انهدام کشتی مهمات اوکراین توسط روسیه + فیلم

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای از انهدام یک فروند کشتی مملو از مهمات اوکراینی در بندر یوژنی در استان اودسا این کشور بر اثر اصابت یک فروند موشک بالستیک کوتاه‌برد اسکندر-ام روسی خبر داد. به گزارش بامداد دوشنبه ایرنا به نقل از راشا تودی، در بیانیه وزارت دفاع روسیه با اشاره به اینکه این کشتی ... انهدام کشتی مهمات اوکراین توسط روسیه + فیلم

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب, فیلم

نخست‌وزیر اسلواکی: هیچ‌کس نباید که فراموش کند «آزادی از شرق می‌آید»

نخست وزیر اسلواکی که چندی پیش هدف ترور نافرجام قرار گرفت، گفت که احتمالا برای حضور در هشتادمین سالروز شکست آلمان نازی، به مسکو سفر خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، رابرت فیکو، نخست وزیر اسلواکی با اشاره به تمایلش برای سفر به مسکو در هشتادمین سالروز شکست آلمان نازی، گفت ... نخست‌وزیر اسلواکی: هیچ‌کس نباید که فراموش کند «آزادی از شرق می‌آید»

ادامه

آزادی, اتحاد شوروی, اسلواکی, اوکراین, ایدئولوژی, تاریخ, تحلیل, روسیه, سیاسی, شرق, صلح, غرب, نئونازیسم

اذعان استولتنبرگ؛ کی‌یف باید تسلیم قلمرو را بپذیرد

دبیرکل سابق ناتو می‌گوید که اوکراین برای دستیابی به صلح و تضامین امنیتی باید تسلیم بخشی از خاک خود به روسیه را بپذیرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، ینس استولتنبرگ، دبیرکل سابق ناتو در نخستین گفت‌وگو پس از اتمام دوران دبیرکلی این ائتلاف، تاکید کرد که کی‌یف برای دستیابی به صلح و ... اذعان استولتنبرگ؛ کی‌یف باید تسلیم قلمرو را بپذیرد

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحادیه اروپا, امنیتی, اوکراین, تحلیل, جنگ نیابتی, روسیه, ژاپن, صلح, فنلاند, ناتو

ناتوانی لهستان در جمع‌آوری پناهندگان اوکراینی برای اعزام به جنگ

وزیر دفاع لهستان اعلام کرد که این کشور نتوانسته است پناهندگان اوکراینی را برای جنگ در کشورشان استخدام کند. به گزارش باشگاه خبرنگاران: ولادیسلاو کوچینیاک-کامیش، وزیر دفاع لهستان از شکست کشورش در تشکیل آنچه تیپ اوکراین خواند از پناهجویان اوکراینی در لهستان برای اعزام آنها به جنگ اوکراین خبر داد. براساس گزارش آر تی، او ... ناتوانی لهستان در جمع‌آوری پناهندگان اوکراینی برای اعزام به جنگ

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, لهستان

کرواسی برای هیات ناتو در اوکراین نیرو اعزام نمی‌کند

رئیس‌جمهور کرواسی از شرکت در اعزام نیرو به فرماندهی ناتو برای تامین کمک‌های نظامی به کی‌یف امتناع کرده و می‌گوید این رویه زاگرب را به درگیری مستقیم با مسکو وارد می‌کند. به گزارش ایسنا، کرواسی به عنوان یکی از جمهوری‌های استقلال یافته یوگسلاوی از ۲۰۰۹ به عضویت ناتو درآمده است. دولت جناح راستی این کشور ... کرواسی برای هیات ناتو در اوکراین نیرو اعزام نمی‌کند

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اوکراین, بلژیک, جنگ نیابتی, خبر, روسیه, شرق اروپا, کرواسی, لهستان, مجارستان, ناتو, یوگوسلاوی

صدراعظم سابق آلمان: آمریکا مذاکرات صلح اوکراین را بلوکه کرد

گرهارد شرودر، صدراعظم سابق آلمان در مصاحبه‌ای تاکید کرد که دولت آمریکا تنها چند هفته پس از آغاز حمله نظامی مسکو در فوریه ۲۰۲۲، به هیچگونه سازشی که بتواند به درگیری روسیه و اوکراین پایان دهد، اجازه کار نداد.

به گزارش ایسنا، شرودر در مصاحبه‌ای که توسط روزنامه آلمانی برلینر تسایتونگ منتشر شد، گفت که از او خواسته شد تا در مذاکرات صلح مارس ۲۰۲۲ میان مقامات اوکراینی و روسیه در استانبول میانجیگری کند.

او گفت که اگرچه نمایندگان ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین آماده امتیاز دادن در مورد موضوعات کلیدی مانند چشم‌پوشی از تلاش‌ها برای پیوستن به ناتو بودند، «اوکراینی‌ها با صلح موافقت نکردند، زیرا به آنها اجازه داده نشد. آنها ابتدا باید از آمریکایی‌ها در مورد هر چیزی که در مورد آن بحث می‌شد، سؤال می‌کردند.»

مقامات روسی بارها گفته‌اند که ایالات متحده و دیگر حامیان غربی اوکراین، دولت زلنسکی را از موافقت با راه‌حل صلح ناامید کرده‌اند. شرودر که بارها از ادامه دوستی خود با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دفاع کرده است، اساسا این ادعا را در مصاحبه با برلینر تسایتونگ تایید کرد.

او گفت: «تصور من این است؛ هیچ اتفاقی نمی‌توانست بیفتد، زیرا درباره همه چیز در واشنگتن تصمیم گرفته می‌شد.»

صدراعظم پیشین آلمان استراتژی واشنگتن را «مرگبار» توصیف کرد و گفت که این رویه منجر به روابط نزدیک‌تر میان روسیه و چین شد. شرودر گفت: «آمریکایی ها معتقدند که می‌توانند روس‌ها را کنترل کنند. اکنون، دو بازیگر شامل چین و روسیه که توسط ایالات متحده محدود شده‌اند، در حال پیوستن به یکدیگر هستند. آمریکایی‌ها معتقدند آنقدر قوی هستند که هر دو طرف را کنترل کنند. به نظر من این یک اشتباه است. فقط نگاه کنید که طرف آمریکایی الان چقدر لطمه دیده است. به هرج و مرج در کنگره نگاه کنید.»

شرودر گفت که متحدان واشنگتن در غرب اروپا از فرصت استفاده نکردند تا برای صلح در مارس ۲۰۲۲ تلاش کنند. او افزود، در آن زمان زلنسکی آماده سازش در مورد کریمه و مناطق جدا شده در منطقه دونباس بود. از آن زمان، صدها هزار سرباز اوکراینی کشته شده‌اند، زیرا کمک‌های نظامی غرب درگیری را طولانی می‌کند. پوتین در اوایل ماه جاری تخمین زد که کی‌یف بیش از ۹۰۰۰۰ سرباز را در حمله متقابل ناکام که در ژوئن آغاز شد، از دست داده است.

گرهارد شرودر گفت: «تحویل تسلیحات راه‌حلی تا ابد نیست، اما هیچکس نمی‌خواهد صحبت کند. همه در سنگر نشسته‌اند. چند نفر دیگر باید بمیرد؟ کمی شبیه خاورمیانه شده است. قربانیان یک طرف و طرف دیگر چه کسانی هستند؟ بیچاره‌هایی که بچه‌هایشان را از دست می‌دهند.»

شرودر استدلال کرد که تنها رئیس‌جمهوری فرانسه و صدراعظم کنونی آلمان می‌توانند مذاکرات صلح را در شرق اروپا احیا کنند. او گفت: «اولاف شولتس و امانوئل ماکرون باید در واقع از روند صلح در اوکراین حمایت کنند زیرا این فقط یک موضوع آمریکایی نیست، بلکه مهمتر از همه یک موضوع اروپایی است. چرا این دو مقام تحویل تسلیحات را با پیشنهاد گفت‌وگو ترکیب نکردند؟ ماکرون و شولتس تنها کسانی هستند که می‌توانند با پوتین صحبت کنند.»

صدراعظم پیشین آلمان گفت که رهبران روسیه از طریق فشار آمریکا که می‌گفت ناتو را به مرزهای غربی مسکو می‌آورد و اوکراین را به این ائتلاف نظامی غربی اضافه می‌کند، تهدید شدند. با این حال، او مدعی شد که یکی از توجیهات مسلح کردن اوکراین – توسعه‌طلبی ادعایی روسیه – هیچ مبنایی در واقعیت ندارد.

شرودر گفت: «این ترس از آمدن روس‌ها پوچ است. آنها چگونه قرار است ناتو را شکست دهند، چه رسد به اینکه غرب اروپا را اشغال کنند؟ به همین دلیل است که هیچکس در لهستان، بالتیک و قطعا در آلمان – و اتفاقا همه اعضای ناتو – نباید باور کنند که در خطر هستند.»

این سیاستمدار سابق آلمان همچنین به نشریه برلینر تسایتونگ گفت: «از سوی دیگر رهبران غربی باید درک کنند که مهم نیست چه کسی در مسکو قدرت را در دست دارد، روسیه اجازه نخواهد داد که اوکراین و گرجستان جذب ناتو شوند. این تحلیل تهدید ممکن است احساسی باشد، اما در روسیه واقعی است. غرب باید این را درک کند و مصالحه را بر این اساس بپذیرد. در غیر این صورت دستیابی به صلح دشوار خواهد بود.»

هشدار واشنگتن و بروکسل درباره فروپاشی اقتصادی اوکراین

آمریکا و اتحادیه اروپا پس از اجلاس واشنگتن-بروکسل، درباره خطر فروپاشی اقتصاد اوکراین هشدار دادند. به گزارش مهر به نقل از تاس، آمریکا و اتحادیه اروپا پس از اجلاس واشنگتن-بروکسل که به میزبانی آمریکا برگزار شد، در بیانیه‌ای نسبت به خطرات فروپاشی اقتصاد اوکراین هشدار دادند. آمریکا و اتحادیه اروپا در بخشی از این بیانیه ... هشدار واشنگتن و بروکسل درباره فروپاشی اقتصادی اوکراین

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, اوکراین, بلژیک, جنگ نیابتی, جهان, گزارش

مسکو: تامین موشک دوربرد برای اوکراین اشتباه فاحش آمریکا بود

سفیر روسیه در آمریکا اقدام این کشور در تامین موشک‌های تاکتیکی « ATACMS/ اتکمز» برای اوکراین را «اشتباهی فاحش» خواند. به گزارش مهر به نقل از تاس، آناتولی آنتونوف، سفیر مسکو در واشنگتن می‌گوید که آمریکا با تصمیم به ارسال موشک‌های تاکتیکی « ATACMS/ اتکمز» به اوکراین، اشتباه فاحشی را مرتکب شده و عواقب این ... مسکو: تامین موشک دوربرد برای اوکراین اشتباه فاحش آمریکا بود

ادامه

آمریکا, اوکراین, بلاروس, تحلیل, جنگ نیابتی, جهان, حقوق بشر, شرق اروپا

زاخارووا: آمریکا جنگ را سرمایه‌گذاری هوشمندانه می‌داند

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز (جمعه) به درخواست اخیر جو بایدن از کنگره کشورش برای اختصاص ۱۰۰ میلیارد دلار کمک اضطراری برای اوکراین و اسرائیل و توصیف بایدن از آن به عنوان یک «سرمایه‌گذاری هوشمندانه» واکنش نشان داد. به گزارش ایسنا، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز به جو بایدن، رئیس جمهور ... زاخارووا: آمریکا جنگ را سرمایه‌گذاری هوشمندانه می‌داند

ادامه

آمریکا, اسراییل, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جنگ نیابتی, روسیه

مسکو آمریکا را تهدید به حمله کرد

یکی از مقامات وزارت خارجه روسیه با تاکید بر اینکه تأسیسات مداری مورد استفاده برای کمک به اوکراین می‌توانند به اهداف قانونی روسیه تبدیل شوند، آمریکا را تهدید به حمله به زیرساخت‌های فضایی این کشور کرد. به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا به نقل از راشا تودی، ولادیمیر ارماکوف مدیر منع اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت ... مسکو آمریکا را تهدید به حمله کرد

ادامه

آمریکا, اقتصادی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, صلح, غرب