مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

بوداپست اظهارات غرب درباره وقوع جنگ در اروپا را نشان دهنده مقاصد واقعی این بلوک قدرت دانست و گفت آمریکا در مناقشه اوکراین منافع شخصی دارد. به گزارش ایسنا ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان گفت اظهارات رهبران اتحادیه اروپا درباره جنگ در اروپا نشان‌دهنده مقاصد واقعی آنان است، اما آن‌ها دارند با آتش‌بازی می‌کنند. جوزپ بورل، ... مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اروپای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, صلح, لهستان, مجارستان

چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

براساس گزارشی به نقل از وزارت خارجه آمریکا، مقامات چین پس از مذاکرات نوامبر ۲۰۲۳ با ایالات متحده از ادامه مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای خودداری کرده و به گزینه‌های پیشنهادی «پاسخ اساسی» ارائه نکرده‌اند. به گزارش ایسنا، وب‌سایت خبری «سمافور» امروز پنجشنبه، به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد: «متأسفانه، جمهوری خلق ... چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

رسانه‌های چینی با انتشار عکسی مراسم خداحافظی سرد از وزیر خارجه آمریکا را به نمایش گذاشتند. با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را ... خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا

کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتقاد از گزارش اخیر واشنگتن درباره پیونگ‌‎یانگ تأکید کرد که حقوق بشر ابزاری برای تهاجم و رفتار خصمانه آمریکا علیه کره شمالی است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) به نقل از سخنگوی وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که پیونگ‌یانگ در پاسخ ... کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ سرد, جهان, روسیه, شبه جزیره کره, کره جنوبی, کره شمالی, گزارش

تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

جنگ سرد آمریکا و چین مسیر جریان‌های انرژی را تغییر می‌دهد

بدتر شدن رابطه بین چین و آمریکا باعث تشویق سیاست‌گذاران چینی به افزایش تلاش برای قطع وابستگی به واردات نفت و گاز و ایجاد منابعی غیر از متحدان آمریکا می‌شود.

 

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، بدتر شدن روابط دیپلماتیک بین آمریکا و چین بر وابستگی متقابل اقتصادی آنها در زمینه زنجیره‌‌های عرضه جهانی فناوری و انرژی تأثیر می‌گذارد.

 

سیاستگذاران ارشد در آمریکا و برخی از متحدین نزدیک آن از جمله استرالیا و انگلیس اخیراً موضع سختی در برابر رابطه این کشور با چین گرفته‌اند.

 

چین زمانی با عنوان یک «رقیب استراتژیک» شناخته می‌شد ولی حالا بیشتر از آن به عنوان یک «دشمن استراتژیک» یاد می‌کنند که نشان دهنده روابط مناقشه برانگیزتری است.

 

شکایت در مورد تجارت ناعادلانه، دزدی مالکیت فکری، مداخلات ارزی و از دست رفتن مشاغل تبدیل به نگرانی‌های جدی در مورد جاسوسی، انتقال فناوری و امنیت ملی شده است.

 

روابط اقتصادی تنها تجارت کالا را شامل نمی‌شوند بلکه گستره‌ای از خدمات از جمله حمل و نقل و لجستیک، بانکداری، خدمات حقوقی، خدمات حرفه‌ای، تحصیلات و گردشگری را هم در بر می‌گیرند. همچنین، سرمایه‌گذاری، همکاری‌های علمی و فناوری، انتقال اطلاعات، سیستم‌های پرداخت، ارز و مهاجرت هم در مجموعه روابط اقتصادی قرار می‌گیرند.

 

از بین بردن این شبکه از وابستگی‌ها ارزان و آسان نخواهد بود. برخی عقیده دارند تنها راه حل، جاسازی این دو اقتصاد و نصف‌کردن دنیا به دو بلوک یکی تحت رهبری آمریکا و یکی تحت رهبری چین است، تا به این ترتیب وابستگی بین این دو محدود شود.

 

به نظر می‌رسد سیاست‌گذاران آمریکایی بیشتر مایل به این جداسازی باشند تا مقامات چینی. چین بیشتر متعهد به یک سیستم اقتصادی یکپارچه در جهان است.

 

در چهار دهه از۱۹۷۰ تا ۲۰۰۰، آمریکا بزرگترین وارد کننده نفت خام دنیا بود و اولویت سیاست‌گذاران این کشور مقابله با آسیب‌پذیری اقتصادی و امنیتی به شمار می رفت.

 

در پایان این دوره، این نگرانی به وجود آمد که آمریکا وابسته به واردات گاز طبیعی هم شود و تهدیدهای امنیتی این وابستگی افزایش یابد.

 

انقلاب شیل آمریکا تمامی این نگرانی‌ها را با افزایش تولید از بین برد و آمریکا را تبدیل به صادرکننده خالص گاز و بعدها نفت کرد.

 

صنعتی‌شدن سریع چین و محدود‌بودن منابع نفت و گاز این کشور باعث شد چین در نقطه مقابل آمریکا قرار بگیرد. در واقع این دو کشور جای خود را در زمینه انرژی عوض کردند.

 

چین در دهه ۱۹۷۰ تبدیل به صادرکننده نفت شد ولی مجدداً در اواسط دهه ۱۹۹۰ وارد کننده خالص این کالا شد و حالا بزرگترین وارد کننده نفت جهان است.

 

اخیراً با جایگزینی گاز طبیعی به جای زغال سنگ برای سیستم‌های گرمایشی و تولید برق، چین وارد کننده خالص گاز طبیعی هم شده است.

 

حالا متخصصان امنیتی چین همان نگرانی‌هایی را دارند که آمریکا ۴۰ سال در مورد وابستگی به واردات انرژی داشت.

 

چین همواره نگران افزایش قیمت انرژی، تحریم‌های سیاسی و زنجیره‌های عرضه دریایی نفت از طریق گذرگاه‌هایی است که احتمال بسته‌شدن آنها وجود دارد. برخی از واردات نفت و گاز چین از آمریکا و متحدان آن مثل استرالیا و کشورهای خاورمیانه صورت می گیرد که بازهم باعث نگرانی این کشور می‌شود.

 

تمرکز چین بر منابع داخلی انرژی مثل انرژی هسته‌ای، آبی، بادی و خورشیدی و همچنین خودروهای برقی، با هدف کاهش وابستگی به واردات نفت و گاز و کاهش آلودگی‌های جوی صورت می‌گیرد.

 

بدتر شدن رابطه بین چین و آمریکا باعث تشویق سیاست‌گذاران چینی به افزایش تلاش برای قطع وابستگی به واردات نفت و گاز و ایجاد منابعی غیر از متحدان آمریکا می‌شود.

 

چین همچنین فناوری‌های مربوط به انرژی‌های تجدید‌پذیر و برقی‌کردن سیستم حمل و نقل را افزایش می‌دهد که باعث کاهش آلایندگی‌های جوی خواهد شد.

 

با بدتر شدن رابطه بین این دو ابر قدرت جهان، تمام وابستگی‌های متقابل آنها تحت تاثیر دستورالعمل‌های سیاسی قرار می‌گیرد و جریان‌های انرژی بیشترین تغییر را خواهند داشت.

رزمایش چین در تنگه تایوان و اعزام بمب افکن‌های اتمی آمریکا

آب های تنگه تایوان به سرعت در حال مواج شدن است؛ از یک سو چین اقدام به برگزاری رزمایش در این منطقه کرده و از طرف دیگر آمریکا بمب افکن هایش را برای نخستین بار در چهار سال گذشته به منطقه ای در اقیانوس هند فرستاده است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, جهان, چین, خبر, فیلیپین, ویتنام

هشدار پکن نسبت به احتمال توقیف دارایی بانک‌های چین توسط آمریکا

به دنبال افزایش تحریم های واشنگتن علیه پکن، مشاور بانک مرکزی چین هشدار داد که کشورش باید نسبت به توقیف دارایی بانک‌های خود در خارج از کشور توسط آمریکا هوشیار و برای واکنش آماده باشد.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

گلوبال تایمز؛ آمریکا به جای مبارزه با کووید ۱۹، می‌خواهد با تهدید خیالی چین بجنگد

“گلوبال تایمز” در سرمقاله خود، آمریکا را “تسلیم در مبارزه علیه ویروس کرونا” به تصویر کشیده و اقدامات دولت این کشور برای سرکوب چین را فراتر از اقدامات در برابر ویروس دانسته است.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, مقاله

گاردین؛ «احساسات ضدچینی برای لاپوشانی شکست غرب درمقابل کرونا اوج گرفت»

روزنامه گاردین روز دوشنبه مقاله‌ای با عنوان «احساسات ضد چینی برای لاپوشانی شکست غرب در مقابل کرونا اوج گرفت» از ریچارد هرتون سردبیر مجله لنست منتشر کرد.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, جهان غرب, چین, مقاله