راهپیمایی در ایتالیا علیه سیاست‌های نظامی‌گری غرب

حامیان جنبش صلح در ایتالیا همزمان با روز رهایی ایتالیا از فاشیسم علیه نظامی گری کشور‌های غربی تظاهرات کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران: دیروز، ۲۵ آوریل، در روز رهایی ایتالیا از فاشیسم، حامیان جنبش صلح به خیابان‌های شهر بولونیا ایتالیا آمدند تا مخالفت خود را با اقدامات سیاسیون غربی با هدف دامن زدن به درگیری‌ها ... راهپیمایی در ایتالیا علیه سیاست‌های نظامی‌گری غرب

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسراییل, انگلیس, اوکراین, ایتالیا, خبر, روسیه, صلح, ضد جنگ, غرب, فاشیسم, فلسطین, کره جنوبی, گرجستان, لبنان

هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با تأکید بر اینکه تنها راه جلوگیری از گسترش فاجعه در منطقه غزه، برقراری آتش‌بس فوری و گسترده است، از شورای امنیت خواست موضوع تحریم اسرائیل را فوراً بررسی کند و بودجه آژانس آنروا نیز دوباره تأمین شود. به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، واسیلی نبنزیا، نماینده ... درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل

ادامه

اردن, اسراییل, تحریم, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, سازمان ملل, سوریه, فلسطین, لبنان

تحلیلگر گاردین: حمله اسرائیل به کنسولگری ایران صحنه بازی خاورمیانه را تغییر داد

تحلیلگر روزنامه گاردین انگلیس استدلال کرد جنگی که دهه‌ها به‌ طور نیابتی و خارج از سرزمین‌های اشغالی بین ایران و اسرائیل در جریان بود، با حمله اسرائیل به کنسولگری تهران وارد مرحله جدیدی شد که پیشگیری از تشدید آن نیازمند مهار اسرائیل است. به گزارش روز یکشنبه ایرنا، روزنامه گاردین در مطلبی به تفصیل به ... تحلیلگر گاردین: حمله اسرائیل به کنسولگری ایران صحنه بازی خاورمیانه را تغییر داد

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, ایران, تحلیل, جنگ نیابتی, جهان, خاورمیانه, سوریه, لبنان

برزیل جلوگیری از تشدید تنش‌ها در خاورمیانه را خواستار شد

دولت برزیل با ابراز «نگرانی شدید» نسبت به تحولات خاورمیانه و پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به اقدامات تجاوزگرانه اسرائیل، خطاب به جامعه بین‌المللی خواست تا برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها در منطقه، تلاش‌ها را بسیج کند. به گزارش روز شنبه ایرنا از روزنامه ال پائیس، بر اساس یادداشتی که وزارت امور خارجه برزیل ... برزیل جلوگیری از تشدید تنش‌ها در خاورمیانه را خواستار شد

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, برزیل, تحلیل, جهان, خاورمیانه, سوریه, لبنان, یمن

ترامپ: لبنان با انقلاب مواجه شده است

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا انفجار بندر بیروت را غم‌انگیز توصیف کرد و مدعی شد که این کشور با انقلاب مواجه شده است.

 

به گزارش رویداد۲۴؛ ترامپ عصر دوشنبه به وقت محلی در کنفرانسی خبری در کاخ سفید اظهار کرد: انفجار لبنان یکی از غم‌انگیزترین و فاجعه‌بارترین اتفاقاتی است که تا به حال دیده‌ام.

 

وی با این ادعا که «آن کشور با انقلابی مواجه است» افزود: این یک مسأله وحشتناک است.

 

به دنبال وقوع دو انفجار در بندر بیروت که عصر سه‌شنبه گذشته در انبار‌های حاوی دو هزار و ۷۵۰ تن نیترات آمونیوم صورت گرفت، تاکنون ۲۰۰ نفر کشته و بیش از ۶ هزار نفر دیگر نیز زخمی شدند. در واکنش به این انفجار‌ها صحنه سیاسی لبنان با تغییر و تحولات گسترده‌ای مواجه شده است.

 

در پی این تحولات، «حسان دیاب» نخست‌وزیر لبنان دوشنبه شب استعفای خود و دولتش را به طور رسمی اعلام کرد که مورد موافقت رئیس جمهوری این کشور قرار گرفت.

 

انفجار بندر بیروت در چهارم اوت دولت حسان دیاب را به ایستگاه آخر رساند. وزیر بهداشت لبنان بعد از جلسه کابینه اعلام کرد، دولت حسان دیاب استعفا کرد.

 

حمد حسن، وزیر بهداشت لبنان هنگام خروج از جلسه کابینه اعلام کرد، دولت حسان دیاب، نخست وزیر استعفا کرد. او اشاره کرد: ملت لبنان عاملان جنایت انفجار بندر بیروت را می‌شناسند.

 

در پی انفجار بندر بیروت وزیر محیط زیست و اطلاع‌رسانی استعفا کردند. دو وزیر دیگر یعنی وزیر دادگستری و دارایی نیز امروز استعفانامه‌هایشان را آماده اما تقدیم نکردند و منتظر شدند پس جلسه کابینه، دولت به طور دسته جمعی استعفا کند که این امر هم اتفاق افتاد.

 

«جمیل السید» نماینده پارلمان لبنان با طرح این سوال که «دولت جایگزین» چه دولتی خواهد بود؟، نوشت که آیا تیم سیاسی قدیمی که لبنان را تا مرحله نابودی پیش برده است باردیگر باز می‌گردد؟

 

معترضان لبنانی، قویا نسبتا به فساد، ضعف و ناکارآمدی هیات حاکمه در کشورشان معترض هستند و بر این باورند که حادثه انفجار در بندر بیروت، نقطه اوج ناکارآمدی دولت لبنان بوده است.

 

بسیاری از ناظران و تحلیلگران معتقدند که لبنان در شرایط حساسی به سر می‌برد و اگر تصمیمات جدی برای آینده این کشور گرفته نشود، بحران در لبنان عمیق‌تر خواهد شد و تبعات ویران کننده اقتصادی و اجتماعی را در این کشور برجا خواهد گذاشت. در این راستا، به زعم برخی کارشناسان، استعفای شماری از وزرا و نمایندگان پارلمان لبنان را نیز بایستی در همین چهارچوب ارزیابی و تحلیل کرد. در واقع، این افراد با درک واقعیت‌های داخلی و بین المللی لبنان، گزینه استعفا را گزینه‌ای منطقی یافته و سعی کرده اند خود را با واقعیت‌های آینده لبنان تطبیق دهند.

 

یکی از محرک‌های عمده استعفای دومینو وار سیاسیون لبنانی را بایستی متاثر از واقعیت‌های داخلی لبنان دانست. هم اکنون، دولت و هیات حاکمه لبنان با سیلی از انتقادات و اعتراضات رو به رو است و بسیاری از افکار عمومی لبنان، آن را ناتوان از حل مسائل و مشکلات این کشور می‌بینند. معترضان لبنانی در روز‌ها و ماه‌های اخیر بار‌ها و بار‌ها تاکید کرده اند که فساد در ساختار سیاسی-اقتصادی لبنان تثبیت شده و هیچ چیز الا تغییرات و اصلاحات ساختاری، قادر نیست آن را از بین ببرد. به زعم افکار عمومی لبنان، عده‌ای معدود از نخبگان سیاسی فاسد در این کشور، به شبکه‌ای از فساد سیستماتیک شکل داده و روز به روز، اهداف و منافع خود را به قیمت بدتر شدنِ اوضاع اقتصادی و اجتماعی مردم لبنان، تامین می‌کنند.

 

از این رو، این باور در لبنان شکل گرفته که طبقه حاکم فعلی در لبنان ناکارآمد است و نباید به آن اعتماد کرد. وقوع حادثه انفجار در بندر بیروت نیز نقطه اوج این ناکارآمدی از چشم افکار عمومی بود. درست در همین راستا، خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی اعلام کرد که انفجار بیروت می‌تواند فرآیند ایجاد اصلاحات ساختاری در لبنان را تسریع کند. بدین جهت، حفظ سمت و ماندن در قدرت در شرایط کنونی در لبنان توسط برخی سیاسیون و دولتمردان لبنانی، نه تنها دستاوردی نخواهد داشت بلکه موقعیت این افراد را نیز تضعیف و آن‌ها را متهم به همدستی با یک سیستم ناکارآمد خواهد کرد. از این رو، خارج شدن از دولت و ساختار سیاسی، می‌تواند پالس مثبتی را از جانب آن‌ها برای مردم آسیب دیده لبنان ایجاد کند و هرگونه احتمال برکناری آن‌ها و تخریب وجهه شان نزد افکار عمومی را از بین ببرد.

کارشناس روس میزان نیترات آمونیوم منفجر شده در بیروت را زیر سوال برد

یک کارشناس امور نظامی روس تاکید کرد، با توجه به اطلاعات ارایه شده از سوی مقام های محلی در ارتباط با انفجار در لبنان و وجود دو هزار و ۷۵۰ تن نیترات آمونیوم در بندر بیروت، انفجار این میزان مواد باید کل بیروت را و نه بخشی از آن را از نقشه جهان محو می‌کرد.

ادامه

جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, لبنان

اجرای تحقیقات بین‌المللی در قضیه انفجار بیروت، تباه کردن حقیقت است

دفتر اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد، انتشار برخی اخبار درباره موافقت رئیس‌جمهور این کشور با اجرای تحقیقات بین‌المللی درباره انفجار بندر بیروت صحت ندارد.

ادامه

اتحادیه عرب, جهان, خاورمیانه, خبر, لبنان

فراخوان حزب کمونیست لبنان برای برانداختن رژیم جنایتکار [لبنان] و نظام سیاسی مورد حمایت خارجِ آن

حزب کمونیست لبنان معتقد است که فاجعهٔ ملی اخیر را که در پی [انفجار و] ویرانی بندر بیروت و تعداد زیادی از محله‌های پایتخت به وقوع پیوست و به شهید شدن صدها تن و زخمی شدن هزاران تن انجامید، فقط می‌توان جنایتی عظیم علیه ملّت لبنان دانست.

ادامه

اطلاعیه, امریکا, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, دیدگاه, فرانسه, لبنان

تظاهرات ضد دولتی در بیروت به خشونت کشیده شد

تازه‌ترین گزارش‌های رسانه‌های خبری از زد و خورد نیروهای امنیتی لبنان با تظاهرکنندگان ضد دولتی در میدان شهدا بیروت پایتخت این کشور و شلیک گاز اشک آور نیروهای امنیتی به سوی معترضان برای متفرق کردن آنان حکایت دارد. تظاهر کنندگان عصر امروز شنبه در اعتراض به ناکارامدی دولت لبنان در مدیریت انفجار اخیر بندر بیروت ... تظاهرات ضد دولتی در بیروت به خشونت کشیده شد

ادامه

اعتراضات اجتماعی, امریکا, جهان, خاورمیانه, خبر