سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

«ویکتور مانوئل روچا» سفیر پیشین آمریکا در هاوانا به اتهام چهار دهه جاسوسی برای کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «بث بلوم» قاضی دادگاه فدرال در میامی روز جمعه پس از یک جلسه سه ساعت و نیمه به روچا گفت که «حداکثر مجازات» را برای وی تعیین ... سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

ادامه

آرژانتین, آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, بولیوی, جهان, خبر, کوبا

درخواست بلینکن از چین درباره حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق

سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که وزیر امور خارجه این کشور در پاسخ به درخواست همتای آمریکایی خود برای استفاده از نفوذ خود به منظور منصرف کردن ایران از پاسخ به حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری سفارت ایران در دمشق، خواستار احترام به استقلال و حاکمیت ایران و ایفای نقش سازنده آمریکا در ... درخواست بلینکن از چین درباره حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, ترکیه, چین, خاورمیانه, سوریه, شرق آسیا, عربستان سعودی, غرب آسیا, گزارش

ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

منابع خبری بامداد جمعه از استقرار مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه در نیجر در پی لغو توافق نظامی این کشور با آمریکا، خبر دادند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، تلویزیون دولتی نیجر گزارش داد که مربیان نظامی روسیه با یک هواپیمای حامل تجهیزات نظامی وارد این کشور شدند. بر اساس این گزارش، در ... ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, تروریسم, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب آفریقا, غرب اروپا, فرانسه, نیجر

توافق نظامی آمریکا و ژاپن با هدف مقابله با چین

نخست‌وزیر ژاپن در جریان سفر به واشنگتن و دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا طی بیانیه‌ای مشترک «عصر جدیدی از همکاری نظامی» را با هدف مقابله با چین اعلام کردند. به گزارش ایسنا، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه با نخست وزیر ژاپن در کاخ سفید دیدار کرد و در اظهاراتی روابط دو کشور را «غیر قابل شکست» ... توافق نظامی آمریکا و ژاپن با هدف مقابله با چین

ادامه

آسیا-اقیانوسیه, آمریکا, آمریکای شمالی, استرالیا, اقتصادی, اقیانوسیه, انگلیس, تایوان, جنگ سرد, چین, روسیه, ژاپن, شرق آسیا, فیلیپین, گزارش

بایدن: درخواست استرالیا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ را بررسی می‌کنیم

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که در حال بررسی درخواست استرالیا از آمریکا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس است. به گزارش چهارشنبه شب ایرنا از “اسپوتنیک”, بایدن در پاسخ به سوالی درباره درخواست استرالیا مبنی بر پایان دادن به پیگرد قانونی آسانژ توسط دولت آمریکا گفت: ما ... بایدن: درخواست استرالیا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ را بررسی می‌کنیم

ادامه

آزادی, آزادی‌های دموکراتیک, آمریکا, آمریکای شمالی, استرالیا, افغانستان, اقیانوسیه, انگلیس, جهان, حقوق بشر, عراق, ویکی‌لیکس

دموکرات‌ها خواستار خلع پنج مقام دولت ترامپ از قدرت شدند

دموکرات های مجلس نمایندگان آمریکا در بحبوحه تشدید فشارها بر سر روابط «دونالد ترامپ» با رئیس جمهور اوکراین، با مشخص کردن نام پنج مقام وزارت امور خارجه آمریکا به دنبال خلع آنها از قدرت هستند.

 

به گزارش روز شنبه تارنمای آمریکایی هیل، دموکرات ها فهرستی از مقام های کنونی و سابق دولت ترامپ را در نامه ارسالی به «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا ارائه داده اند. این افراد کسانی هستند که قرار است در ماه اکتبر(مهر-آبان) در کمیته های مجلس نمایندگان آمریکا شهادت دهند.

 

«ماری یووانوویچ» سفیر سابق آمریکا در اوکراین، «کرت ولکر» سفیر سابق سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که نماینده ویژه دولت ترامپ درمذاکرات اوکراین بوده است، «جورج کِنت» دستیار وزارت امور خارجه، «تی اولریچ بریچبول» مشاور وزارت امور خارجه و «گوردن سوندلند» سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا از جمله مقام هایی هستند که دموکرات ها آنها را هدف قرار داده اند.

 

در شکواییه افشاگر تماس تلفنی ترامپ با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین و اتهام او درباره فشار رئیس جمهور آمریکا بر همتای اوکراینی اش برای تحقیقات درباره «جو بایدن» نامزد انتخابات برای دستیابی به اهداف شخصی، نام چهار نفر از این پنج مقام آمریکایی ذکر شده است.

 

ماری یووانوویچ تا زمان عزلش در ماه مه گذشته (اردیبهشت) سفیر آمریکا در اوکراین بود. او سابقه نقش های دیپلماتیک را از جمله به عنوان سفیر آمریکا در قزاقستان و ارمنستان در دولت «جورج دبلیو بوش» رئیس جمهور سابق آمریکا در کارنامه شغلی اش دارد.

 

هنگامی که اوایل سال جدید میلادی دولت ترامپ، یووانوویچ را از کی یف پایتخت اوکراین فراخواند «استنی هویرز» رهبر دموکرات اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا و «الیوت انگل» رئیس کمیته امور خارجه این مجلس با صدور بیانیه مشترکی این را یک اقدام سیاسی و حمله کاخ سفید به مقامات باتجربه توصیف کردند.

 

در شکواییه افشاگر تماس تلفنی ترامپ و رئیس جمهور اوکراین ادعا می شود دوران خدمت این دیپلمات زن در اوکراین به دلیل اتهامات دادستان کل سابق اوکراین کوتاه شده است.

 

در این شکواییه همچنین به نقل از بیانیه «رودی جولیانی» وکیل شخصی ترامپ آمده است، یووانوویچ به دلیل نقشی که در تلاش ها علیه رئیس جمهور ایفا کرده از مقام خود برکنار شده است.

 

دموکرات ها دولت ترامپ را برای ارائه جزییاتی درباره علت اخراج این دیپلمات تحت فشار قرار داده اند.

 

کرت ولکر روز جمعه از پست خود به عنوان نماینده ویژه دولت ترامپ در اوکراین استعفا داد. او رئیس موسسه غیرانتفاعی مک کین مستقر در واشنگتن دی سی است و در ژوئیه سال ۲۰۱۷ به عنوان نماینده ویژه آمریکا در مذاکرات اوکراین منصوب شد.

 

در متن شکواییه افشاگر تماس ترامپ آمده است ولکر در دیدار با زلنسکی و برخی از مقامات سیاسی که بعد از تماس تلفنی ترامپ انجام شده به دنبال «هدایت کردن» خواسته های ترامپ بوده است. در این شکواییه همچنین تاکید می شود که مقام های مذکور با جولیانی صحبت کرده اند تا آسیب امنیتی ناشی از این تماس تلفنی با مقامات اوکراینی را مهار کنند.

 

ولکر سفیر دولت بوش در ناتو بوده است.

 

جورج کنت معاون وزیر امور خارجه در اروپا و اروسیا بوده است که بر سیاست اوکراین نیز نظارت دارد. کنت بین سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ معاون هیات اعزامی آمریکا به کی یف بوده است. او در سال ۱۹۹۲ به وزارت امور خارجه پیوست.

 

نام او هم در شکواییه افشاگر تماس تلفنی ترامپ آمده است.

 

اولریچ بریچبول از سال ۲۰۱۱ مشاور وزیر امور خارجه بوده و با یک شرکت سرمایه گذاری و مشاوره ای همکاری کرده است.

 

بر اساس گزارش روزنامه نیویورک تایمز، وی دوست «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا و شریک تجاری سابق او است و راهنمایی های لازم درباره سیاست خارجی را به پمپئو می دهد.

 

گوردن سوندلند سال گذشته در دولت ترامپ به عنوان سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا منصوب شد. در شکواییه مذکور ادعا می شود که سوندلند و ولکر بعد از تماس تلفنی ترامپ با رئیس جمهور اوکراین، در دیدار از کی یف با زلنسکی و دیگر مقام های اوکراینی دیدار کرده است و به دنبال تلاش هایی درجهت خواسته های ترامپ بوده است.

 

موضوع تماس تلفنی ترامپ با رئیس جمهور اوکراین به موضوع محوری در افزایش درخواست دموکرات ها برای آغاز تحقیقات برای استیضاح ترامپ تبدیل شده است.

 

رؤسای دموکرات سه کمیته امور خارجی، اطلاعات و نظارت مجلس نمایندگان آمریکا پمپئو را نیز در رابطه با تحقیقات مربوط به استیضاح رئیس جمهوری به کنگره فرا خوانده اند.

 

«الیوت انگل»، «آدام شیف» و «الیجاه کامینگز» وزیر امور خارجه آمریکا را به خودداری از ارائه اطلاعات مرتبط با تعامل و ارتباطات ترامپ با اوکراین متهم کرده‌اند.

 

ترامپ در تماس تلفنی با همتای اوکراینی خود از وی خواسته بود تا تحقیقاتی را درباره «هانتر بایدن» پسر جو بایدن رقیب انتخاباتی دموکرات خود که زمانی عضو هیأت مدیره شرکت گاز «بوریسما» در اوکراین بوده، به عمل آورد.

 

افشاگر تماس تلفنی ترامپ که از مقامات سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) است، ترامپ را متهم به تلاش برای اقناع همتای اوکراینی خود برای تحقیقات درباره بایدن نامزد انتخابات و معاون رئیس جمهور سابق و پسرش «هانتر» کرده تا به انتخابات دوباره ترامپ در انتخابات سال ۲۰۲۰ کمک کند.

 

کاخ سفید پیش از این، نسخه مکتوبی از این تماس تلفنی را منتشر کرد. این نسخه چند روز بعد از تاخیر در پرداخت کمک چند میلیون دلاری آمریکا به اوکراین منتشر شده است.

ایرنا

تغییر مرکز فرماندهی مشترک عملیات‌های هوایی آمریکا از قطر به کارولینا

روزنامه واشنگتن پست گزارش داد که ارتش آمریکا اخیرا به صورت موقت و از بیم ایران، مرکز فرماندهی مشترک عملیات‌های هوایی خود را از پایگاه قطر به پایگاهی در کارولینای جنوبی تغییر داده است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, عربستان سعودی, قطر

اخبار ضد و نقیض در مورد حذف چین از بورس وال‌استریت

پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر تصمیم دولت آمریکا برای حذف چین از بورس وال‌استریت، یک مقام وزارت خزانه‌داری ایالات متحده روز یکشنبه اعلام کرد که در حال حاضر برنامه‌ای برای توقف فعالیت شرکت‌های چینی در این بورس در دستور کار نیست.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

لوموند: ترامپ در شطرنج مذاکره با ایران، تبحر کافی ندارد

روزنامه فراسوی لوموند در گزارشی با اشاره به افزایش تنش‌های سیاسی میان ایران و امریکا، اعلام کرد که ترامپ در شطرنج مذاکره با ایران، تبحر کافی ندارد.

ادامه

اتحادیه اروپا, اسراییل, امریکا, امریکای شمالی, ایران, جهان, چین, خاورمیانه, سازمان ملل, سوریه, عربستان سعودی, مقاله, یمن