شکایت نهادهای تونسی از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخصوص پرونده غزه

نمایندگان انجمن‌ها و شخصیت‌های جامعه مدنی تونس علیه دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی به دلیل امتناعش از تحقیق درخصوص جنایت نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه در دادگاه‌های این کشور شکوائیه‌ای را ارائه دادند. به گزارش ایسنا، شخصیت‌های ملی تونس طی کنفرانسی مطبوعاتی امتناع دادستان دیوان کیفری بین‌المللی از رسیدگی به جنایت نسل‌کشی اسرائیل علیه ملت ... شکایت نهادهای تونسی از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخصوص پرونده غزه

ادامه

آفریقای جنوبی, اسراییل, تونس, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان داوری لاهه, شمال افریقا, فلسطین, نسل کشی

ماهواره مصری از پایگاه فضایی چین به فضا پرتاپ شد

یک ماهواره سنجش از راه دور مصری از پایگاه فضایی جیو چوان در شمال غربی چین به فضا پرتاپ و با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، یک ماهواره سنجش از راه دور متعلق به دولت مصر با نام (MISRSAT-۲) امروز (دوشنبه ۱۳ آذر) به فضا پرتاب ... ماهواره مصری از پایگاه فضایی چین به فضا پرتاپ شد

ادامه

چین, خبر, شرق آسیا, کشاورزی, مصر

مجلس الجزایر با رای قاطع اجازه جنگ با اسرائیل را صادر کرد

مجلس الجزایر با اکثریت آرا به رئیس جمهور این کشور اجازه داد تا در صورت لزوم برای دفاع از مردم فلسطین وارد جنگ با اسرائیل شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ در ادامه اعتراض‌های مردم مناطق مختلف به جنایت‌های اسرائیل در نوار غزه، نمایندگان مجلس الجزایر با اکثریت آرا رسماً به رئیس‌ جمهور این کشور اجازه ... مجلس الجزایر با رای قاطع اجازه جنگ با اسرائیل را صادر کرد

ادامه

آمریکا, اروپا, اسراییل, الجزایر, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شمال افریقا, فلسطین

پارلمان لیبی: سفرای کشورهای حامی اسرائیل کشور ما را ترک کنند

پارلمان لیبی در پی ادامه تجاوزات اسرائیل به غیرنظامیان در نوار غزه و حمایت کشورهای غربی از جنایات این رژیم، خواستار خروج سفرای کشورهای حامی این رژیم از این کشور شد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از شبکه المسیره، پارلمان لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: سفرای کشورهای حامی جنایات اسرائیل در غزه هرچه سریعتر خاک ... پارلمان لیبی: سفرای کشورهای حامی اسرائیل کشور ما را ترک کنند

ادامه

اسراییل, زنان, شمال افریقا, فلسطین, کودکان, گزارش, لیبی, نسل کشی

نشریه بیلد: آلمان برای عملیات نظامی در خاورمیانه آماده می‌شود

روزنامه بیلد آلمان به نقل از منابع امنیتی گزارش داد که دولت برلین تصمیم گرفته است تا برخی از واحدهای رده‌بالای نیروهای ویژه این کشور را در حالی که برای شرایط بحرانی احتمالی در اراضی اشغالی، غزه و «خاورمیانه» آماده می‌شود، در قبرس مستقر کند. به گزارش ایسنا، نشریه بیلد روز چهارشنبه گزارش داد که ... نشریه بیلد: آلمان برای عملیات نظامی در خاورمیانه آماده می‌شود

ادامه

آلمان, آمریکا, اسراییل, اشغالگری, شمال افریقا, صهیونیسم, فلسطین, قبرس, گزارش, لبنان

دادستان کل لاهه از پرونده سیف الاسلام قذافی کنار کشید

دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی در سخنانی کناره‌گیری خود از بررسی پرونده سیف الاسلام قذافی را اعلام کرد.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، کریم خان، دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی در سخنانی در جریان نشست شورای امنیت کناره‌گیری خود از بررسی پرونده سیف الاسلام قذافی و کاندید انتخابات ریاس جمهوری آتی این کشور را اعلام کرد.

 

خان به اعضای شورای امنیت گفت: مسئولیت‌های اخلاقی من بر اساس ماده ۴۲/۶ اساسنامه رم ویژه دیوان کیفری بین‌المللی ، مرا وادار می‌سازد تا از هر پرونده‌ای که در آن به نظر می‌رسد بی‌طرفی وجود ندارد، به‌ویژه در مورد سیف الاسلام قذافی کناره گیری کنم.

 

وی تصریح کرد که معاونش به موضوعات مربوط به لیبی در این دیوان رسیدگی خواهد کرد.

 

خان همچنین اعلام کرد که قصد دارد سال آینده میلادی به لیبی سفر کند تا به عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای تهیه گزارش جدید درباره وضعیت لیبی با احزاب مختلف این کشور دیدار کند.

 

وی گفت که علی‌رغم تلاش‌های انجام شده توسط تیم دیوان کیفری بین‌المللی، اما چالش‌ها در لیبی همچنان پابرجا هستند.

 

خان ادامه داد: پرونده گورهای جمعی در شهر ترهونه در جنوب طرابلس و ادعاهای مطرح شده درباره نقض‌های صورت گرفته در مراکز نگهداری و بازداشت مهاجران را بررسی خواهیم کرد.

 

درخواست آمریکا برای تحویل پسر و رئیس سازمان اطلاعات قذافی به لاهه

 

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل از دولت وحدت ملی لیبی خواست عبدالله السنوسی و سیف‌الاسلام قذافی و تمامی چهره‌های تحت تعقیب دیوان کیفری بین‌الملل را بازداشت کرده و تحویل دهد.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت “الوسط” لیبی، توماس گرینفیلد، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل در نشست شورای امنیت درباره گزارش کریم خان، دادستان کل دیوان کیفری بین‌الملل از وضعیت لیبی، گفت: عبدالله السنوسی (رئیس سازمان اطلاعات لیبی در دوره قذافی) و سیف الاسلام قذافی (پسر معمر قذافی) باید در دادگاه حاضر شوند و نباید به آنها اجازه داده شود دست به خشونت بزنند، ما از دولت وحدت ملی لیبی می‌خواهیم بازداشت و تحویل این دو چهره تحت تعقیب دیوان کیفری بین‌الملل را تضمین کند، همچنین هر کشوری که به چهره‌های فراری از محاکمه پناه داده باید روند تحویل آنها به مقامات ذی‌صلاح را تسهیل کند.

 

گرینفیلد با اشاره به اینکه تحریم‌هایی از سوی شورای امنیت علیه السنوسی اعمال شده، از احتمال اینکه السنوسی فعالیت‌هایی را در لیبی آغاز کند، ابراز نگرانی کرد و گفت: ما از اقدامات داخلی برای محاکمه متخلفان در لیبی توسط مسؤولان مربوطه حمایت می‌کنیم.

 

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل با تاکید بر اینکه کشورش از محاکمه عاملان جنایات در لیبی حمایت می‌کند، گفت: واشنگتن به همکاری با دفتر دادستانی کل دیوان کیفری بین‌الملل برای تحقیق و بازجویی از عاملان جنایات انجام شده از سال ۲۰۱۱ در حق مردم لیبی علاقه‌مند است.

 

همچنین الوسط گزارش داد، نماینده ایرلند در سازمان ملل نیز بازداشت سیف‌الاسلام قذافی را خواستار شد و از شورای امنیت خواست حمایت مالی لازم را از دیوان کیفری بین‌الملل به عمل آورد.

 

این در حالی است که یورونیور از اعمال تحریم‌هایی علیه مقامات دادگاه بین‌المللی کیفری خبر داده بود.

 

به گزارش یورونیور؛ رئیس جمهوری آمریکا طی حکمی تحریم‌هایی را علیه مقامات دادگاه بین‌المللی کیفری اعمال و تهدید کرد که اگر این دیوان بدون رضایت واشنگتن درباره عملکرد سربازان آمریکایی در طی ماموریتشان در افغانستان تحقیق کند، آمریکا علیه آنها مجازات‌های اقتصادی وضع خواهد کرد.

 

بر اساس حکم کاخ سفید، دارایی های مقامات دیوان بین‌المللی کیفری در آمریکا مسدود می شود و محدودیت صدرو ویزا برای قضاوت و خانواده آنها اعمال خواهد شد.

 

دیوان بین‌المللی کیفری در حال تحقیق درباره احتمال ارتکاب جنایت جنگی توسط سربازان آمریکایی و متحدانشان در افغانستان است و از صدور فرمان دونالد ترامپ علیه این دیوان اظهار تاسف کرده است.

 

بر اساس اعلام رسانه‌ها مقامات آمریکائی در همان زمان ابراز نگرانی خود از این اقدام احتمالیِ دادگاه به لاهه را ابراز و دادستان آن را به تحریم تهدید کرده بودند.

نخست‌وزیر و فرمانده ارتش سودان توافقنامه سیاسی امضا کردند

فرمانده ارتش سودان و رهبر کودتا با نخست‌وزیر برکنار شده توافق سیاسی امضا کردند. این در حالی است که پلیس این کشور برای متفرق کردن تظاهرکنندگان در خارطوم از گاز اشک آور استفاده کرد و به زور متوسل شد.

ادامه

جهان, خبر, سودان, شمال افریقا

پزشکان سودانی: شمار کشته‌های اعتراضات به ۴۰ نفر رسید

کمیته پزشکان سودان روز شنبه اعلام کرد که در پی کشته‌شدن یک معترض دیگر بر اثر اصابت گلوله در تظاهرات چهارشنبه گذشته، شمار قربانیان اعتراضات از ۲۵ اکتبر تاکنون، به ۴۰ نفر افزایش یافته است.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, جهان, حقوق بشر, خبر, سودان, شرق افریقا