گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

همچون دیگر نقاط جهان، ما نیز در گوتنبرگ روز اول ماه مه را گرامی می‌داریم. از سال ۱۸۹۰ میلادی، کارگران همواره این روز را با خواست ۸ ساعت کار در روز، جشن گرفته‌اند. در دو سال اخیر، مردم سوئد شاهد آن بودند که چطور افزایش ده ساله‌ی دستمزد واقعی آن‌ها دود شده و به هوا ... گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

ادامه

آمریکا, ارتجاع, امپریالیسم, جهان, خاورمیانه, روسیه, سوئد, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صهیونیسم, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, عراق, فقر, فلسطین, ناتو

خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

با توجه به بحران‌های فراگیر اقتصادی-اجتماعی و زیست‌محیطی، رشد فاشیسم در جهان، و با در نظر گرفتن آنچه در اوکراین و غزه و سودان می‌گذرد، به‌ویژه با توجه به اقدام تروریستی دولت فاشیستی اسرائیل در حمله به ساختمان‌های متعلق به سفارت جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه و سپس پرتاب صدها پهپاد و موشک توسط ... خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, استثمار, اسراییل, اسلام سیاسی, امپریالیسم, انترناسیونالیسم, انگلیس, اوکراین, ایران, بریکس, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, زنان, سرمایه‌داری, سودان, سوریه, سیاسی, صلح, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فقر, فلسطین, کمونیسم, لنین, محیط زیست, مقاله, منافع ملی, نئونازیسم, نسل‌کشی

افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

تلویزیون اسرائیل امروز چهارشنبه نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد این رژیم از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه را افشا کرد. به گزارش ایسنا، شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل امروز در گزارشی به نقل از برخی مسوولان در لاهه اعلام کرد، صدور چنین دستوراتی همانند این اقدام چشمگیر، ... افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اسراییل, افغانستان, خاورمیانه, دیوان داوری لاهه, فلسطین, گزارش, هلند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

دولت عراق توجیهات آمریکا در باره بمباران جرف النصر را رد کرد

مشاور سیاسی نخست وزیر عراق گفت که دولت این کشور توجیهات ارائه شده از سوی دولت آمریکا در باره بمباران جرف النصر را نپذیرفته و از چند طریق اعتراض خود را نیز مطرح و نسبت به خطر ادامه تشدید تنش‌ها هشدار داده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از رسانه های عراقی، «فادی الشمری» با بیان اینکه دولت آمریکا در توجیه بمباران جرف النصر می‌گوید که پایگاه‌های ما بمباران می‌شوند و دولت عراق باید متعهد به حفاظت از آن‌ها باشد، افزود: این استدلال‌ها توسط دولت عراق رد شد.

وی با اشاره به اینکه ما ماهیت تفاهم‌ها را به آنها یادآوری کرده و توضیح دادیم، اضافه کرد: آنچه رخ داده، بازتاب حوادث غزه بوده و به نفع ما نیست که تشدید شود.

مشاور سیاسی نخست وزیر عراق اظهار کرد: السودانی‌ پس از بمباران در تماس با واشنگتن، ائتلاف بین‌المللی و سفارت آمریکا، همه اشکال اعتراض را اعلام کردند.

وی در عین حال اضافه کرد که السودانی به گفت‌وگو با واشنگتن برای حل موضوع حضور آمریکایی‌ها با مجوز از «اکثریت معقول» در چارچوب هماهنگی ادامه می‌دهد.

الشمری گفت: تفاهم نامه‌ها و رویه‌هایی برای انجام توافق برای تعیین ماهیت حضور آمریکایی‌ها، پوشش زمینی و هوایی و تشکیل کمیته‌ای برای تعیین تاریخ خروج مستشاران آمریکایی و برخی نیروهای نظامی وجود دارد.

وی افزود: دولت عراق بسیاری از عملیات‌ها که آمریکایی‌ها را هدف قرار می‌داد، متوقف کرد و این گواه جدی بودن آنها در این پرونده است، در عین حال نمی‌خواهیم خود را به آمریکایی‌ها ثابت کنیم، اما معتقدیم بهترین راه برای حل این موضوع گفت وگو است.

مشاور سیاسی نخست وزیر عراق ادامه داد: در جریان گفت وگوهای ما و آمریکایی‌ها این سوال را مطرح کردیم که حضور شما در این منطقه جغرافیایی برای حفاظت از منطقه است یا این ما هستیم که از شما محافظت می‌کنیم؟

به گفته الشمری، السودانی از آمریکایی‌ها خواست به آداب و قواعد گفت وگوی ماه‌های گذشته و نتایج و پیامدهای آن پایبند باشند و اگر آمریکا به بمباران ادامه دهد، این خواهد شد که تاوان آن را خواهد داد.

در حمله هوایی بامداد چهارشنبه گذشته ائتلاف موسوم به ضدداعش به سرکردگی آمریکا به منطقه جرف النصر، ۹ رزمنده عراقی شهید شدند.

این حمله که در مقر حزب‌الله عراق در منطقه «جرف النصر» در شمال استان بابل رخ داد، موجب عصبانیت شدید گروه‌ها و شخصیت‌های مختلف عراقی شده است.

سازمان بسیج مردمی عراق “الحشدالشعبی” نیز همان روز در واکنش به حمله جنایتکارانه آمریکا به پایگاه این سازمان در منطقه جرف النصر اعلام کرد که در دفاع از عراق تردید نمی‌کنیم.

سازمان الحشد الشعبی عراق در این بیانیه ضمن محکومیت شدید این حمله، آن را تعدی به حاکمیت عراق خواند و تاکید کرد که این سازمان بخشی از منظومه نظامی و دفاعی عراق به‌شمار می‌آید که از فرمانده نیروهای مسلح تبعیت می‌کند و بی‌تردید در دفاع از حاکمیت ملی عراق هیچ وظیفه‌ای را ترک نخواهد کرد.

«سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق در پیامی حمله به مقرهای نظامی الحشدالشعبی در جرف النصر جنوب بغداد را محکوم کرد.

وی از همه طرف‌ها خواست تا از دولت در عمل به مسئولیت‌هایش در حفاظت از هیأت‌های دیپلماتیک و قرارگاه‌های امنیتی و جلوگیری از به هم خوردن صحنه امنیتی عراق حمایت کنند.

«وعد القدو» یکی از اعضای کمیته امنیت و دفاع مجلس عراق نیز اظهار کرد: بمباران مقر نیروهای الحشد الشعبی توسط آمریکایی ها بیانگر سیاست انتقام‌جویی واشنگتن از این سازمان مردمی است.

«ابوحسین الحمیداوی» دبیرکل گردان‌های حزب‌الله عراق نیز در بیانیه‌ای گفت که حملات علیه پایگاه‌های آمریکا تا زمانی که این کشور به اشغالگری در عراق ادامه می‌دهد، متوقف نخواهد شد.

«اکرم الکعبی» دبیرکل جنبش نجبای عراق نیز ضمن فراخوان همگانی برای اعلان جنگ و اخراج اشغالگران از عراق، تأکید کرد که مقاومت در میدان به وعده‌های خود عمل خواهد کرد.

ضعف مالی پنتاگون، عامل تضعیف آمریکا در خاورمیانه

نشریه پولیتیکو، امضای لایحه بودجه موقت کنگره آمریکا توسط جو بایدن رئیس‌جمهوری این کشور را موجب تضعیف بنیه مالی وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) برای تقویت مواضع نظامی خود در خاورمیانه خواند و آن را عاملی برای تضعیف جایگاه راهبردی آمریکا در خاورمیانه نیز ارزیابی کرد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، این نشریه آمریکایی نوشت: ... ضعف مالی پنتاگون، عامل تضعیف آمریکا در خاورمیانه

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اسراییل, اقتصادی, جهان, خاورمیانه, گزارش

فوربس: تحویل جنگنده و بالگرد، توافق برد-برد برای ایران و روسیه است

یک نشریه آمریکایی در گزارشی درباره تحویل جنگنده‌های «سوخو-۳۵» و بالگردهای «میل-۲۸» روسیه به ایران در آینده نزدیک، آن را یک برد دو طرفه برای تهران و مسکو توصیف کرد. به گزارش ایسنا، یک مقام وزارت دفاع ایران اعلام کرده تهران به زودی بزرگ‌ترین خرید سخت‌افزار نظامی خود را از روسیه در بیش از ۳۰ ... فوربس: تحویل جنگنده و بالگرد، توافق برد-برد برای ایران و روسیه است

ادامه

آمریکا, اسراییل, اوکراین, ایران, جهان, خاورمیانه, روسیه, شرق اروپا, گزارش, لبنان, مصر

هاآرتص: اسرائیل در جنگ غزه هرگز پیروز نمی‌شود

روزنامه عبری «هاآرتص» نوشت، اسرائیل هرگز در این جنگ پیروز نمی‌شود و جنبش حماس با سه استاندارد قاطع توانست قواعد بازی را تعیین کند و حزب‌الله لبنان هم از او پیروی کرد و هرچه جنگ ادامه یابد، تبعات این استانداردها علیه تل‌آویو تشدید می‌شود. به گزارش ایسنا، این روزنامه نوشت، استاندارد اول وضعیت بی‌سابقه‌ای است ... هاآرتص: اسرائیل در جنگ غزه هرگز پیروز نمی‌شود

ادامه

آمریکا, اسراییل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, فلسطین, مقاله

واشنگتن‌پست: ۱۰ هزار آمریکایی برای جنگ غزه به اسرائیل رفتند

روزنامه «واشنگتن‌پست» به نقل از یک مقام اسرائیلی نوشت هزاران آمریکایی یهودی بعد از فراخوان ارتش اسرائیل، به جنگ علیه نوار غزه پیوستند. به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه «واشنگتن‌پست» گزارش داد که بعد از عملیات غافلگیرانه «طوفان الاقصی» علیه اسرائیل، هزاران نفر از آمریکایی‌های یهودی برای کمک به جنگ جنایتکارانه علیه نوار غزه به ارتش ... واشنگتن‌پست: ۱۰ هزار آمریکایی برای جنگ غزه به اسرائیل رفتند

ادامه

آمریکا, اسراییل, اوکراین, خاورمیانه, روسیه, زنان, شرق اروپا, فلسطین, کودکان