سیاست تجاوزکارانهٔ ترکیه در نیمهٔ شمالی اشغال‌شدهٔ جزیره قبرس محکوم است!

حزب زحمتکشان مترقی قبرس (آکل) در بیانیه‌ای در روز ۲۹ تیر (۲۰ ژوییه) اعلام کرد که “نگرانی‌های بحق ما در مورد اینکه سفر غیرقانونی رئیس‌جمهور ترکیه به سرزمین‌های اشغالی با اعلام تحمیل عمل انجام‌شدهٔ ترکیه در منطقهٔ واروشا همراه خواهد بود، متأسفانه بالاخره تأیید شد.

 

اطلاعیهٔ ارسین تاتار (حاکم ترک در شمال قبرس) مبنی بر لغو وضعیت نظامی بخشی از این منطقهٔ محاصره شده برای استرداد املاک به ساکنان سابق، گام دیگری در راه لغو کامل قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد است که خواستار بازگرداندن موقت منطقه به مسولان این سازمان است.” یادآوری می‌شود که در تابستان ۱۹۷۴، ارتش ترکیه به دنبال حملهٔ نظامی به کشور کوچک اروپایی قبرس در شرق مدیترانه، نیمهٔ شمالی این کشور را اشغال نظامی کرد. سازمان ملل متحد که دولت ترکیه را ملزم به رعایت قطعنامه‌های این سازمان و بیرون بردن کامل نیروهای خود و رفع اشغال قبرس می‌دانست، این اقدام ترکیه را دربست محکوم کرد. با وجود این، ترکیه گام‌به‌گام تلاش کرده است که با اسکان دادن مهاجران ترک، بافت قومی شمال قبرس را تغییر داده، قبرس را رسماً به دو نیمه تقسیم کند، و کشور غیرقانونی ”جمهوری ترک قبرس شمالی” را که مورد شناسایی سازمان ملل متحد و هیچ کشوری در جهان نیست، در نیمهٔ شمالی جزیره مستقر کند.

 

بیانیهٔ آکل پیام تبریک اردوغان به مناسبت اطلاعیهٔ تاتار را “آشکارا نمایانگر تقسیم نقش‌ها برای تظاهربه این است که تصمیم‌های گرفته شده، توسط به‌اصطلاح دولت قبرس شمالی بوده است، و ترکیه در آن نقشی نداشته است. بدیهی است که مستعمره کردن شهری که ۴۷ سال خالی از سکنه مانده‌است تابه مالکان قانونی آن بازگردانده شود، ضربه‌ای جدّی به هر گونه تلاش برای حل جامع مسئلهٔ قبرس است. به همین دلیل است که ما از جامعهٔ جهانی انتظار داریم که اگر واقعاً خواستار حل مسئله قبرس است، فوراً و قاطعانه واکنش نشان دهد.” نیروهای ترقی‌خواه قبرس رئیس‌جمهور قبرس را فراخوانده‌اند که یا ترکیه را مهار کند یا آن را به‌مثابه تنها طرف مقصر در حل نشدن مسئلهٔ قبرس، افشا نماید. آنها سیاست‌های دولت دست راستی حاکم را “تسهیل‌کنندهٔ هدف‌های غیرقانونی ترکیه” ارزیابی کرده‌اند و معتقدند که ادامهٔ این روند می‌تواند “به از دست دادن واروشا و تجزیهٔ نهایی قبرس” منجر شود.

 

رفیق استفانوس استفانو،دبیرکل جدیدآکل، در بیانیه‌ای در مورد سفر غیرقانونی اردوغان به نیمهٔ شمالی اشغالی قبرس متذکر شد که “زمان آن فرا رسیده است که رئیس‌جمهور ابتکار عمل را در دست بگیرد.” او گفت که مبارزهٔ آکل متوجه این است که “تلاش ترکیه در اعلام عمل انجام‌شده‌اش در فاماگوستا را محکوم کنیم.”

 

آکل، از مدت‌ها پیش مسئلهٔ شهر فاماگوستا و همچنین راه‌حل قبرس را به‌طور وسیعی در سطح جهانی مطرح کرده است. این امر بدین منظور بوده است که بر همگان روشن شود که آنچه امروز به صورت تحریک‌های نیروهای اشغالگر ترکیه وسفرغیرقانونی اردوغان به سرزمین‌های اشغالی قبرس شاهدیم،نتیجهٔ مسئلهٔ کلی قبرس و اشغال آن در پی حملهٔ ترکیه به قبرس در سال ۱۹۷۴/۱۳۵۳است.

 

همه باید درک کنند که فقط صدور اعلامیه،یادداشت، و درخواست همبستگی از جامعهٔ بین‌المللی برای مقابله با اقدام‌های تحریک‌آمیز ترکیه کافی نیست. اینها همه لازم است و باید انجام شود، ولی کافی نیست. این موضوع باید برای همه روشن شود که اگراشغالگری ترکیه ادامه یابد، مشکلاتی که مابه دلیل اشغالگری هر روز با آنها زندگی می‌کنیم ادامه پیدا می‌کند و در واقع چند برابر می‌شود. او گفت که اکنون زمان آن فرا رسیده است که رئیس‌جمهور و دولت با به کار گرفتن ابتکارهایی مشخص، حرکت لازم برای از سرگیری مذاکره را شروع کنند. ما بدون مذاکره نمی‌توانیم به هیچ راه‌حلی برسیم و بدون مذاکره، ترکیه می‌تواند همواره و بدون هیچ مانعی همه را در مقابل عمل انجام‌شده قرار دهد و تجزیهٔ قبرس را نهایی کند.

 

دولت چکار باید بکند؟ ما پیشنهاد معیّنی ارائه داده‌ایم که به موضع دبیرکل سازمان ملل متحد، مبنی بر استفاده از گاز طبیعی در یافتن راه‌حل نیز پاسخ خواهد داد. آکل از رئیس‌جمهور می‌خواهد که در مورد موازنهٔ سیاسی بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل نیز موضع شفافی داشته باشد.

 

بدین ترتیب، ما اعتبار خود را، که مدتی است به دلیل کارهای اشتباه آسیب‌ دیده است، افزایش خواهیم داد. در عین حال، ترکیه مسئول پاسخ‌گویی به این سؤال‌ها خواهد بود: آیا ترکیه آماده است که مذاکره به نحوی که دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارش‌های خود آورده است و قطعنامه‌های شورای امنیت را نیز در بر دارد، از سر گرفته شود؟ اگر ترکیه را مسئول ندانیم، این کشور با قرار دادن ما در مقابل عمل انجام‌شده، به پیشبُرد و تقویت روند تجزیهٔ قبرس از زمین و دریا و در نهایت در اذهان مردم، ادامه خواهد داد.

 

هیئت سیاسی کمیتهٔ مرکزی آکل در نشست خود در روز اوّل مرداد، تازه‌ترین تحولات پیرامون مسئلهٔ قبرس را مورد بحث و بررسی قرار داد و بیانیه‌ای در ۷ بند منتشر کرد. در این بیانیه از جمله آمده است:

 

۱- اطلاعیه‌های اردوغان و تاتار پیرامون طرح منطقهٔ تحت محاصرهٔ فاماگوستا، که از پیش به اجرا گذاشته شده است، نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد است و به چشم‌انداز حل مسئلهٔ قبرس و یکپارچگی میهن ما آسیب شدیدی خواهد زد. این امر در پافشاری آنها بر راه‌حل “دو کشور” برای حل مسئلهٔ قبرس و تقسیم قطعی کشور ما نیز دیده می‌شود که قابل قبول نیست، و مغایر با چارچوب توافق شدهٔ بین‌المللی برای حل مسئلهٔ قبرس است.

 

۲- اعلامیه‌های ترکیه و رهبران ترک قبرس باید قاطعانه توسط جامعهٔ جهانی محکوم شود. آکل با تمام قوا و با استفاده از روابط بین‌المللی خود، در این مسیر به نمایندگی‌های کشورمان در خارج کمک خواهد کرد. ما در عین حال خاطرنشان می‌کنیم که تجربهٔ سال‌های اخیر باید ما را در مورد منافع ژئوپلیتیکی که در بروز واکنش‌های عملی بین‌المللی در برابر اقدام‌های ترکیه دشواری ایجاد می‌کند، هشیارتر سازد. این دشواری‌ها با عقب‌نشینی رئیس‌جمهور آناستازیادس، که به اعتبار طرف یونانی قبرس در سطح جهانی لطمه می‌زند، تشدید می‌شود.

 

۳- آکل از همه می‌خواهد که آگاه باشند که احتمال تقسیم قطعی سرزمین ما بیش از هر زمان دیگری وجود دارد، و تعداد برنامه‌های از پیش آماده شده که به ضرر مردم ماست، در این تحولات رو به افزایش است. آکل بار دیگر تأکید می‌کند که روند خطرناک کنونی رویدادها رافقط با از سرگیری مذاکرهٔ اساسی در مورد مسئلهٔ قبرس، بر اساس و در چارچوب توافق شده از نقطه‌ای که در سال ۲۰۱۷ در کرانس مونتانا قطع شد، می‌توان متوقف و معکوس کرد. این دقیقاً همان چیزی است که دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در ۴ سال گذشته پیشنهاد داده است.

 

۴- ما بار دیگر از رئیس‌جمهور آناستازیادس می‌خواهیم که قاطعانه در مورد از سرگیری گفت‌وگوها برای رسیدن به راه‌حلی بر اساس فدراسیون دومنطقه‌یی–دو جمعیتی، همراه با تعادل سیاسی، همان‌طور که در قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد آمده است، عمل کند. رئیس‌جمهور باید با روشی قانع‌کننده، فعال و روشن، تعهد جامعهٔ یونانی قبرس نسبت به توافقی را که در آن، تعادل سیاسی و تقسیم درآمدهای حاصل از گاز طبیعی رعایت می‌شود، بگیرد تا بهانه‌ای برای طرف ترک باقی نماند. وی باید پیشنهادهایی ارائه دهد تا بهره‌مندی از گاز طبیعی، انگیزه‌ای برای یافتن راه‌حل شود. آکل از چند ماه پیش پیشنهادی کتبی به رئیس‌جمهور آناستازیادس ارائه کرده است که وی آن را نادیده گرفته و تحریف کرده است، بدون اینکه گزینهٔ دیگری را پیشنهاد کند.

 

۵- آکل هرگز با وضعیت موجود (اشغال و راه‌حل دو کشور) سازش نخواهد کرد و طرح‌های مختلف خطرناک و جدید بینابینی را، چیزی میان آنچه در چارچوب توافق‌ها وجود دارد و آنچه تقاضای غیرقابل قبول ترکیه برای تجزیهٔ قبرس است، رد می‌کند. سناریوی کابوس تقسیم نهایی جزیرهٔ ما به معنای چرخهٔ جدیدی از تنش و ناامنی دائمی برای کشور و مردم ما خواهد بود. فقط از راه آزادسازی و اتحاد جزیرهٔ ما در فدراسیونی دو-منطقه‌یی و دو-جمعیتی، همراه با تعادل سیاسی که در قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد تعریف شده است، می‌تواند صلح و امنیت را برای مردم ما و نسل‌های آینده تضمین کند.

 

۶- ما از موضع‌گیری نیروهای مترقی جامعهٔ ترکِ قبرسی که در برابر برنامه‌های اردوغان- تاتار و دولت ترکیه برای کنترل آنها و تقسیم جزیره مقاومت می‌کنند، استقبال می‌کنیم. اکنون، بیش از هر زمان دیگری، فرصت اتحاد با این نیروها برای نجات میهن مشترک ما از تقسیم دائمی فراهم است. آکل در آینده همهٔ اقدام‌های خود را در این راه ادامه خواهد دادو تشدید خواهد کرد.

 

۷- ما با توجه به مقطع زمانی مهم و خطرناک کنونی کشورمان، از همهٔ مردم قبرس درخواست می‌کنیم که با هشیاری برای مقاومت در برابر نومیدی، یأس و از دست دادن چشم‌انداز راه‌حل مناسب، و برای اتحاد مجدد قبرس بسیج شوند. آکل این پیام اتحاد را مبتنی بر اصول و هدف‌های خود بیان می‌کند، پیامی برای مبارزه‌ای تسلیم‌ناپذیر در دفاع از آزادی و اتحاد میهنمان، برای یک قبرس آزاد، مستقل، و متحد و میهنی، برای همهٔ فرزندانش.

نامۀ مردم