تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری دزفول، به نامشخص بودن وضعیت معوقات، اجرانشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و نبود امنیت شغلی

یک منبع کارگری در شهرداری دزفول به خبرنگار ایلنا گفت: گروهی از کارگران قرارداد حجمی شهرداری دزفول در ادامه بی‌توجهی کارفرما به وضعیت مطالبات معوقه، اعتراض صنفی برگزار کردند. به ادعای این کارگر؛ پرداخت مطالبات سنواتی، تسریع در اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، به روز شدن حقوق‌ها و تامین امنیت شغلی مجموعه این مطالبات است. وی ... تجمع اعتراضی کارگران شهرداری دزفول، به نامشخص بودن وضعیت معوقات، اجرانشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و نبود امنیت شغلی

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

خبر‌ها و گزارش‌های جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان در هفته دوم دی ماه

افت شدید قدرت خرید خانوارهای کارگری

 

شانزدهم دی ماه‌-مرکز آمار هزینه زندگی شهری را بیش از سه میلیون تومان اعلام کرده است. طی سال‌های گذشته با پدیده‌ای رو به رو بوده‌ایم که بر اساس آن نرخ تورم ظاهرا در حال کاهش است… اما نه در همه گروه‌های هزینه‌ای. در گروه‌هایی که جزو هزینه‌های ضروری خانوار است٬ افزایش خیلی بالاتر از سایر گروه‌ها است. فاصله و شکافی که بین حداقل‌های زندگی و دستمزد تعیین شده به وجود آمده روز به روز بیشتر می‌شود.

 

لایحه اصلاح قانون کار وآزاد سازی مزد

شانزدهم دی ماه -دولت در حالی لایحه اصلاحیه قانون کار را به مجلس فرستاده که تصویب بسیاری از مفاد آن می‌تواند منجر به افزایش بیکاری و فقیرترشدن هرچه بیشتر کارگران شود. پیشنهاد اضافه کردن تبصره‌های جدید در لایحه اصلاح قانون کار که به فریز[انجماد مزد‌آزاد سازی مزد] مزدی دولت در این لایحه معروف شده٬کارگران را به مشکل تامین معیشت دچار می‌کند.

 

خصوصی‌سازی از عوامل ورشکستگی صندوق‌های بیمه‌ای است

شانزدهم دی ماه – بی‌ثباتی در محیط کار و تهدید به اخراج‌های بی‌رویه در راستای خصوصی‌سازی و حاکم‌شدن رکود بر اقتصاد، سبب تشدید بحران در صندوق‌های بیمه‌ای بوده ونحوه اداره و مدیریت صندوق‌های بیمه‌ای به‌ویژه سازمان تأمین اجتماعی نیز با مداخله دولت‌ها مخدوش گردیده است.

 

اصلاح قانون کار و رواج برنامه استاد- شاگردی

شانزدهم دی ماه – یکی از نکات منفی لایحه اصلاح قانون این است که به طور مثال در مورد کارورزی شرط سن حذف شده و از طرف دیگر با این حذف، کار کودکان مجاز شمرده شده و از سوی دیگر سقف سن ۱۸ سال برداشته شده است. بنابراین بسیاری از نیروی کار در سن کار، به عنوان کارآموز در معرض استثمار قرار می‌گیرند.

 

مزد و هزینه معیشت خانوار‌های کارگری

شانزدهم دی ماه – هزینه ماهانه سبد خانوار کارگری به مرز سه‌میلیون تومان رسیده٬ دستمزد ۸۰۰‌ هزارتومانی کمکی به معیشت کارگران نمی‌کند.خط فقربه بالای سه ‌میلیون تومان می‌رسد.

 

تجمیع بیمه‌ها یا دست‌اندازی به اموال کارگران

پانزدهم دی ماه -طرح مجدد موضوع تجمیع بیمه‌ها، حق بیمه کارگران را مصادره کرده و بدون توجه به میزان افزایش ناچیز دستمزد‌ها٬ تعرفه‌های پزشکان حداقل تا سه برابر افزوده شده است

 

وزارت کار و بیمه کارگران ساختمانی

پانزدهم دی ماه-‌درحال‌حاضر حدود یک‌میلیون و ۴۰۰‌هزار کارگر ساختمانی در سطح کشور فعالیت می‌کنند، درحالی‌که سازمان تأمین اجتماعی اعلام می‌کند حدود یک‌میلیون و صد‌هزار نفر از این تعداد، کارگران تحت پوشش بیمه هستند، اما در چند مرحله تعدادی از این افراد به‌دلیل نداشتن «کارت مهارت فنی‌ و حرفه‌ای شاغل در بخش ساختمان»، تغییر شغل یا اشتغال در بخش غیرساختمانی، از سامانه حذف شدند.وقفه ایجادشده در بیمه کارگران ساختمانی پذیرفتنی نیست.

 

اعتصاب کارگران نیروگاه رامین اهواز

پانزدهم دی ماه- کارگران نیروگاه رامین اهواز از دو روز پیش (۱۳ دی) در اعتراض به عدم افزایش مزایای مزدی خود از خوردن وعده غذایی تهیه شده در کارخانه خودداری کرده‌اند [ اعتصاب کرده‌اند] .دلیل اصلی اعتراض کارگران، به اجرا درنیامدن بخشنامه‌ مربوط به افزایش مزایای مزدی است که به تازگی از سوی وزارت نیرو به واحدهای زیر مجموعه‌ این وزارتخانه ابلاغ شده است.

 

اعتراض کارگران ساختمانی به نداشتن بیمه‌

پانزدهم دی ماه- ایران یکی از بالاترین آمار حوادث کار را در دنیا دارد در این میان بیش از ۴۰ درصد از این حواث برای کارگران ساختمانی به وقوع می پیوندد. سازمان تامین اجتماعی حسب انجام وظیفه باید امسال ۲۰۰ هزار کارگر ساختمانی را بیمه می‌‌کرد اما تاکنون که ۱۰ ماه از سال گذشته است حتی برای یک کارگر ساختمانی جدید، پرونده بیمه تامین اجتماعی تشکیل نشده است.

 

تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته

پانزدهم دی ماه- از سال ۸۹ سنوات خدمتی و مطالبات معوق کارگران بازنشسته شرکت پوشینه بافت پرداخت نشده و هیچ شخصی در این رابطه پاسخگو نیست. در تجمع اعتراضی روز ۱۴ دی ماه کارگران پوشینه بافت، کارگران دو واحد کنتور سازی ایران ورسا نور نیز برای رسیدگی به مشکلات صنفی خود برای چند مین بارمقابل ساختمان استانداری قزوین تجمع کرده بودند.

 

خواست کارگران کارخانه پارس سرام

پانزدهم دی ماه- کارگران کارخانه پارس سرام خواستار اجرای طرح طبقه بندی مشاغل برای افزایش دستمزد‌هایشان در این واحد تولیدی هستند. یکی از دلایل مخالفت کارفرما با اجرای طرح طبقه بندی مشاغل همسان شدن دستمزد کارگران قراردادی با کارگران رسمی است که به بهانه مشکلات مالی قصد عملیاتی کردن این طرح را ندارد…مسئولان وزارت کار در مورد مسکوت ماندن اجرای طرح طبقه بندی مشاغل برای کارگران شرکت پارس سرام پاسخگو نیستند وظاهرا در این زمینه هیچ پافشاری ندارند.

 

ترکیب شورای عالی‌ کار و هجوم به منافع زحمتکشان

پانزدهم دی ماه- دولت در لایحه اصلاح قانون کار گنجانده است که … ۳ وزیر کابینه نیز یعنی وزیر امور اقتصاد، وزیر صنعت – معدن – تجارت و وزیر جهاد کشاورزی یا یکی از معاونان آنها به جمع اعضای شورای عالی‌ کار بپیوندند تا اعضای این شورا از سه نفر فعلی به ۶ نفر افزایش یابد. با توجه به اینکه یکی از مهمترین وظایف شورای عالی کار تعیین حداقل مزد سالانه است ترکیب ۶ عضو دولتی، ۳ عضو کارگری و ۳ عضو کارفرمایی کاملا می‌تواند آراء را به ضرر کارگران تغییر دهد.

 

اعتصاب کارگران مجتمع مس سونگون

چهاردهم دی ماه – جمعی از کارگران مجتمع مس سونگون واقع در استان آذربایجان شرقی٬ در اعتراض به عدم تمدید قرارداد‌های خود اعتصاب کرده و مقابل درب کارخانه تغلیظ و تولید کنسانتره تجمع کردند. به علت رکود ٬ چندی قبل بخش ذوب و فاز سوم تغلیظ مس این مجتمع تعطیل شد.

 

اعتصاب کارگران کارخانه صنایع سنگ اتفاق

چهاردهم دی ماه-‌کارگران شرکت صنایع سنگ اتفاق دراعتراض به عدم دریافت دستمزد ماه گذشته خود ٬ دست به اعتصاب زده و تولید را متوقف ساختند.کارگران اضافه کار سه ماه قبل را نیز از کارفرما طلب دارند.کارخانه صنایع سنگ اتفاق واقع دراصفهان٬ شهرک محمودآباد تولید کننده تراورتن٬ مرمریت و گرانیت سفید است.

 

مخالفت کارگران با خصوصی سازی

چهاردهم دی ماه- کارگران واحدهای مختلف صنعتی‌خدماتی استان چهارمحال وبختیاری مخالفت خود با واگذاری شرکت‌ها و طرح‌های تولیدی به بخش خصوصی را اعلام کردند . کارگران در ملاقات با استاندار خواستار توقف خصوصی سازی و رعایت امنیت شغلی نیروی کار چهارمحال وبختیاری شدند.

 

اعتراض به ادغام درمان سازمان تامین اجتماعی در طرح تحول سلامت

چهاردهم دی ماه- صبح روز ۱۴ دی ماه کارگران شاغل و بازنشسته از استان‌های تهران، سمنان، قزین، قم و مازندران در اعتراض به تلاش‌هایی که در ماه‌های گذشته در جهت گنجانده‌شدن موضوع ادغام درمان سازمان تامین اجتماعی در طرح تحول سلامت صورت گرفته است ،مقابل مجلس تجمع اعتراضی بر پا کردند.

 

حضور شرکت‌های نفتی و پایمال کردن حقوق کارگران

چهاردهم دی ماه- کارگران فلزکار در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور خواستار جلوگیری از فعالیت‌ شرکت‌هایی شدند که پیش از این در دیگر کشورها حق و حقوق کارگران را پایمال کرده اند. در این نامه آمده است شایسته نیست شرکت هایی نظیر د ان او که در منطقه به عملکرد ضدکارگری و سودجویی متهمند، دامنه عمل خود را به کشور ما گسترش دهند.

 

اعتراض به غارت اموال کارگران

چهاردهم دی ماه- ادغام صندوق درمان تامین اجتماعی ظلم بزرگی در حق سه میلیون بازنشسته و ۴۰ میلیون جمعیت تحت پوشش این سازمان است.کارگران و بازنشستگان کشور اندوخته‌ای در صندوق درمان تامین اجتماعی دارند که به عناوین مختلف به یغما برده شده و حالا به نظر می‌رسد که با طرح دوباره ادغام قصد دست اندازی به این اموال دارند.

 

تجمع اعتراضی کارگران اخراج شده کشتارگاه پرندک خزر

چهاردهم دی ماه- صبح روز۱۴ دی ماه شماری از کارگران اخراج شده کشتارگاه پرندک خزر در اعتراض به بی‌توجه‌ای کارفرما در وضعیت شغلی وپرداخت مطالبات معوقه ، مقابل ساختمان استانداری گیلان دست به تجمع زدند. حدود ۱۰۰ کارگر کشتارگاه پرندک خزر با سوابق بالای کاری از اردیبهشت ماه سال جاری بدنبال متوقف شدن ۴ ماهه فعالیت کشتارگاه به دلیل تخلفات بهداشتی با ۶ تا ۱۴ ماه حقوق معوقه از کار اخراج شده‌اند.

 

اعتراض کارگران فضای سبز ناحیه یک ودو منطقه سه شهرداری اهواز

چهاردهم دی ماه- کارگران ضمن ابراز نارضایتی از عملکرد شرکت پیمانکاری «امان دژ خوزستان» می گویند کارگران پیمانکاری علاوه بر آنکه دستمزد خود را با تاخیر دریافت می‌کنند، از شرایط کار با این شرکت پیمانکاری رضایت ندارند و خواستار تغییر وضعیت شغلی خود هستند. پیمانکار نامبرده افزایش حق مسکن ، حق اضافه کاری‌ها و دیگر مزایای مزدی کارگران را بصورت کامل پرداخت نمی کند.

 

زحمتکشان و مبارزه برای افزایش دستمزد در سال ۹۶

چهاردهم دی ماه- درصورتی‌که دولت بخواهد در سال ۹۶ تنها ۱۰ درصد دستمزد کارگران را افزایش دهد با قطعیت می‌توان گفت که این افزایش هیچ تناسبی با هزینه‌های زندگی کارگران ندارد. افزایش ۱۰ درصدی تنها روی کاغذ از تورم پیشی خواهد گرفت.

 

اعتراض کارگران ساختمانی به نداشتن بیمه

چهاردهم دی ماه- وزیر کار در روز کارگر امسال قول داد تا ظرفیت‌های بیمه کارگری افزایش پیدا کند، قول حمایت وزیر در روز کارگر امسال عملیاتی نشد و تاکنون هیچ یک از کارگران ساختمانی بیمه نشدند.

 

بیکاری گسترده کارگران واحدهای تولیدی هشترود

سیزدهم دی ماه -رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی گفت: اکثر واحدهای تولیدی و کشاورزی درهشترود و چاراویماق٬ تعطیل و نیمه تعطیل و کارگران بسیاری بیکار شده اند.به کمک‌های جدی از طرف دولت نیازمندیم.کارگران بیکار و خانواده‌های آنها شرایط معیشتی نا مناسب دارند.

 

اعتراض کارگران به تعیین غیر واقعی‌ میزان دستمزد

سیزدهم دی ماه- تمام کارشناسان و اقتصاددانان تایید می‌کنند که در پایان سال افزایش قیمتها امری اجتناب ناپذیر است بنابراین نمی‌توان گفت که تورم پایین آمده است ولی متاسفانه روال تعیین دستمزد در شورای عالی کار اینطور است که بر مبنای تورم همان سال مزد سال بعد کارگران را تعیین می‌کنند در حالی که در سه ماهه اول سال همیشه با تورم و رشد قیمتها مواجهیم و دستمزد به هفته دوم نکشیده تمام می‌شود. نمیتوان دستمزد سال ۹۶ را بر مبنای نرخ تورم سال ۹۵ تعین کرد و اینطور تعیین دستمزد بیراهه رفتن است.

 

اعتراض به لایحه اصلاح قانون کار

سیزدهم دی ماه- لایحه معیوب اصلاح قانون کار به صورت هدفمند تضعیف بیشتر امنیت شغلی کارگران را نشانه رفته است…اگر لایحه اصلاح قانون کار تبدیل به قانون شود دست کارفرما برای اخراج کارگر بیش از گذشته باز گذاشته می‌شود.

 

اعتصاب کارگران شاغل در پروژه راه آهن قزوین به رشت

سیزدهم دی ماه- روز سیزدهم دی ماه کارگران شاغل در پروژه راه آهن قزوین رشت در اعتراض به مطالبات مزدی پرداخت نشده دست از کار کشیده وتجمع کردند. دستمزد و مزایای این کارگران که تعداد آنها به حدود ۲۰۰ نفر می رسد در ۵ ماه گذشته پرداخت نشده است.

 

اعتراض به قطع بیمه کارگران ساختمانی

سیزدهم دی ماه- بیمه تعداد قابل توجهی از کارگران ساختمانی که تاریخ اتمام اعتبار کارت‌های مهارت‌شان تا پایان سال ۹۷ بوده است، بدلیل نداشتن کارت‌های هوشمند قطع شده است. در حالی که بیشتر کارگران با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند، سازمان فنی و حرفه‌ای بدون اطلاع قبلی بیمه اجتماعی آنان را قطع کرده است. ممکن است این کارگران یا اعضای خانواده‌‌هایشان در مدت سه یا چهار ماهی که زیر پوشش بیمه قرار ندارند بیمار شوند، در این صورت مجبورند تعرفه‌های پزشکی را به قیمت آزاد پرداخت کنند که این ستم بزرگی در حق این قشر محروم است.

 

اعتراض کارگران پیمانکاری پالایشگاه ستاره خلیج فارس

سیزدهم دی ماه- دستمزد چند صد نفر از کارگران این پالایشگاه از شهریورماه پرداخت نشده و این کارگران ۴ ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند. کارگران پیمانکاری پالایشگاه ستاره خلیج فارس نه تنها امنیت شغلی ندارند، بلکه در تامین حداقل‌های زندگی خود نیز به علت نامنظم بودن دستمزدها ناتوان هستند.

 

اعتصاب کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد

سیزدهم دی ماه- کارگران، بیش از سه هفته است که بیرون مجتمع چادر زده‌اند و در سرما و یخبندان، به نشانه اعتراض به عدم دریافت دستمزد، حتی شب‌ها را هم در این چادر‌ها به سر می‌برند. کارگران حاضر بودند ۵۰ در صد از مطالبات را دریافت کنند و به کارفرما فرصت بدهند تا مشکلات را حل و باقی طلب کارگران را واریز کند؛ اما نمایندگان کارفرما این پیشنهاد را قبول نکرده‌اند ، پیشنهاد آن‌ها این است که برای یک ماه اعتراض متوقف بشود تا مشکلات را حل کنیم، اما کارگران نمی تونند این پیشنهاد را بپذیرند ؛ چرا که در ماههای گذشته هیچ قدمی در جهت حل مشکلات کارگران برداشته نشده است.

 

اعتراض کارگران شرکت صنایع غذایی کاله

دوازدهم دی ماه- جمعی از کارگران صنایع غذایی کاله با اعتراض به عدم دریافت مزد ۲ ماه گذشته خود در محوطه این واحد تولید فرآورده‌های لبنی[شیر] تجمع کردند.بر پایه آمار رسمی کارخانه‌های لبنی و تولید کننده شیر با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت تولید کار می‌کنند و کارگران این واحد‌ها در شرایط نا مناسب معیشتی هستند.

 

اعتراض پرستاران زحمتکش به طرح تحول سلامت

دوازدهم دی ماه- از سه و نیم سال گذشته وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طرح‌های پر هزینه‌ای مانند “طرح تحول سلامت” که دها هزار میلیار تومان هزینه داشت را اجرایی کرد، ولی هنوز قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاران را عملی نکرده است… در بودجه سال ۹۶ اعتباری را برای اجرایی کردن این قانون در نظر نگرفتند. ما در سال آینده هم امیدی به بهبود وضعیت موجود نداریم. این نشان می‌دهد که وزارت بهداشت هیچ عزم و اراده‌ای برای رسیدگی به وضعیت جامعه پرستاری ندارد.

 

مطالبه کارگران بیکار شده فولاد زاگرس

دوازدهم دی ماه- کارگران بیکار شده فولاد زاگرس خواستار این هستند که زنجیره فولادی که قرار است در قروه کردستان ایجاد شود، در محل همان کارخانه قبلی و با بکارگیری کارگران بیکار شده راه‌اندازی شود. کارگران معترض می‌گویند: تصمیم به تاسیس یک کارخانه فولاد جدید در قروه نگران‌کننده است؛ چرا که فولاد زاگرس و تاسیسات آن چند سال است که بلااستفاده مانده و ۴۰۰ کارگر متخصص آن بیکار هستند.

 

اعتراض به غارت اموال کارگران و بازنشستگان

دوازدهم دی ماه- همه دولت‌ها در بیست سال گذشته سهم قابل توجهی در انباشت بدهی‌ها به سازمان تامین اجتماعی داشته‌اند. میزان بدهی‌ها تا زمان دولت خاتمی، ۵۶۰۰ میلیارد تومان بود؛ در زمان احمدی‌نژاد به ۶۳۰۰۰ میلیارد تومان رسید، حجم این بدهی‌ها اکنون به ۱۲۰۰۰۰ میلیارد تومان رسیده که این رقم بسیار نگران‌کننده است. دولت بهتر است به جای کیسه دوختن برای اموال کارگران و بازنشستگان، ابتدا بدهی‌های خود را به سازمان تامین اجتماعی بپردازد و سپس، اجازه دهد که خود بیمه شدگان مدیریت اصلی این سازمان را در دست بگیرند.

 

اعتراض کارگران کارخانه «سپهر الکتریک»

دوازدهم دی ماه- کارفرما هر سال در فاصله روز‌های آذر و دی ماه تعداد قابل توجه‌ای از نیروی کار کارخانه را به بهانه «رکود بازار فروش محصولات» تعدیل(اخراج) می کند. از قرار معلوم ۲۰ کارگری که اخیرا از کار بیکار شده اند هر کدام نزدیک به ۵ سال سابقه کار دارند. این تعدیل‌ها(اخراج) در حالی برای کارگران سپهر الکتریک اتفاق افتاده است که هر یک از این کارگران متاهل ودارای زن وفرزند هستند که با وضعیت بوجود آمده مشکلات زیادی در امرار معاش آنان بوجود خواهد آمد.

 

اعتراض معلمان به واگذاری آموزش‌های ضمن کار به بخش خصوصی

دوازدهم دی ماه- معلمان با ایجاد کمپین نه به آموزش ضمن خدمت پولی و با هدف جلوگیری از کالایی سازی آموزش خواستار آموزش ضمن خدمت رایگان و لزوم ارتقاء کیفی دوره‌های ضمن خدمت شدند .تا کنون ۸۵۰۰ فرهنگی عضو این کمپین شده‌اند و دغدغه غالب فرهنگیان این است که از کالایی سازی آموزش و پرورش جلوگیری شود؛ متاسفانه اخیرا تعداد آموزش‌های ضمن خدمت پولی افزایش پیدا کرده و ارگان‌های بسیاری درگیر این مساله شده‌اند؛ این ارگان‌‌ها، آموزش و پرورش را بازاری برای کسب درآمد بیشتر می‌بینند.

 

خواست کارگران خط ریلی شیراز کرمان تضمین امنیت شغلی‌ است

دوازدهم دی ماه- پروژه احداث خط ریلی شیراز کرمان به علت کمبود بودجه تا مدت نامعلوم تعطیل شده است و از اول سال ۹۴ تا کنون هیچ پولی از سوی دولت برای این پروژه تخصیص نیافته است.در پی این تعطیلی حدود نهصد کارگر بیکار شدند.

 

خواست کارگران افزایش واقعی‌ دستمزد‌ها است

دوازدهم دی ماه- ترکیب شورای عالی کار اگر چه سه جانبه است ولی در مورد تعیین دستمزد کارگران سه جانبه پیش نمی‌رود. متاسفانه شورای عالی کار بیشتر حالت دوجانبه دارد و دور میز نشستن‌ها هیچگاه نتیجه مطلوبی برای گروه کارگری نداشته است.

 

فقر و بیکاری عامل رواج کولبری است

یازدهم دی ماه – رئیس کانون وکلای کردستان گفت:” در استان کردستان مساله فقر و بیکاری است که زمینه شغلی به نام کولبری را فراهم نموده است.” در حالی شاهد هدف قراردادن و کشتن کولبران هستیم که این افراد از حداقل نیازهای معیشت محروم هستند.کارگران اخراجی این استان به بیمه بیکاری نیز دسترسی ندارند.

 

تجمع اعتراضی کارکنان بازنشسته کارخانه کشت و صنعت نیشکر هفت تپه

یازدهم دی ماه- مدیریت شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه اخیرا حاضر شده حق سنوات بازنشستگان را از سال آینده به صورت قسطی در مدت ۱۸ ماه پرداخت کند که مورد موافقت بازنشستگان قرار نگرفت. به همین دلیل شماری از کارکنان بازنشسته کارخانه کشت و صنعت نیشکر هفت تپه روز۱۱ دی ماه در محل این شرکت تجمع صنفی برگزار کردند.

 

مطالبات کارگران سایت چرخ و محور راه آهن ایران

یازدهم دی ماه- صد کارگر شاغل در این سایت می‌گویند: شهریورماه، قرارداد شرکت پیمانکاری طرف قرارداد ما خاتمه پیدا کرد و پس از آن به یک شرکت پیمانکاری جدید منتقل شدیم؛ با این وجود، شرکت پیمانکاری قبلی هنوز مطالبات مزدی ما را از جمله بیمه و سنوات معوقه را پرداخت نکرده‌است.

 

تجمع اعتراضی بازنشستگان و کارگران اخراج شده کارخانه قند یاسوج

یازدهم دی ماه- جمعی از بازنشستگان و کارگران تعدیل[ اخراج ] شده کارخانه قند یاسوج که صاحب ۱۳ درصد از سهام این کارخانه هستند، امروز صبح در اعتراض به فروش این کارخانه توسط بانک تجارت مقابل ساختمان مرکزی این بانک در یاسوج تجمع کردند. بانک تجارت که صاحب بیش از ۸۰ درصد از سهام کارخانه است ، بدون مشورت گرفتن از آنها، کارخانه قند یاسوج را فروخته است.

 

اعتصاب کارگران صنعت نساجی یزد

یازدهم دی ماه- از ساعت نه صبح امروز ( یازدهم دی ماه)، جمعی از کارگران صنعت نساجی یزد مقابل سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان تجمع کردند.تجمع کنندگان نسبت به واردات بی‌رویه پارچه چینی اعتراض دارند و می‌گویند ورود پارچه چینی، صنعت نساجی یزد را با مشکل مواجه کرده است و واردات پارچه بی‌کیفیت چینی به معنای تعطیلی کارخانه‌ها و بیکاری کارگران است.

 

طومار اعتراضی کارگران شرکت پلی‌اکریل اصفهان

یازدهم دی ماه- کارگران این شرکت با امضای طوماری ، اعتراض و خواسته‌های خود را این چنین بیان کردند : ما کارگران حدود شش ماه حقوق معوقه داشته و آنچه ما را در این ماه‌های پرمخاطره گذشته همچنان دلگرم نگه داشته است، امید به راه اندازی مجدد تولید است…در عوض حمایت از تولید، بر پیکر نیمه جان این صنعت مادر لگد زده و اینگونه چوب حراج زدن و به ثمن بخس فروختن این املاک اسباب شرم و خجالت را پدید آورده است…حقوق کارگر از دیون ممتاز بوده و هر آنچه که از ما یملک هم باقی مانده باشد متعلق به کارگران و در ‌‌نهایت در خدمت تولید و به گردش درآمدن چرخ تولید و صنعت است.

 

اعتصاب کارگران شیفت صبح معدن زغال سنگ طزره

یازدهم دی ماه- صبح امروز شنبه ۱۱ دی ماه بیش از ۵۰۰ نفر از کارگران شیف صبح در محوطه این واحد معدنی برای مدت نزدیک به دو ساعت تجمع صنفی برپا کردند.نزدیک به چهار ماه مطالبات مزدی کارگران پرداخت نشده است.

 

کارگران اخراجی معدن طلای آق دره و حق بازگشت به کار

یازدهم دی ماه- کارفرمای آق دره به رای بازگشت به کار صادره در خردادماه برای کارگران، اعتراض کرده‌است و این پرونده هم اکنون در دیوان در حال پیگیری است… کارگران معترض حق دارند که جدا از طرح درخواست بازگشت به کار و دریافت تمامی خسارت‌های مربوط به دوره از دست‌دادن حرفه خود، در ادامه پیگیری‌هایشان خواستار اعادئه حیثیت و پاک شدن سابقه این محکومیت کیفری از پرونده قضایی خود باشند.

 

اعتراض کارکنان سینما و سینما داران

دهم دی ماه – به رغم وعده سازمان سینمایی حوزه هنری، بازسازی و نوسازی شمار زیادی ازسینماهای کشور نه تنها به کندی پیش می رود بلکه در مواردی به کلی متوقف شده است. کارکنان سینماها وسینما داران در شهرهای تهران، تبریز، اصفهان٬ شیراز٬آبادان و مشهد به عدم پیشرفت کارتغییرات و تعمیرات سالن‌های سینمایی و در نتیجه نبود درآمد و کاهش دستمزد خود اعتراض کردند.

 

استثمار و عدم استاندارد‌های زندگی‌ کارگران در منطقه ویژه عسلویه

دهم دی ماه- در این منطقه‌ بسیاری از کارگران به دور از خانواده‌هایشان و در استراحتگاه‌هائی که فاقد امکانات اولیه سالم برای زندگی مانند، آب شرب سالم، آب گرم برای استحمام، تختخواب و پتوی تمیز و حتی غذای سالم که تدارک و در اختیار گذاردن آن‌ها طبق قانون بر عهده کارفرماست، کار و زندگی می‌‌کنند. کارگران روزانه از ساعت۳۰: ۶ بامداد تا ۶ عصر و در تابستان‌ها تا ساعت ۳۰: ۱۹ کار می‌کنند، یعنی ۴۲۰ ساعت کارکرد در ماه در صورتی‌که طبق قانون کار حداکثر زمان کار برای کارگران ۱۹۳ ساعت در ماه است.

 

خواست زنان ایجاد و امنیت شغل است

دهم دی ماه- نرخ بیکاری زنان جوان در استان‌های اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، تهران، چهار محال بختیاری، خوزستان، فارس، کردستان، کرمانشاه، کرمان، گلستان، گیلان، مازندران و یزد بیش از ۴۷.۳ درصد است.

اعتصاب حق سیاسی کارگران است!

هیچ کارگری را نمی‌توان به دلیل فعالیت؛ مبارزه سندیکایی و اعتصاب بازداشت یا از کار اخراج کرد!

۱۳۹۵/۱۰/۱۶
اتحاد کارگر

سخنرانی جورج ماوریکوس، در هفدهمین همایش فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری

سخنرانی کامل جورج ماوریکوس دبیر کل فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری در  هفدهمین همایش این فدراسیون   دوستان و رفقای رزمنده، قبل از همه، علاقمندم که از اعتمادی که نسبت به من بعنوان دبیرکل فدراسیونِ جهانی سندیکاهای کارگری نمودید سپاسگزاری نمایم. از طرف پی- ا- ام- ای و اتحادیه‌های طبقاتی یونان، از حمایت همیشگی شما سپاسگزاریم. ... سخنرانی جورج ماوریکوس، در هفدهمین همایش فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری

ادامه

جهان, دیدگاه, سخنرانی, کارگری

پیوستن ایران به مقاوله نامه ۱۴۴ سازمان جهانی کار حرکتی تبلیغاتی است

یک فعال صنفی کارگری معتقد است که پیوستن ایران به مقاوله نامه ۱۴۴ سازمان جهانی کار حرکتی تبلیغاتی است، چرا که دولت لایحه اصلاح قانون کار دولت گذشته را که کوچک‌ترین نشانه‌ای از رعایت سه جانبه گرایی ندارد را به مجلس فرستاده و بر قانونی شدن آن مصر است.   «ناصر چمنی»، فعال صنفی کارگری ... پیوستن ایران به مقاوله نامه ۱۴۴ سازمان جهانی کار حرکتی تبلیغاتی است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگری, گفتگو

ادامه اعتراض کارگران کشت و صنعت مهاباد در چادرها در شرایط سرما و یخبندان

بیش از سه هفته است که کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد بیرون مجتمع به نشانه اعتراض چادر زده‌اند. این کارگران می گویند مذاکرات با کارفرما و مقامات محلی بی‌نتیجه بوده‌است.   این کارگران، بیش از سه هفته است که بیرون مجتمع چادر زده‌اند و در سرما و یخبندان، به نشانه اعتراض به عدم دریافت ... ادامه اعتراض کارگران کشت و صنعت مهاباد در چادرها در شرایط سرما و یخبندان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

رئیس اتحادیه کارگران صنعت انرژی کشور: در برابر تصویب لایحه اصلاح قانون کار سکوت نخواهیم کرد

رئیس اتحادیه کارگران صنعت انرژی کشور می‌گوید: کارگران با وجود لایحه اصلاح قانون کار نمی‌توانند چشم‌انداز روشنی از آینده خود داشته باشند، لذا باید هرچه سریعتر این لایحه و تفکری که پشت آن است را از میدان به در کرد.   «فرشاد کردی» در گفتگو با ایلنا؛ اظهار داشت: باید گفت این قانون کار نیست ... رئیس اتحادیه کارگران صنعت انرژی کشور: در برابر تصویب لایحه اصلاح قانون کار سکوت نخواهیم کرد

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری