حقایق کلیدی که آمریکا به عمد در مورد بدهی آفریقا نادیده می‌گیرد

جانت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده، مانند بسیاری از مقامات ارشد ایالات متحده که از آفریقا دیدن کرده اند، در جریان سفر اخیرش به این قاره، در انتقاد از چین و ایجاد نگرانی در مورد نقش چین در مشکل بدهی، نهایت تلاش خود را کرد.

به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ مقامات ایالات متحده در حالی که «تله بدهی چینی» عجیب و غریب را مطرح می کنند، عمداً برخی از حقایق کلیدی در مورد بدهی آفریقا را نادیده می‌گیرند.

چه کسی بیشترین بدهی آفریقا را دارد؟

بر اساس بانک جهانی در زمینه آمار بدهی بین‌المللی، موسسات مالی چندجانبه و طلبکاران تجاری نزدیک به سه چهارم کل بدهی خارجی آفریقا را به خود اختصاص می‌دهند.

گزارشی که در ژوئیه گذشته توسط سازمان غیردولتی بریتانیایی Debt Justice منتشر شد، نشان داد که ۱۲ درصد از بدهی خارجی کشورهای آفریقایی به وام دهندگان چینی است، در حالی که ۳۵ درصد به وام دهندگان خصوصی غربی مقروض هستند. متوسط نرخ بهره این وام های خصوصی ۵ درصد است، در حالی که برای وام های وام دهندگان دولتی و خصوصی چین ۲.۷ درصد است.

تیم جونز، رئیس بخش سیاستگذاری در Debt Justice گفت: «رهبران غربی چین را مسئول بحران های بدهی در آفریقا می دانند، اما این یک حواس پرتی است. حقیقت این است که بانک ها و موسسات خودشان، و تاجران نفت مسئولیت بیشتری دارند، اماگروه هفت به آنها توجهی نمی‌کند.

چه کسی مسئول بحران بدهی است؟

علل بحران بدهی چند وجهی است: همه‌گیری کووید-۱۹، درگیری‌های ژئوپلیتیک، کاهش رشد اقتصادی جهانی و آسیب‌پذیری‌های ساختار اقتصادی، در میان موارد دیگر، همگی می‌توانند وضعیت بدهی برخی از کشورهای آفریقایی را تشدید کنند.

بر اساس گزارش عملکرد و چشم انداز کلان اقتصاد آفریقا که در ژانویه ۲۰۲۳ توسط بانک توسعه آفریقا منتشر شد، تورم مستمر، سخت شدن طولانی مدت شرایط مالی جهانی، هزینه بالای سرمایه، کاهش ارزش پول داخلی و جریان های مالی کمتر می‌تواند خطرات نابسامانی بدهی را در برخی از کشورهای آفریقایی افزایش دهد.

بانک توسعه آفریقا خاطرنشان کرد، که افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا و تقویت دلار آمریکا تا حد زیادی بر بار خدمات بدهی کشورهای آفریقایی افزوده است. به عنوان مثال، ارزش پول غنا، بیش از ۳۳.۴ درصد در برابر دلار آمریکا در سال ۲۰۲۲ کاهش یافت.

از آنجایی که بیشتر بدهی‌هایی که کشورهای نوظهور و کم‌درآمد باید به ارز خارجی پرداخت کنند، به‌ویژه دلار و یورو، سیاست‌های غیرمسئولانه دولت ایالات متحده، این آتش را شعله ورتر کرده است.

چه کسی بیشترین سهم را در توسعه آفریقا دارد؟

آمارها نشان می‌دهد که از زمان تأسیس مجمع همکاری چین و آفریقا تقریباً ۲۳ سال پیش، شرکت های چینی بیش از ۱۰ هزار کیلومتر راه آهن، نزدیک به ۱۰۰ هزار کیلومتر جاده، تقریباً ۱۰۰۰ پل و ۱۰۰ بندر و چندین بیمارستان و مدرسه در آفریقا ساخته و یا ارتقا داده اند. شرکتهای چینی همچنین بیش از ۴.۵ میلیون شغل ایجاد کرده‌اند.                 

یک نظرسنجی که سال گذشته توسط شبکه اقتصادی بین منطقه‌ای، یک اندیشکده مستقر در کنیا منتشر شد، نشان داد که چین در تصمیم‌گیری و تکمیل به موقع پروژه‌های زیرساختی مانند جاده‌ها، سدهای برق، راه‌آهن و پل‌ها در آفریقا پیشتاز است. آمار و ارقام در این مطالعه نشان داد که چین از طریق اقدام کارآمد به طور ملموس به توسعه آفریقا کمک می‌کند.

عزت سعد، مدیر شورای امور خارجه مصر، گفت: «در میان کشورهای آفریقایی احساس مشترکی وجود دارد که چین شریک قابل اعتمادی است و اعتماد و اعتبار زیادی در همکاری چین و آفریقا وجود دارد.»

رسانه آمریکایی: نفوذ چین در حیاط خلوت آمریکا افزایش یافته است

شبکه خبری ان بی سی نیوز نوشت: انجام یک پروژه بندری در السالوادور نشان می‌دهد که چین چگونه به شکل فزاینده‌ای نفوذ خود را در حیاط خلوت آمریکا از جمله در کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب افزایش داده است.

ادامه

اقتصادی, السالوادور, امریکا, اورگوئه, برزیل, پرو, جنگ سرد, جهان, چین, مقاله

واکنش آمریکا به همکاری نظامی عربستان و روسیه

دولت ایالات متحده در واکنش به امضای پیمان همکاری نظامی میان عربستان سعودی و روسیه ضمن تاکید بر پایبندی آمریکا به ادامه همکاری‌های دفاعی با سعودی، از متحدان خود خواست از هرگونه همکاری نزدیک نظامی با روسیه پرهیز کنند.

ادامه

امریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, عربستان سعودی

پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

نشانه‌های زیادی وجود دارد که از بحرانی شدن نظم جهانی حکایت می‌کند. پاسخ آشفته بین‌المللی به شیوع ویروس کرونا، بحران گسترده اقتصادی ناشی از آن، قوت گرفتن تفکرات ناسیونالیستی و پررنگ‌تر شدن مرزهای میان کشورها بخشی از نشانه‌های وضعیت شکننده نظام بین‌المللی است؛ نظامی که کشور مدعی رهبری‌اش، رئیس‌جمهوری دارد که همچنان بر شعار «نخست ... پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, افریقای جنوبی, امریکا, امریکای لاتین, اورآسیا, ایتالیا, ایدئولوژیک, برزیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, دیدگاه, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, سازمان پیمان امنیت جمعی, شانگ‌های, صربستان, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قطر, مصر, مقاله, نئولیبرالیسم, هندوستان

زاخارووا: رویدادهای افغانستان نشان‌دهنده زوال ناتو است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، اوضاع افغانستان نشان دهنده این است که نه آمریکا و نه ناتو توانایی هماهنگی در اقداماتشان را ندارند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, بالکان, تحلیل, تروریسم, جنگ سرد, جهان, روسیه, شمال اروپا, عراق, ناتو

بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

جمهوری خلق چین پس از سال‌ها انزوای دیپلماتیک در انتهای دهه ۷۰ میلادی درها را به روی جهان گشود و عصر جدیدی از توسعه تقریبا همه جانبه را تحت رهبری دنگ شیائوپینگ آغاز کرد که به نوبه خود به الگویی برای برخی کشورهایی تبدیل شد که به دنبال احیای اقتصاد خود، رفع فقر و ایجاد ... بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

ادامه

اقتصادی, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, گواتمالا, مقاله