حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران به هیچ وجه بار مالی ندارد؛ این ایراد اصلاً وارد نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» برای بار سوم به سد ایرادات نهادهای نظارتی برخورد کرد؛ اینبار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را مغایر با سیاست‌ها کلی و ... حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

خبر‌ها و گزارش‌های جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان در هفته‌ سوم خرداد‌ماه

پیامد خصوصی‌سازی‌ برای زحمتکشان

 

هجدهم خرداد ماه -با روند خصوصی‌سازی‌های انجام‌شده که برخی واحدهای بزرگ را به بخش خصوصی  واگذار کرده‌اند،قدرت چانه‌زنی در سمت کارفرمایی تقویت شده است.دولت به‌خاطر منافعی که دارد،عمدتا مقرون‌به‌صرفه است که به کارفرما توجه کند. طرح هایی که تاکنون دولت ارایه کرده مانند کارورزی فقط در جهت منافع کارفرما ست.

 

 

تاراج ثروت و دارایی کارگران

 

هجدهم خرداد ماه -رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد سهام بانک رفاه‌ کارگران و بانک سرمایه باید از سوی سازمان تأمین اجتماعی و صندوق فرهنگیان واگذار شود. خصوصی سازی بانک رفاه کارگران درحالی‌که سهام آن مربوط به سازمان تأمین اجتماعی است و این سازمان نیز عهده‌دار مسائل بیمه‌شدگان.. می باشد، اشتباه است و باید این سهام به سازمان تأمین اجتماعی بازگردد. واگذاری بانک رفاه کارگران به بخش خصوصی با توجه به اینکه سازمان تأمین اجتماعی یک نهاد غیردولتی محسوب می‌شود، پذیرفتنی نیست.

 

 

مبارزه برای افزایش دستمزد

 

هجدهم خرداد ماه -محاسبات نشان می‌دهد که دستمزد کارگران و کارکنان حدود ۶ تا هشت درصد هزینه تولید را پوشش می‌دهد.طبق برآوردهای وزارت اقتصاد و دارایی، وزن و سهم چهار قلم بهداشت و درمان، خوراکی‌ها، آموزش و مسکن۷۶,۲ درصد و خورد و خوراک به‌تنهایی ۴۴,۴ درصد هزینه‌های خانوار ایرانی را به‌طور میانگین به خود اختصاص می‌دهد.سیرافزایشی نرخ تورم سفره کارگری را کوچک ترمی کند.

 

 

“رونق اقتصادی”٬نرخ تورم و دستمزد کارگران

 

هجدهم خرداد ماه -روند نرخ تورم طبق پیش‌بینی‌های وزارت اقتصاد و دارایی برای بهار سال ۹۶، به ۱۰,۴برآورد شده  است. بهداشت و درمان، خوراک و آموزش به ترتیب در پایه‌های یک تا سه ایستاده‌اند و سهم بالاتری را در سبد هزینه خانوار به خود اختصاص داده‌اند.لذا بالارفتن تورم … می‌تواند اقتصاد خانوارها را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار دهد. یعنی اگر حداقل دستمزدی را که وزارت کار برای کارگران و کارکنان قراردادی و غیر‌قراردادی شرکت‌های تولیدی و خدماتی در نظر گرفته، چیزی در حدود یک‌میلیون تومان مبنا قرار دهیم، این درآمد طبق گفته کارشناسان اقتصادی، به زحمت کفاف یک‌سوم یا همان ۱۰ روز نخست یک ماه یک خانواده کارگری را می‌دهد.

 

 

رژیم ولایت فقیه عامل فقر و ژرفش شکاف طبقاتی است

 

هجدهم خرداد ماه – بودجه کشور … هم‌اکنون با هزاران میلیارد تومان طرح‌های نیمه‌تمام و بدهی در شرایط مالی بحرانی قرار دارد. رشد بیکاری، کاهش رشد اقتصادی و افزایش تورم، به وجود آمدن شکاف عمیق میان درآمد و هزینه … [سبب شده]  افرادی که از دارایی‌های واقعی برخوردارند به دلیل شرایط تورمی و افزایش قیمت‌ها ثروتمند‌تر می‌شوند. در مقابل کارگران و کارمندان با کاهش قدرت خرید خود، فقیرتر می‌شوند.

 

 

مطالبه کارگران کارخانه روغن نباتی قو

 

هجدهم خرداد ماه -کارگران روغن نباتی قو… خواستار رسیدگی به تعطیلی موقت این کارخانه، بیکاری بیش از ۲۰۰ کارگر شدند.اعتراضات کارگران قو به دهه ۸۰ بازمی‌گردد درست زمانی که این کارخانه به بخش خصوصی واگذار شد. این واگذاری همانا و سال‌ها عدم پرداخت دستمزدها و تعدیل گسترده کارگران این کارخانه همانا.

 

 

کارگران ایرانی برده نیستند!

 

هفدهم خرداد ماه- “بخش خصوصی خواستار اعزام کارگران ایرانی به قطر شده است.رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کاریابی های بین المللی ایران می گوید، وزارت کار باید هرچه سریعتر تفاهمنامه اعزام نیروی کار را با کشور قطر پیگیری کند”.محیط کار در قطر با استانداردهای بین المللی کار مغایرت آشکار دارد و کارگران مهاجر در شرایط غیر انسانی و پرخطر با مزد ناچیز وادار به کار می شوند.

 

 

تجمع کارگران کارخانه روغن نباتی نهال گل

 

هفدهم خرداد ماه – گروهی ازکارگران کارخانه نهال گل بروجن در استان لرستان،دراعتراض به عدم دریافت بیش از۶ ماه دستمزد وحق بیمه در مقابل ساختمان فرمانداری بروجن تجمع کردند.

 

 

بازگشایی معدن زمستان یورت بدون رعایت اصول ایمنی

 

هفدهم خرداد ماه- پس از گذشت ۳۵ روز از حادثه انفجار تونل شماره یک معدن زمستان یورت، که به مرگ ۴۳ معدنچی و توقف تمامی فعالیت‌های استخراجی این واحد معدنی منجر شد، صبح دیروز تونل  اکلن ۴ این واحد معدنی  فعالیت خود را با حدود ۸۰ کا

رگر از سر گرفت‌. انتشار خبر ازسرگیری واحدهای زیرمجموعه این معدن زغال‌سنگ، با واکنش اعتراضی گروه‌های  کارگری مواجه شده.

 

تجمع مستندسازان سینمای ایران

 

هفدهم خرداد ماه -خانه سینما،انجمن مستندسازان سینمای ایران را با ٣۶٠ عضو به رسمیت نمی‌شناسد.هنرمندان مستندسازان سینما در اعتراض  به این امر در مقابل  خانه سینما تجمع کردند.

 

 

اعتراض کارگران کشاورزی و فصلی مزارع چغندر شوش

 

هفدهم خرداد ماه – با گذشت بیش از دو هفته ازفصل برداشت چغندرقند در شهرستان شوش دستمزد ۱۵ هزار کارگر هنوز پرداخت نشده است علاوه بر کارگران فصلی،۸۰۰ کارگری که برای حمل و نفل محصولات برداشت شده  با کارفرمایان کار می کردند نیز دستمزدی دریافت نکرده اند.

 

 

اعتراض کارگران کارخانه پالایش روغن گیلان

 

هفدهم خرداد ماه – مطالبات مزدی‌ کارگران کارخانه پالایش روغن گیلان«واریان» لوشان در استان گیلان  مربوط به دو ماهه پایانی سال ۹۵ به همراه دستمزد فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری می‌شود، و همچنین کارفرما به  دلیل کمبود نقدینگی هنوز عیدی سال ۹۵ آنها را پرداخت نکرده است. جدا از مطالبات معوقه، بازنشستگی پیش از موعد۱۱ نفر از کارگران به دلیل عدم واریزدرصد حق بیمه توسط کارفرما به تاخیر افتاده است.

 

 

به خطر افتادن امنیت و ایمنی کارگران با طرح ” کاج“

 

هفدهم خرداد ماه – ضوابط ایمنی و آموزش‌های ایمنی در طرح کارورزی به صورت شفاف و سنجیده، مشخص نشده‌اند. از این رو به نظر می‌رسد که تدوین‌کنندگان این طرح بیشتر به دنبال افزایش آمار اشتغال باشند. که همین امر نگرانی از اینکه کارورزان از همان ابتدای کارشان دچار حادثه شوند، را افزایش داده است.

 

 

اعتصاب کارگران کارخانه ملی فولاد اهواز

 

هفدهم خرداد ماه – حدود ۲۰۰ کارگر به نمایندگی از سوی حدود ۴ هزار کارگر شاغل در کارخانه شرکت ملی فولاد اهواز این اجتماع صنفی را برای پیگیری مطالبات صنفی محقق نشده خود ساعت ۹ صبح روز چهارشنبه ۱۷ خرداد ماه  مقابل ساختمان استانداری خوزستان راه‌اندازی کرده‌اند. کارگران  ۲ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده طلبکارند. علاوه بر آن از سال ۹۰ تا هم اکنون حق سنوات کارگران این واحد پرداخت نشده است.

 

 

مبارزه کارگران  کارخانه ماشین سازی تبریز علیه برنامه خصوصی سازی

 

شانزدهم خرداد ماه -کارگران  کارخانه ماشین سازی تبریز مخالفت خود با برنامه خصوصی سازی این واحد  صنعتی را اعلام کردند.واگذاری کارخانه ماشین سازی…روحیه کار و تولید را در سطح منطقه و ملی از بین می برد.جدی شدن بحث واگذاری این واحد بزرگ صنعتی به عنوان نگین صنعت آذربایجان به افرادحقیقی..اعتراض کارگران را در پی داشته است.

 

 

اعتراض کارگران صنعت پرورش میگو بوشهر

 

شانزدهم خرداد ماه – بیش از۱۵۰ تن از کارگران واحد های مختلف پرورش میگو استان بوشهر در اعتراض به عدم پوشش بیمه در مقابل استانداری بوشهر تجمع کردند. کارگران صنعت پرورش میگو قراردادی[قرارداد موقت] و در مواردی  فصلی استخدام می شوند و از مزایای شغلی نظیر بیمه و بازنشستگی محروم هستند.

 

 

مستمری بازماندگان معدنکاران جان باخته زمستان یورت پرداخت نشده است

 

شانزدهم خرداد ماه- مدیرکل امور فنی بیمه‌شدگان تامین‌اجتماعی گفت‌: زمان‌بندی پرداخت حقوق مستمری‌بگیران در دو مرحله تغییر کرده… و سعی بر این است مستمری بازماندگان ۴۳ نفر معدنچی فوت شده برقرار و از این ماه به همراه معوقات پرداخت می شود.

 

 

قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری  اجرا باید گردد

 

شانزدهم خرداد ماه – قائم مقام سازمان نظام پرستاری اعلام داشت؛ مهمترین مطالبات ما در دولت دوازدهم اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است. همچنین شمولیت قوانین تصویب شده برای پرستاران است مانند قانون ارتقای بهره‌وری که در همه جا رعایت نمی‌شود. همچنین قانون سختی کار پرستاران است که در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاه‌های علوم پزشکی با آن موافقت نمی‌کنند.

 

 

اخراج دسته جمعی کارگران پولاد شادگان

 

شانزدهم خرداد ماه – کارفرمای کارخانه فولاد شادگان در استان خوزستان تحت پوشش صرفه جویی درهزینه ها ٬ ۲۷ کارگر قراردادی را در فهرست  تعدیل نیرو [اخراج از کار] قرارداده است.برخی کارگران بیش از۷ سال سابقه کار در این کارخانه را دارند.

 

 

فعالیت‌ سندیکایی حق خدشه ناپذیر زحمتکشان فکری و یدی است

 

شانزدهم خرداد ماه- یک فعال صنفی معلمان بوشهری از سیزدهم اردیبهشت ماه برای گذراندن دوران حبس خود دررابطه با فعالیت‌های صنفی[سندیکایی ] بازداشت شده‌است.براساس رای صادره وی به دوسال انفصال از خدمت نیز محکوم شده است.

 

 

تجمع کارگران آذر آب

 

شانزدهم خرداد ماه – از ساعت دو بعد اظهر روز ۱۶ خرداد ماه، بیش از چهارصد نفر از کارگران شرکت آذر آب اراک مقابل استانداری این استان تجمع کردند. دلیل این تجمع اعتراضی، ۳ماه مزد معوقه، ۷ ماه حق بن پرداخت نشده و وضعیت نامعلوم بیمه تکمیلی درمانی و صندوق قرض‌الحسنه۱۵۰۰ کارگر است.

 

 

تجمع آموزش‌دهندگان نهضت سودآموزی

 

شانزدهم خرداد ماه – صبح روزشانزدهم خرداد ماه حدود سیصد نفر از آموزش‌دهندگان نهضت سودآموزی از سراسر کشور به تهران آمدند و مقابل مجلس تجمع کردند. قانون جذب نهضتی‌ها که شهریورماه گذشته در مجلس تصویب شد، هنوز اجرایی نشده و ظاهرا قرار نیست اجرای آن در دستور کار قرار گیرد.

 

 

اعتصاب کارگران شاغل و بازنشسته مجتمع هفت تپه

 

شانزدهم خرداد ماه -در پی طولانی شدن بدحسابی‌های کارفرمای مجتمع نی شکر «هفت تپه» صبح روزشانزدهم خرداد ماه کارگران شاغل و بازنشسته این مجتمع با همراهی شماری از اعضای خانواده‌های کارگران  برای سومین روز متوالی مقابل درب ورودی کارخانه تجمع کردند تا پیگیر معوقات مزدی و بیمه‌ای خود بشوند.

 

 

اعتراض کارگران  سیمان و کانسرام

 

شانزدهم خرداد ماه – با گذشت حدود ۱۱ ماه از توقف فعالیت  دوکارخانه «سیمان و کانسرام»، هنوز برای پرداخت معوقات مزدی کارگران این دو واحد صنعتی اقدامی صورت نگرفته است. کارگران اخراج شده این کارخانه چهار ماه حقوق و عیدی سال های ۹۴ و ۹۵ را طلب کاراند.

 

 

ادامه مبارزه معلمان حق التدریسی

 

شانزدهم خرداد ماه – صبح روز شانزدهم خرداد جمعی از معلمان حق‌التدریس مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. در این تجمع که برای چندمین بار در هفته های جاری برگزار می‌شود، بیش از دویست معلم شرکت کرده‌اند. خواستار تعیین تکلیف و جذب در ساختار آموزش و پرورش هستند.

 

 

اعتراض کارگران کارخانه داروگر

 

شانزدهم خرداد ماه – کارفرما از روز پنجشنبه ۱۰ خرداد ماه فعالیت این واحد تولیدی را به مدت یک هفته متوقف اعلام کرده و بیش از ۴۰۰ کارگر شاغل در این واحد را  برای دومین باربه مرخصی اجباری  فرستاده است، پیش از این نیز کارگران این کارخانه از یک هفته مانده به نوروز ۹۶ تا ۲۵ فروردین ماه به مرخصی اجباری فرستاده شده‌ بودند که درنهایت کارفرما ۹ روز از ایام مرخصی هریک از کارگران را کسر کرد.

 

 

اعتراض به طرح کارورزی

 

شانزدهم خرداد ماه – دولت با اجرای طرح کارورزی به کارفرمایان برای تخطی از حقوق نیروی انسانی چراغ سبز نشان داده… از آنجا که دانشجویان همواره در مقام جویندگان کار، بخشی از ارتش بیکاران محسوب می‌شوند، با اجرای طرح کارورزی، نوعی تقابل میان این گروه از متقاضیان بازار کار با کارگران شاغل به وجود خواهد آمد که نتیجه آن در نهایت به سود کارفرمایان و صاحبان سرمایه … خواهد بود.

 

 

اعتراض به طرح کارورزی

 

شانزدهم خرداد ماه – این طرح همان شیوه نامه غیرقانونی استاد-شاگردی است که با ظاهری جدید و فریبنده توسط تیم اقتصادی دولت به اجرا درآمده است. نشان دادن چراغ سبز به کارفرمایان برای پرداخت دستمزد ۳۰۰ هزار تومانی به کارگران بیانگر آن است که در مناسبات اقتصادی نئولیبرالی هیچ محدودیتی برای ارزان سازی نیروی کاروجود ندارد.

 

 

استثمار لگام  گسیخته کارگران قراردادی و پیمانکاری

 

پانزدهم خرداد ماه – “شروع فعالیت‌ شرکت‌های پیمانکاری یا تامین نیروی انسانی از دهه ۶۰ به منظور فرار دستگاه‌های دولتی از تعهدات قانونی خود در قبال کارگرانشان می‌باشد؛ و کارگران پیمانکاری ظالمانه محکوم به داشتن دو کارفرما شدند”.از نظر حقوقی مشمول قانون کار بوده اما در حقیقت حق قانونی و مسلم آنها رعایت نمی شود.

 

 

تشکل های زرد حکومتی در خدمت هدف های رژیم ولایت فقیه

 

پانزدهم خرداد ماه – معاون وزیر کار  درباره چگونگی شرکت در اجلاس سازمان جهانی کار گفت: دعوت از تشکل ها[تشکل های زرد] طبق روال همیشگی بوده و هیچ اقدام غیرقانونی در فرآیند دعوت رخ نداده ؛از هر تشکل، یک نفر به عنوان عضو اصلی و یک نفر نیز به عنوان عضو علی البدل در اجلاس شرکت می کند. امسال نمایندگان هر سه تشکل با ملاحظه تسلط به زبان انگلیسی …در نظر گرفته شده است.

 

 

اعتصاب  کارگران شهرداری کنگاور

 

چهاردهم خرداد ماه – کارگران شهرداری کنگاور بیش از سه ماه است که حقوق دریافت نکرده ومزایای آنان به همراه پاداش و عیدی پرداخت نشده است. خدمات را کارگران در شهر انجام می دهند ولی حقوقشان پرداخت نمی شود، باید محل پرداخت معوقات کارگران شهرداری به اضافه پاداش و عیدی تا پایان هفته جاری تعیین و تکلیف شود.

 

 

حمایت کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی از طرح  کارورزی

 

چهاردهم خرداد ماه -عضو هیأت مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی کشور از استقبال جامعه کارفرمایی و صاحبان مشاغل از اجرای طرح کارورزی ویژه اشتغال فارغ التحصیلان خبرداد.او گفت ؛در مقطع فعلی اجرای طرح کارورزی یک طرح منطقی به نظر می رسد. در این طرح بدون تحمیل بار مالی به کارفرمایان، “مهارت افراد در محیط واقعی کار افزایش” می‌یابد.

 

 

افزایش بیکاری و نداشتن مسکن مناسب

 

چهاردهم خرداد ماه – دولت اعلام می کند تحرک در بازار تقاضای مسکن افزایش یافته است، هرچند که درست هم باشد، اما فایده ای ندارد؛ چون وام گیرنده‌ها یا بیکارند یا اگر شغل دارند، آنقدر درآمدهایشان ناپایدار و دور از واقعیت اقتصادی جامعه است که دیگر کفاف پرداخت اقساط را نمی‌دهد.

 

 

مطالبه کارگران کارخانه کنتور سازی ایران

 

سیزدهم خرداد ماه-هنوز حقوق  پنج ماه سال ۹۵ حدود ۳۵۰کارگر کارخانه کنتور سازی ایران در قزوین پرداخت نشده است. در سال جاری کارگران فقط بخشی از دستمزد خود را دریافت کرده اند.

 

 

بیکاری٬ دستمزد معوقه کارگران و میلیاردها تومان بودجه هیات های مذهبی حکومتی

 
سیزدهم خرداد ماه- در حالی که صدها واحد تولیدی در استان قزوین در رکود بسر می برند و مزد ماهیانه کارگران در این استان پرداخت نمی شود؛”مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین گفت:بیش از ۴۰۰ میلیون تومان برای فعالتهای…[مرتبط با دفتر ولی فقیه و سایردستگاه های حکومتی] هزینه شده است.سالانه حدود۲۰۰ میلیون تومان هم به هیئت های مذهبی کمک می کنیم”.

 

 

مبارزه کارگران مجتمع صنعت آهن و پولاد بافق

 

سیزدهم خرداد ماه-نماینده بافق متذکر شد: در سنگ آهن سه بار تاکنون انتخابات [انتخابات شورای اسلامی کار  ]برگزار شده اما کارگران در انتخابات شرکت نکرده اند و اگر تشکل کارگری وجود داشته باشد پیمانکار نمی تواند به شما زور بگوید و یا اینکه کارگر را اخراج کند.

 

 

اعتراض کارگران معدن سرب و روی انگوران

 

سیزدهم خرداد ماه – بیش از ۱۰۰ نفر از کارگران معدن سرب و روی انگوران و اهالی منطقه انگوران که این معدن در آن واقع شده است، صبح روز شنبه۱۳ خرداد مقابل شرکت کالیسیمن مالک این معدن در استان زنجان تجمع کرده‌اند. اعتراض به اخراج کارگران و عدم امنیت شغلی دلیل اصلی این تجمع می‌باشد.

 

 

ادامه مبارزه کارگران بازنشسته مجتمع هفت‌تپه

 

سیزدهم خرداد ماه –  کارگران مجتمع کشت وصنعت نی شکر هفت تپه که در اجتماع روزسیزدهم خرداد ماه؛‌ تعداد آنها تا ۳۵۰ نفر برآورد شده است؛ می‌گویند: از اسفند ماه سال ۹۴تا هم اکنون بازنشسته شده‌اند اما هنوز نتوانسته‌اند مطالبات بازنشستگی خود را  از کارفرما دریافت کنند. همچنین پرداخت شدن حق بهره‌برداری و پاداش سالهای ۹۴ و ۹۵ از دیگر خواسته‌های این گروه از کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه است.

 

 

اعتراض نیروهای شرکتی مخابرات

 

سیزدهم خرداد ماه – علیرغم اینکه مهلت زمانی که مجلس به مخابرات داده بود، خیلی وقت پیش تمام شده، مخابرات قدمی برای اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل برنمی‌دارد… تا زمانی که مخابرات با شرکتی‌ها قرارداد مستقیم منعقد نکند و طرح طبقه‌بندی مشاغل براساس قانون اجرایی نشود، از اعتراض دست برنمی‌داریم.

 

 

اعتراض کارگران نانوا در شهر های مریوان و سروآباد

 

سیزدهم خرداد ماه -…. اگر قرار است نانوایی جدید دایر گردد باید به افراد واجد شرایط و کارگران مظلوم نانوایی واگذار شود. کارگران نانوا همچنان با دستمزد سال ۹۳ کار می‌کنند،خواست کارگران افزایش دستمزد است.

 

 

تشکل های زرد  در اجلاس سازمان بین المللی کار نماینده کارگران ایران نیستند

 

دوازدهم خرداد ماه – مقرر شده بود؛ در سال ۲۰۱۷ و به‌عبارتی در اجلاس یکصد و ششمین کنفرانس بین المللی کار نمایندگی اصلی کارگران و سرپرست هیئت کارگری جمهوری اسلامی ایران به‌عهده مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران باشد. در اردیبهشت ۹۶ به صورت شفاهی از سوی وزارت کار اعلام شد که این مسئولیت از مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران… سلب شده است.افرادی خارج از تشکل های صنفی جایگزین شده اند…افتتاحیه کنفرانس بین المللی کار در سال ۲۰۱۷ دوشنبه ۱۵ خرداد ماه سال جاری در مقر اروپایی سازمان ملل برگزار می‌شود.

 

 

سازمان تأمین اجتماعی٬سهم بیمه کارفرمایان و قراردادهای موقت

 

دوازدهم خرداد ماه-روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد:حداقل دستمزد روزانه مبنای وصول حق بیمه بیمه‌شدگان مشمول قانون تأمین اجتماعی (به‌استثناء رانندگان حمل ‌و نقل عمومی بین‌شهری و فعالیتهای دارای دستمزد مقطوع)‌ در سال ١٣٩۶ مبلغ  ۳۰۹۹۷۷ ریال اعلام می‌گردد.کارفرمایان مشمول قانون تأمین اجتماعی، مراتب را به‌هنگام دریافت لیست و حق بیمه ماهیانه رعایت نمایند. کارگران قراردادی شامل این حداقل حقوق روزانه و  کسر بیمه نمی شوند.

 

 

اعتراض رانندگان تاکسی اردبیل

 

دوازدهم خرداد ماه -عقد قرارداد با بیمه کارآفرین موجب اعتراض تاکسی رانان اردبیل شده است.مدیرعامل تاکسی‌رانی شهرداری اردبیل  گفت: تسهیلات با نوبت‌دهی از طریق صندوق قرض‌الحسنه مهر به منظور استفاده رانندگان از طریق شرکت تعاونی و چند درمانگاه در سطح شهر  پرداخت می‌شود. تاکسی رانان خواهان پوشش بیمه تامین اجتماعی برای خود  و خانواده هایشان هستند.

 

 

خواسته کارگران ساختمانی

 

دوازدهم خرداد ماه -کارگر آراماتور بند که دستمزد روزانه‌اش ۵۰ هزار تومان است به علت رکود صنعت ساختمان مجبور می‌شود که با دستمزد روزانه ۲۰ یا ۳۰ هزار تومانی هم کار کند. هم اکنون بیش از ۶۰۰ هزار کارگر ساختمانی بیمه نشده در کشور وجود دارد. مسائل معیشتی، امنیت شغلی و ایمنی شغلی مطالبه کارگران ساختمانی است.

 

 

خواسته کارگران کشتارگاه‌های سنتی استان کردستان

 

دوازدهم خرداد ماه – جمعی از کارگران کشتارگاه‌ سنتی شهرستان دیواندره خواستار دریافت مزد معوقه و پوشش بیمه بیکاری شدند.مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان با اشاره به شیوع بیماری تب کریمه کنگو  گفت: از ادامه فعالیت کشتارگاه سنتی وغیراستاندارد دیواندره  باید جلوگیری کرد.همچنین از فعالیت کشتارگاه‌های سنتی استان باید شدیداً جلوگیری شود.

 

 

اعتراض کارگران کارخانه‌های تولیدکننده آجر ماشینی

 

دوازدهم خرداد ماه – اکثر این واحد‌ها به دلیل افزایش بی‌رویه قیمت حاملهای انرژی بویژه گاز از تقریبا ۶ تا ۷ سال پیش تعطیل شده‌اند و متاسفانه طی این سالها به دلیل رکود حاکم بر بخش ساختمان این وضعیت همچنان ادامه پیدا کرده است… کارخانجات آجر ماشینی مهم دیگری نیز در وارمین نیز وجود دارند که به صورت نیمه فعال با حداقل نیروی کار به فعالیت تولیدی خود ادامه می‌دهند.

اتحاد کارگر

تجمع کارگران شهرداری نی ریز مقابل ساختمان شهرداری

این کارگران که در شهرداری شهر نی ریز از توابع شهرستان نی ریز در استان فارس  مشغول کارند. روز گذشته (۲۰ خرداد ماه) در اعتراض به معوقات مزدی خود در مقابل ساختمان شهرداری  این شهر تجمع کرد‌ند.   همچنین به نقل از کارگران خدماتی شهرداری نی ریز که حدود دوماه مطالبات مزدی طلب دارند گفته ... تجمع کارگران شهرداری نی ریز مقابل ساختمان شهرداری

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

تجمع کارگران توسعه صنعت آذربایجان برای معوقات مزدی

کارگران این واحد تولیدی در تماس با ایلنا با اعلام این خبر گفتند ؛گروهی از کارگران  شاغل در  «شرکت گسترش توسعه صنعت آذربایجان» صبح امروز (۲۱ خرداد ماه )در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود در محوطه کارخانه تجمع کردند.   آنها می‌گویند  دلیل اعتراض امروز حدود ۴۰ نفر از کارگران شاغل در این ... تجمع کارگران توسعه صنعت آذربایجان برای معوقات مزدی

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

خصوصی‌سازی بنادر؛ صدها نفر از کارگران صیاد یونانی را به‌تجمع مقابل پارلمان کشاند

تجمعات صنفی کارگران صیاد یونان در حالی وارد دومین روز می‌شود که تاکنون دولت به درخواست آنها مبنی بر متوقف ساختن خصوصی سازی بنادر این کشور توجهی نکرده است.   صدها نفر از کارگران صیاد یونانی از روز گذشته در اعتراض به خصوصی سازی بنادر این کشور مقابل ساختمان پارلمان این کشور در آتن تجمع ... خصوصی‌سازی بنادر؛ صدها نفر از کارگران صیاد یونانی را به‌تجمع مقابل پارلمان کشاند

ادامه

جهان, حقوق بشر, خبر, کارگری, یونان

آزادی‌ فعالیت صنفی کارگران با اجرای مقاوله نامه‌های بنیادین ILO گره خورده است

یک کنشگرصنفی کارگران پتروشیمی می‌گوید کارگران ، فارغ از آنچه که در تریبیون های سیاسی کشور قبل و پس از انتخابات ریاست جمهوری مطرح است پیگیر حقوق صنفی خود هستند و این محقق نمی‌شود مگر با عمل به مقاوله نامه بنیادین سازمان جهانی کار که به آنها پیوسته‌ایم.   «ناصر چمنی» کنشگرصنفی کارگران پتروشیمی در ... آزادی‌ فعالیت صنفی کارگران با اجرای مقاوله نامه‌های بنیادین ILO گره خورده است

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری