دیپلمات‌های روسیه و کوبا درباره ایجاد دنیای چندقطبی گفت‌وکو کردند

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه و همتای کوبایی وی «جراردو پنالور پورتال» در مورد تلاش‌های دو کشور برای ایجاد دنیای چندقطبی بر اساس اصول و قوانین بین‌المللی گفت‌وگو کردند.

به گزاری ایرنا به نقل از تاس، وزارت خارجه روسیه دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: دو طرف آمادگی خود را برای حرکت در راستای ایجاد دنیای چندقطبی بر اساس برابری و احترام متقابل کشورها و پایبندی کامل به هنجارها و اصول و قوانین بین‌الملل ابراز کردند.

دیپلمات‌های دو کشور همچنین درباره موضوعات مهم در رابط دوجانبه و مشکلات اصلی جهانی و منطقه‌ای رایزنی کردند.

بیانیه وزارت خارجه روسیه افزود: دو طرف بر تعهد متقابل به تقویت بیشتر همکاری‌های روسیه و کوبا در طیف وسیعی از حوزه‌ها تاکید کردند.

آنها همچنین تحریم‌های یکجانبه را که خلاف منشور سازمان ملل است رد کردند.

روسیه همچنین از درخواست کوبا برای رفع فوری تحریم‌های اقتصادی و مالی آمریکا علیه هاوانا حمایت کرد.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اواخر فروردین در سفر به کوبا گفت که مسکو و هاوانا به بسیج کشورها برای حمایت از ایجاد نظم جهانی چندقطبی ادامه می‌دهند.

وزیر خارجه روسیه پیش از آن در سفر به نیکاراگوئه نیز تاکید کرد: جهان چندقطبی، فرآیندی است که نمی‌توان آن را متوقف کرد، این یک روند عینی است، اما غربی‌ها تحت حمایت کشورهایی مانند آمریکا سعی می‌کنند به عنوان کشورهای انحصاری متحد شوند.

رسانه آمریکایی: نفوذ چین در حیاط خلوت آمریکا افزایش یافته است

شبکه خبری ان بی سی نیوز نوشت: انجام یک پروژه بندری در السالوادور نشان می‌دهد که چین چگونه به شکل فزاینده‌ای نفوذ خود را در حیاط خلوت آمریکا از جمله در کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب افزایش داده است.

ادامه

اقتصادی, السالوادور, امریکا, اورگوئه, برزیل, پرو, جنگ سرد, جهان, چین, مقاله

«دانیل اورتگا»: شکست در افغانستان پیام روشنی برای آمریکا داشت

«دانیل اورتگا» رئیس جمهوری نیکاراگوئه با بیان اینکه شکست در افغانستان پیام روشنی برای واشنگتن داشت، خطاب به آمریکا گفت: امیدوار است این کشور از تحولات افغانستان که با شکستی مشابه جنگ ۱۹۷۵ ویتنام، از آن خارج شد درس بگیرد و راه تفاهم با سایر کشورهای جهان را دنبال کند.  

ادامه

افغانستان, امریکا, امریکای لاتین, تحلیل, تروریسم, جهان, کوبا, نیکاراگوئه, ونزوئلا

پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

نشانه‌های زیادی وجود دارد که از بحرانی شدن نظم جهانی حکایت می‌کند. پاسخ آشفته بین‌المللی به شیوع ویروس کرونا، بحران گسترده اقتصادی ناشی از آن، قوت گرفتن تفکرات ناسیونالیستی و پررنگ‌تر شدن مرزهای میان کشورها بخشی از نشانه‌های وضعیت شکننده نظام بین‌المللی است؛ نظامی که کشور مدعی رهبری‌اش، رئیس‌جمهوری دارد که همچنان بر شعار «نخست ... پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, افریقای جنوبی, امریکا, امریکای لاتین, اورآسیا, ایتالیا, ایدئولوژیک, برزیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, دیدگاه, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, سازمان پیمان امنیت جمعی, شانگ‌های, صربستان, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قطر, مصر, مقاله, نئولیبرالیسم, هندوستان

کوبا آمریکا را به دلیل سیاسی کردن منشأ کرونا محکوم کرد

وزیر امور خارجه دولت کوبا تلاش های آمریکا برای مقصر جلوه دادن چین درباره منشأ ویروس کرونا را «غیرمسئولانه و غیرقابل قبول» خواند و گفت: این عادت واشنگتن است که برای پیشبرد مقاصد خود متوسل به دروغ شود.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, کوبا