استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

یک تحلیگر ارشد سنگاپوری با بیان اینکه سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین می‌تواند مواضع نظامی چین را هدف قرار دهد، افزود: استقرار این سامانه ممکن است به افزایش تعداد نیروهای نظامی پکن در دریای جنوبی چین و افزایش تنش در این منطقه در بلند مدت منجر شود. به گزارش شنبه ایرنا از نشریه «ساوث چاینا ... استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

ادامه

آسیا پاسیفیک, آمریکا, اتحاد شوروی, تایوان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, فیلیپین, هندو پاسیفیک

کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

اداره موشکی کره شمالی روز جمعه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک کلاهک بزرگ موشک کروز و یک موشک ضدهوایی جدید خود را با شلیک به سمت دریای غربی شبه جزیره کره آزمایش کرده است. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی کره شمالی، بر اساس این بیانیه، این پرتاب‌های آزمایشی ... کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, خبر, ژئوپلیتیک, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی

یافتن ۹۰۰ تپ اختر توسط تلسکوپ «فست» چین

اپراتور بزرگترین رادیوتلسکوپ جهان با قطر ۵۰۰ متری چین با نام «فست» چهارشنبه از رصد بیش از ۹۰۰ تپ اختر جدید توسط این تلسکوپ از زمان راه اندازی آن در سال ۲۰۱۶ خبر دادند. به گزارش رادیو بین‌المللی چین: تَپ‌اخترها یا تَپارها ستاره های نوترونی چرخانی هستند که با سرعت بسیار زیادی دوران (چرخش) دارند ... یافتن ۹۰۰ تپ اختر توسط تلسکوپ «فست» چین

ادامه

جهان, چین, خبر, دانش, شرق آسیا

ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

بعد از ظهر پنجشنبه ۱۸ آوریل، ۳۰ فروردین، به وقت محلی، پیش‌نویش قطعنامه «پیشنهاد پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد» از سوی ایالات متحده وتو شد و در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب نرسید. به گزارش رادیو بی‌المللی چین؛ «فو تسونگ» نماینده دائم چین در سازمان ملل طی سخنرانی خود پس از ... ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

ادامه

آمریکا, اسراییل, تحلیل, چین, خاورمیانه, سازمان ملل, شرق آسیا, صلح, فلسطین

اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

توافق کره شمالی، در گرو سیاست‌های داخلی آمریکا

یکی از مقامات ائتلاف ضدجنگ “انسر” اظهار کرد، کره شمالی به درستی سیاست‌های داخلی آمریکا را عامل عدم پیشرفت در روند خلع سلاح هسته‌ای می‌داند زیرا تقریبا همه اطرافیان رییس جمهور آمریکا خواستار عدم اجرای آن هستند.

 

به گزارش خبرگزاری راشاتودی، ری یونگ هو، وزیر امور خارجه کره شمالی در سخنرانی خود در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل گفت، واشنگتن مسبب بن‌بست روند خلع سلاح هسته‌ای است. او خلع سلاح هسته‌ای را تحت تاثیر سیاست‌های داخلی آمریکا دانست که برخی از مقامات آن برای برتری یافتن بر مخالفان خود، به پیونگ‌یانگ حمله می‌کنند.

 

برایان بکر، هماهنگ‌کننده ملی ائتلاف ضدجنگ “انسر” در مصاحبه خود با راشاتودی گفت، دولت دونالد ترامپ، ریس جمهور آمریکا رفتارهای متناقضی در قبال پیونگ‌یانگ داشته است. او می‌گوید: آمریکا در این مورد با دورویی رفتار می‌کند. یک روز پس از آن که ترامپ گفت، نباید در روند خلع سلاح هسته‌ای “عجله” کرد، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه دولت او متعهد شد که تا خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی، فشار بیشتری را علیه این کشور اعمال کند.

 

بکر با این حال بر این باور است که مشکل اصلی بر سر راه این توافق از اینکه دولت ترامپ لانه تندوهای هوادار جنگ علیه کره شمالی نظیر پامپئو یا جان بولتون، مشاور امنیت ملی و نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل است، بزرگ‌تر است. با وجود دو حزب اصلی آمریکا، ارتش و کمیته اطلاعاتی که همه به دنبال کنار گذاشتن توافق خلع سلاح هسته‌ای از کره شمالی هستند، این روند عملا آینده‌ای ندارد.

 

این مقام ائتلاف انسر به راشاتودی گفت: دلیل اصلی عدم پیشرفت در روند خلع سلاح هسته‌ای درواقع بحث و جدل‌های داخل دولت ترامپ نیست، بلکه اتفاق نظر میان دموکرات‌ها، جمهوری‌خواهان، پنتاگون و سرویس‌های اطلاعاتی و همچنین اکثر اعضای کابینه ترامپ است که نمی‌خواهند این روند موفقیت‌آمیز پیش برود.

 

از طرف دیگر، چین و روسیه از کاهش تحریم‌ها علیه کره شمالی حمایت کرده‌اند تا حسن نیت کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در جریان مذاکرات با ترامپ بی‌پاسخ نماند.

 

بکر در این باره می‌گوید: متاسفانه چین و روسیه راه پس و پیش ندارند زیرا در شورای امنیت سازمان ملل به این تحریم‌ها رای مثبت داده‌اند و مسلما آمریکا حق وتو دارد. پس آن‌ها از دولت واشنگتن درخواست می‌کنند که راهی دیگر را پیش بگیرد اما واشنگتن نمی‌خواهد یا اصلا نیازی ندارد که این کار را انجام دهد.

 

او بر این باور است که از آنجا که این درخواست‌ها شنیده نشد و راه گریزی هم از حق وتوی آمریکا وجود ندارد، اکنون زمان آن است که کره شمالی و همسایگانش با یکدیگر متحد شوند.

 

بکر می‌گوید: چیزی که واقعا باید رخ دهد این است که روابط دوجانبه کره شمالی با چین، روسیه و کره جنوبی می‌توانند مستحکم‌تر شوند. به نظر من، این راه پیشروی است.

 

بکر بر این باور است که رویکرد اعمال فشار حداکثری که واشنگتن به عنوان راهی برای دستیابی به خلع سلاح غیر قابل بازگشت پیش گرفته از هدف اصلی خارج شده است. او می‌گوید، تحریم‌ها علیه کره شمالی “کاملا بی‌ربط” هستند زیرا پیونگ‌یانگ در درجه اول در حال توقف برنامه هسته‌ای خود است تا تهدیدهایی نظامی‌ای را که متوجه این کشور هستند، از خود دور کند.

 

هماهنگ‌کننده ملی ائتلاف انسر معتقد است: کره شمالی طی این سال‌ها موضع ثابتی داشته است. آنان از ابتدا گفته‌اند که تمایل دارند آزمایش‌های تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های بالستیک خود را متوقف کنند و در ازای لغو، توقف یا تعلیق موقت مانورهای نظامی آمریکا و کره جنوبی که نابودی کره شمالی را شبیه‌سازی می‌کنند، امتیازات دیگری ارائه دهد.

 

بکر می‌گوید، درحالی که کره شمالی در موضع خود ثابت مانده، آمریکا اما تنها گام اول را برداشته و دیگر اقدامی در راستای تعهداتش صورت نداده است و در عین حال خواستار امتیازات یک‌جانبه از کره شمالی شده است.

ایسنا

اختلاف آمریکا با چین و روسیه درباره ادامه تحریم‌های کره شمالی

در حالی که چین و روسیه به شورای امنیت پیشنهاد کردند که باید کاهش اقدامات سخت علیه کره شمالی را بررسی کند، وزیر خارجه آمریکا به اعضای شورای امنیت سازمان ملل هشدار داد آنها باید به واسطه اعمال تحریم‌ها علیه کره شمالی درسی به دیگران بدهند.

ادامه

امریکا, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا, کره شمالی

خسارت جنگ تجاری بر اقتصاد جهان ۴۳۰ میلیارد دلار است

تازه ترین بررسی های آماری نشان می دهد که میزان خسارت اقتصادی وارده به جهان و رشد تولید ناخالص داخلی دنیا به علت جنگ تجاری چین و آمریکا به بیش از ۴۳۰ میلیارد دلار می رسد.   روزنامه ساوت چاینا هنگ کنگ روز پنجشنبه گزارش کرد این در شرایطی است که ‘وانگ یی’ وزیر خارجه ... خسارت جنگ تجاری بر اقتصاد جهان ۴۳۰ میلیارد دلار است

ادامه

اقتصادی, امریکا, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

کارشناسان بازارهای مالی: آمریکا در جنگ تعرفه‌ها مقابل چین شکست می‌خورد

به گزارش یورونیوز، تصمیم ایالات متحده آمریکا مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی تعرفه‌های کالاهای وارداتی چینی، علاوه بر هشدار مقامات پکن منجر به رفتار متقابل آنها نیز شد.

ادامه

اقتصادی, امریکا, جهان, چین, شرق آسیا