تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

وزارت امور خارجه کلمبیا اظهارات وزیر امور خارجه اسرائیل علیه «گوستاوو پترو» رئیس‌جمهوری این کشور به دنبال حمایت از تصویب آتش‌بس در غزه توسط شورای امنیت سازمان ملل را رد و تاکید کرد: اقدامات علیه غیرنظامیان غزه باید به صورت فوری پایان یابد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری افه، وزارت امور خارجه کلمبیا ... تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, کلمبیا

وال‌استریت‌ژورنال: آمریکا در پشت‌پرده با عملیات اسرائیل در رفح موافق است

رسانه آمریکایی نوشته ایالات متحده برخلاف مخالفت ظاهری با حمله اسرائیل در رفح اما در پشت‌پرده به‌دنبال توقف آن نیست بلکه در حال سروشکل‌دادن به حمله است. به گزارش ایسنا، در دو روز نشست و مذاکره میان «یوآو گالانت» وزیر جنگ اسرائیل با مقام‌های ارشد آمریکایی در کاخ سفید و پنتاگون درباره عملیات برنامه‌ریزی‌شده در ... وال‌استریت‌ژورنال: آمریکا در پشت‌پرده با عملیات اسرائیل در رفح موافق است

ادامه

آمریکا, اسراییل, جهان, خاورمیانه, فلسطین, گزارش, مصر

مسکو: چرا داعش فقط به دشمنان آمریکا حمله می‌کند؟

سخنگوی وزارت خارجه روسیه نوشت «پروپاگانداهای آمریکایی با این ادعا که حمله تروریستی جمعه مسکو توسط داعش انجام شده، خودشان را به تله انداخته‌اند. همین‌طور مشخص است که چرا آن‌ها این کار را انجام می‌دهند. مشخص است؛ چون آنها راه دیگری ندارند». به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه می‌گوید شواهد مستقیم و ... مسکو: چرا داعش فقط به دشمنان آمریکا حمله می‌کند؟

ادامه

آمریکا, افغانستان, اوکراین, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق اروپا, عراق, غرب, مقاله

در جدیدٔترین گزارش سازمان ملل، اسرائیل به نسل‌کشی درغزه متهم شد

در گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل که قرار است امروز به شورای حقوق بشر ارائه شود، تأکید شده است که دلایل منطقی زیادی برای اثبات نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه وجود دارد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در سرزمین‌های ... در جدیدٔترین گزارش سازمان ملل، اسرائیل به نسل‌کشی درغزه متهم شد

ادامه

آمریکا, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, فلسطین, نسل‌کشی

ژنرال اسرائیلی: ارتش می‌داند بدون موافقت آمریکا وارد جنگ در رفح نخواهد شد

یک ژنرال اسرائیلی بر عدم ورود ارتش این رزیم به رفح بدون موافقت آمریکا تاکید کرد. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، یک ژنرال اسرائیلی امروز یکشنبه، تاکید کرد که مقام های ارتش اسرائیل می‌دانند بدون موافقت آمریکا وارد جنگ در شهر رفح در جنوب نوار غزه نخواهند شد. رادیو اسرائیل صبح امروز به ... ژنرال اسرائیلی: ارتش می‌داند بدون موافقت آمریکا وارد جنگ در رفح نخواهد شد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اسراییل, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین, گزارش

طبق آخرین اخبار از عملیات ترکیه در سوریه؛ سه کودک و یک زن کشته شده‌اند

ارتش ترکیه شامگاه چهارشنبه ۱۷ مهر، پیشروی به سمت مرز سوریه را آغاز کرد و از مرز این کشور عبور کرد.

 

وزارت دفاع ترکیه طی بیانیه‌ای که در  توییتر منتشر شده است، اعلام کرد که عملیات زمینی ارتش این کشور در داخل خاک سوریه آغاز شد و نیروهای ترکیه در حال پیشری در خاک سوریه هستند.

 

در این بیانیه آمده است: «نیروهای مسلح ترکیه و ارتش ملی سوریه (گروهک ارتش آزاد) عملیات زمینی خود در شرق را در چارچوب عملیات “چشمه صلح” را آغاز کردند».

 

این عملیات ساعت ۲۲:۳۰ به وقت آنکارا (۲۳:۲۰ به وقت تهران) آغاز شده است.

 

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه عصر چهارشنبه از آغاز عملیات نظامی این کشور رد شمال شرق سوریه خبر داد و به دنبال آن جنگنده‌های ترکیه برخی مواضع شبه نظامیان «یگان‌های مدافع خلق» (ی.پ.گ) را که در لیست سیاه آنکارا قرار دارد، در سوریه هدف قرار داد.

 

همزمان با اعلام آغاز عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه علیه شبه‌نظامیان کرد این کشور، آنکارا اعلام کرد که شورای امنیت و آمریکا را در جریان این عملیات قرار داده است.

 

«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه عصر چهارشنبه (۱۷ مهر) از آغاز عملیات نظامی این کشور علیه شبه‌نظامیان کرد سوری مورد حمایت آمریکا در شمال سوریه خبر داد.

 

اردوغان در صفحه رسمی توئیتر خود اسم رمز این عملیات را «چشمه صلح» عنوان کرده و نوشت: «نیروهای مسلح ترکیه به همراه ارتش آزاد، عملیات چشمه صلح را علیه تروریست‌های پ.ک.ک/ی.پ.گ (حزب کارگران کردستان و یگان‌های مدافع خلق) و داعش در شمال سوریه آغاز کرد. ماموریت ما ممانعت از ایجاد گذرگاه تروریستی در طول مرزهای جنوبی خود است».

 

وی با بیان اینکه یکی از هداف این عملیات بازگرداندن صلح به مناطق شرقی فرات و شمال سوریه است، افزود:‌«عملیات چشمه صلح تهدیدات تروریستی علیه ترکیه را خنثی کرده و منجر به ایجاد یک منطقه امن می‌شود که بازگشت پناهندگان سوری به خانه‌هایشان را تسهیل می‌کند. ما تمامیت ارضی سوریه را حفظ کرده و جوامع محلی را از چنگ تروریست‌ها رها می‌کنیم» .

 

۲۲:۳۵ خبرگزاری سانای سوریه به نقل از خبرنگار خود در شهر حسکه (شمال شرق) گزارش داد که بر اثر اصابت یک خمپاره شلیک شده از سوی ترکیه به منزلی در محله «البشیره» شهر «قامشلی» سه کودک و یک زن کشته شده‌اند.

 

۲۲:۳۰ دولت انگلیس در بیانیه‌ای هم اعلام کرد این کشور درباره عملیات ترکیه در شمال سوریه «نگرانی‌های جدی» دارد.

 

۲۲:۲۰ وزارت خارجه عربستان سعودی طی بیانیه‌ای نیز به جمع مخالفان عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه پیوست و آن را محکوم کرد.

 

۲۱:۴۴ شبه‌نظامیان «نیروهای دموکراتیک سوریه» (اس.دی.اف) از درگیری نیروهای خود با ارتش ترکیه در اطراف شهر «عین‌العرب» خبر دادند.

 

۲۱:۴۱ وزارت خارجه لبنان نیز در بیانیه‌ای عملیات ترکیه را محکوم کرد و از آنکارا خواست در مورد تصمیم خود بازنگری کند.

 

۲۱:۲۱ سخنگوی «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد چهارشنبه شب به عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه واکنش نشان داد و خواستار احترام گذاشتن به تمامیت ارضی سوریه شد.

 

۲۱:۱۹ خبرگزاری یو‌نیوز به نقل از منابع خود گزارش داد که هیچ نیروی ارتش ترکیه از مرز سوریه تا این لحظه عبور نکرده است.

 

۲۱:۰۴ «فدریکا موگرینی»، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به عملیات ترکیه گفت که این اقدام آنکارا ثبات همه منطقه را برهم خواهد زد.

 

۲۰:۴۱ کاخ سفید اعلام کرد که هیچ نیروی آمریکایی در منطقه عملیات ترکیه در شمال سوریه حضور ندارد و آنکارا باید به تعهدات خود عمل کند.

 

۲۰:۴۰ ریاست جمهوری آمریکا (کاخ سفید) با صدور بیانیه‌ای رسماً اعلام کرد که عملیات ترکیه «ایده بدی» است و واشنگتن این عملیات را تأیید نمی‌کند.

 

۲۰:۲۵ خبرگزاری آناتولی ترکیه با انتشار تصاویری از اتاق عملیات این کشور گزارش داد که «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهوری ترکیه شخصاً نظارت بر این عملیات را برعهده گرفته است.

اردوغان و وزیر دفاع ترکیه (آکار)

 

۲۰:۲۲ شبکه خبری المیادین از درگیری نیروهای ارتش ترکیه با نیروهای یگان‌های مدافع کرد (ی.پ.گ) در نزدیکی شهر قاکشلی سوریه خبر داد.

 

۲۰:۰۶ رسانه‌های دولتی سوریه از حملات توپخانه ای مجدد ترکیه به مواضع شبه‌نظامیان کرد سوری در ریف غربی «راس العین» خبر دادند.

 

۱۹:۴۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد فردا پنجشنبه برای بحث در مورد عملیات ترکیه در مناطق شمالی سوریه، تشکیل جلسه می‌دهد.

 

۱۹:۴۸ وزارت امور خارجه مصر، شدیداً عملیات چشمه صلح ترکیه را محکوم کرد و گفت که این عملیات مردود و نقض آشکار حاکمیت یک کشور عربی برادر است.

 

۱۹:۳۵ وزارت امور خارجه هلند ضمن محکوم کردن عملیات ترکیه در شمال سوریه، سفیر ترکیه در آمستردام را احضار و مراتب نگرانی خود را از این عملیات اعلام کرد.

 

۱۹:۲۸ خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از خبرنگار مستقر خود در شهر «مالکیه» واقع در شمال شرق سوریه گزارش داد که ترکیه سد «المنصوره» را در اطراف این شهر هدف قرار داده است؛ این سد، آب شرب دو میلیون نفر را تأمین می‌کند.

آتش‌سوزی ناشی از حمله ترکیه

 

۱۹:۲۷ تلویزیون رسمی سوریه از گلوله‌باران شهر «نصیبین» ترکیه به دست نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) خبر داد.

 

۱۹:۱۵ وزارت دفاع ترکیه می‌گوید نیروهای مسلح این کشور تمام تلاش خود را می‌کنند که در عملیات علیه «تروریست» به غیرنظامیان آسیبی وارد نشود.

 

۱۹:۱۳ خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آمریکایی و کردی در شمال سوریه گزارش داد که نیروهای دموکراتیک سوریه اعلام کرده‌اند که این نیروها عملیات خود علیه داعش را منطقه متوقف کرده‌اند.

 

۱۹:۰۰ نیروهای دموکراتیک سوریه (اس.دی.اف) مدعی شدند که در حملات ترکیه، دو غیرنظامی کشته شده‌اند.

 

۱۸:۵۸ چاووش‌اوغلو گفت که آنکارا، از طریق کنسولگری سوریه در شهر استانبول، دمشق را در جریان عملیات «چشمه صلح» قرار داده است.

 

۱۸:۵۳ «مولود چاووش‌اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که در خصوص این عملیات با «محمد جواد ظریف» و «سرگئی لاوروف»، همتایان ایرانی و روسیه خود تلفنی صحبت کرده و تماس‌های دیگری نیز با سایر طرف‌ها انجام می‌دهد.

 

۱۸:۵۰ «اکرم امام‌اوغلو»، شهردار جدید شهر استانبول به رغم موضع‌گری‌های خود علیه حزب عدالت و توسعه (حزب حاکم ترکیه به رهبری اردوغان) از این حمله حمایت کرد و در حساب توییتری خود نوشت که «هر زمان، در کنار نیروهای مسلح خود می‌ایستیم و برای آن‌ها دعا می‌کنیم».

 

۱۸:۴۹ رسانه‌های وابسته به شبه‌نظامیان نیروهای دموکراتیک سوریه (اس.دی.اف) مدعی شدند که در حملات ترکیه به بیمارستان شهر «عین عیسی»، هفت نفر از شبه‌نظامیان کشته و ۱۶ تن دیگر زخمی شده‌اند.

 

۱۶:۳۳ «دولت باغچه‌لی»، رئیس حزب حرکت ملی ترکیه نیز از دولت اردوغان در انجام عملیات برون‌مرزی حمایت کرد و گفت که هدف این عملیات نابودی تروریسم و داعش است!

 

۱۸:۳۲ دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز ابراز امیداوری کرد که عملیات ترکیه در شمال سوریه «حساب شده و دقیق» باشد.

شهر قامشلی بعد از حمله نظامی ترکیه

 

۱۸:۲۸ سناتور جمهوری‌خواه «لیندسی گراهام»، نماینده مجلس آمریکا در واکنش به این عملیات نیز گفت: «به دولت ترکیه می‌گوییم که شما برای ورود به شمال سوریه چراغ سبز ندارید».

 

۱۸:۲۱ «جوزف کونته»، نخست‌وزیر ایتالیا نیز در واکنش به آغاز این عملیات گفت که عملیات نظامی ترکیه به غیرنظامیان آسیب خواهد زد و منجر به بی‌ثباتی در منطقه خواهد شد.

 

۱۸:۲۰ انگلیس و فرانسه بعد از این حمله، خواستار نشست فوری شورای امنیت سازمان متحد برای بررسی این حمله و تبعات آن شدند.

 

۱۸: ۱۸ ترکیه مناطق مسکونی در شهر «جیلان‌پینار» رو به روی شهر «رأس العین» را تخلیه کرده است. با این حال شبه نظامیان مذکور، محله‌های شهر جیلان‌پینار را با خمپاره هدف قرار دادند.

 

۱۸:۱۵ شبه‌نظامیان کرد مورد حمایت آمریکا در واکنش به این عملیات ترکیه، چاه‌های نفت در استان حسکه را آتش زدند.

 

۱۸:۱۳ وزرای خارجه فرانسه و انگلیس با محکوم کردن عملیات ترکیه، برگزاری جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد را خواستار شدند.

 

۱۶:۴۲ وزارت خارجه ترکیه نیز اعلام کرد که سفرای هر پنج عضو دائم شورای امنیت در آنکارا را احضار کرده و آنها را در جریان جزئیات عملیات جدید در سوریه قرار داده است.

 

در حال تکمیل …

خروج بخشی از نیروهای اماراتی از عدن در آستانه توافق برای پایان بحران

برخی مقام‌ها و شاهدان عینی اعلام کردند که امارات روز گذشته سه شنبه، بخشی از نیروهای خود را در شهر عدن در جنوب یمن درست همزمان با تلاش ائتلاف متجاوز به سرکردگی عربستان سعودی برای پایان دادن به درگیری دولت مستعفی و تجزیه‌طلبان خارج کرده است.

ادامه

امارات, جهان, خاورمیانه, خبر, عربستان سعودی, یمن

ترامپ: رفتن به خاورمیانه بدترین تصمیم تاریخ آمریکا بوده و به بهانه واهی انجام شد

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه بار دیگر حضور نظامی این کشور در غرب آسیا را نادرست خواند و گفت واشنگتن در حال پایان دادن به «جنگ‌های بی‌پایان احمقانه» است. ترامپ همچنین اذعان کرد که حمله این کشور به عراق «بدترین تصمیم تاریخ آمریکا» بوده و به بهانه‌ای واهی انجام شده است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, ترکیه, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه, عراق

بانک جهانی: جنگ‌های تجاری خطر فقر را در جهان تشدید می‌کند

مدیر ارشد اقتصادی بانک جهانی روز چهارشنبه گفت: با تداوم جنگ‌های تجاری در جهان، سرمایه گذاری‌ها به تعویق خواهد افتاد و در نتیجه با کاهش رشد اقتصادی سطح فقر نیز افزایش می‌یابد.

ادامه

اتحادیه اروپا, افریقا, امریکا, جهان, چین, خبر, کانادا, مکزیک

رند پال: تصمیم ترامپ برای خارج کردن آمریکایی‌ها از سوریه کاملا درست است

سناتور جمهوریخواه مشهور آمریکایی تصمیم دونالد ترامپ برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از سوریه را تحسین کرده و آنچه را که یک “فراکسیون نومحاظه‌کاران جنگ‌طلب” در سنای این کشور خواند مقصر کشاندن واشنگتن به جنگ در سراسر جهان دانست.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, ترکیه, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه, عراق, لبنان