کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

اداره موشکی کره شمالی روز جمعه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک کلاهک بزرگ موشک کروز و یک موشک ضدهوایی جدید خود را با شلیک به سمت دریای غربی شبه جزیره کره آزمایش کرده است. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی کره شمالی، بر اساس این بیانیه، این پرتاب‌های آزمایشی ... کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, خبر, ژئوپلیتیک, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی

اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

کمیته تحقیقات روسیه از نقش کشورهای غربی در تامین مالی اقدامات تروریستی در این کشور پرده برداشت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روسیه موضوع تامین مالی تروریسم ضد روسی از سوی کشورهای غربی را بررسی می‌کند. کمیته تحقیقات روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در پی حمله تروریستی به مسکو، پرونده جنایی ... آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

ادامه

آمریکا, تروریسم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, ناتو

چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

سخنگوی وزارت خارجه چین درخصوص نقش سلاح‌های هسته‌ای در سیاست امنیت ملی و جمعی آمریکا هشدار داد. ایالات متحده باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد. این را مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری اعلام کرد. مائو نینگ گفت: «ایالات متحده و ژاپن باید نگرش ... چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

ادامه

آمریکا, امنیتی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خلع سلاح هسته‌ای, ژاپن, شرق آسیا, ناتو

روزنامه سعودی: به آمریکا و اروپا نمی‌شود اعتماد کرد

روزنامه سعودی الشرق الأوسط با اشاره به تنش و جنگ بین روسیه و اوکراین نوشت که آمریکا و غرب به اوکراین خیانت کردند و دیگر نمی‌شود به آن‌ها اعتماد کرد.

 

به گزارش تسنیم، روزنامه سعودی الشرق الأوسط در مطلبی به جنگ بین روسیه و اوکراین پرداخت و نوشت جهان بعد از این جنگ تغییر خواهد کرد و نباید بعد از این به آمریکا و متحدان غربی اعتماد کرد.

 

در این مطلب آمده است: «جهان بعد از حمله روسیه به اوکراین تغییر کرده و ائتلاف‌ها نیز تغییر خواهد کرد. کسی که دیروز مورد اعتماد بود امروز دیگر اینگونه نیست و کسی که تا دیروز دشمن بود چه بسا امروز متحد باشد. نسل ما و نسل‌های بعد در برابر یک واقعیت آشکار قرار داریم و آن اینکه ایالات متحده آمریکا و اروپا مورد اعتماد نیستند.»

 

«ما در برابر تجربه‌های ملموسی هستیم از افغانستان گرفته تا اوکراین. جهانیان هرگز تصاویر افغانی‌هایی را که از هواپیمای آمریکایی سقوط می‌کردند، فراموش نخواهد کرد. همانگونه که التماس‌های رئیس جمهور اوکراین و اینکه ۲۷ کشور درخواست این کشور برای ملحق شدن به ناتو را نادیده گرفتند، فراموش نخواهد کرد. زلنسکی کسی را که بتواند در برابر حمله روسیه در کنارش بایستد، پیدا نکرد.»

 

خیانت آمریکا به اوکراین

 

بر اساس این یادداشت، بی‌شک آمریکا و اروپا به اوکراین خیانت کردند و از این کشور به عنوان ورقه‌ای برای بازی با بینی خرس روسی که اهل شوخی نبود، استفاده کردند تا اینکه روس‌ها به اوکراین حمله کردند.

 

در حالی که رئیس جمهور آمریکا جو بایدن می‌گوید “ما هرگز نیرو به اوکراین نخواهیم فرستاد، صدراعظم آلمان نیز می‌گوید “از پوتین استدعا می‌کنم که جنگ را متوقف کند”. از طرفی وزیر دفاع انگلیس در پارلمان این کشور می‌گوید “باید همه اینجا صریح باشیم اینکه نیروهای بریتانیا و نیروهای ناتو نباید در اوکراین نقش فعالی داشته باشند”.

 

در بخشی از این یادداشت روزنامه الشرق الأوسط آمده است که به رغم اینکه روسیه به یک کشور دموکراتیک اروپایی حمله کرده، و می‌شد این بحران را با راه حل دیپلماتیک حل کرد ولی اروپایی‌ها جدیتی به خرج ندادند.

 

«ما می‌گوییم دنیا تغییر کرده است؛ برای اینکه ایالات متحده آمریکا و اروپا به دنبال تنبیه روسیه هستند اما بدون به خطر افتادن بازار نفت و بدون متوقف کردن جنگ به زور اسلحه و کشورهای اروپایی هم شدیدا در برابر اینکه از اهرم «سوئفیت» برای تنبیه روسیه استفاده کنند، دچار دو دستگی هستند در حالی که آن‌ها قبلا به استفاده از آن اشاره کرده بودند و روزها در آتش این بحران بدون توجیهی می‌دمیدند.»

 

نویسنده سعودی در ادامه می‌نویسد، سخن اینجا درباره اتخاذ مواضع نبوده بلکه برای ارزیابی سیاسی است. قصد ضدیت یا حمایت از کسی را نداریم. بلکه داستان این است که دنیا تغییر کرده است؛ دنیایی که وارد جنگ سرد جدیدی شده و تنش بی‌پایانی در سایه رهبران غربی ضعیف آغاز شده و ما در برابر جنگ واقعی بدون رهبران واقعی قرار داریم.»

 

در این یادداشت به تبعات این جنگ نیز اشاره شده است: «تبعات حمله روسیه به اوکراین گریبان‌گیر ائتلاف‌ها در سرتاسر جهان خواهد بود و برنده این شرایط چین و بازنده راهبردی آن نیز آمریکا و اروپاست؛ چرا که ما در برابر سیاستمداران غربی‌ای هستیم که دل مشغولی آن‌ها انتخابات است ولی زیان کشورهایشان بیشتر خواهد بود.»

 

«درسی که این جهان در حال تغییر می‌دهد این است که هر کس هوای جبهه داخلی خود و آشتی ملی را مراعات کند و با عقلانیت قدم بردارد، برنده است. در این دنیای در حال تغییر این پیام واضح در حال مخابره شدن است که نباید به کسی اعتماد کرد. به ویژه اینکه ما در هر لحظه در برابر تحول خطرناکی قرار می‌گیریم و بعد از حمله روسیه به اوکراین با قبل از آن فرق خواهد کرد.».

همراه با کارگران و زحمتکشان جهان و نیروهای مترقی، برای صلح، بر ضد جنگ، تجاوزگری و امپریالیسم

بیانیهٔ کمیتهٔ مرکزی حزب تودهٔ ایران دربارهٔ جنگ در اوکراین:همراه با کارگران و زحمتکشان جهان و نیروهای مترقی، برای صلح، بر ضد جنگ، تجاوزگری و امپریالیسم

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, افغانستان, المان, امپریالیسم, امریکا, امنیتی, انگلستان, اوکراین, بلاروس, بیانیه, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, دونتسک, روسیه, سوریه, سومالی, سیاسی, شرق اروپا, صلح, ضد جنگ, عراق, فرانسه, لوگانسک, لیبی, مالی, ناتو, هائیتی

روسیاالیوم: غرب در صدد طولانی کردن جنگ اوکراین است تا روسیه را فرسوده کند

یک کارشناس مسائل نظامی روس تاکید کرد غرب خواستار گرفتار کردن روسیه در جنگی طولانی برای فرسوده کردن این کشور است.

ادامه

امریکا, انگلستان, اوکراین, تحلیل, تروریسم, جهان, دونتسک, روسیه, شرق اروپا, غرب, لوگانسک

چین: آمریکا به جای تبدیل آسیا – اقیانوسیه به مکانی برای منازعه، برای ساختن جهانی بهتر همکاری کند

وزیر خارجه چین با بیان اینکه آمریکا به جای تبدیل آسیا – اقیانوسیه به مکانی برای مقابله و منازعه، برای ساختن جهانی بهتر همکاری کند، گفت: خواستار همکاری با آمریکا در برنامه زیرساخت های جهانی به رهبری گروه ۷ هستیم و از پیوستن آمریکا به پروژه ابتکاری جاده و کمربندی‌اش استقبال می‌کنیم.

ادامه

امریکا, تایوان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, شانگ‌های, شرق آسیا, گروه ۷

کوبا: آمریکا و ناتو مسئول حمله روسیه به اوکراین هستند

دولت کوبا در نخستین موضع‌گیری رسمی پس از حمله روسیه به اوکراین، همزمان با اینکه ایالات متحده و ناتو را مسئول افزایش تنش‌ها با روسیه و بروز جنگ فعلی میان مسکو- کی‌یف دانست، از “راه‌حل دیپلماتیک جدی، سازنده و واقع‌بینانه برای بحران کنونی در اروپا” حمایت کرد.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, امریکا, امریکای لاتین, امنیتی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, دونتسک, روسیه, شرق اروپا, غرب, کوبا, لوگانسک, ناتو