گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

توافق تجارت آزاد که اکوادور به عنوان چهارمین کشور آمریکای لاتین با چین، این غول آسیایی امضا کرده است، از دیروز (چهارشنبه یکم مه ۲۰۲۴) لازم‌الاجرا شد و مقام‌های دو کشور، این «نقطه عطف تاریخی» را با برگزاری مراسمی در کیتو، پایتخت اکوادور گرامی داشتند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از خبرگزاری افه، اکوادور ... گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

ادامه

آلمان, آمریکای لاتین, اقتصادی, اکوادور, پرو, چین, شرق آسیا, شیلی, کاستاریکا, گزارش

اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه توانایی سازمان ملل متحد در از بین بردن موانع برای پایان دادن به محاصره آمریکا علیه کوبا و جنگ اسرائیل علیه غزه را زیر سوال برد و گفت این نهاد «چیزی بیش از ابزار امپریالیست‌ها نبوده است» و «هیچ فایده‌ای ندارد». به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دنیل اورتگا رئیس‌جمهوری ... اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, امپریالیسم, اوکراین, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, سیاسی, فلسطین, کوبا, نسل‌کشی, نیکاراگوئه

ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

وزیران خارجه چین و بولیوی در دیداری مشترک در پکن، بر تمایل دو کشور مبنی بر ارتقای همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند. به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دپارتمان آمریکای لاتین و کارائیب وزارت امور خارجه چین در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اعلام کرد: وانگ یی وزیر ... ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اقتصادی, بریکس, بولیوی, پرو, چین, روسیه, شرق آسیا

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

«باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

جمهوری باربادوس کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه فلسطین الیوم، جمهوری باربادوس (در حاشیه دریای کارائیب) کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که از اقدام ... «باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, باربادوس, جهان, خبر, سازمان ملل, فلسطین

رئیس‌جمهور جدید بولیوی: روابط با روسیه را از سر می‌گیریم

رئیس‌جمهور جدید بولیوی گفت کشورش روابط با روسیه را از سر خواهد گرفت و مشتاق است با همتای روس خود دیدار داشته باشد.

 

به گزارش فارس، «لوییس آرسه» رئیس جمهور جدید بولیوی روز دوشنبه گفت، این کشور روابط با روسیه را از سر خواهد گرفت.

 

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» آرسه در مصاحبه‌ای گفت: «معتقدم که روابط بولیوی و روسیه در ۱۱ ماه گذشته تیره و تار شده بود که علت آن حضور دولتی خودخوانده‌ای بود که با کودتا بر سر کار آمد و نمی‌توانست روابط دو کشور را درک کند».

 

رئیس جمهور بولیوی افزود: «به همین دلیل، به محض اینکه قدرت بگیریم این روابط را احیا خواهیم کرد و به کاری که می‌کردیم برخواهیم گشت. پروژه‌های زیادی از جمله در زمینه انرژی هسته‌ای و تجارت وجود داشت. ما تمام این‌ها را دوباره با دولت رئیس جمهور ولادیمیر پوتین بازسازی خواهیم کرد».

 

آرسه در ادامه گفت: «بسیار مشتاق هستم که دیداری حضوری با رئیس جمهور پوتین در سازمان ملل یا هر جای دیگر داشته باشم تا فرصت تبادل نظر درخصوص منافع مشترک را داشته باشیم».

 

کمیسیون انتخاباتی بولیوی هفته گذشته تأیید کرد که لوئیس آلبرتو آرسه کاتاکورا با ۵۵ درصد آرا در رقابت‌های انتخاباتی این کشور پیروز شد. وی به عنوان نامزد حزب جنبش برای سوسیالیسم در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد.

 

پس از کودتای سال گذشته و باطل اعلام کردن نتایج انتخابات، «جنینه آنز» سناتور محافظه‌کار بولیوی بر سر کار آمد اما در ماه ژانویه سال جاری میلادی (دی ماه ۹۸) استعفای خود را اعلام کرد.

 

بولیوی از سال گذشته جو نا آرامی را تجربه کرده و شاهد تظاهرات مکرر حامیان حزب سوسیالیست و «اوو مورالس» رئیس جمهور تبعیدی این کشور بود که به شدت نیز مورد سرکوب قرار گرفتند.

شیلی در مسیر قانون اساسی جدید

بیش از ۷۸ درصد مردم شیلی پس از سالها انتظار و در پی تظاهرات گسترده، در همه پرسی شامگاه یک‌شنبه (چهارم آبان) با هدف مقابله با نابرابری اقتصادی در پای صندوق‌های رأی، به طرح اصلاح قانون اساسی این کشور “آری” گفتند.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, شیلی, گزارش

در اقدامی غیرانسانی؛ تحریم‌های امریکا در سال گذشته بیش از ۵.۵ میلیارد دلار خسارت به کوبا وارد کرده است

کوبا اعلام کرد، تحریم تجاری چند دهه‌ای آمریکا که تحت دولت کنونی واشنگتن شدیدتر شده، طی سال مالی گذشته به طور کلی بیش از پنج میلیارد دلار هزینه برای این کشور به همراه داشت و به توانایی‌اش در مقابله با پاندمی کرونا لطمه زد.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای لاتین, تحریم, جهان, حقوق بشر, خبر, سازمان ملل, کوبا

بازگشت معترضان به نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی به خیابان‌های شیلی

مردم شیلی به مناسبت سالگرد جنبش اعتراضی خود، در تظاهرات روز یک شنبه ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر) بار دیگر اعتراض خود را علیه دولت این کشور نشان دادند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اعتراضات اجتماعی, امریکای لاتین, برابری اجتماعی, جهان, حقوق بشر, خبر, شیلی

کوبا و چالش مبتلایان به کووید-۱۹ بدون داشتن علائم آشکار

در ماه‌های گذشته رسانه‌های جمعی در همه کشورهای جهان به راهکردهای کوبا در کنترل شیوع ویروس کرونا و روش‌های موفق سیستم بهداشت این کشور در مصاف با این بیماری همه‌گیر اشاره کرده‌اند.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, دانش, کوبا