شکایت نهادهای تونسی از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخصوص پرونده غزه

نمایندگان انجمن‌ها و شخصیت‌های جامعه مدنی تونس علیه دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی به دلیل امتناعش از تحقیق درخصوص جنایت نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه در دادگاه‌های این کشور شکوائیه‌ای را ارائه دادند. به گزارش ایسنا، شخصیت‌های ملی تونس طی کنفرانسی مطبوعاتی امتناع دادستان دیوان کیفری بین‌المللی از رسیدگی به جنایت نسل‌کشی اسرائیل علیه ملت ... شکایت نهادهای تونسی از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخصوص پرونده غزه

ادامه

آفریقای جنوبی, اسراییل, تونس, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان داوری لاهه, شمال افریقا, فلسطین, نسل کشی

ماهواره مصری از پایگاه فضایی چین به فضا پرتاپ شد

یک ماهواره سنجش از راه دور مصری از پایگاه فضایی جیو چوان در شمال غربی چین به فضا پرتاپ و با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، یک ماهواره سنجش از راه دور متعلق به دولت مصر با نام (MISRSAT-۲) امروز (دوشنبه ۱۳ آذر) به فضا پرتاب ... ماهواره مصری از پایگاه فضایی چین به فضا پرتاپ شد

ادامه

چین, خبر, شرق آسیا, کشاورزی, مصر

مجلس الجزایر با رای قاطع اجازه جنگ با اسرائیل را صادر کرد

مجلس الجزایر با اکثریت آرا به رئیس جمهور این کشور اجازه داد تا در صورت لزوم برای دفاع از مردم فلسطین وارد جنگ با اسرائیل شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ در ادامه اعتراض‌های مردم مناطق مختلف به جنایت‌های اسرائیل در نوار غزه، نمایندگان مجلس الجزایر با اکثریت آرا رسماً به رئیس‌ جمهور این کشور اجازه ... مجلس الجزایر با رای قاطع اجازه جنگ با اسرائیل را صادر کرد

ادامه

آمریکا, اروپا, اسراییل, الجزایر, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شمال افریقا, فلسطین

پارلمان لیبی: سفرای کشورهای حامی اسرائیل کشور ما را ترک کنند

پارلمان لیبی در پی ادامه تجاوزات اسرائیل به غیرنظامیان در نوار غزه و حمایت کشورهای غربی از جنایات این رژیم، خواستار خروج سفرای کشورهای حامی این رژیم از این کشور شد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از شبکه المسیره، پارلمان لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: سفرای کشورهای حامی جنایات اسرائیل در غزه هرچه سریعتر خاک ... پارلمان لیبی: سفرای کشورهای حامی اسرائیل کشور ما را ترک کنند

ادامه

اسراییل, زنان, شمال افریقا, فلسطین, کودکان, گزارش, لیبی, نسل کشی

نشریه بیلد: آلمان برای عملیات نظامی در خاورمیانه آماده می‌شود

روزنامه بیلد آلمان به نقل از منابع امنیتی گزارش داد که دولت برلین تصمیم گرفته است تا برخی از واحدهای رده‌بالای نیروهای ویژه این کشور را در حالی که برای شرایط بحرانی احتمالی در اراضی اشغالی، غزه و «خاورمیانه» آماده می‌شود، در قبرس مستقر کند. به گزارش ایسنا، نشریه بیلد روز چهارشنبه گزارش داد که ... نشریه بیلد: آلمان برای عملیات نظامی در خاورمیانه آماده می‌شود

ادامه

آلمان, آمریکا, اسراییل, اشغالگری, شمال افریقا, صهیونیسم, فلسطین, قبرس, گزارش, لبنان

عمرالبشیر به دریافت ۲۵ میلیون یورو از ولیعهد عربستان اعتراف کرد

«عمر البشیر» رئیس‌جمهور مخلوع سودان امروز (شنبه) در سومین جلسه رسیدگی به اتهاماتش در دادگاه، اعتراف کرد که در زمان تصدی قدرت، ۲۵ میلیون یورو از «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان دریافت کرده است.

 

به گزارش خبرگزاری رویترز، البشیر اعتراف کرد که این پول با هواپیمای مخصوص به همراه نامه شخص بن سلمان وارد خارطوم پایتخت سودان شده بود.

 

رئیس جمهور مخلوع سودان افزود: این پول‌ها بعد از تبدیل به دلار و جُنیه (واحد پول سودان) بین مقامات محلی و افراد مختلف تقسیم شد و حدود ۵ میلیون یورو از آن خرج نیروهای واکنش سریع (مسئول سرکوب اعتراضات) شده است.

 

البشیر خاطرنشان کرد : ولیعهد سعودی به هیچ وجه تمایل نداشت کسی در داخل سودان متوجه ارسال این مبلغ شود و برای همین من پول های ارسالی را وارد خزانه دولت نکردم. ای کاش امروز هم جلسه محاکمه، پشت درهای بسته برگزار می‌شد تا اسمی از ولیعهد عربستان بُرده نمی‌شد.

 

جلسه محاکمه عمر البشیر رئیس‌جمهور پیشین سودان امروز (شنبه) به اتهام فساد، در اختیار داشتن ارز خارجی و تحصیل مال نامشروع برگزار شد.

 

پولشوئی و حمایت مالی از تروریسم نیز از دیگر اتهاماتی است که به البشیر وارد شده است.

 

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات البشیر نیز ۲ شهریور در خارطوم برگزار شد. قرار است جلسه بعدی دادگاه ۷ سپتامبر (۱۶ شهریور) برگزار شود.

 

عمر البشیر فروردین ماه امسال در پی اعتراض های مردمی و ناآرامی‌هایی که به کشته و زخمی شدن شماری از معترضان انجامید، از قدرت برکنار شد.

 

اعتراضات مردمی سودان از ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ (۲۸ آذر ۹۷) به علت افزایش قیمت نان آغاز شد اما به تدریج شکل سیاسی به خود گرفت و دولت عمر البشیر در ۲۲ فروردین ماه با دخالت ارتش این کشور سرنگون شد.

 

به دنبال سرنگونی البشیر، ارتش سودان با تشکیل نهادی با عنوان شورای نظامی انتقالی به ریاست “عبدالفتاح البرهان” قدرت را در دست گرفت. اما مردم مخالف با حکومت نظامیان بودند و سرانجام پس از اعتراضات پی در پی ومذاکرات شورای نظامی با گروه های اپوزیسیون هفته گذشته یک شورای حاکمیتی متشکل از نظامیان و غیر نظامیان تشکیل شد.

ایرنا

بر اثر غرق‌شدن کشتی حامل پناهجویان دست‌کم ۴۰ نفر جان خود را از دست دادند

سخنگوی آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد گفت: دست‌کم ۴۰ نفر بر اثر غرق شدن یک کشتی در سواحل لیبی جان خود را از دست داده اند.

ادامه

اتحادیه اروپا, تونس, جهان, حقوق بشر, خبر, سودان, شمال افریقا, لیبی, مراکش, مصر

حزب کمونیست سودان اعلام کرد که حاضر به مشارکت در قدرت با نظامیان حاکم نیست!

کمونیست‌های سودانی مشارکت در هر دولتی را که اعضای دولت نظامی کنونی کشور در آن حضور داشته باشند نپذیرفتند و اعلام کردند که برای عملی کردن بیانیهٔ آزادی و تغییر، در کنار توده‌های مردم به مبارزهٔ خود ادامه خواهند داد. 

ادامه

جهان, خبر, سودان, شمال افریقا

اتحادیه آفریقا خواستار محاکمه عاملان قتل دانش‌آموزان سودانی شد

نماینده ویژه اتحادیه آفریقا در امور سودان روز چهارشنبه در کنفرانسی خبری با محکوم کردن قتل چهار دانش آموز معترض سودانی، خواستار محاکمه فوری عاملان این جنایت شد.

ادامه

اتحادیه آفریقا, جهان, حقوق بشر, خبر, سودان, شمال افریقا