خشم پارلمان اروپا از نزدیک شدن الجزایر به روسیه

۱۷ نماینده پارلمان اروپا در نامه‌ای از اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا خواستند که در توافقنامه شراکت میان این اتحادیه و الجزایر بازنگری کند.

به گزارش ایرنا از تارنمای شبکه “روسیا الیوم” این اقدام نمایندگان پارلمان اروپا پس از آن بیان می شود که الجزایر یکی از چهار مشتری اصلی سلاح روسیه است.

این نمایندگان همچنین ضمن ابراز نگرانی، الجزایر را متهم کردند که با خرید تسلیحات نظامی درحال تأمین مالی روسیه [در جنگ اوکراین] است.

براساس گزارش پایگاه “آراب نیوز” فرانسه” دولت الجزایر از ابتدای جنگ اوکراین، بیطرفی موضع خود را بارها با ایجاد شراکت‌ها جدید با اروپا و برای حفظ روابط با منبع اول تسلیحات خود نشان داده است.

سیاستمداران آمریکایی نیز سپتامبر (شهریور/ مهرماه) گذشته از الجزایر به علت روابط با روسیه انتقاد کرده و ۲۷ تن از اعضای کنگره ایالات متحده در نامه ای به آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه این کشور خواستار اعمال تحریم علیه الجزایر شده بودند.

چند هفته گذشته الجزایر به صورت رسمی خواستار پیوستن به بریکس شد و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به شدت از آن حمایت کرد.

پس از آن، رمطان لعمامره وزیر امور خارجه الجزایر اعلام کرد که مقدمات سفر عبدالمجید تبون رئیس جمهوری این کشور به روسیه در پایان سال جاری در حال انجام است.