لاوروف: جهان در آستانه درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای قرار دارد

وزیر خارجه روسیه با اشاره به ادامه خط‌مشی آمریکا و متحدانش در ناتو برای تحمیل «شکست راهبردی» بر مسکو، هشدار داد: غربی‌ها به طور خطرناکی در آستانه یک درگیری نظامی مستقیم بین قدرت‌های هسته‌ای تعادل ایجاد کرده که می‌تواند عواقب فاجعه باری داشته باشد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، سرگئی لاوروف، ... لاوروف: جهان در آستانه درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای قرار دارد

ادامه

آمریکا, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, روسیه, سازمان ملل, غرب, ناتو

نشنال اینترست: چین موشک دانگ فنگ -۲۱ را برای غرق کردن ناو‌های هواپیمابر آمریکا ساخته است

رسانه آمریکایی روز شنبه نوشت یگان موشکی چین بیش از ۱۰۰۰ موشک معروف به «قاتل ناو‌های هواپیمابر» آمریکا را در اختیار دارد. به گزارش باشگاه خبرنگاران: یک رسانه آمریکایی روز شنبه در تحلیلی نوشت، راهبرد نظامی چین تمرکز قابل توجه بر گسترش زرادخانه موشک‌های بالستیک «دانگ فنگ- ۲۱» معروف به «قاتل ناو‌های هواپیمابر» برای مقابله ... نشنال اینترست: چین موشک دانگ فنگ -۲۱ را برای غرق کردن ناو‌های هواپیمابر آمریکا ساخته است

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, گزارش

استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

یک تحلیگر ارشد سنگاپوری با بیان اینکه سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین می‌تواند مواضع نظامی چین را هدف قرار دهد، افزود: استقرار این سامانه ممکن است به افزایش تعداد نیروهای نظامی پکن در دریای جنوبی چین و افزایش تنش در این منطقه در بلند مدت منجر شود. به گزارش شنبه ایرنا از نشریه «ساوث چاینا ... استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

ادامه

آسیا پاسیفیک, آمریکا, اتحاد شوروی, تایوان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, فیلیپین, هندو پاسیفیک

کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

اداره موشکی کره شمالی روز جمعه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک کلاهک بزرگ موشک کروز و یک موشک ضدهوایی جدید خود را با شلیک به سمت دریای غربی شبه جزیره کره آزمایش کرده است. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی کره شمالی، بر اساس این بیانیه، این پرتاب‌های آزمایشی ... کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, خبر, ژئوپلیتیک, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی

اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

جهان در سراشیبی ناامنی و بی‌ثباتی متاثر از نظامی‌گری

وضعیت رو به افزایش هزینه‌های نظامی در سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که سیاست‌های جنگ طلبانه و بی ثبات کننده غرب از جمله آمریکا در راستای منافعشان، کشورهای مختلف جهان به ویژه چین و روسیه را به این سمت سوق داده تا سرمایه گذاری‌های خود در حوزه دفاعی و نظامی را برای سال‌های آینده نیز تقویت کنند.

به گزارش ایرنا، موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI) روز دوشنبه گزارشی از آخرین داده‌ها درباره هزینه‌های نظامی کشورهای جهان منتشر کرد که در آن آمریکا، چین و روسیه به ترتیب بیشترین هزینه کننده‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۲ معرفی شدند.

براساس گزارش این موسسه، سهم این سه کشور در هزینه‌های نظامی میان کشورهای جهان به میزان ۵۶ درصد در سال گذشته بوده است که رقمی بی‌سابقه را نشان می دهد.

هزینه‌های نظامی آمریکا با ۰.۷ درصد افزایش به ۸۷۷ میلیارد دلار رسید، این مقدار که ۳۹ درصد از هزینه‌های نظامی جهان در ۲۰۲۲ را شامل می‌شود، واشنگتن را در رتبه نخست این فهرست قرار داده است. به عبارتی دیگر هزینه های نظامی ایالات متحده در ۲۰۲۲، از چین به عنوان دومین کشور این فهرست، سه برابر بیشتر است.

بر مبنای این گزارش، چین دومین کشور در فهرست بزرگترین کشورهای هزینه‌ کننده‌ در حوزه نظامی، سال گذشته با افزایش ۴.۲ درصدی نسبت به ۲۰۲۱، ۲۹۲ میلیارد دلار هزینه نظامی گری و خرید و ساخت تسلیحات نظامی کرده است.

هزینه‌های نظامی روسیه هم با ۹.۲ درصد افزایش به حدود ۸۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسیده است. این رقم برای اوکراین به عنوان طرف دیگر جنگ که مورد حمایت نظامی کشورهای غربی قرار دارد با افزایش ۶۴۰ درصدی، ۴۴ میلیارد دلار ثبت شده است.

پیشینه

افزایش شدید هزینه‌های نظامی در جهان به ویژه در اروپا متاثر از شکل گیری جنگ اوکراین است که به علت گسترش ناتو به سمت شرق و احتمال پیوستن کی‌یف به این بلوک نظامی، شکل گرفته است.

نان تیان پژوهشگر ارشد موسسه SIPRI معتقد است: تداوم روند صعودی در هزینه نظامی طی سال‌های اخیر یک نشانه است از اینکه ما در یک جهان ناامن زندگی می‌کنیم.

وی همچنین گفت: کشورها در واکنش به محیط امنیتی رو به زوال که بهبودی در آینده برای آن متصور نیستند، قدرت نظامی‌شان را تقویت می‌کنند.

درحالیکه موسسه سیپری ریشه بالا رفتن تامین منابع مالی در حوزه نظامی کشورها در سال ۲۰۲۲ را از نتایج جنگ اوکراین می‌داند، بسیاری از کارشناسان و ناظران بین‌المللی باور دارند که اصرار غرب به ویژه آمریکا در جهت بزرگ‌تر کردن دامنه قلمرو ناتو این فاجعه را رقم زده است. بنابراین می‌توان عامل اصلی را سیاست‌های غرب در تحریک قدرت‌های بزرگ چون روسیه و چین دانست.

پس از شکل گیری درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین بار دیگر ناتو و آمریکا به جای یافتن راه حل دیپلماتیک در راستای پایان مناقشه بین دو کشور، با حمایت از اوکراین به عنوان یک طرف درگیر، بر آتش جنگ دمیدند.

گفتنی است بر اساس همین گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم، کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین در ۲۰۲۲ معادل ۱۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بوده است که تنها ۲.۳ درصد از هزینه‌های نظامی ایالات متحده در سال گذشته را به خود اختصاص می‌دهد. هزینه‌های نظامی اعضای ناتو نیز در مجموع یک هزار و ۲۳۲ میلیارد دلار (۰.۹ درصد افزایش نسبت به ۲۰۲۱) بوده است.

اهمیت موضوع

از آنجا که مجموعه غرب به رهبری واشنگتن تا حدی موفق شده مسکو را به جنگی بکشاند که ۱۴ ماه از شروع آن می‌گذرد، در نتیجه سیاست‌هایی را در سر دارد تا بتواند پکن را هم وارد یک درگیری نظامی بر سر جزیره تایوان کند.

ایالات متحده پیش روی خود پیشرفت‌های اقتصادی و نظامی چین و تبدیل شدن این کشور به یک هژمون جدید را می‌بیند و به هر ترتیب به دنبال جلوگیری از تحقق این مساله است. واشنگتن به صراحت در سند راهبرد دفاع ملی که شرقسال گذشته منتشر شد، چین را یک “چالش” و روسیه را “تهدید فوری” تعریف کرد تا نشان دهد بیش از پیش سیاست‌های خود را در راستای مقابله با این دو متحد قدرتمند تنظیم می‌نماید.

از سوی دیگر نیز نشریه پولیتیکو دیروز در گزارشی فاش کرد که اتحادیه اروپا در حال طراحی برنامه‌هایی است تا کشورهای برزیل، نیجریه، قزاقستان و شیلی را از روسیه و چین دور نگه دارد. تمام این اقدامات نشان دهنده این است که در کنار فشار غربی‌ها در راستای تضعیف حوزه نفوذ مسکو و پکن، آنها بدشان نمی‌آید این دو کشور را وارد درگیری‌های نظامی کرده و از دستیابی به اهداف توسعه طلبانه دور کنند.

وارد کردن فدراسیون روسیه به درگیری نظامی با اوکراین به نظر موفقیت آمیز بوده، اما کشاندن چین به یک جنگ بر سر تایوان هنوز در دست بررسی است. جنجالی ترین اقدام اخیر، سفر رئیس دولت تایوان به ایالت کالیفرنیا و دیدار با مقام‌های مجلس نمایندگان آمریکا بود که با رزمایش نظامی چین در تنگه تایوان به صورت معناداری پاسخ داده شد.

از همین رو در دنیایی که غرب با سیاست‌های جنگ افروزانه خود آن را تقابلی و ناامن ساخته، افزایش بی سابقه هزینه‌های نظامی نباید دور از ذهن باشد. چین و روسیه به علت اقدامات تحریک آمیز غرب دست به بالا بردن هزینه‌های نظامی و تقویت خود زدند و اروپایی‌ها و ناتو نیز برای دفاع در برابر آنچه خود باعث آن شدند، افزایش هزینه‌های نظامی را در اولویت گذاشتند.

ارزیابی

درحالیکه قدرت‌های غربی به رهبری آمریکا همچنان بر طبل جنگ می‌کوبند و نشان داده اند که منافع آنها در ایجاد تنش و خشونت در جهان است، می‌توان انتظار داشت که برای سال آینده نیز هزینه‌های نظامی کشورها رکورد شکن باشد.

چین و روسیه به عنوان دو قدرت بزرگی که از سوی غرب مورد هجمه قرار دارند، ممکن است همانند امسال جزو کشورهایی باشند که بیشترین منابع مالی را برای حوزه دفاعی در نظر گیرند.

اعضای ناتو از جمله کشورهای همجوار با روسیه نیز پس از جنگ اوکراین به شدت به دنبال تقویت تجهیزات دفاعی خود هستند و به طور طبیعی باید شاهد باشیم که این دولت‌های اروپایی هم حجم زیادی از سرمایه گذاری را در حوزه نظامی انجام دهند.

این مسائل عرصه بین‌الملل را که این روزها با احتمال مواجهه با درگیری‌های وسیع تر از جمله تنش هسته‌ای تهدید می‌شود، ناامن می‌کند و برای صلح و ثبات خطرساز است.

مدودف: در آستانه جنگ جهانی جدید هستیم

«دیمیتری مدودف» رئیس‌جمهور سابق روسیه و معاون کنونی شورای امنیت این کشور سه‌شنبه ۲۵ آوریل گفت جهان احتمالاً در آستانه یک جنگ جهانی جدید است. او همچنین هشدار داد «خطرات تقابل هسته‌ای نیز در حال افزایش است گرچه هر دوی این سناریوها قابل اجتناب است». به گزارش فارس، به نقل از رویترز، مدودف در کنفرانسی ... مدودف: در آستانه جنگ جهانی جدید هستیم

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, سازمان ملل, غرب, ناتو

اکونومیست: روسیه جنگ فرسایشی را تاب می‌آورد

نشریه انگلیسی اکونومیست در گزارشی با اشاره به دستاوردهای دولت روسیه در دور زدن تحریم‌ها، تامین نیازهای جنگ و حفظ ثبات داخلی پیش‌بینی کرد که اقتصاد این کشور جنگ فرسایشی و طولانی را تاب بیاورد. به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، در این گزارش تارنمای نشریه اقتصادی اکونومیست آمده است: با وجود تشدید مکرر تحریم‌های غرب، ... اکونومیست: روسیه جنگ فرسایشی را تاب می‌آورد

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, انگلستان, اوکراین, بلژیک, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق اروپا, صندوق بین‌المللی پول, غرب, فرانسه, قزاقستان, گزارش

بلومبرگ: ابعاد جنگ سرد آمریکا و چین در خاورمیانه آشکارتر شده است

خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرد که امروز ویژگی‌ها و ابعاد جنگ سرد جدید میان چین و آمریکا در خاورمیانه بیش از پیش آشکارتر شده است. به گزارش ایسنا، خبرگزاری بلومبرگ در این باره گزارش داد: ویژگی‌های جبهه خاورمیانه در «جنگ سرد جدید» میان واشنگتن و پکن روشن‌تر شده است. طبق این گزارش، چین به‌ویژه با میانجی‌گری ... بلومبرگ: ابعاد جنگ سرد آمریکا و چین در خاورمیانه آشکارتر شده است

ادامه

آسیا, آمریکا, ایران, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, شرق آسیا, عربستان سعودی, غرب

رئیس‌جمهور برزیل باز هم از غرب انتقاد کرد

«لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا» رئیس‌جمهور برزیل که کمک‌های تسلیحاتی غرب را دمیدن بر شعله جنگ اوکراین خوانده بود، در جریان سفر به پایتخت پرتغال، تلاش برای ایجاد صلح بین کی‌یف و مسکو را خواستار شد. به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس‌جمهور برزیل در اولین سفر اروپایی خود بعد از آغاز به کار به پرتغال رفته و ... رئیس‌جمهور برزیل باز هم از غرب انتقاد کرد

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اوکراین, برزیل, پرتغال, تحریم, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, صلح, غرب, مقاله

افزایش پرواز جنگنده‌های مسلح روسیه نزدیک جت‌های آمریکا در سوریه

جت‌های مسلح روسیه با پرواز بر فراز مواضع آمریکا یا پرواز در فاصله چند صد پایی جنگنده‌های آمریکایی در سوریه فشار علیه نظامیان آمریکایی را افزایش داده‌اند. به گزارش خبرگزاری فارس، مقامات آمریکایی گفتند که جنگنده‌های مسلح روسیه با پرواز بر فراز مواضع آمریکا در سوریه و یا پرواز در فاصله چند صد پایی جنگنده‌های ... افزایش پرواز جنگنده‌های مسلح روسیه نزدیک جت‌های آمریکا در سوریه

ادامه

آمریکای شمالی, جهان, خبر, روسیه, سوریه, گزارش