تصویب قطعنامه شورای حقوق‌بشر درباره ممنوعیت ارسال سلاح برای اسرائیل

شورای حقوق بشر سازمان ملل امروز جمعه، قطعنامه‌ای را درباره ممنوعیت ارسال سلاح برای اسرائیل تصویب کرد. به گزارش ایسنا، شورای حقوق بشر سازمان ملل امروز پیش نویس قطعنامه‌ای را که پاکستان برای توقف ارسال سلاح برای اسرائیل ارائه کرده بود، با ۲۸ رأی موافق تصویب کرد. به نقل از الجزیره، این پیش‌نویس همچنین بر ... تصویب قطعنامه شورای حقوق‌بشر درباره ممنوعیت ارسال سلاح برای اسرائیل

ادامه

آفریقای جنوبی, اسراییل, پاکستان, جنایات جنگی, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, دیوان داوری لاهه, فلسطین, نسل‌کشی

حزب چپ آلمان هم خواستار تحریم تسلیحاتی علیه اسرائیل شد

مقامات ارشد حزب چپ آلمان هم با توجه به جنایت‌های اسرائیل در نوار غزه و از جمله حمله به یک کاروان امدادرسان که منجر به کشته شدن برخی کارکنان یک سازمان امدادی شده است خواستار تحریم تسلیحاتی علیه اسرائیل شدند. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه “دی ولت” آلمان، بعد از حزب تازه ... حزب چپ آلمان هم خواستار تحریم تسلیحاتی علیه اسرائیل شد

ادامه

اروپای مرکزی, اسراییل, تحریم, جنایات جنگی, جهان, حقوق بشر, زنان, غرب, فلسطین, کودکان, گزارش, لهستان, همبستگی

دستور دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل برای رفع قحطی در غزه

قضات دیوان بین‌المللی دادگستری امروز به اتفاق آرا، به اسرائیل دستور دادند تا تمامی اقدامات لازم را برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی به غزه انجام دهد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات دیوان بین‌المللی دادگستری نوشت: فلسطینی‌های ساکن در غزه با وخامت اوضاع زندگی مواجه هستند و گرسنگی و ... دستور دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل برای رفع قحطی در غزه

ادامه

اسراییل, جنایات جنگی, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, فلسطین, گرسنگی

اکنون بیش از هر زمانی دیگر، پایدار باد همبستگی با فلسطین!

به‌قلم رفیق “جرمی کرونین”، سیاستمدار و رهبر سرشناس حزب کمونیست آفریقای جنوبی یافته‌های دیوان بین‌المللی دادگستری مبتنی بر اینکه یورش هولناک اسرائیل به مردم غزه مورد نسل‌کشی‌ای پذیرفته شده است رویدادی برجسته‌ به‌شمار می‌رود. این حکم، تلاش اسرائیل را برای جلوگیری از آنچه اکنون به رسیدگی قضایی‌ای بنیادی در مورد ارتکاب جنایت علیه بشریت از ... اکنون بیش از هر زمانی دیگر، پایدار باد همبستگی با فلسطین!

ادامه

آفریقای جنوبی, آلمان, آمریکا, اتحادیه اروپا, استرالیا, اسراییل, انگلیس, جنایات جنگی, جنوب آفریقا, جهان, خاورمیانه, دیدگاه, دیوان داوری لاهه, سازمان ملل, صهیونیسم, فلسطین, کانادا

سازمان ملل: محدودیت‌های اسرائیل برای ارسال کمک به غزه جنایت جنگی است

«ولکر ترک» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در پی هشدارهای سازمان ملل درباره وضعیت مردم نوار غزه اعلام کرد که محدودیت‌ها و مانع تراشی رژیم اسرائیل برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم نوار غزه «جنایت جنگی» است. به گزارش ایرنا، «ولکر ترک» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز سه شنبه به وقت ... سازمان ملل: محدودیت‌های اسرائیل برای ارسال کمک به غزه جنایت جنگی است

ادامه

اسراییل, جنایات جنگی, حقوق بشر, خبر, سازمان ملل, فلسطین, کودکان, گرسنگی

سازمان ملل فرانسه را متهم به کشتار غیرنظامیان در حمله‌ای هوایی در مالی کرد/ تأیید نقش فرانسه در نسل‌کشی «رواندا»

سازمان ملل با انتشار گزارشی فرانسه را متهم به کشتار دست کم ۱۹ غیر نظامی در ماه ژانویه طی حمله هوایی در مرکز کشور مالی کرد.

 

به گزارش ایسنا، این گزارش افزوده، این قربانیان مشمول حفاظت قوانین بین‌المللی بوده‌اند. وزارت دفاع فرانسه بیانیه‌ای صادر و یافته‌های این گزارش را تکذیب کرد.

 

به گزارش فرانس ۲۴، در سوم ژانویه گذشته، هواپیماهای جنگی فرانسه به روستای دورافتاده “بونتی” در مالی در شرایطی که باعث بروز اعتراض و مناقشه در این کشور جنگ‌زده منطقه ساحل در آفریقا شد، حمله کردند.

 

ساکنان این روستا گفتند، حمله هوایی فرانسه یک مراسم عروسی را هدف گرفته و غیرنظامیان را کشته است.

 

اما ارتش فرانسه این اتهام را رد کرد و گفت که این حمله شبه نظامیان افراطگر را هدف گرفته و کشته است. ارتش فرانسه همچنین این که در آن روز مجلس عروسی در بونتی برگزار شده، انکار کرد.

 

هیات سازمان ملل در مالی، که تحت عنوان “مینوسما” شناخته می‌شود، متعاقباً تحقیقاتی را در این رابطه آغاز کرد.

 

در گزارشی که یافته‌های تحقیق را خلاصه می‌کند و به دست خبرگزاری فرانسه رسیده، سازمان ملل اعلام کرد در سوم ژانویه واقعاً یک مراسم عروسی در روستای بونتی برگزار شده و حدود ۱۰۰ غیرنظامی را در محل حمله گرد آورده است.

 

این گزارش افزود، حدود پنج مرد مسلح که تصور می‌شود اعضای گروه شبه نظامی “کاتیبا سِرما” هستند، در مراسم عروسی حضور داشته‌اند.

 

وزارت دفاع فرانسه روز سه‌شنبه یافته‌های تحقیقات سازمان ملل را تکذیب کرد. این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد که “قویاً تأکید می‌کند و مجدداً اعلام می‌دارد” که “در ۳ ژانویه، نیروهای مسلح فرانسه یک حمله هوایی انجام داده‌اند که یک گروه مسلح تروریستی را بر طبق تشخیص” در نزدیکی روستای بونتی هدف قرار داده است.

 

طبق تحقیقات سازمان ملل، دست‌کم ۲۲ نفر بر اثر حمله هوایی فرانسه کشته شدند که ۱۹ نفر آن‌ها غیرنظامی بودند.

 

گزارش سازمان ملل افزود: گروه هدف گرفته شده با حمله هوایی فرانسه، غالباً متشکل از غیرنظامیان و افراد مشمول حفاظت قوانین بشردوستانه بین‌المللی بودند.

 

در ادامه این گزارش آمده: این حمله، نگرانی‌های جدی در مورد احترام به اصول منشور درگیری‌ را به وجود آورده است.

 

« کارشناسان فرانسوی، نقش فرانسه در نسل‌کشی «رواندا» تأیید کردند »

 

کمیته‌ای از مورخان در گزارشی به دولت فرانسه، این کشور را در نسل‌کشی بزرگ سال ۱۹۹۴ در رواندا مسئول دانستند.

 

به گزارش فارس، گروهی از مورخان فرانسوی در گزارشی رسمی به دفتر «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، این کشور را دارای «مسئولیتی بزرگ» در کشتار وسیع سال ۱۹۹۴ در کشور «رواندا» دانستند.

 

به نوشته الجزیره، در این گزارش آمده است که دولت فرانسه در همدستی با حکومت وقت رواندا در سال ۱۹۹۴ مشارکت گسترده‌ای در نسل‌کشی اقلیت «توتسی» داشته است. در این کشتار حداقل ۸۰۰ هزار تن از اعضای قبیله توتسی و میانه روهای قبیله «هوتو» به دست افراطیون قبیله «هوتو» کشته شدند.

 

در گزارش مورخان آمده است که دولت «فرانسوا میتران» در فرانسه کمک تسلیحاتی زیادی به دولت «جووینال هابیاریمانا» علی رغم سیاست نژادپرستانه وی کرده است. البته در این گزارش ذکر شده است که دولت فرانسه نقش مستقیم در انجام کشتار نداشته اما علی‌رغم نفوذ بالایی که در رواندا داشته هیچ اقدامی برای جلوگیری از نسل‌کشی انجام نداده است.

 

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه نیز در واکنش گفته است که این گزارش گام مهمی برای فهم نقش فرانسه در کشور رواندا است. او همچنین خواستار ادامه تلاش‌ها برای کشف حقایق در خصوص نسل‌کشی رواندا شد.

 

قتل عام قوم «توتسی» پس از آن آغاز شد که در ششم آوریل ۱۹۹۴، هواپیمای حامل جووینال هابیاریمانا، رئیس جمهوری وقت رواندا که از اعضای قبیله هوتو بود، بر اثر شلیک موشک، سقوط کرد. پس از این واقعه هوتوهای تندرو، اقلیت توتسی را مسئول این حمله دانسته و به مدت صد روز شروع به قتل عام توتسی‌ها و هوتوهای میانه‌رو کردند.

 

این واقعه طبق گزارش سازمان ملل حداقل ۸۰۰ کشته بر جا گذاشت و با تسلط توتسی‌ها بر پایتخت رواندا خاتمه یافت.

 

گزارش مورخان از مسئولیت فرانسه در این نسل‌کشی پس از آن منتشر می‌شود که مدتی پیش نیز گزارشی از جنایات فرانسه در الجزایر منتشر شد. دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه در یکم بهمن ۱۳۹۹ در بیانیه‌ای اعلام کرد که «امانوئل ماکرون» هرگز از اشغال الجزائر یا جنگ خونین هشت ساله که به سلطه فرانسه بر الجزائر پایان داد، عذرخواهی نخواهد کرد.

جنایت جنگی نظامیان هلندی در افغانستان

وکلای مدافع قربانیان جنایات جنگی نظامیان هلندی در افغانستان با گذشت سه ماه از اظهارات وزارت دفاع هلند مبنی بر بررسی گزارش جنایات جنگی تاکید می‌کنند که این نظامیان خارجی مرتکب جرایم جنگی شده‌اند.

ادامه

استرالیا, اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, جنایات جنگی, جنوب آسیا, جهان, خبر, دخالت نظامی, ناتو, هلند

چین؛ قدرتی جهانی که غرب نمی‌تواند نادیده‌ بگیرد

یک رسانه آلمانی با اشاره به قدرت و نفوذ کشور چین در اقتصاد و معادلات بین‌المللی، در مورد پیامدهای رویارویی و زورآزمایی اتحادیه اروپا با این کشور هشدار داد.

ادامه

اتحادیه اروپا, استرالیا, انگلستان, جنگ سرد, جهان, چین, ژاپن, کانادا

بمباران یوگسلاوی «لکه ننگ» ناتو است که هرگز پاک نخواهد شد!

وزیر کشور صربستان به مناسبت بیست و دومین سالگرد بمباران این کشور از سوی نیروهای ناتو گفت: صربستان هرگز آن جنایت را فراموش نکرده و به دنبال عدالت است.

ادامه

امپریالیسم, امریکا, جنایات جنگی, حقوق بشر, دخالت نظامی, دیدگاه, سازمان ملل, صربستان, ناتو, یوگوسلاوی

اورشلیم‌پست؛ پیش‌‌‌‌‌بینی پیگرد نتانیاهو، گانتس و یعالون از سوی دیوان کیفری بین‌الملل

تعدادی از مسئولان ارشد اسرائیل پیش‌بینی کردند که دیوان کیفری بین‌الملل بنیامین نتانیاهو، بنی گانتس و موشه یعالون را تحت پیگرد قرار دهد.

ادامه

اسراییل, جنایات جنگی, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, فلسطین

صربستان به دنبال شکایت از ناتو

تیم حقوقی صربستان در حال تکمیل پرونده ای برای شکایت بر علیه پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به دلیل استفاده این سازمان از سلاح‌های حاوی اورانیوم ضعیف شده در دهه نود میلادیی و در جنگ داخل یوگسلاوی سابق است.

ادامه

ایتالیا, جنایات جنگی, جهان, حقوق بشر, سازمان ملل, شرق اروپا, صربستان, یوگوسلاوی