر یک از نیروهای داعش باید در برابر ۱۰ نیروی تهاجمی به شهر مقاومت کند.

 

نیروهای داعش در موصل در حدود ۳ تا ۵ هزار نفر برآورد می شود. همچنین چندین هزار نفر از نیروهای داعش در اطراف شهر موصل موضع گرفته اند. وظیفه آنها کند کردن پیشروی ارتش و نیروها عراقی و پیشمرگه های کرد اقلیم کردستان است. داعش برای دفاع از موصل از تمامی ابزارهای در اختیار خود و تاکتیک های جنگ منظم و جنگ غیر منظم چریکی و تروریستی استفاده می کند. سلاح های در اختیار این گروه و تاکتیک های مورد استفاده آنها طی ده روز گذشته این موضوع را به خوبی نشان میدهد.

 

در اطراف موصل، نیروهای عراقی و پیشمرگه تنها با سلاح های کلاسیک داعش برخورد نمی کنند. هرچند، سلاح هایی مانند خمپاره و موشک های بسیار مؤثر ضد تانک و خودروها ی زرهی پیشرفت نیروهای عراقی را دشوار کرده است، اما سلاح ها و تاکیتک های جنگ غیر منظم داعش بسیار وسیع تر و گسترده تر از ظرفیت و تاکتیک های جنگ کلاسیک این گروه است. داعش در این راستا از خودروهای بمب گذاری شده، مین های ضد نفر و ضد خودرو و تله های انفجاری بسیار متنوعی استفاده می کند. آنها با پهپادهای بمب گذاری شده و تک تیراندازان در کمین نیروهایی عراقی و کرد هستند. داعش همچنین سلاح های شیمیایی نیز در اختیار دارد.

 

در همین حال، با حفر تونل های متعدد در اطراف موصل و داخل شهر، داعش ارتباطات و جابجایی نفرات و تسلیحات خود را تسهیل میکند.

 

استفاده از سپر انسانی یکی دیگر از تاکتیک های جنگ غیر منظم است که داعش در موصل از آن بهره می گیرد .

 

داعش همچنین برنامه هایی برای آتش زدن بخش هایی از شهر موصل دارد و در صورتیکه بخواهد از شهر و منطقه خارج شود از این حیله جنگی و حیله های دیگرمیتواند استفاده کند. برخی از نیروهای داعش ظاهر و پوشش های خود را تغییر داده و لباس های مردم معمولی را به تن کرد‌ه اند. در واقع آنان در بین بیش از ۱ میلیون نفر از ساکنان شهر موصل به سهولت قابل شناسایی نیستند.

 

فیگارو اضافه می‌کند: داعش از تاکتیک های ترور و وایجاد وحشت برای جلوگیری از پیشروی نیروهای عراقی و کرد استفاده میکند. داعش همچنین مردمی را که در برابر نیروهای عراقی مقاومت نکنند و قصد فرار داشته باشند، شکنجه میدهد و به وضع فجیعی آنان را به قتل میرساند. از زمان آغاز نبرد موصل از دو شنبه هفته گذشته تعداد گردن زدن ها داعش هم رشد بسیار شدیدی داشته و آنها بسیاری از مردم موصل و بخش های اطراف موصل را که نافرمانی کرده بودند، گردن زده اند.