رأی الیوم: رویکرد الجزایر در خصوص منطقه با عربستان متفاوت است

تارنمای ‘رأی الیوم’ نوشت: سیاست خارجه و مواضع الجزایر طی سه سال گذشته نشان داد که این کشور دارای رویکردی کاملا متفاوت با عربستان است.

پایگاه اینترنتی روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت : عربستان در صدد مهار اختلاف های سیاسی خود با الجزایر است.

رأی الیوم افزود : روابط میان ریاض و الجزیره طی سه سال گذشته به دلیل اختلاف بر سر مسائل جهان عرب با تنش قابل ملاحظه ای روبرو شده است .عربستان به الجزایر به عنوان سخنگوی اردوگاه مقابل خود در جهان عرب و اسلام می نگرد و از سوی دیگر الجزایر به مخالفت با طرح های عربستان در اتحادیه عرب مانند تشکیل نیروی مشترک عربی پرداخته است و با طرح دخالت در عراق و سوریه مخالفت کرده و از جنگ علیه یمن انتقاد می کند.

 

این روزنامه اینترنتی فرامنطقه ای اضافه کرد : الجزایر در سیاست ها و مواضع خود در مورد عربستان شدت عمل بیشتری در پیش گرفته است، چرا که این کشور را عامل اصلی کاهش قیمت جهانی نفت می داند و ریاض را به شرط بندی بر سر این سیاست جهت در هم کوبیدن نظام های مخالف سیاست مزبور متهم می کند.

 

‘ مطبوعات الجزایر، پیوسته عربستان را آماج حملات خود قرار داده و از سوی دیگر ریاض در صدد نزدیک شدن به این کشور با هدف فعال کردن روند گفت وگوهای دو جانبه است و چاره ای جز گفت وگو و تفاهم ندارد، در حالی که الجزایر برعکس سودان، موریتانی و سنگال نیاز به کمک های مالی کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) ندارد تا به این وسیله بتوان فریبش داد. ‘

 

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان در اواخر سپتامبربا سفر به الجزایر٬ سعی کرد از تنش موجود میان دو کشور را بکاهد اما نتوانست الجزایر را در خصوص تغییر مواضع سیاسی اش متقاعد کند.

پس از این سفر، عربستان در اواسط ژانویه سامی عبدالله صالح را به عنوان سفیر ریاض در الجزایر و جانشین محمود بن حسین قطان برگزید. سامی در گذشته به مدت ۱۳ سال سفیر عربستان در الجزایر بود .

در همین راستا محمد بن نایف ولیعهد عربستان چند روز پیش به الجزایر رفت و با عبدالعزیز بوتفلیقه رییس جمهوری و برخی دیگر از مقامات این کشور دیدار کرده و راه های تحکیم روابط دوجانبه را مورد بحث و بررسی قرار داد.

ناظران سیاسی معتقدند که عربستان شاید بتواند تنش موجود میان دو کشور را مهار کند، اما نخواهد توانست الجزایر را به تغییر مواضع سیاسی اش متقاعد کند.

رأی الیوم در ادامه نوشت :سیاستی که الجزایر در روابط بین الملل در پیش گرفته ٬ با سیاست های روسیه و ایران در خاورمیانه همخوانی دارد و در محافل بین الملل در حال هماهنگی با این کشورها و دیگران به سر می برد و این کشور در عین حال مایل است تا نقش برجسته خود را در مسائل یاد شده حفظ کند، در حالی که عربستان مایل است الجزایر را به دنباله روی از خود تبدیل کند و نمی خواهد در جهان عرب دو محور در خصوص مسائل بین الملل وجود داشته باشد.

ایرنا