امضای تفاهمنامه برزیل و سازمان جهانی کار برای توسعه عدالت اجتماعی در کشورهای سه قاره نیم کره جنوبی

طرح راه اندازی یک برنامه جدید همکاری کشورهای قاره‌های نیم‌کره جنوبی، نمایندگان سازمان جهانی کار، دولت برزیل و سازمان‌های کارگری و کارفرمایی کشورهای قاره‌های جنوبی را در ژنو گرد هم آورد. امضای تفاهمنامه برزیل و سازمان جهانی کار برای توسعه عدالت اجتماعی در کشورهای سه قاره نیم کره جنوبی به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل ... امضای تفاهمنامه برزیل و سازمان جهانی کار برای توسعه عدالت اجتماعی در کشورهای سه قاره نیم کره جنوبی

ادامه

آفریقا, آمریکای لاتین, اقتصادی, اقیانوسیه, برابری اجتماعی, برزیل, تبعیض جنسیتی, خبر, سازمان بین‌المللی کار, عدالت اجتماعی, کار کودکان, کارگری

استثمار کودکِان کار در رژیم ولایی پابرجاست/ چرا شهرداران بابت بهره‌کشی پیمانکاران از کودکان استیضاح نشدند؟!

رییس اندیشکده بین المللی کرامت انسانی و نایب رئیس انجمن علمی حقوق کودک ایران به کار بردن برخی واژگان و اصطلاحات در مورد کودکان از جمله “کودکان زباله گرد” را مغایر با شان و کرامت انسانی کودک و مایه تاسف و تاثر عنوان کرد.

ادامه

اجتماعی, اختلاف طبقاتی, استثمار, ایران, تحلیل, حقوق کودک, عدالت اجتماعی, کارگری, کودکان کار

مارکس: «روز کاری» و مبارزه طبقاتی

همان‌طور که مارکس در سرمایه جلد نخست شرح می‌دهد، مبارزه برای تعیین روزکاری، جنگ داخلی طولانی و پنهان میان سرمایه‌داران و طبقه کارگر بود که بیش از نیم سده به‌درازا کشید.

ادامه

اروپا, استثمار, امریکا, انگلستان, جهان, دیدگاه, سازمان بین‌المللی کار, سرمایه‌داری, کارگری, مارکسیسم, نئولیبرالیسم

پنجمین کنفرانس جنبش جهانی علیه کار کودکان در آفریقای جنوبی

بیش از ۱۰۰۰ نماینده از دولت‌ها، سازمان‌های کارگری و کارفرمایی، آژانس‌های سازمان ملل، جامعه مدنی و سازمان‌های منطقه‌ای در کنفرانس جهانی کار کودک در دوربان، آفریقای جنوبی شرکت کردند.

ادامه

ارژانتین, افریقای جنوبی, برزیل, جهان, حقوق بشر, حقوق کودک, خبر, کارگری, نروژ, هلند

کار کودکان در آمریکا/ حکم‌های بالایِ زندان برای تامین نیروی کار در زندان‌های خصوصی

کمبود نیروی انسانی در ایالات‌متحده به چالشی بزرگ برای این کشور تبدیل شده است. کارفرمایان مدت‌هاست برای تامین کارگر مورد نیاز خود به استخدام نوجوانان و کودکان زیر سن قانونی روی آورده‌اند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, حقوق بشر, کارگری, کودکان کار, مقاله

تهران ۴ هزار کودک زباله‌گرد دارد

سرپرست سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران: با بیان اینکه بسیاری از کودکان به دلیل مشکلات مالی خانواده‌هایشان به کار کردن سوق داده می‌شوند و اگر بتوانیم نیاز خانوار را رفع کنیم مشکل حل می‌شود، گفت: البته برخی کودکان نیز خانواده ای ندارند که باید با همکاری سازمان‌های دخیل مشکل این کودکان دور از خانواده را نیز حل کنیم.

 

 به گزارش اعتماد آنلاین؛ سید مالک حسینی در مورد ابلاغیه حناچی مبنی بر ممنوعیت زباله گردی برای کودکان و برخورد با پیمانکاران شهرداری، گفت: مهمترین پیام این ابلاغیه، تغییر رویکرد شهرداری تهران نسبت به پدیده کار کودکان و نحوه مواجهه با کودکان کار است.

 

وی با بیان اینکه پیش از این مسئولان شهری خواهان حل مشکل کار کودک به خصوص زباله گردی آنها بودند، اما اینکه به طور رسمی ابلاغ شود را نداشتیم، گفت: نکته اصلی در ابلاغیه این است که رویکرد از برخورد و جمع آوری کودک کار زباله گرد به برخورد با پیمانکار معطوف شده است که اتفاق بزرگی است چراکه کودک کار قربانی است و مورد سوءاستفاده قرار گرفته است و به همین سبب، این تغییر نگاه بسیار مهم و راهبردی است.

 

حسینی با بیان اینکه شهردار تهران در این بخشنامه ریشه ای به موضوع زباله گردی در تهران توجه کرده بگونه ای که خواهان تغییر رویکرد جمع آوری پسماند در تهران در مدت زمانی مشخص شده است، افزود: شهردار تهران اعلام کرده که تا سال ۱۴۰۰،باید ۵۰ درصد مخازن که به عبارتی محل کار کودکان زباله گرد است ساماندهی شوند که این نکته بسیار مهم است چراکه اگر شکل و فرم این مخازن تغییر کند دیگر عرضه پسماند خشکی وجودندارد و برخی ها حالا چه کودک و چه بزرگسال آنها را جمع آوری می‌کنند.

 

سرپرست سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه در ابلاغیه شهردار، بر حسن نظارت تاکید شده بگونه ای که سازمان بازرسی موظف به نظارت شدند، گفت: در این ابلاغیه از ظرفیت دیده بانی مردمی استفاده شده است، بگونه‌ای که از شهروندان درخواست می شود زباله گردی کودکان را به ۱۳۷ اطلاع دهند و در این زمینه سازمانهای مردم نهاد به عنوان ناظر فعال هستند و باید بپذیریم  فارغ از مشارکت فعال شهروندان مقابله با این پدیده نامبارک و رسیدگی به تخلف متخلفان نمی‌تواند نتیجه مطلوبی در پی داشته باشد.

 

حسینی با بیان اینکه با ابلاغ این بخشنامه رویکرد مردم در مواجهه با کودک زباله گرد تغییر می کند گفت: دیگر لازم نیست با دیدن یک کودک زباله گرد، صرفا به اندوه بسنده کرد؛ بلکه می‌توان با مشارکت فعال چرخه سودجویی از این کودکان را قطع کرد.

 

وی با بیان اینکه این افراد “کودک” هستند و اگر نتوانیم مشکلات آنها را در کودکی حل کنیم، قطعا بعدا مشکلات آنها به شکل بزه یا مسائل دیگر نمود پیدا می‌کند، افزود: در این میان ما نیز خدمات کاهش آسیب خود را توسعه می دهیم تا علاوه بر آگاهی بخشی به کودکان، تاثیر این گونه مشاغل را با خدمات مددکاری  و حمایت روانی کم کنیم.

 

سرپرست سازمان خدمات اجتماعی با بیان اینکه عمده این کودکان زباله گرد از اتباع هستند اما در ارائه خدمات به ملیت و جنسیت نگاه نمی‌کنیم، ادامه داد: در این طرح برای کودکانی که خانواده دارند برنامه‌های توانمندسازی خانواده‌های آنها را با همکاری سایر نهادهای مسئول در دستور کار داریم اما برای کودکانی که در کنار خانواده نیستند برنامه فوری ما بر کاهش آسیب متمرکز است.

 

وی با بیان اینکه بر اساس پژوهش انجام شده توسط یکی از سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه کودکان کار، حدود ۴۰۰۰کودک زباله گرد در تهران وجود دارد؛ اما اجماع کاملی درباره این موضوع نیست، بیان کرد: این بخشنامه می‌تواند سرآغازی برای ایجاد بانک اطلاعاتی قابل اتکا از تعداد و مشخصات کودکان زباله گرد باشد.

 

حسینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ممکن است نوع شغل این کودکان تغییر کند؟ افزود: فعالان حوزه کودک معتقدند که در بین کارهایی که کودکان انجام می‌دهند، زباله گردی پرخطرتربن و بدترین نوع کار و فعالیت است پس باید در وهله اول کودکان را از این فضا دور کنیم اما در بلندمدت باید کودک زباله گرد و کار را از این چرخه خارج کنیم و اگر نتوانیم نیاز اصلی آن را رفع کنیم ممکن است شکل کار کودک تغییر کند؛ اما سعی داریم با مددکاری و توانمندسازی خانواده‌های این کودکان مشکل معیشتی آنها را حل کنیم.

 

حسینی با بیان اینکه بسیاری از کودکان به دلیل مشکلات مالی خانواده‌هایشان به کار کردن سوق داده می شوند و اگر بتوانیم نیاز خانوار را رفع کنیم مشکل حل می‌شود، گفت: البته برخی کودکان نیز خانواده ای ندارند که باید با همکاری سازمان های دخیل مشکل این کودکان دور از خانواده را نیز حل کنیم.

 

وی در مورد فعالیت کودکان در گودهای زباله خارج از تهران نیز گفت: بخشنامه شهردار تهران تنها در محدوده جغرافیای شهر تهران کاربرد دارد و از آنجایی که بسیاری از این گودها در حاشیه تهران هستند با استانداری و بهزیستی در مورد لزوم ساماندهی این گودها و خروج کودکان از آنها مذاکراتی از قبل داشته‌ایم و امیدواریم هر چه سریعتر بتوانیم به تصمیمی مشترک در این خصوص برسیم. در واقع ورود ما به این موضوع جدای از رویکرد انسان دوستانه، نوعی اقدام پیشگیرانه برای سرریز شدن این آسیب در شهر تهران است.

کرونا کودکان بیشتری را وارد چرخه کار می‌کند

نشست تخصصی اینستاگرامی شبکه یاری کودکان کار به مناسبت روز جهانی مبارزه با کار کودکان امروز، ۲۲ خرداد به موضوع ریشه‌یابی و اشکال مختلف کار کودک، پیامدهای اجتماعی-اقتصادی کرونا بر کودکان به ویژه کودکان کار پرداخت.

ادامه

اجتماعی, ایران, حقوق کودک, کودکان کار, گزارش

سیاوشی: طرح جمع آوری کودکان کار طرحی شکست خورده است

یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن اینکه  طرح جمع آوری کودکان کار را طرحی شکست خورده عنوان کرد، از مسئولین امر خواست در این شرایط بحرانی تصمیمات واقع گرایانه‌تر و بهتری در زمینه کودکان‌کار در کشور اتخاذ شود.

ادامه

ایران, جهان, حقوق کودک, کودکان کار

کودکان زباله‌گرد در معرض خطر قرار دارند، اغلب مشکلات ریوی و ضعف شدید ایمنی بدن دارند

انجمن حمایت از حقوق کودکان برای جداسازی کودکان زباله‌گرد از محیط‌های ناایمن بهداشتی و توجه ویژه به ضعف‌های ایمنی بدن و مشکلات ریوی کودکان، پیشنهاد «اردوی سلامت» را مطرح کرد.

ادامه

اجتماعی, ایران, حقوق کودک, خبر, فقر, کودکان کار