رزمایش مخفیانه آمریکا و تایوان در اقیانوس آرام

چند منبع آگاه از برگزاری یک رزمایش مشترک میان آمریکا و تایوان (چین تایپه) در اقیانوس آرام در ماه گذشته میلادی خبر دادند که بنابر اعلام این منابع به صورت رسمی اعلام نشده است. به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، چهار منبع آگاه اعلام کردند که نیروی دریایی آمریکا و تایوان رزمایش‌های مشترکی ... رزمایش مخفیانه آمریکا و تایوان در اقیانوس آرام

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, تایوان, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

دولت بایدن تعرفه واردات کالا از چین را به شدت افزایش داد

کاخ سفید در بیانیه‌ای از افزایش شدید وضع تعرفه واردات بر بسیاری از کالاهای چینی با هدف مقابله با آنچه خطرات غیرقابل قبول برای امنیت اقتصادی آمریکا مدعی شده است، خبر داد. به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از روزنامه دیلی‌میل، جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا امروز سه‌شنبه از افزایش شدید تعرفه‌ها بر کالاهای وارداتی از چین ... دولت بایدن تعرفه واردات کالا از چین را به شدت افزایش داد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, تنش‌زایی, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

کشف تازه چینی‌ها برای دور زدن تحریم تراشه‌ای آمریکا

دانشمندان چینی راهی برای تولید انبوه تراشه‌های نوری یافته‌اند تا محدودیت‌های آمریکا برای جلوگیری از دسترسی پکن به فناوری نوین تراشه‌ها را دور بزند. به گزارش دوشنبه ایرنا از نشریه صبح جنوب چین، محققان چینی تکنیکی را ابداع کردند که از یک ماده کم‌هزینه به نام «لیتیوم تانتالات» که در حال حاضر برای ساخت قطعات ... کشف تازه چینی‌ها برای دور زدن تحریم تراشه‌ای آمریکا

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, سوئیس, شرق آسیا

چین: بازی آمریکا با کارت تایوان نتیجه معکوس خواهد داشت

مدیرکل اقیانوسیه و آمریکای‌ شمالی وزارت امورخارجه چین با بیان اینکه بازی واشنگتن با «کارت تایوان» نتیجه معکوس خواهد داشت، تاکید کرد که دنبال کردن سیاست «استفاده از تایوان برای مهار چین» به شکست ختم خواهد شد. به گزارش یکشنبه ایرنا از خبرگزاری شینهوا، یانگ تائو مدیرکل اقیانوسیه و آمریکای‌شمالی وزارت امورخارجه چین در پاسخ ... چین: بازی آمریکا با کارت تایوان نتیجه معکوس خواهد داشت

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقیانوسیه, ایران, تایوان, تحلیل, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, چین, سازمان ملل, شرق آسیا

توجیه استفاده از بمب اتم توسط آمریکا، اعتراض توکیو را برانگیخت

توکیو به شدت به اظهارات مقامات آمریکایی در مجلی سنا در توجیه استفاده از بمب اتم در هیروشیما و ناکازاکی که جان انسان‌های بی‌گناه بسیاری را گرفت انتقاد و به آن اعتراض کرد. به گزارش روز شنبه ایرنا از شبکه ان‌اچ‌کی، کامیکاوا یوکو وزیر خارجه ژاپن در رابطه با اظهارات مطرح شده در جلسه سنای ... توجیه استفاده از بمب اتم توسط آمریکا، اعتراض توکیو را برانگیخت

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اسراییل, جهان, خاورمیانه, ژاپن, شرق آسیا, فلسطین, گزارش

توان موشکی چین بر خلاف آمریکا تهدیدی علیه جهان نیست

نماینده دائم چین در سازمان ملل با اشاره به انتقاد ناموجه آمریکا از توسعه موشک‌های هسته‌ای میانبرد چین تاکید کرد چین همواره بر سیاست دفاعی پایبند بوده و تمام موشک‌های میانبرد زمین پایه را با هدف کاملا دفاعی در داخل خاک خود مستقر کرده و تهدیدی علیه هیچ کشوری نیست.

 

خبرگزاری شینهوا روز جمعه گزارش کرد، «جانگ جون» بعد از نشست شامگاه پنجشنبه شورای امنیت سازمان ملل درباره خروج آمریکا از پیمان موشک های میانبرد گفت که پیمان منع موشک های هسته ای میانبرد در سال ۱۹۸۷ میان شوروی و آمریکا امضاء شد که پیمان مهمی در زمینه خلع سلاح است.

 

او با اشاره به اینکه چین در مساله پیمان منع موشک های هسته ای میانبرد بارها موضع خود را اعلام کرده است تاکید کرد خروج آمریکا با بهانه کردن چین از این پیمان پذیرفتنی نیست و انتقاد ناموجه آمریکا قابل قبول نیست.

 

وی افزود: خروج یک جانبه آمریکا از پیمان موشکی با روسیه، باعث غیرموثر شدن این پیمان شده و بر توازن و ثبات راهبردی جهان، امنیت اروپا و منطقه آسیا و اقیانوس آرام و نظام بین المللی خلع سلاح تاثیر منفی خواهد گذاشت.

 

سفیر چین در سازمان ملل گفت: آمریکا قبل از خروج از پیمان اعلام کرده بود پژوهش و استقرار موشک های هسته ای میانبرد را تسریع می کند و اخیراً هم یک موشک کروز زمین پایه جدید آزمایش کرد. چین از کشورهای ذیربط درخواست می کند با برخورد مسئولانه، توازن و ثبات راهبردی جهان و صلح و آرامش بین المللی و منطقه ای را حفظ کنند. این خواست مشترک جامعه بین المللی است.

 

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد پیمانی است که در سال ۱۹۸۷ میلادی میان ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی و پس از فروپاشی شوروی با روسیه امضا شد.

 

“رونالد ریگان” رئیس‌جمهوری وقت آمریکا و گورباچف رییس جمهوری روسیه هشتم دسامبر ۱۹۸۷ میلادی (۱۷ آذرماه ۱۳۶۶) این پیمان را امضا کردند و یکم ژوئن ۱۹۸۸ (۱۱ خرداد ۱۳۶۷) اجرایی شد، اما ۱۱ مرداد سال ۱۳۹۸ و پس از گذشت ۳۱ سال، آمریکا به طور رسمی از آن خارج شد.

 

پیشتر دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا ۲۰ اکتبر ۲۰۱۸ اعلام کرد که به دلیل نقض مکرر این پیمان توسط روسیه، واشنگتن از این پیمان خارج می شود.

 

او در سخنانی مدعی شد به این دلیل که روسیه و چین (که امضا کننده معاهده منع موشک های هسته ای میانبرد نیست)، اقدام به توسعه سیستم های موشکی کرده اند، پس آمریکا نیز می تواند چنین اقدامی را انجام دهد.

 

اکنون با خروج آمریکا و پس از آن روسیه از یکی از مهمترین معاهدات خلع سلاح هسته‌ای در جهان، نگرانی ها در این خصوص افزایش یافته است.

 

این اقدام آمریکا می تواند تمدید مجدد توافقنامه «استارت ۱» میان مسکو و واشنگتن را با مشکل روبرو کند. مدت توافقنامه استارت ۱ در سال ۲۰۲۱ پایان خواهد یافت. معاهده استارت ۱ که در سال ۲۰۱۰ میان آمریکا و روسیه به امضا رسید، دو طرف را ملزم می کند که تعداد کلاهک های هسته ای استراتژیک خود را تا ۱۵۵۰ عدد نگه دارند.

ایرنا

چین بر ۷۵ میلیارد دلار از کالاهای آمریکا تعرفه بست

چین که روز گذشته تهدید کرده بود آماده مقابله به مثل با آمریکا در مورد هرگونه اقدام تجاری است امروز جمعه اعلام کرد بر ۷۵ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی این کشور تعرفه بسته است.

ادامه

اقتصادی, امریکا, جهان, چین, خبر, شرق آسیا