کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

رئیس موسسه کریبروم روسیه با اشاره به موفقیت بریکس در پیاده سازی ارز دیجیتال خود، این گروه را در برابر استعمار دیجیتال مقاوم دانست. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ ایگور آشمانوف، رئیس موسسه کریبروم و عضو شورای حقوق بشر روسیه تاس گفت که کشور‌های عضو بریکس قادر خواهند بود مشترکاً در برابر استعمار ارزدیجیتال مقاومت کنند. ... کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

ادامه

استعمار, اقتصادی, تحلیل, جهان, خبر, روسیه

خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

یک گزارش جدید نشان‌ می‌دهد اروپا تقریبا دو برابر بیشتر از میانگین نرخ جهانی درحال گرم‌شدن است؛ این گزارش تأثیرات تغییرات آب و هوایی در اروپا را بررسی و تاکید کرده است که این گرمایش، وقوع سیل و خشکسالی را تشدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری آلمان؛ سازمان هواشناسی سازمان ملل متحد و آژانس آب و ... خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, ایتالیا, جهان, خبر, محیط زیست

بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

بر اساس پیش‌بینی «بلومبرگ»، چین در پنج سال آینده بیشترین سهم را در رشد اقتصاد جهانی خواهد داشت، به طوری که سهم چین از مجموع کشورهای G7 فراتر رفته و تقریباً دو برابر ایالات متحده خواهد بود. به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ محاسبات بلومبرگ در این هفته بر اساس آخرین داده‌های پیش‌بینی اقتصادی «صندوق بین‌المللی ... بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

ادامه

اقتصادی, اندونزی, جهان, چین, ژئوپلیتیک, صندوق بین‌المللی پول, هندوستان

بانک مرکزی اروپا: انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه خطرات قانونی دارد

بانک مرکزی اتحادیه اروپا ایده ایالات متحده برای انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه به نیرو‌های مسلح اوکراین را محکوم کرد. کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، از پیشنهاد آمریکا برای انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه برای کمک به اوکراین انتقاد کرد. وی خاطرنشان کرد که این امر خطرات قانونی دارد. لاگارد به فایننشال تایمز گفت: ... بانک مرکزی اروپا: انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه خطرات قانونی دارد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, روسیه, شرق اروپا

عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

راشاتودی: بحران گندم، جهان را به سمت گرسنگی سوق می‌دهد

تارنمای راشاتودی گزارش داد: برداشت محصول گندم در روسیه در خطر است و این امر می تواند جهان را به سمت گرسنگی سوق دهد.

 

به گزارش روزشنبه ایرنا، این رسانه افزود: افزایش قیمت غلات و اختلال در زنجیره عرضه گندم نگرانی‌هایی را درباره بروز یک بحران نوظهور برانگیخته است.

 

دیمیتری پاتریوشف وزیر کشاورزی روسیه روز جمعه هشدار داد که وزارتخانه متبوعش پیش بینی می کند ممکن است امسال اهداف برداشت گندم کشور تامین نشود. میزان گندم برداشت شده در سراسر روسیه، امسال نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته کاهش داشته و این امر وزارت کشاورزی را وادار به بازنگری در طرح هایش برای صادرات گندم کرده است که می تواند تاثیری منفی در بازارهای جهانی این محصول داشته باشد.

 

کمبود محصول گندم تاکنون قیمت های آن را در سراسر جهان افزایش داده و نگرانی هایی را درباره امکان بروز بحران غذا برانگیخته است.

 

عامل اصلی افزایش قیمت گندم چیست؟

 

براساس این گزارش، عوامل چندی دست به دست هم داده اند تا بر عرضه گندم در بازارهای جهانی تاثیر بگذارند و از این رو نگرانی هایی را درباره امنیت غذا برانگیخته اند. این موارد شامل همه گیری کووید-۱۹، بحران اوکراین و تحریم های متعاقب آن علیه روسیه وعوامل محیطی همچون موج بی سابقه گرما در اروپا و خشکسالی می شود که فصل برداشت این محصول حیاتی را در سال جاری تهدید می‌کند.

 

این مشکل چگونه آغاز شد؟

 

نگرانی ها درباره امنیت جهانی غذا ابتدا در سال ۲۰۲۰ در جریان همه گیری کرونا بروز کرد. بحران سلامت، هم به طور مستقیم و هم از طریق اقدامات دولت ها تاثیر مخربی بر اقتصاد جهانی داشته است چرا که دولت ها تلاش کردند روند گسترش ویروس را کاهش دهند و این امر تاثیراتی بر اقتصاد کشورها داشت. بیماری کرونا و تلاش ها برای مهار آن هنوز هم اختلال هایی را در عرضه کالاها و محصولات کشاورزی ایجاد می کند.

 

تحولات اوکراین چه تأثیری دارند؟

 

درگیری در اوکراین و تحریم‌های متعاقب آن علیه روسیه، صادرات محصولات کشاورزی دو کشور را محدود کرد، بنابراین به طور قابل توجهی افزایش جهانی قیمت غلات را که در بحبوحه همه‌گیری آغاز شده بود، تشدید کرد. روسیه و اوکراین هر دو تامین کنندگان عمده غلات به بازار جهانی هستند.

 

تاثیر تحریم های ضد روسیه چه بوده است؟

 

پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، کشتیرانان اصلی از استفاده از  بنادر دریای سیاه در دو کشوری که قطب صادرات غلات هستند اجتناب کردند. مشکل دو جانبه است: یکی خود درگیری و دیگری نگرانی صاحبان کشتی های بین‌المللی از مواجه شدن با تحریم‌های ثانویه به دلیل خرید غلات روسیه.

 

وضعیت در بنادر اوکراین چگونه است؟

 

محموله‌های غلات اوکراینی تحت تأثیر قرار گرفته‌اند زیرا بنادر باقی‌مانده این کشور در «اودسا« و «چرنوگورسک »  در بحبوحه درگیری‌های جاری با ممانعت از خروج محموله‌ها مواجه بوده است.

 

با این حال، مذاکرات بین روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل متحد منجر به توافقی شد که امکان از سرگیری ارسال محموله ها را ایجاد کرد. اولین کشتی حامل غلات اوکراینی روز دوشنبه هفته گذشته یک بندر در دریای سیاه را ترک کرد. روز جمعه نیز سه کشتی دیگر حامل گندم و غلات این بندر را ترک کردند.

 

افزایش قیمت ها چه تاثیری بر عرضه داشته است؟

 

صادرکنندگان عمده محصولات کشاورزی مانند هند و قزاقستان در واکنش به افزایش قیمت غلات، مجبور شده اند صادرات غلات را به طور کامل متوقف کنند تا قیمت ها در داخل را تحت کنترل در آوردند. در نتیجه، بسیاری از کشورهای واردکننده غلات با افزایش قیمت مواد غذایی و کمبود مواجه هستند.

 

بیشترین تاثیر افزایش قیمت ها بر کدام کشورها بوده است؟

 

بیشترین تاثیر افزایش قیمت مواد غذایی در سریلانکا احساس شده است. این کشور جزیره ای چندین ماه است که در وضعیت ناآرامی به سر می برد و  مواد غذایی و سوخت با کمبود عرضه و قیمت ها به شدت با افزایش مواجه بوده است.

 

تنش ها در این کشور در ماه ژوئیه زمانی تشدید شد که هزاران معترض به اقامتگاه رئیس جمهور یورش بردند و او را مجبور به فرار کردند.

 

کشورهای آفریقایی و سایر کشورهای فقیرتر نیز با مشکلی بحرانی روبرو هستند زیرا برای تغذیه جمعیت خود به واردات غلات متکی هستند.

 

افزایش قیمت های غذا چه تاثیری بر کشورهای ثروتمند داشته است؟

 

کشورهای توسعه یافته مشکلات خاص خود را دارند. افزایش قیمت های غذا عامل اصلی تورم و افزایش هزینه معاش در این کشورها بوده و این امر تاکنون باعث رکود اقتصادی چشمگیر در غرب شده است. هر چند دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا این موضوع را تکذیب می‌کند اما اقتصاد آمریکا به ویژه با توجه به دو دوره رشد منفی تولید ناخالص داخلی در این کشور به صورت رسمی وارد رکود شده است.

 

پیش بینی های جدید نشان می دهد که انگلیس و اتحادیه اروپا نیز با خطر رکود مواجه هستند.

مردم آمریکا برای گذران زندگی به‌قرض گرفتن افتادند/ رکورد بدهی۱۶تریلیون دلاری خانوارهای آمریکایی

در حالی که تورم و بیکاری در آمریکا رو به افزایش دارد، مردم برای تامین نیازهای روزمره خود مجبور شده‌اند بیش از گذشته به استفاده از کارت‌های اعتباری روی بیاورند.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر

دبیر کل سازمان ملل متحد «طمع لجام‌گسیخته» غول‌های نفتی را به باد انتقاد گرفت

دبیر کل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه از آنچه وی آن ار «حرص و طمع مضحک و لجام گسیخته» شرکت‌های بزرگ نفت و گاز خواند به شدت انتقاد کرد.

ادامه

اقتصادی, اوکراین, تحلیل, ترکیه, جهان, حقوق بشر, روسیه, سازمان ملل, فقر

قول‌های جذاب چین به آفریقا؛ ۱ میلیارد دوز واکسن کرونا و ۱۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در زیرساخت‌ها

رئیس جمهوری چین از سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری این کشور در آفریقا و همچنین ارسال صدها میلیون دوز واکسن کرونا به قاره سیاه خبر داد.

ادامه

افریقا, اقتصادی, جهان, چین, خبر, شرق آسیا