تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری دزفول، به نامشخص بودن وضعیت معوقات، اجرانشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و نبود امنیت شغلی

یک منبع کارگری در شهرداری دزفول به خبرنگار ایلنا گفت: گروهی از کارگران قرارداد حجمی شهرداری دزفول در ادامه بی‌توجهی کارفرما به وضعیت مطالبات معوقه، اعتراض صنفی برگزار کردند. به ادعای این کارگر؛ پرداخت مطالبات سنواتی، تسریع در اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، به روز شدن حقوق‌ها و تامین امنیت شغلی مجموعه این مطالبات است. وی ... تجمع اعتراضی کارگران شهرداری دزفول، به نامشخص بودن وضعیت معوقات، اجرانشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و نبود امنیت شغلی

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

ریا کاری سازمان امور استخدامی؛ سوءاستفاده از نام شهدا برای حفظ پیمانکاران

حشمت‌اله سلیمانی خواستار تصویب طرح ساماندهی و تبدیل وضعیت نیروهای پارس جنوبی شد.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، یک ماه از ملاقات نمایندگان انجمن صنفی پالایشگاه چهارم با نمایندگان مجلس شورای اسلامی راجع به حذف پیمانکار و تبدیل وضعیت نیروهای مستمر پیمانکاری پارس جنوبی از طریق تصویب طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت می‌گذرد. در این ملاقات حضوری، رئیس انجمن صنفی و نایب رئیس انجمن حضور داشتند.

 

در این دیدار، ابتدا رئیس و نایب رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم با حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه دیداری چهره به چهره داشتند که دلایل حذف پیمانکار و تبدیل وضعیت نیروهایی شرکتی به اطلاع ایشان رسانده شد و ایشان هم در این مورد صادقانه به مشکلات اذعان داشت و خواهان حذف پیمانکار و نظام واسطه‌گری شد؛ سپس نمایندگان انجمن صنفی کارگری پالایشگاه چهارم پارس جنوبی به ملاقات ولی اسماعیلی (رئیس کمیسیون اجتماعی) رفتند. رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، نسبت به حذف پیمانکاران خوشبین بودند و وعده دادند به زودی با تصویب طرح ساماندهی این مهم به سرانجام می‌رسد.

 

حشمت اله سلیمانی رئیس انجمن صنفی کارگری پالایشگاه چهارم، در این رابطه می‌گوید: یک ماه از این ملاقات حضوری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌گذرد اما طرح حذف پیمانکاری و تبدیل وضعیت (ساماندهی کارکنان دولت) همچنان مسکوت مانده؛ البته این طرح در کمیسیون اجتماعی به تصویب رسیده است و هم اکنون چشم هزاران نفر همراه خانوادهایش به مجلس انقلابی است که دست به عمل بزنند و عدالت را محقق سازند.

 

چرخه معیوب پیمانکاران به ضرر قطعی کارگران!

 

وی اضافه می‌کند: در مجتمع گازی پارس جنوبی با توجه به اینکه پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها چندین سال است درحال تولید و بهره‌برداری هستند، پیمانکاری که صفر تا صد کار را با نیروهای متخصص خودش انجام دهد، وجود ندارد؛ معمولاً شرکت‌ها فقط واسطه هستند و نیروها ثابت و کار نیز مشخص و مستمر؛ فقط هر چندسال یکبار یک مناقصه‌ای گذاشته و به طریقی هر که برنده شد دوباره با همان تعداد نیروها قرارداد منعقد می‌کند؛ لازم به ذکر است که در این مناقصه هر پیمانکاری پایین‌ترین مبلغ را پیشنهاد داد برنده می‌شود و نیروها به او تفویض می‌گردد. شرکت برنده برای سود بیشتر خود از حقوق و مزایای نیروها کم و به جیب خودش اضافه می‌کند واین چرخه سالیان سال است که ادامه دارد.

 

سلیمانی اظهار داشت: پیمانکار فقط تعدادی نفر مشخص جهت کارهای اداری دارد و این چنین است که در حق پرسنل زحمتکش و متخصص پارس جنوبی جفا می‌شود و به این ترتیب، پیمانکاران بدون اینکه هزینه آنچنانی کنند به سود چند برابری می رسند.

 

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم اضافه می‌کند: نیروهای مستمر پیمانکاری که در پارس جنوبی خدمت می‌کنند اکثراً تحصیلکرده، متخصص و منحصربفرد هستند؛ باید قدر این نیروها را دانست چراکه سرمایه‌ی اصلی هر صنعتی نیروی انسانی آن صنعت است. نیروهایی مستمر پیمانکاری پارس جنوبی تجربه‌های گرانبهایی درکار تعمیر، راه‌اندازی و تولید در کنار مهندسین خارجی کسب کرده‌اند که دارای اهمیت فراوان در این صنعت است؛ نباید آنها را بی‌انگیزه کرد.

 

مجلس و دولت دست به «اقدام انقلابی» بزنند

 

وی ادامه داد: شایسته نیست نیروهای مستمر پیمانکاری پارس جنوبی در شرایط سخت آب و هوایی که چرخه انرژی و اقتصاد کشور را می‌چرخانند، مورد تبعیض و بی‌عدالتی قرار گیرند؛ لذا از مجلس و دولت استدعا داریم که در این مورد اقدامی انقلابی انجام دهند تا امیدهای از دست رفته دوباره بازگردد و دست دلالان و واسطه‌گران از بیت‌المال کوتاه شود. اخیراً سازمان استخدامی طرحی به عنوان عدالت در پرداخت با هوشمندی تمام برای حفظ و بقای پیمانکاران در دستور کار قرار داده که عجیب‌تر آن است که این طرح به نام یکی از شهدای گرانقدر نامگذاری شده تا بتوانند به اهداف خود در بقای پیمانکار برسند.

 

سلیمانی افزود: در پایان از مجلس و دولت … درخواست داریم به هیچ طرح جایگزینی برای حذف پیمانکار و تبدیل وضعیت نیاندیشند؛ تنها و تنها از طریق طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت، عدالت در پرداخت حقوق و مزایا برقرار می‌شود.

مرگ دردناکِ سیمبانان؛ سودجویی پیمانکاران و کاهش اقدامات و تدابیر ایمنی در محیط کار

یک کارشناس ایمنی و بهداشت کار گفت: معمولا وقتی حادثه‌ای برای سیمبانان اتفاق می‌افتد، موضوع به بیرون درز نمی‌کند. مسئله بین کارگر – یا بازماندگان او- و سازمان حل می‌شود و اطلاعات حوادث ناشی از کار آن‌ها از توانیر بیرون نمی‌آید.

ادامه

ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش

روزگار تلخ زنان کارگر در سایه سیاست‌های کارگرستیزانه «تعدیل»ِ اقتصادی رژیم ولایی

سیمین یعقوبیان دشواری‌های زیستی و شغلی زنان کارگر را تشریح کرد؛ دشواری‌هایی که ناشی از عدم اجرای قوانین است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, زنان, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش

کارگران و استادکاران ساختمانی مقابل مجلس تجمع برگزار می‌کنند

روابط عمومی کانون انجمن‌های کارگران و استادکاران ساختمانی سراسر کشور در اطلاعیه‌ای از برگزاری گردهمایی خود در روز سه‌شنبه ۵بهمن مقابل مجلس شورای اسلامی خبر داد.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری