عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

صدراعظم آلمان طی نشستی با رئیس جمهوری چین اعمال نفوذ پکن بر مسکو را برای پایان دادن به جنگ در اوکراین خواستار شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، اولاف شولتس روز سه شنبه اظهار داشت که از شی جین پینگ رئیس جمهوری چین خواسته است تا برای پایان دادن به جنگ در اوکراین ... درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

ادامه

آلمان, اقتصادی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, فلسطین

لاوروف: غرب نگران توسعه ابزارهای مالی مستقل بریکس است

وزیر امور خارجه روسیه گفت: غرب به‌طور فزاینده‌ای نگران طرح کشورهای عضو گروه اقتصادهای نوظهور (بریکس) برای توسعه ابزارهای مالی مستقل خود است. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، خبرگزاری تاس نوشت: سرگئی لاوروف در نشست کمیسیون شورای عمومی حزب روسیه متحد در زمینه همکاری بین المللی و حمایت از شهروندان خارج از کشور گفت: ما ... لاوروف: غرب نگران توسعه ابزارهای مالی مستقل بریکس است

ادامه

آمریکا, بریکس, تحلیل, جهان, روسیه, شرق اروپا, غرب

مقام روس: آمریکا دوباره آتش جنگ دیگری را در خاورمیانه شعله‌ور کرده است

«ویاچسلاو ولودین» رئیس دومای روسیه با اشاره به کسری بودجه آمریکا، واشنگتن را متهم کرد که با برانگیختن یک جنگ دیگر در خاورمیانه، به دنبال رهایی اقتصاد خود از “نکول” (بحران بدهی خارجی) است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، ولودین با نوشتن از پیام در کانال تلگرامی خود، به داده‌های وزارت ... مقام روس: آمریکا دوباره آتش جنگ دیگری را در خاورمیانه شعله‌ور کرده است

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اقتصادی, اوکراین, جهان, خاورمیانه, روسیه, شرق اروپا, گزارش, هژمونیسم

چین خواستار پایبندی آلمان به احترام متقابل شد

شی جین‌پینگ رئیس‌جمهوری چین در دیدار با اولاف شولتس صدراعظم آلمان تاکید کرد که روابط دو جانبه با برلین پیوسته ادامه پیدا خواهد کرد و پکن به دنبال زمینه‌های مشترک است. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، شی امروز سه‌شنبه در دیدار با شولتس در پکن گفت: ما باید روابط دو جانبه را از منظر ... چین خواستار پایبندی آلمان به احترام متقابل شد

ادامه

آلمان, اروپا, اروپای مرکزی, اسراییل, اقتصادی, اوکراین, جهان, چین, روسیه, سازمان ملل, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, فلسطین, گزارش

ترکیه گسترش مرز‌های آبی یونان را اعلان جنگ دانست

«فواد اوکتای» در مصاحبه با آناتولی ترکیه گفت تلاش‌های یونان برای گسترش مرز‌های آبی خود چیزی به غیر از اعلان جنگ نمی‌تواند باشد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آناتولی، «فواد اوکتای» معاون رئیس‌جمهور ترکیه، اقدامات اخیر یونان در دریای مدیترانه را نشانه اعلان جنگ دانست.

 

اوکتای در مصاحبه اختصاصی با این خبرگزاری گفت آنکارا در بحبوحه تنش‌ها در شرق مدیترانه انتظار دارد اتحادیه اروپا به صورت بی‌طرف رفتار کند. او در ادامه اضافه کرد «اگر تلاش‌های آتن برای گسترش آب‌های سرزمینی خود دلیلی برای آغاز جنگ نیست پس چه هست؟» سپس اوکتای تاکید کرد که «آنکارا بدون توجه به هرچیز دیگری از وجب به وجب حق خود در آب‌های مدیترانه حفاظت خواهد کرد.»

 

معاون رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در این مصاحبه خواستار عدالت از سوی اتحادیه اروپا شد. او گفت «ترکیه انتظار عدالت را از اتحادیه اروپا دارد و هیچ کس نباید انتظار داشته باشد که آنکارا بر اساس این عدالت یک قدم به عقب بردارد.»

 

پیش‌تر، اوکتای در حساب توئیتری خود نوشته بود «غیرصادقانه است که اتحادیه اروپا از یک طرف خواستار گفتگو شود و از طرف دیگر با توجه به فعالیت‌هایی که ما در منطقه خود در مدیترانه شرقی انجام می‌دهیم برنامه‌های دیگری را در نظر بگیرد.» او در ادامه اضافه کرد «ما [ترکیه] به خوبی از صلح و زبان دیپلماتیک آگاه هستیم، اما در مورد حفاظت از حقوق و منافع ترکیه در انجام آنچه لازم است دریغ نخواهیم کرد. فرانسه و یونان این را بهتر می‌دانند.»

 

پیش‌تر در ساعات اولیه امروز خبر رویارویی نیروی هوایی یونان و ترکیه در آسمان دریای مدیترانه منتشر شد. بنا بر اعلام وزارت دفاع ترکیه شش فروند جنگنده یونان با پرواز از جزیره جیریت، به منطقه ناوتکس (محل ماموریت کشتی حفاری یاووز ترکیه) نزدیک شده بودند، اما با مداخله جنگنده‌های ترکیه از منطقه بیرون رانده شدند.

 

ترکیه عملیات اکتشاف منابع نفتی را در اطراف جزیره‌ای متعلق به یونان آغاز کرده و همین موضوع نگرانی یونان را برانگیخته است. همزمان، آماده‌باش نظامی در یونان به حداکثر رسیده است.

 

یونان دو جزیره «رودس» و «کاستلوریزو» در شرق دریای مدیترانه را خط قرمز خود اعلام کرده و از ترکیه خواسته تا از نزدیک شدن به این دو جزیره امتناع کند.

 

ارتش یونان نیز آماده‌باش نیرو‌های خود را به بالاترین سطح افزایش داد. این اقدام در واکنش به تصمیم ارتش ترکیه برای برگزاری مانور بین دو جزیره «رودس» و «کاستلوریزو» در شرق دریای مدیترانه صورت گرفت.

 

رویای ۷ میلیون بشکه‌ای عراق و وضعیت میادین مشترکِ با ایرانِ در شرایط تحریم

یک کارشناس اقتصادسیاسی اظهار داشت: خطری از جانب سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های خارجی در عراق نسبت به امنیت ایران نیست اما اینکه که ما چگونه بتوانیم از تحریم‌ها رها، سرمایه‌های خارجی را جذب و منابع مشترک را برداشت کنیم تا مغبون نشویم، حائز اهمیت است.

ادامه

افغانستان, اقتصادی, امریکا, ایران, تحریم, جهان, حضور نظامی, خاورمیانه, سوریه, عراق

هشدار جدی اتحادیه اروپا به‌آنکارا؛ گفتگو‌ها بر سر مدیترانه پیش نرود تحریم می‌کنیم

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه هشدار داد که در صورت عدم پیشرفت در گفتگوها بر سر بحران شرق مدیترانه تحریم‌هایی جدیدی در انتظار آنکارا خواهد بود.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, المان, امریکا, ایتالیا, بلژیک, ترکیه, جهان, خبر, فرانسه, قبرس, یونان

وزیر خارجه چین در اروپا با هدف مقابله با جنگ سرد آمریکا

سفر «وانگ یی» وزیر خارجه چین به برخی از کشورهای اروپایی در شرایطی صورت گرفته است که آمریکا درحال پیشبرد اقداماتی با ذهنیت جنگ سرد علیه پکن است و تلاش می‌کند صدماتی به وجهه بین‌المللی چین وارد کند.

ادامه

اقتصادی, المان, امریکا, ایتالیا, ایران, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, فرانسه, هلند

تمرین نظامی ترکیه و آمریکا در شرق مدیترانه و مشارکت ایتالیا و فرانسه در تمرین نظامی یونان و قبرس در مدیترانه

دو ناو نظامی ترکیه در آب‌های شرق مدیترانه به همراه نیروی دریایی آمریکا تمرین‌های نظامی انجام دادند. فرانسه و ایتالیا نیز برای مشارکت در تمرین نظامی مشترک با یونان و قبرس نیروها و تجهیزاتی دریایی به شرق مدیترانه اعزام کردند.

ادامه

اقتصادی, امریکا, ایتالیا, ترکیه, جهان, حضور نظامی, خبر, فرانسه, قبرس, ناتو