چرا آمریکا نگران از دست دادن نیجر است؟

کارشناس مسائل آفریقا با اشاره به تصمیم دولت نظامی نیجر برای لغو توافق نظامی با آمریکا و عزم این کشور آفریقایی برای اخراج نظامیان آمریکایی گفت آن‌ها در صورتی که مجبور شوند نیجر را ترک کنند «فقط یک کشور آفریقایی را از دست نمی‌دهند بلکه مرکز تسلط خود بر غرب آفریقا و شمال این قاره ... چرا آمریکا نگران از دست دادن نیجر است؟

ادامه

آپارتایت, آفریقا, آمریکا, آمریکای شمالی, استقلال, الجزایر, ایران, جهان, روسیه, غرب, غرب آفریقا, لیبی, مقاله, نیجر

درخواست آفریقای جنوبی از کشورهای جهان برای شهادت علیه اسرائیل در لاهه

آفریقای جنوبی در ادامه تلاش‌هایش برای حمایت از ملت فلسطین و توقف جنگ در غزه، خواستار شهادت کشورهای مختلف جهان علیه اسرائیل در دادگاه لاهه شد. به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری «سما»، «وسیموزی مادونسلا» سفیر آفریقای جنوبی در هلند، از همه کشورها خواست در پرونده‌ای که کشورش در دیوان بین‌المللی دادگستری مطرح کرده ... درخواست آفریقای جنوبی از کشورهای جهان برای شهادت علیه اسرائیل در لاهه

ادامه

آپارتایت, آفریقای جنوبی, اسراییل, اشغالگری, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان داوری لاهه, فلسطین, قضایی, نسل کشی, هلند

درخواست کمک سفیر فلسطین از جنبش عدم متعهد

سفیر فلسطین در سازمان ملل از اعضای جنبش عدم تعهد خواست تا اسرائیل را برای اجرای آتش‌بس فوری در غزه تحت فشار قرار دهند. به گزارش خبرگزاری فارس، «ریاض منصور» سفیر فلسطین در سازمان ملل از کشورهای عضو جنبش عدم تعهد خواسته است تا این رژیم را برای اجرای آتش‌بس در غزه تحت فشار قرار ... درخواست کمک سفیر فلسطین از جنبش عدم متعهد

ادامه

آپارتایت, آفریقای جنوبی, استعمار, جنبش غیر متعهدها, دیوان داوری لاهه, سازمان ملل, صهیونیسم, نسل کشی

حمایت روسیه از شکایت آفریقای جنوبی علیه تل آویو

روسیه از شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دیوان دادگستری بین‌المللی حمایت کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، روسیه از شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل در دیوان دادگستری بین‌المللی به دلیل نسل کشی در غزه حمایت کرد. «آندری کلین»، سفیر روسیه در لندن در مصاحبه با شبکه رادیویی ال بی سی گفت ... حمایت روسیه از شکایت آفریقای جنوبی علیه تل آویو

ادامه

آپارتایت, آفریقای جنوبی, آمریکا, اسراییل, تاریخ, جهان, خبر, دیوان داوری لاهه, روسیه, سازمان ملل, فلسطین, نسل کشی, هلند

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی اسرائیل در غزه

جلسه رسیدگی به پرونده نسل‌کشی اسرائیل در غزه که توسط آفریقای جنوبی تنظیم شده، در دیوان بین‌المللی دادگستری آغاز شد. به گزارش ایسنا، در متن شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل خواسته شده فوراً عملیات نظامی خود در نوار غزه را متوقف کند. براساس گزارش‌ها اولین جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه احتمالا ۳ ساعت به ... آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی اسرائیل در غزه

ادامه

آپارتایت, آفریقای جنوبی, اسراییل, اشغالگری, جنوب آفریقا, دیوان داوری لاهه, سازمان ملل, فلسطین, کودکان, نسل کشی, هلند

سی ان ان ؛ آمریکا، تنهاتر از همیشه

شبکه خبری سی ان ان در گزارشی درباره پیامد سه سال و نیم حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید نوشت: بنابر «دکترین ترامپ» مبنی بر «اول آمریکا» و عملکرد وی در طول حضور در کاخ سفید، به نظر می‌رسد که آمریکا اکنون تنهاتر از هر زمان دیگری است.

 

تارنمای خبری سی ان ان روز یکشنبه در تحلیلی به قلم «نیک رابرتسون» خبرنگار این شبکه خبری، در انتقاد از عملکرد دولت ترامپ که ماه‌های پایانی خود را سپری می‌کند، نوشت:  آمریکا اکنون به بزرگترین کشور مبتلا به بیماری کووید-۱۹ در جهان و به یکی از متحدان غیرقابل اتکا تحت نظارت دونالد ترامپ بدل گشته است.

 

آمریکا ناتوان در مقابله با کرونا به دهشت بین‌المللی بدل شده

 

سی ان ان نوشت: آمریکایی که زمانی در اوج قدرت به سر می برد، در قیاس با سایر کشورهای فقیر جهان که توانسته اند بهتر از آمریکا از پس  همه‌گیری ویروس کرونا برآیند، اکنون به یک «دهشت بین المللی» بدل شده است.

 

ترامپ چهره آمریکا را مخدوش کرده است

 

نیک رابرتسون در این گزارش انتقادآمیز می‌نویسد:  سه سال و نیم حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید، آبرو و وجه آمریکا در عرصه بین‌المللی را ازبین برده است و احتمالا در آینده نیز بازگرداندن این موضوع مشکل می نماید. چراکه زمانی که وی در ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷میلادی در صحن «لینکلن» سوگند ریاست جمهوری یاد می‌کرد، چنین وضعیتی را برای آمریکا قابل تصور نبود.

 

تصمیمات ترامپ اشوب زا است

 

سی ان ان دراین گزارش افزود: تصمیم های اولیه ترامپ در کاخ سفید، به طور عمدی اشوب آفرین بود، تنها سه روز پس از ورود  به کاخ سفید، وی آمریکا را از پیمان تجاری «فراآتلانتیک» خارج کرد، پیمانی که ۱۲ کشور فراسوی اقیانوس آتلانتیک از این پیمان سود می‌بردند. در نتیجه  زمانی که کشورهای عضو اتحادیه اروپا در فوریه ۲۰۱۷ در مالتا در یک نشست اضطراری گردهم آمدند، شعار اول آمریکا در گوش آنها زنگ می‌خورد.

 

۷۰ سال سیاست خارجی آمریکا زیر سوال رفت

 

سی ان ان می‌نویسد: «دونالد تاسک» رئیس سابق شورای اتحادیه اروپا دراین باره می گوید: «تغییرات در واشنگتن اتحادیه اروپا را در موضع دشواری قرار خواهد داد، دولت جدید در آمریکا به نظر هفتاد سال سیاست خارجی آمریکا را به زیر سوال برده است ».

 

انگلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز آن زمان اعلام کرد؛ اروپا باید سرنوشت خود را خودش به دست گیرد.

 

رابرتسون نوشت: سه ماه بعد و با سفر ترامپ به بروکسل، مقر ناتو، این گفته مرکل را به اثبات رساند.

 

انتخاب دوباره ترامپ؛ پایانی بر ناتو 

 

خبرنگار این رسانه خبری آمریکایی نوشت: پس از گذشت سه سال و نیم از ریاست جمهوری ترامپ، اکنون مقامات ارشد ناتو در اروپا در خفا از انتخاب دوباره ترامپ بیمناک هستند و می‌گویند این موضوع می تواند «پایانی موثر» بر ناتو باشد، اعلام خروج ۹هزار و ۵۰۰ نظامی آمریکایی از آلمان بدون اطلاع انگلا مرکل، بر این بیم می‌افزاید.

 

نیک رابرتسون نوشت: هفته گذشته یک مقام ارشد ناتو (نامی از وی دراین گزارش برده نشد)  به سی ان ان گفت اگر ترامپ باردیگر انتخاب شود، می تواند اساسا این ائتلاف را «به هوا» بفرستد؛ همچنین مفهوم بازدارندگی فرا آتلانتیک را از بین خواهد برد.

 

این مقام ارشد ناتو به سی ان ان گفت: آنچه که ترامپ در این زمینه عمل می‌کند، بسیار واقعی و جدی است، چراکه بحث شمار زیادی از نیروهای نظامی درمیان است.

 

دکترین ترامپ تبدیل آمریکا به یک متحد غیرقابل اتکا 

 

رابرتسون می‌نویسد: دکترین «اول آمریکا» ترامپ، چندجانبه گرایی که در آن آمریکا را بعنوان مرکزیت و ثقل جهانی بود  را به یک کشور غیرقابل اتکا مبدل ساخته است.

 

تغییر در چینش ژئوپلیتیک جهانی

 

سی ان ان درادامه این گزارش نوشت: «دهکده جهانی» اکنون به یک چرخش دائمی روی آورده و آنچه که ترامپ درکاخ سفید انجام داده بر دیگر کشورهای جهان تاثیر گذارده و چینش ژئوپلیتیک جهانی دیگر آن چیزی که تا پیش از این بود، نیست.

 

این گزارش می‌افزاید: اگر  همه گیری بیماری کووید-۱۹ نیز تنها بحران داخلی ترامپ بود، شاید جهان اندکی وی را می‌بخشید، اما دوره ریاست جمهوری وی در قیاس با اسلاف وی، انبوهی از نگرانی‌ها را در سراسر جهان موجب شده است.

 

سی ان ان نوشت: آنچنان که در نشست سازمان جهانی بهداشت روی داد، اروپایی‌ها از طرح آمریکا برای فشار بر پکن  بر سر موضوع ویروس کرونا خودداری ورزیده و در برابر این خواسته واشنگتن مقاومت کردند.

 

رابرتسون با برشمردن خروج ترامپ از بسیاری از معاهدات بین‌المللی نوشت:  ترامپ از پیمان آب و هوایی پاریس، توافق چندجانبه بین‌المللی هسته ای ایران خارج شد و آنگاه جنگ تجاری با چین و حتی با اتحادیه اروپا را به راه انداخت.

 

ترامپ به دنبال درگیری با ایران 

 

خبرنگار این شکبه خبری نوشت: خروج ترامپ از برجام و بازی‌های سیاسی که میرفت تا جرقه درگیری با ایران زده شود.

 

ترامپ عامل تغییر رهبری جهانی به سمت پکن و مسکو 

 

سی ان ان در ادامه نوشت: بالاتر از همه اینها، تحت ریاست جمهوری ترامپ، چین و روسیه هردو به سمت رهبری جهان در دوران ریاست جمهوری «شی جین پینگ» و «ولادیمیر پوتین» حرکت کردند.

 

آمریکا تنهاتر از همیشه خواهد بود

 

سی ان ان ادامه داد: تا هفته آینده و با فرا رسیدن روز استقلال، آمریکا شاید بیش از هر زمان دیگری در چند دهه اخیر تنهاتر بماند، چراکه ترامپ بسیاری از روابط واشنگتن بادیگر کشورها (متحدان) را بیش از ارزش های بین‌المللی قطع کرده و این موضوع به بهای باقی کشورهای جهان نیز خواهد بود.

 

 متحدان واشنگتن چشم به مستاجر جدید کاخ سفید 

 

رابرتسون نوشت: درحالی که آمریکا بعنوان بزرگترین قدرت اقتصادی جهان، در مهار همه گیری ویروس کرونا شکست خورده است و این قضیه همه ما (شهروندان آمریکایی) را تحت تاثیر قرار داده، بیش از هرزمان دیگری سایر کشورهای جهان در (انتظار) تصحیح مسیر آمریکا نشسته‌اند.

 

خبرنگار سی ان ان در پایان نوشت: درحالی که ترامپ بر شکست خود در هدایت آمریکا در برخورد با کووید-۱۹، تصدیق دارد؛ متحدان واشنگتن باید تا ماه نوامبر(۱۳ آبان) برای تحویل احتمالی کاخ سفید به فرد دیگری، درانتظار بنشینند.

باید جلوی جنایت‌های جنگی در فلسطین را گرفت

دولت ائتلافی جدید بنیامین نتانیاهو و بنی گانتز در اسرائیل تهدید کرده است که بخش‌های بزرگی از سرزمین‌های کرانهٔ‌ غربی شامل درّهٔ اردن را از ماه ژوییه [اوایل تیر] به خاک اسرائیل ضمیمه خواهد کرد.

ادامه

اسراییل, امریکا, انگلستان, تبعیض‌نژادی, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, فلسطین

ریاکاری حقوق بشری کاخ سفید؛ از خیابان‌های آمریکا تا اویغورهای چین

اگر قرار باشد واشنگتن عدالت جو و نگران حقوق بشر دیگران باشد، باید عمیقا به اقداماتی که علیه غیر نظامیان در افغانستان، عراق و سوریه در طول این سال‌ها انجام داده، فکر کنیم.

ادامه

افغانستان, امریکا, ایران, تبعیض‌نژادی, تجزیه‌طلبی, جهان, چین, حقوق بشر, سوریه, عراق, مقاله

ریزش هواداران ترامپ در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا

نخستین کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ پس از یک وقفه یکصد روزه به علت همه‌گیری کرونا در حالی روز شنبه با حضور اندک هواداران وی در شهر «تولسا» ایالت اوکلاهما برگزار شد که مسئولان ستاد انتخاباتی ترامپ از بیم خشم وی، ناگزیر به لغو بسیاری از برنامه‌های رئیس جمهوری آمریکا در این همایش شدند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, خبر

تیراندازی در تظاهرات ضد‌نژادپرستی درسیاتل ۲ کشته و زخمی برجای گذاشت

یک نوجوان آمریکایی در جریان تیراندازی در تظاهرات سیاتل در منطقه‌ی هیل جان خود را از دست داد و یک نفر دیگر نیز دچار جراحات شدیدی شد.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, امریکا, امریکای شمالی, تبعیض‌نژادی, جهان, حقوق بشر, خبر