اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

کمیته تحقیقات روسیه از نقش کشورهای غربی در تامین مالی اقدامات تروریستی در این کشور پرده برداشت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روسیه موضوع تامین مالی تروریسم ضد روسی از سوی کشورهای غربی را بررسی می‌کند. کمیته تحقیقات روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در پی حمله تروریستی به مسکو، پرونده جنایی ... آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

ادامه

آمریکا, تروریسم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, ناتو

چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

سخنگوی وزارت خارجه چین درخصوص نقش سلاح‌های هسته‌ای در سیاست امنیت ملی و جمعی آمریکا هشدار داد. ایالات متحده باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد. این را مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری اعلام کرد. مائو نینگ گفت: «ایالات متحده و ژاپن باید نگرش ... چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

ادامه

آمریکا, امنیتی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خلع سلاح هسته‌ای, ژاپن, شرق آسیا, ناتو

روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

یک روزنامه ایتالیایی به نقل از محافل ناتو از بالا گرفتن بحث‌ها در این ائتلاف نظامی درباره طرح واگذاری سرزمین‌های تحت کنترل روسیه به این کشور و الحاق بقیه این کشور به ائتلاف نظامی غربی به عنوان راه حلی برای پایان جنگ اوکراین خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارشی که در روزنامه ... روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, اوکراین, ایتالیا, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

عفو بین‌الملل: تاکتیک‌های جنگی اوکراین غیرنظامیان را به خطر می‌اندازد

عفو بین‌الملل امروز اعلام کرد که نیروهای اوکراینی با ایجاد پایگاه‌ها و سیستم‌های تسلیحاتی در مناطق مسکونی پرجمعیت، از جمله در مدارس و بیمارستان‌ها، غیرنظامیان را به طور عمدی در معرض آسیب قرار داده‌اند.

 

به گزارش ایرنا از تارنمای نیوزویک، چنین تاکتیک‌هایی قوانین بشردوستانه بین‌المللی را نقض می‌کند و غیرنظامیان را به خطر می‌اندازد، زیرا موجودیت های غیرنظامی را به اهداف نظامی تبدیل می‌کند.

 

اگنس کالامارد، دبیرکل عفو بین‌الملل گفت: «ما الگویی از نیروهای اوکراینی را ثبت کرده‌ایم که غیرنظامیان را در معرض خطر قرار می‌دهند و قوانین جنگ را در مناطق پرجمعیت نقض می‌کنند. قرار گرفتن در موقعیت تدافعی ارتش اوکراین را از احترام به قوانین بین‌المللی بشردوستانه مستثنا نمی‌کند.».

 

با این حال، همه حملات روسیه که توسط عفو بین‌الملل مستند شده است، از این الگو پیروی نمی‌کنند. در برخی مکان‌های دیگر که عفو بین‌الملل به این نتیجه رسیده که روسیه مرتکب جنایات جنگی شده است؛ از جمله در برخی از مناطق شهر خارکف، این سازمان شواهدی از حضور نیروهای اوکراینی در مناطق غیرنظامی که به‌طورغیرقانونی توسط ارتش روسیه هدف قرار گرفته‌اند، پیدا نکرد.

 

در فاصله بین فروردین تا تیر، محققان عفو ‌بین‌الملل چندین هفته را صرف بررسی حملات روسیه در مناطق خارکف، دونباس و میکولایف کردند و مصاحبه‌هایی با بازماندگان، شاهدان و بستگان قربانیان حملات صورت دادند.

 

در طول این تحقیقات، محققان شواهدی از حملات نیروهای اوکراینی از داخل مناطق مسکونی پرجمعیت و همچنین مستقر در ساختمان‌های غیرنظامی در ۱۹ شهر و روستا در این مناطق یافتند. این سازمان برای تأیید بیشتر برخی از این حوادث، به تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای هم پرداخته است.

 

طی بررسی‌ها معلوم شد، بیشتر مناطق مسکونی که سربازان در آن قرار داشتند کیلومترها از خطوط مقدم دور بودند. جایگزین‌های مناسبی در دسترس بودند که غیرنظامیان را به خطر نمی‌انداختند؛ مانند پایگاه‌های نظامی یا مناطق پر درخت حومه شهر، یا سایر سازه‌های دورتر از مناطق مسکونی. در مواردی که مستند شده، عفو بین‌الملل اظهار بی‌اطلاعی کرده که نظامیان اوکراینی که خود را در سازه‌های غیرنظامی در مناطق مسکونی مستقر کرده‌اند، از غیرنظامیان خواسته‌اند یا به آنها کمک کرده‌اند تا ساختمان‌های مجاور را تخلیه کنند.

 

بازماندگان و شاهدان حملات روسیه در مناطق دونباس، خارکف و میکولایف به محققان عفو ‌بین‌الملل گفتند که ارتش اوکراین در حوالی زمان حملات در نزدیکی خانه‌های آن‌ها عملیات می‌کرده و مناطق شهری را در معرض آتش تلافی‌جویانه نیروهای روسی قرار می‌داد. محققان عفو ‌بین‌الملل شاهد چنین رفتاری در مکان‌های متعدد بودند.

 

حقوق بین‌الملل بشردوستانه همه طرف‌های درگیری را ملزم می‌کند که تا حد امکان از قرار دادن اهداف نظامی در داخل یا نزدیک مناطق پرجمعیت خودداری کنند. سایر تعهدات برای محافظت از غیرنظامیان در برابر تأثیرات حملات عبارتند از بیرون بردن غیرنظامیان از مجاورت اهداف نظامی و دادن هشدار مؤثر در مورد حملاتی که ممکن است بر جمعیت غیرنظامی تأثیر بگذارد.

 

به علاوه، محققان عفو ‌بین‌الملل شاهد استفاده نیروهای اوکراینی از بیمارستان‌ها به‌عنوان پایگاه‌های نظامی در پنج نقطه بودند. در دو شهر، ده‌ها سرباز در حال استراحت و خوردن غذا در بیمارستان‌ها بوده اند. در شهر دیگری، سربازان از نزدیک بیمارستانی تیراندازی می‌کردند.

 

حمله هوایی روسیه در ۸ اردیبهشت دو کارمند یک آزمایشگاه پزشکی در حومه خارکف را پس از ایجاد پایگاهی در این مجتمع توسط نیروهای اوکراینی مجروح کرد.

 

استفاده از بیمارستان‌ها برای مقاصد نظامی نقض آشکار قوانین بین‌المللی بشردوستانه محسوب می‌شود.

 

عفو بین‌الملل اعلام کرد ارتش اوکراین به کرات پایگاه هایی را نیز در مدارس در شهرها و روستاهای دونباس و در منطقه میکولایف ایجاد کرده است. از زمان آغاز درگیری، مدارس به‌طور موقت به روی دانش‌آموزان بسته شده است، اما در بیشتر موارد ساختمان‌ها در نزدیکی محله‌های غیرنظامی پرجمعیت قرار داشتند.

 

در شهری در شرق اودسا، عفو بین‌الملل شاهد الگوی گسترده‌ای از تجمع سربازان اوکراینی بود که از مناطق غیرنظامی برای اسکان و محل استقرار استفاده می‌کردند، از جمله استقرار خودروهای زرهی زیر درختان در محله‌های کاملاً مسکونی، و استفاده از دو مدرسه واقع در مناطق مسکونی پرجمعیت. در حملات روسیه در نزدیکی مدارس در ماه های اردیبهشت و خرداد چندین غیرنظامی کشته و زخمی شدند؛ از جمله یک کودک و یک زن سالمند در حمله موشکی به خانه شان در ۷ تیر کشته شدند.

 

در باخموت نیز، نیروهای اوکراینی در حال استفاده از ساختمان دانشگاهی به عنوان پایگاه بودند که حمله روسیه در ۳۱ اردیبهشت مه به کشته شدن هفت سرباز منجر شد. این دانشگاه در مجاورت یک ساختمان مسکونی مرتفع بود که در جنگ آسیب دیده است و در کنارش سایر منازل غیرنظامی در فاصله ۵۰ متری قرار داشت. محققان عفو ‌بین الملل بقایای یک خودروی نظامی را در حیاط ساختمان دانشگاه پیدا کردند.

 

عفو بین‌الملل در هفتم مرداد با وزارت دفاع اوکراین تماس گرفته و این موارد را به آنها گوشزد کرده است.

وانگ یی؛ اقدامات آمریکا به اتحاد چینی‌ها برای ایجاد یک دولت سوسیالیستیِ مدرن با ویژگی‌های چینی تسریع می‌بخشد

 وانگ طی نشست خبری گفت: «برنامه آمریکا برای استفاده از تایوان جهت مهار چین هرگز به موفقیت نخواهد رسید و رویه تاریخی اتحاد مجدد قریب‌الوقوع تایوان را تغییر نخواهد داد».

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تایوان, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا

رزمایش «بی‌سابقه» چین در اطراف تایوان آغاز شد/ از دریا و هوا محاصره شده‌ایم

خبرگزاری رویترز امروز پنجشنبه گزارش داد: یک روز بعد از دیدار نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از جزیره تایوان که پکن آن را قلمرو خود می داند، چین پنجشنبه (امروز) رزمایش نظامی بی‌سابقه ای را در ۶ نقطه اطراف تایوان آغاز کرد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تایوان, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا

هرگونه درگیری میان چین و تایوان توجه را از جنگ اوکراین منحرف خواهد کرد

اتحادیه اروپا نگران است که هرگونه درگیری میان چین و تایوان توجه واشنگتن را از کی یف منحرف کند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, بلژیک, تایوان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, ناتو