آمریکا برای راضی کردن روسیه، دست به دامان چین شد

دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا گفت چین باید روسیه را برای مذاکره با اوکراین متقاعد کند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا گفت این کشور خواهان اقدام چین برای بازگرداندن روسیه به مذاکره با اوکراین است. «جیمز اوبرایان» دستیار وزیر امور خارجه آمریکا ... آمریکا برای راضی کردن روسیه، دست به دامان چین شد

ادامه

آمریکا, اورآسیا, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, شرق اروپا, صلح, غرب

لاوروف: ناتو قصد دارد مانع ایجاد ساختار امنیتی اوراسیا شود

وزیر امور خارجه روسیه در پایان نشست شورای وزیران خارجه سازمان پیمان امنیت جمعی گفت: ناتو قصد دارد مانع ایجاد ساختار امنیتی اوراسیا شود. به گزارش ایرنا از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف روز جمعه در نشست خبری در آلماتی قزاقستان افزود: ناتو تمام تلاش خود را برای جلوگیری از چنین فرآیندهای عادلانه انجام خواهد داد، ... لاوروف: ناتو قصد دارد مانع ایجاد ساختار امنیتی اوراسیا شود

ادامه

ارمنستان, اروپا, اورآسیا, اوکراین, بلاروس, تاجیکستان, ترکیه, جنگ سرد, جهان, روسیه, سیاسی, شانگ‌های, غرب, قزاقستان, گزارش, ناتو

پوتین: تقویت روابط راهبردی با ویتنام از اولویت‌های روسیه است

رئیس‌جمهور روسیه در جریان سفر به هانوی گفت تقویت روابط راهبردی جامع با ویتنام از اولویت‌های روسیه است و طرفین قصد دارند همکاری‌های دوجانبه را در حوزه هسته‌ای نیز تقویت کنند. به گزارش ایسنا، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه روز پنجشنبه و پس از برگزاری مراسم استقبال رسمی توسط «تو لام» همتای ویتنامی خود، عنوان کرد: ... پوتین: تقویت روابط راهبردی با ویتنام از اولویت‌های روسیه است

ادامه

آ. سه. آن, آلمان, اتحاد شوروی, اقتصادی, امنیتی, اورآسیا, جنگ میهنی, جنوب شرق آسیا, جهان, روسیه, صلح, کره شمالی, گزارش, ویتنام

لاوروف: فرانسوی‌ها در اوکراین هستند/ آمریکا به‌دولت پلیسی تبدیل شده‌است

وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به سؤالی درباره اعزام نیروهای فرانسوی به عنوان آموزش‌دهنده استفاده از سلاح‌های دوربرد علیه مسکو به اوکراین گفت:‌ من دلیلی دارم که باور کنم و حقایق مشخص زیادی وجود دارد که آنها در حال حاضر در اوکراین مشغول فعالیت هستند. به گزارش ایرنا از رسانه‌های روسیه، سرگئی لاوروف که ... لاوروف: فرانسوی‌ها در اوکراین هستند/ آمریکا به‌دولت پلیسی تبدیل شده‌است

ادامه

آفریقا, آفریقای جنوبی, آمریکا, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, اقتصادی, اورآسیا, اوکراین, ترکیه, جنگ نیابتی, جهان, چین, سازمان ملل, شرق اروپا, فرانسه, گزارش, ناتو

فرمول اوراسیایی روسیه برای گذر از تحریم‌ها

مروری بر سخنان و اقدامات مقام‌های روس درباره مواجهه این کشور با طیف گسترده تحریم‌های غرب حاکی از آن است که نگاه مسکو به بهره‌گیری از ظرفیت‌های مشترک در پیوندهای همسایگان هم‌پیمان به ویژه کشورهای اوراسیایی است.

به گزارش ایرنا، از نگاه تحلیلگران نیز اتحادیه اقتصادی اوراسیا از ظرفیت‌های لازم برای حرکت به سوی ایجاد سازوکار پرداخت مشترک برای به چالش کشیدن سازوکار پولی غرب و دور زدن دلار آمریکا قرار دارد.

مقامات اتحادیه اقتصادی اوراسیا در راه رسیدن به چنین سازوکاری، کمتر از دو سال قبل، با اضافه کردن بخش خدمات به این اتحادیه موافقت کردند.

تشکیل بازار مشترک خدمات، رقابت پذیری کالاها، کارها و خدمات را افزایش می‌دهد، منجر به کاهش قیمت‌ها و تعرفه‌ها برای مصرف کنندگان می‌شود، هزینه‌های خدمات را برای اخذ مجوز و ثبت شخصیت حقوقی و تایید صلاحیت پرسنل فراهم می‌کند.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا و حلاوت تلاش‌ها در ۱۰ سالگی

اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) یک اتحادیه اقتصادی میان‌دولتی شامل بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان است. اعضای ناظر این اتحادیه ازبکستان، مولداوی و کوبا هستند. سنگ بنای این اتحادیه حدود ۱۰ سال قبل یعنی در ۲۰۱۴ نهاده شد

این اتحادیه دی ماه ۱۴۰۲ (ماه پایانی ۲۰۲۳) قرارداد تجارت آزاد با جمهوری اسلامی ایران امضا کرد و اخیرا سفیر کشورمان در مسکو، درخواست عضویت ناظر جمهوری اسلامی ایران را به این اتحادیه ارائه کرد.

سران کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در دهمین سالگرد شکل‌گیری این سازوکار همکاری اقتصادی بین‌دولتی، در مسکو گردهم آمدند و در شرایطی که سهم ارزهای ملی در تجارت متقابل میان کشورهای عضو به ۹۰ درصد رسیده است، درباره تقویت همکاری‌ها گفت‌وگو کردند.

رئیس‌جمهوری روسیه در این نشست گفت: در طول ۱۰ سال گذشته، کل تولید ناخالص داخلی کشورهای اتحادیه اوراسیا، طبق برآوردهای موجود، از ۱.۶ به ۲.۵ تریلیون دلار افزایش یافته است.

ولادیمیر پوتین افزود: گردش تجاری کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا با کشورهای دیگر در این مدت ۶۰ درصد افزایش یافته است و از ۵۷۹ میلیارد دلار به ۹۲۳ میلیارد دلار رسیده است.

رئیس‌جمهوری روسیه گفت: حجم تجارت متقابل بین کشورهای اتحادیه اوراسیا تقریباً دو برابر شده است و از ۴۵ به ۸۹ میلیارد دلار رسیده است و بیش از ۹۰ درصد پرداخت ها با ارزهای ملی انجام می‌شود و مشخص است که پویایی مثبت اقتصاد کلان این اتحادیه در سال جاری ادامه دارد.

روسیه و موج فزاینده تحریم‌ها

بنا بر اعلام برخی منابع، ‌هم‌اینک حدود ۲۰ هزار محدودیت مختلف در رابطه با روسیه از سوی غرب تعیین شده است که از این تعداد، ۱۷ هزار محدودیت پس از شروع عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین آغاز شد.

این محدودیت‌ها بسیاری از بخش های اقتصاد، به ویژه انرژی، هوانوردی، تجارت، بانکداری و بخش مالی را تحت تاثیر قرار داد. در کنار این، تقریبا نیمی از ذخایر طلا و ارز روسیه (به ارزش ۳۰۰ میلیارد دلار) مسدود شد و بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی خروج خود را از فدراسیون روسیه اعلام کردند.

بر این اساس،‌ این تحریم‌ها بیشتر از مجموع تحریم‌های اعمال شده بر ضد ایران، سوریه، کره شمالی، بلاروس، ونزوئلا، میانمار و کوبا است.

تقویت همگرایی با اوراسیا برای گذر از تحریم‌ها

سخنان خردادماه ۱۴۰۳ نخست‌وزیر روسیه گویای نگاه این کشور به ظرفیت‌های تقویت تجارت با منطقه اوراسیا برای گذر از تحریم‌ها است.

میخائیل میشوستین در این باره گفت: روسیه با گسترش همگرایی در اتحادیه اقتصادی اوراسیا می‌تواند در مقابل تحریم‌های غربی بایستد.

وی خاطرنشان کرد: روابط اقتصادی خارجی در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا با سرعت بیشتری نسبت به گذشته در حال رشد است. اتحادیه اقتصادی اوراسیا در واقع یک بازار ۲۰۰ میلیونی است.

نخست‌وزیر روسیه گفت: روابط اقتصادی خارجی در اتحادیه اوراسیا با سرعت بیشتری در حال رشد است و تا به امروز ، صادرات روسیه به کشورهای اتحادیه از زمان ایجاد آن دو برابر شده است و ما محصولات پیچیده تری را با پنج کشور تجارت می‌کنیم.

میشوستین همچنین اخیرا از تدارک روسیه برای کاهش وابستگی به نرم افزارهای خارجی که می‌تواند در شرایط تحریم به این کشور آسیب برساند، سخن گفت. میشوستین در جلسه عمومی کنفرانس صنعت دیجیتال روسیه صنعتی اعلام کرد: ‌تا ماه دسامبر ۲۰۲۴ (آذر – دی ۱۴۰۲)، بیش از ۵۰ درصد شرکت‌های روسی از نرم‌افزار داخلی استفاده خواهند کرد.

روسیه،‌ اوراسیا و جبهه جدید

یوری اوشاکوف دستیار ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در امور سیاست خارجی پیش از آن گفته بود: کشورهای اوراسیا در حال تشکیل جبهه جدیدی هستند که از اصول عادلانه و جهانی حمایت می‌کند.

وی افزود: یک نیروی قدرتمند و سازنده جدید در منطقه اوراسیا در حال شکل‌گیری است، چیزی که می‌توان آن را جبهه جدیدی نامید که از اصول و رویکردهای عادلانه و بین‌المللی دفاع می‌کند.

دستیار امور بین‌المللی پوتین گفت: این رویکردها و اصول کاملاً با منافع مناطق وسیعی مانند آفریقا و آمریکای لاتین سازگار است که زیر بار اشکال مدرن استعمار نو یا نظم جهانی غربی که مبتنی بر قوانین تعیین شده از سوی غرب است، نمی‌روند.

تولید ناخالص روسیه بالاتر از گروه هفت

شبکه راشاتودی اخیرا در گزارشی نوشت: با توجه به فشار تحریم به روسیه، کارشناسان صندوق بین‌المللی پول در ابتدا کاهش ۸.۵ درصدی رشد اقتصاد روسیه در سال ۲۰۲۲ را پیش‌بینی کردند و برخی از تحلیل‌گران سقوط ۱۰ تا ۲۵ درصدی را پیش‌بینی کردند. با این حال، طبق اعلام وزارت توسعه اقتصادی روسیه، کاهش واقعی تنها ۱.۲ درصد بود. این در حالی است که کاهش نرخ رشد اقتصادی این کشور در مقاطعی از تاریخ بیشتر از این بوده است: قبل از سال ۲۰۲۰ به دنبال همه‌گیری کرونا (۲.۷ درصد) و سال‌های بحرانی ۲۰۱۵ (۲ درصد) و ۲۰۰۹ (۷.۸ درصد).

این رسانه روس افزود: علاوه بر این، در اواسط سال ۲۰۲۲، اقتصاددانان صندوق بین‌المللی پول تصور می کردند که در سال ۲۰۲۳ تولید ناخالص داخلی روسیه به کاهش ۳.۵ درصدی ادامه خواهد داد. با این حال، این انتظارات نیز محقق نشد: اقتصاد روسیه نه تنها بازگشت بلکه مسیر رشد را دنبال و آسیب‌های ناشی از تحریم‌ را جبران کرد.

این گزارش می‌افزاید:‌ علاوه بر این، نرخ رشد به دست آمده به طور قابل توجهی بالاتر از کشورهای عضو گروه هفت به عنوان آغازگر تحریم‌های ضد روسیه است. بنابراین، طبق برآورد صندوق بین‌المللی پول، در پایان سال ۲۰۲۳ تولید ناخالص داخلی در ایالات متحده آمریکا ۲.۵ درصد، در ژاپن ۱.۹ درصد، در کانادا ۱.۱ درصد، در ایتالیا و فرانسه ۰.۹ درصد، در انگلستان ۰.۱ درصد و در آلمان این رقم به طور کامل ۰.۳ درصد کاهش یافته است.

ایران، روسیه و جبهه اوراسیایی در مقابل تحریم

آخرین نشست شورای عالی اتحادیه اقتصادی اوراسیا ۱۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در مسکو برگزار شد. نشست قبلی چهارم دی‌ماه ۱۴۰۲ با حضور و سخنرانی وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران برگزار شده که با هدف امضای توافقنامه تجارت آزاد ایران با این اتحادیه به سن‌پترزبورگ سفر کرده بود.

این توافقنامه در نشستی با حضور مقاماتی از ۶ کشور طرف قرارداد در سن‌پترزبورگ روسیه امضا شد.

با نهایی شدن این توافقنامه، حدود ۸۷ درصد صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان به عنوان اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا بدون تعرفه گمرکی انجام خواهد شد و متقابلا نیز صادرات این کشورها به کشورمان از این مزیت برخوردار خواهد شد.

زمان اجرای توافقنامه تجارت آزاد با ایران پس از تصویب این توافقنامه در مجالس ۶ کشور طرف قرارداد خواهد بود.

به گفته پوتین، امضای توافق موقت تجارت ترجیحی از سال ۲۰۱۹ میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به افزایش دو برابری تبادلات تجاری انجامید، با اینکه تنها تعداد محدودی از فهرست کالاها را شامل می‌شد.

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد: محافل تجاری کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا که به طور فعال با شرکای ایرانی در حال تجارت هستند، از این موضوع بسیار رضایت دارند و اکنون شرایط برای چنین همکاری‌هایی به طرز محسوسی بهبود خواهد یافت.

پوتین در ادامه گفت: «طبیعی است که آزادسازی تجارت با ایران، انگیزه مضاعف خوبی برای توسعه مسیرهای حمل و نقل و لجستیکی مانند کریدور بین‌المللی شمال-جنوب خواهد داد و همچنین فرصت‌های جدیدی برای همکاری‌های علمی و صنعتی و تبادل گردشگران و هیئت‌ها بین کشورها پدید می‌آورد».

لاوروف: هدف آمریکا و متحدانش کشاندن شبه‌جزیره کره به درگیری نظامی است

وزیر امور خارجه روسیه در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگ‌های از سیاست‌های تنش‌زای آمریکا و منتقدانش در شبه‌جزیره کره انتقاد کرد. به گزارش ایسنا، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه گفت که بر اساس اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا و متحدانش معتقد است که آن‌ها در حال برنامه‌ریزی برای بدتر شدن وضعیت در شبه‌جزیره کره و تبدیل ... لاوروف: هدف آمریکا و متحدانش کشاندن شبه‌جزیره کره به درگیری نظامی است

ادامه

آمریکا, افغانستان, اورآسیا, تحلیل, تنش‌زایی, جنگ سرد, روسیه, ژاپن, شانگ‌های, شبه جزیره کره, کره جنوبی, کره شمالی

سهم ارز‌های ملی در تجارت متقابل به۹۰ درصد رسید

سران کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا در مسکو گرد هم آمدند و در شرایطی که سهم ارز‌های ملی در تجارت متقابل میان کشور‌های عضو به۹۰ درصد رسیده است، درباره تقویت همکاری‌ها گفتگو کردند. شورای عالی اتحادیه اقتصادی اوراسیا روز چهارشنبه در قالب ترکیب‌های گسترده و محدود (از نظر سطح هیأت‌های شرکت کننده) تشکیل جلسه داد. اتحادیهٔ ... سهم ارز‌های ملی در تجارت متقابل به۹۰ درصد رسید

ادامه

ارمنستان, اقتصادی, اورآسیا, ایران, بلاروس, روسیه, قرقیزستان, قزاقستان, کوبا, گزارش, مولداوی

یک اقتصاددان: اتحادیه اقتصادی اوراسیا راه ۴۰ ساله اروپا را در۱۰ سال طی کرد

اقتصاددان آسیای میانه گفت: تمام موانعی را که اتحادیه اقتصادی اروپا طی ۴۰ سال از آن عبور کرده است، اتحادیه اقتصادی اوراسیا تنها در مدت ۱۰ سال از انها گذر کرده است. به گزارش روز دوشنبه ایرنا طلوبک عبدروف، اقتصاددان آسیای میانه در گفت‌وگو با رادیو بیرینچی قرقیزستان درباره موانع موجود اتحادیه اقتصادی اوروسیا تصریح ... یک اقتصاددان: اتحادیه اقتصادی اوراسیا راه ۴۰ ساله اروپا را در۱۰ سال طی کرد

ادامه

آسیای میانه, ارمنستان, اروپا, اقتصادی, اورآسیا, ایران, بلاروس, جهان, روسیه, قرقیزستان, قزاقستان, گزارش

چرا اتحادیه اروپا به آمریکا وابسته است؟

بی‌اعتنایی و رویکرد قدرت مآبانه آمریکا نسبت به اروپا همواره با واکنش‌های خنثی از سوی اتحادیه اروپا مواجه شده است و دلایل آن همواره محل بحث بوده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران، شاید بتوان گفت همه‌چیز از کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ شروع شد. وقتی او میان تبلیغات پوپولیستی و پر سر و صدای خود، توافق ... چرا اتحادیه اروپا به آمریکا وابسته است؟

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, اورآسیا, ایسلند, بلژیک, جهان, چین, روسیه, سازمان ملل, صندوق بین‌المللی پول, مقاله, ناتو