۶۰ نفر از تروریست‌های الشباب در انفجار انبار اسلحه در سومالی کشته شدند

تاکنون رسانه‌های محلی از علت انفجار این انبار اسلحه گزارشی منتشر نکرده‌اند، اما ارتش سومالی عملیاتی برای مقابله با این گروه در جنوب این کشور آغاز کرده است.

ادامه

اتحادیه آفریقا, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خبر, سومالی, شرق افریقا

دیوان عالی کنیا نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری را مردود اعلام کرد

دیوان عالی کنیا نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری را مردود اعلام کرد

 

به گزارش  آسوشیتدپرس، دیوان عالی کنیا، امروز – جمعه – اعلام کرد نتایج به‌دست‌آمده در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر این کشور که ماه گذشته میلادی برگزار شده مردود است.

 

براین اساس، این نهاد قضائی عالی‌رتبه کنیا انتخاب مجدد «اوهورو کنیاتا» رئیس‌جمهوری این کشور در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر را رد کرد.

 

«رایلا اودینگا» رقیب رئیس‌جمهوری کنیا در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور اعلام کرده بود عده‌ای با هک کردن سامانه رأی‌گیری الکترونیکی، آراء را دستکاری کرده‌اند.

دیوان عالی کنیا اعلام کرده است انتخابات جدید باید در ۶۰ روز آینده برگزار شده و دولت موظف به آماده‌سازی مقدمات برای برگزاری مجدد انتخابات ریاست‌جمهوری است.

 

درگیری‌های خونین در کنیا در پی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری

 

در پی اعلام پیروزی اوهورو کنیاتا، رئیس‌جمهور پیشین و کنونی کنیا، نایروبی به صحنه‌ی اعتراضات هواداران جناح مخالف تبدیل شد. در درگیری‌های میان تظاهرکنندگان و پلیس دست‌کم ۲۴ نفر کشته شدند.

 

گردهمایی‌های اعتراضی طرفداران رایلا اودینگا، نامزد ریاست‌جمهوری کنیا، علیه اوهورو کنیاتا، رییس‌جمهور پیشین و کنونی این کشور در روز شنبه (۱۲ اوت) در شهرهای نایروبی و کیزومو به درگیری‌های خونین با نیروهای پلیس انجامید.

 

گفته می‌شود که تنها در محله‌ی فقیر نشین ماتاهه در نایروبی، دست‌کم ۹ نفر کشته و تعدادی زخمی شدند. یک دختر ۹ ساله که در بالکن در محاصره‌ی آتش قرار گرفت، در میان کشته‌شدگان دیده می‌شود. بنا به گزارش “پزشکان بدون مرز” ۴ تن از زخمی‌شدگان در اثر اصابت گلوله به بیمارستان منتقل شدند. خبرگزاری فرانسه هم‌‌چنین از مرگ یک تظاهرکننده در شهر کیزومو واقع در غرب کنیا خبر می‌دهد.

 

اتهام تقلب در انتخابات

در انتخابات ریاست جمهوری کنیا که روز ۸ اوت برگزار شد، اوهورو کنیاتا ۵۴،۲۷ درصد و رایلا اودینگا ۴۴،۷۴ درصد آراء را از آن خود کردند. این رقیب شکست‌خورده روز چهارشنبه (۹ اوت) نتایج انتخابات را “جعلی و فریبکارانه” خواند و آن را مردود اعلام کرد.

 

اودینگا ٧٧ سال دارد و زمانی به دلیل داشتن گرایش‌های چپ در زندان به‌سر برده است. این دومین بار است که اودینگا در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور شکست می‌خورد. در اعتراضات علیه نتایج انتخابات سال ۲۰۰۷ میلادی بیش از ۱۲۰۰ نفر کشته شدند.

 

بنا به گفته‌ی ناظران بین‌المللی انتخابات این دوره‌ی ریاست جمهوری در کنیا، “با آرامش و مطابق قوانین” برگزار شده است.