رییس‌جمهور جدید گامبیا یک زن حقوقدان را به عنوان معاون اول خود برگزید

به گزارش خبرگزاری فرانسه، “فاتوماتا جالو-تامباجانگ” که اغلب از او به عنوان زنی یاد می‌شود که از احزاب اپوزیسیون گامبیا خواست در کنار هم یک کاندیدای واحد را برای انتخابات دسامبرگذشته برگزینند از سوی آداما بارو، رئیس جمهور جدید به عنوان معاون وی انتخاب شد.

 

وی که پیشتر و در سال‌های اولیه ریاست جمهوری یحیی جامع، وزیر بهداشت گامبیا بود از سوی بارو و برای توازن جنسیت در دولت به عنوان معاون انتخاب شد.

 

سخنگوی دولت گامبیا گفت: این اقدام از سوی آداما بارو برای توازن جنسیت در دولت صورت گرفته است.

 

وی همچنین به عنوان یک کارشناس توسعه پیشتر برای سازمان ملل کار کرده و گفته که پول‌های به سرقت رفته توسط جامع باید بازگردد و در کشور هزینه شود. این مساله پس از آن مطرح شد که گزارش‌هایی مبنی بر ناپدید شدن ۱۱ میلیون دلار از خزانه ملی پس از خروج جامع از کشور منتشر شد.

 
خبرگزاری فرانسه از بانجول گزارش داد که بارو رئیس جمهوری گامبیا امروز با انتصاب خانم ‘فاتوماتا جالو-تامباجانگ’ به عنوان یک حقوقدان جنجالی به معاون اولی خود، از وی خواست تا با تحت تعقیب قرار دادن ‘یحیی جامع’ رئیس جمهوری سابق کشور به سبب خروج اموال ملی از کشور، آن اموال را به کشور باز گرداند.

 
فاتوماتا شخصیت جنجالی است که پیش از این نیز در روزنامه گادرین انگلیس در باره پرونده مالی رییس جمهور وقت به افشاگری پرداخته و خواستار محاکمه او برای پرونده های جنایی اش شده بود.

 
یحیی جامع متهم است که ظرف ۲ هفته ۱۱ میلیون دلار از حساب دولتی خارج و خودروی تشریفاتی دولت را نیز با کشتی باری متعلق به کشور چاد از کشور خارج کرده است.

 
بارو روز یکشنبه در گفت وگو با رادیوی محلی سنگال گفته بود که رئیس جمهوری سابق پیش از خروج از گامبیا خزانه کشور را خالی کرده است.

 
پس از آنکه نیروهای کمیسیون جامعه اقتصادی غرب آفریقا (اکوواس) روز شنبه وارد مجتمع کاخ ریاست جمهوری گامبیا شدند، یحیی جامع سرانجام همان روز پس از استعفا، کشورش را به قصد گینه ترک کرد تا بقیه عمرش را در آن کشور به صورت تبعید بگذراند.

 
اما آداما بارو، رییس جمهور جدید این کشور که هنوز در سنگال بسر می برد و مراسم تحلیف خود را نیز در سفارتخانه کشورش در داکار پایتخت آن کشور برگزار کرد، از بیم جان خود هنوز به بانجول باز نگشته است.

 
آلفا کنده، رییس جمهوری کشور گینه که از این پس میزبان رییس جمهوری برکنار شده است، به نمایندگی از اکوواس موفق شد پس از چند دور مذاکره با جامع او را به کناره گیری از قدرت متقاعد سازد تا آن کشور وارد مرحله آشوب های سیاسی و اجتماعی فلج کننده نشود.

 
با این وجود نیروهای اکوواس به فرماندهی مارسل ‘الن دو سوزا’ افسر ارشد سنگالی وارد گامبیا شدند تا کنترل برخی نقاط حساس تحت کنترل نیروهای جامع در این کشور را برای انتقال مسالمت آمیز قدرت در آن به دست بگیرند.

ایسنا – ایرنا