مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

رزمایش مشترک ۱۰ روزه ارمنستان و آمریکا در ۲ مرکز آموزشی در نزدیک ایروان آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رزمایش «شریک عقاب» که دوشنبه آغاز شد، ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنستان حضور دارند. هدف از این رزمایش آماده کردن سربازان ارمنستان برای حضور در ماموریت‌های صلحبانی بین‌المللی اعلام ... آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز

توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که توافقی برای ازسرگیری ترانزیت کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین حاصل شده و کمک‌های روسیه از طریق جاده «آغ‌دام» نیز به این منطقه ارسال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، مرکز اطلاع‌رسانی قره‌باغ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بحران انسانی در قره‌باغ-ناگورنو، دولت ... توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, فرانسه, قفقاز

۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

در ادامه تنش‌ها میان ایروان و باکو در قره‌باغ، ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز جمعه اعلام کردند که در جریان درگیری ها در امتداد مرز مشترک خود در شمال غربی منطقه قره باغ، متحمل تلفاتی ... ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, روسیه, شمال غرب آسیا, هلند

تداوم حضور نظامی آمریکا در عراق؛ چالش ترامپ با بغداد

در حالی که مقامات عراقی و آمریکایی درباره شکست قریب الوقوع داعش در عراق گفت‌وگو می‌کنند رئیس‌جمهور آمریکا با چالشی مواجه است که رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در رسیدن به آن ناکام بود: توافقی با بغداد به منظور تداوم حضور نیروهای آمریکایی در عراق پس از پایان مبارزه با داعش.

 

به نوشته نشریه واشنگتن تایمز، این مذاکرات میان حیدر العبادی، نخست وزیر عراق و مقامات آمریکایی در بغداد درباره شرایط جدید حضور نیروهای آمریکایی به صورت جدی در ماه جاری میلادی آغاز شد.

 

به گفته مقامات ارشد آمریکایی در این توافق احتمالی قرار است پارامترهای دیپلماتیک و حقوقی حضور طولانی مدت نیروهای ارتش آمریکا در عراق و همچنین جلوگیری از بروز خلاء قدرت را مورد بررسی قرار دهد.

 

این مساله برای عراق بسیار حساس است و العبادی طی این ماه تاکید می‌کرد که ممکن است هنگام شکست کامل گروه تروریستی داعش در کشور هیچ نیروی نظامی در عراق باقی نماند حتی اگر دو طرف بگویند مذاکرات برای نقش طولانی مدت ارتش آمریکا در این کشور ادامه دارد.

 

یکی از مقامات آمریکایی که اخیرا همراه جیمز ماتیس،‌ وزیر دفاع آمریکا به بغداد سفر کرده بود می‌گوید تاکنون هیچ توافقی نهایی نشده است.

 

در حال حاضر برآورد می‌شود در مجموع ۷ هزار پرسنل ارتش آمریکا در عراق حضور دارند در حالی که چند صد تن از آنها به عنوان نیروهای ویژه به ارتش عراق برای بازپس‌گیری موصل مشاوره می‌دهند.

 

این در حالی است که در زمان جورج بوش، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا و حمله وی به عراق پیش از ظهور گروه تروریستی داعش حدود ۱۷۰ هزار نیروی آمریکایی در عراق حضور داشته‌اند.

 

یک توافق جدید برای شرایط نیروهای نظامی در عراق اخیرا مورد تایید یکی از رهبران کردستان عراق قرار گرفته است.

 

مسرور بارزانی، رئیس شورای امنیت اقلیم کردستان عراق و فرزند مسعود بارزانی، رئیس دولت منطقه‌ای کردستان عراق در سفر اخیر خود به واشنگتن در این باره گفته بود که وی و پدرش از یک توافق که اجازه تداوم حضور نیروهای آمریکایی در کردستان عراق را پس از بازپس‌گیری موصل می‌دهد،‌ حمایت می‌کند.

 

با این حال مقامات عراقی روز گذشته (سه‌شنبه) اعلام کردند که گروه تروریستی داعش اکنون تنها دو منطقه در شرق موصل را تحت کنترل خود دارد و در پی ماه‌ها نبرد خونبار در حال حاضر اکثریت خاک این شهر در کنترل نیروهای عراقی است.

 

با تمام این تفاصیل با وجود همکاری‌ها در میدان جنگ روابط میان اربیل و بغداد به شدت متشنج شده است. کردها ادعا می‌کنند دولت ملی نتوانسته بودجه و منابع کافی را که به کردستان عراق متعهد شده بود، ارائه دهد.

 

با وجود تداوم نگرانی‌ها درباره آشوب‌های داخلی در عراق و فراتر از آن در کل منطقه مسیر برای دستیابی به یک توافق جدید برای حضور نیروهای آمریکایی در این کشور از نظر سیاسی همچنان خطرناک است.

 

مدت کوتاهی پس از انتشار اخبار درباره مذاکرات حضور نیروهای آمریکایی در عراق پس از اشغال موصل العبادی طی یک سخنرانی عمومی اعلام کرد که هیچ نیروی آمریکایی در این کشور باقی نخواهد ماند.

 

در حال حاضر به نظر می‌رسد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که به شدت از ورود نیروهای آمریکایی به عراق در سال ۲۰۰۳ انتقاد می‌کند مجبور است تا تن به یک حضور طولانی مدت نظامی دیگر بدهد؛ اقدامی که احتمالا وظیفه آن به گردن داماد ترامپ و مشاور او جارد کوشنر خواهد افتاد.

 

کوشنر در ماه آوریل به بغداد سفر کرد و یکی از مقامات امنیت ملی ارشد آمریکاست که در دیدارهای روز سه شنبه خود با بارزانی دیدار و گفت‌وگو داشته است.

ایسنا

دست خالی اردوغان از دیدار با ترامپ / هماهنگی آمریکا و روسیه

گاردین رد درخواست اردوغان درباره کردهای سوری از سوی ترامپ را بخشی از طرح مشترک آمریکا و روسیه دانست و از برخی همکاری های مشترک دیگر بین مسکو و واشنگتن در سطح جهان خبر داد.   روزنامه انگلیسی گاردین در مطلبی با اشاره به دیدار «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور روسیه با «دونالد ترامپ» همتای ... دست خالی اردوغان از دیدار با ترامپ / هماهنگی آمریکا و روسیه

ادامه

امریکا, ترکیه, جهان, خبر

افسر سابق سیا: ترامپ دروغ گفت،‌ حمله شیمیایی کار اسد نبود

یک افسر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) تصریح کرد، رئیس جمهوری آمریکا درباره حمله شیمیایی نسبت داده شده به سوریه دروغ گفت.   رای ماکگفرن، افسر سابق سازمان اطلاعات آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه المیادین گفت: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا زمانی که به سوریه (فرودگاه الشعیرات در حومه حمص) بنا به اتهاماتی بی‌دلیل ... افسر سابق سیا: ترامپ دروغ گفت،‌ حمله شیمیایی کار اسد نبود

ادامه

امریکا, جهان, خبر, روسیه, سوریه

کاخ سفید: آماده همکاری با روسیه و ایران درباره سوریه هستیم

به گزارش سریا‌نیوز، کاخ سفید از آمادگی دولت «دونالد ترامپ» برای همکاری با روسیه و ایران به‌منظور حل و فصل بحران سوریه خبر داد و تصریح کرد که این همکاری مشروط بر این است که آنها از نفوذشان علیه نظام «بشار اسد» استفاده کنند.   «شان اسپایسر» سخنگوی کاخ سفید، دوشنبه‌شب به خبرنگاران در واشنگتن ... کاخ سفید: آماده همکاری با روسیه و ایران درباره سوریه هستیم

ادامه

امریکا, جهان, خبر, سوریه

عقب‌نشینی داعش از جبهه‌ای که نظامیان آمریکایی در آن می‌جنگیدند

به گزارش سایت های مخالفان سوری، نیروهای داعش بدون هیچ مقاومتی از منطقه ای در شرق حمص که نیروهای وابسته به ارتش آزاد و نظامیان آمریکایی به طور مشترک به آن حمله کرده بودند، عقب‌نشینی کردند.   به گزارش المنار لبنان، ابو عبدالله مسئول رسانه ای گروه جیش مغاویر الثوره وابسته به ارتش آزاد گفت ... عقب‌نشینی داعش از جبهه‌ای که نظامیان آمریکایی در آن می‌جنگیدند

ادامه

امریکا, جهان, خبر, سوریه