سازمان ملل بر پیشرفت روند حقوق بشر در ونزوئلا تاکید کرد

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد ضمن برشمردن همکاری‌های صورت گرفته میان این نهاد بین‌المللی و ونزوئلا، از پیشرفت کمک‌های فنی درخصوص حقوق بشر ونزوئلا خبر داد.

 

به گزارش شنبه ایرنا به نقل از نشریه ونزوئلایی اولتیماس نوتیسیاس، سازمان ملل متحد اعلام کرد: ارزیابی‌های میان مدت بعمل آمده براساس تفاهم‌نامه با دولت ونزوئلا در چارچوب تقویت همکاری‌های فنی با این کشور، فعالیت‌های حقوق بشری در ونزوئلا در حال پیشرفت است.

 

«میشل باچلت» کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه در چهل و ششمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل با مثبت ارزیابی کردن آخرین اقدامات انجام شده خاطرنشان کرد: برنامه همکاری‌های مشترک این نهاد بین‌المللی و کاراکاس مسیر پیشرفت خوبی را طی کرده است.

 

کمیسر عالی حقوق بشر با اعلام این خبر افزود، دهم  مارس آینده با بررسی‌های بیشتر، آخرین به‌روزرسانی شفاهی را درخصوص حقوق بشر ونزوئلا مطرح خواهد کرد.

 

باچلت با در نظر گرفتن دیدار اخیر «النا دوهان» گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در بازدید از ونزوئلا گفت: دفتر حقوق بشر و ملت ونزوئلا همیاری های فنی و پشتیبانی درخصوص «بازداشت پیشگیرانه» را تقویت کرده اند.

 

این مقام ارشد سازمان ملل همچنین با بیان همکاری های صورت گرفته در زمینه پروتکل های تحقیقاتی درخصوص حق حیات و استقلال شخصی، خاطرنشان کرد: با بررسی هفت منطقه، از ماه سپتامبر از پنج مرکز بازداشت بازدید کرده اند.

 

وی ابراز امیدواری کرد که با هماهنگی های بعدی، زندان های نظامی و مراکز بازداشت نهادهای اطلاعاتی را نیز بازدید خواهند کرد.

 

کمیساریای عالی حقوق بشر همچنین با اشاره به نظامی شدن مرزها در اکوادور، پرو و شیلی، از خشونت روزافزون گروه های نظامی غیردولتی و جنایتکاران در کلمبیا ابراز نگرانی کرد.

 

«نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا پیشتر با انتقاد از ۴۵۰ تحریم یکجانبه اعمال شده از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا و تاثیرات منفی آنها در دوره همه‌گیری ویروس کرونا،  آنها را غیرقانونی و خیانت‌پیشه و از پیش طراحی شده برای تشدید بحران بشری در این کشور آمریکای جنوبی خواند.

 

«النا دوهان» گزارشگر مستقل حقوق بشر سازمان ملل نیز که از ۳۰ ژانویه (۱۱ بهمن) به منظور ارزیابی تاثیرات اقدامات یکجانبه آمریکا علیه ونزوئلا در این کشور به سر می‌برد، ضمن درخواست “رفع تحریم‌ها” گفته بود: من معتقدم این تنها راهی است که ما از طریق آن می‌توانیم رفاه و حمایت از حقوق مردم ونزوئلا را تضمین کنیم.

 

دوهان همچنین از آمریکا و دولت‌های متحد او از جمله انگلیس و پرتغال خواست تا دارایی‌های مسدود شده دولت کاراکاس به منظور خرید دارو، واکسن، غذا، تجهیزات پزشکی و کالاهای اساسی را آزادسازی کنند.

 

به رسمیت شناختن تبعات منفی اقدامات ظالمانه واشنگتن از سوی سازمان ملل متحد، بی تردید گامی مهم در آشکار شدن حقیقت حقوق بشر در ونزوئلاست و  بیانگر غیرقانونی بودن تحریم های یکجانبه علیه این کشور است.