هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

بالاترین مقام اطلاعات نظامی اسرائیل استعفا کرد

یک رسانه اسرائیلی از استعفای رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل به‌دلیل شکست در طوفان الاقصی خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، یک روزنامه اسرائیلی امروز دوشنبه از استعفای آهارون حالیوا، رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل خبر داد. روزنامه یدیعوت آحارانوت دلیل استعفای رئیس بخش اطلاعات نظامی رژیم اسرائیل را شکست در ۷ اکتبر ... بالاترین مقام اطلاعات نظامی اسرائیل استعفا کرد

ادامه

اسراییل, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه, فلسطین

محمود عباس: وتوی آمریکا علیه فلسطین «ناامیدکننده» و «شرم‌آور» است

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین وتوی آمریکا علیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل متحد را موضعی «ناامیدکننده» خواند. «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین امروز (شنبه) وتوی آمریکا علیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل متحد را موضعی «ناامیدکننده»، «شرم‌آور»، «غیرقابل توجیه» و «غیرمسوولانه» خواند. وی در مصاحبه با خبرگزاری فلسطین ... محمود عباس: وتوی آمریکا علیه فلسطین «ناامیدکننده» و «شرم‌آور» است

ادامه

آمریکا, اسراییل, تجاوز نظامی, تحلیل, تشکیلات خودگردان فلسطین, جهان, خاورمیانه, سازمان ملل, فلسطین, نسل‌کشی

الجزایر؛ پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

به دنبال وتوی پیش نویس عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد توسط آمریکا، الجزایر متعهد شد این پیش نویس را بار دیگر در شورای امنیت مطرح کند. عمار بن جامع سفیر و نماینده دائم الجزایر در سازمان ملل در این باره گفت: امیدواریم بار دیگر زمانی که پیش نویس عضویت فلسطین در سازمان ملل ... الجزایر؛ پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

ادامه

آمریکا, الجزایر, جهان, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, فلسطین

ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

بعد از ظهر پنجشنبه ۱۸ آوریل، ۳۰ فروردین، به وقت محلی، پیش‌نویش قطعنامه «پیشنهاد پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد» از سوی ایالات متحده وتو شد و در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب نرسید. به گزارش رادیو بی‌المللی چین؛ «فو تسونگ» نماینده دائم چین در سازمان ملل طی سخنرانی خود پس از ... ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

ادامه

آمریکا, اسراییل, تحلیل, چین, خاورمیانه, سازمان ملل, شرق آسیا, صلح, فلسطین

تحلیل العربیه در مورد طرح بایدن برای تجزیه عراق به مناطق خودمختار

نزدیک به دو سال است که روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز از توجه دولت بوش به طرح تقسیم عراق به سه منطقه خودمختار شیعه نشین در جنوب، سنی‌نشین در مرکز، کردنشین در شمال و سپردن امور دفاعی، خارجی و توزیع منابع به دولت بغداد پرده برداشته است.

 

به گزارش ایرنا، پایگاه اینترنتی العربیه روز سه شنبه در گزارشی افزود: این طرح از سوی سناتور دمکرات جو بایدن که اکنون در دو قدمی تبدیل شدن به مرد شماره ۲ آمریکا قرار گرفته، ارائه شده است و می تواند با رسیدن بایدن به این منصب عملی شود.

 

العربیه تصریح کرد: سوالاتی در اینجا مطرح می‌شود، از جمله آن که آیا طرح بایدن برای تقسیم عراق به سه منطقه فدرال محور راهبرد آینده آمریکا در عراق خواهد بود؟ امکان موفقیت این طرح در سایه موقعیت جدید بایدن، مخالفت شیعیان، اهل سنت و کردهای عراق چقدر خواهد بود؟ آیا این مواضع با وجود تاکید نیویورک تایمز مبنی بر این که طرح بایدن از سوی اعضای دائم شورای امنیت، دولت بوش وکارشناسان امور خاورمیانه مورد استقبال خوبی قرار گرفته، اهمیتی دارد؟

 

در هر صورت این طرح در مجلس سنای آمریکا مورد تایید اکثریت نمایندگان قرار گرفته و تنها اجرای آن به تاخیر افتاده است.

 

به نوشته العربیه،جلب حمایت بین المللی برای اجرای طرح از سوی بایدن دشوار نخواهد بود هر چند برخی قدرتهای بزرگ ممکن است، به علت آن که طرح می‌تواند، زمینه ساز کشتارهای جدیدی در عراق باشد، به آن اعتراض نمایند، اما مگر در حال حاضر، مرکز و جنوب عراق چیز دیگری جز قتل و کشتار را شاهد است.

 

حمایت منطقه‌ای و عربی از این طرح هنوز در پرده ابهام است. موضع ایران، ترکیه و سوریه نیز مخالفت است، با این حال، موضع آمریکا در تسهیل روند صلح سوریه با اسرائیل می تواند، موضع دمشق را دستخوش تغییر کند.

 

در مورد ترکیه نیز گرفتن امتیازهای اقتصادی و ضمانت هایی در مورد کردهای شمال عراق تعیین کننده است.

 

پیش از این نیز این دو کشور به اشغال عراق معترض بودند، بدون اینکه موضع مشخصی در این باره اتخاذ کنند اما پس از مدتی در این زمینه کمکهایی نیز ارائه نمودند.

 

در گزارش العربیه همچنین آمده است: البته، اکنون زمان به نفع بایدن نیست زیرا ایده او که ادعا می کند، تنها راه برون رفت از بحران عراق است، دو سال پیش طراحی شده که کشتار به مراتب بیش از اکنون بود. اینک عراقی ها به گفته ناظران در حال حرکت به سوی سازش ملی و زندگی قانونمند هستند.

 

سوال مهم دیگری که نیازمند پاسخ است، این که، تکلیف شهرهایی چون بغداد، کرکوک و موصل که دارای تنوع قومیتی هستند، چه می‌شود و آیا این شهرها می‌توانند در داخل مناطق خودمختار قرار گیرند؟

 

العربیه افزود: برخی سیاستمداران خوش بین این امر را ممکن دانسته و عقیده دارند بغداد به عنوان پایتخت متعلق به همه عراقی ها و مقر این حکومت فدرال خواهد بود، کردها و اهل سنت نیز می توانند موصل وکرکوک را به منطقه سنی نشین و کردنشین ضمیمه نمایند. این امر مانع وقوع جنگ داخلی پیش بینی شده ناشی از تداوم ناکامی در مورد حل بحران کرکوک خواهد شد.

 

آنها همچنین معتقدند، این مسئله ضامن باقی ماندن موصل در خاک عراق خواهد بود، در شرایطی که ترکیه تلویحا خواستار انضمام آن به خاک خود است.

ریاض حقوق هیأت معارضان سوری را قطع می‌کند

منابع معارض خبر دادند که عربستان سعودی حقوق اعضای هیأت معارضان سوری را قطع خواهد کرد؛ اقدامی که بیانگر اختلافات بین کشورهای حامی این هیأت است.

ادامه

تروریسم, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, سازمان ملل, سوریه, عربستان سعودی, مصر

گزینه وزیر خزانه‌داری بایدن: تنها در صورت پایبندی ایران به برجام تحریم‌ها رفع می‌شوند

گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور آمریکا برای تصدی سمت وزارت خزانه‌داری این کشور سیاست واشنگتن درباره رفع احتمالی تحریم‌ها علیه ایران را تشریح کرد.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, ایران, بانک جهانی, تحریم, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, صندوق بین‌المللی پول, مذاکرات اتمی, مصاحبه و گفتگو

راهکار کاترین اشتون و چاک هیگل؛ بازگشت بدون پیش شرط آمریکا به برجام

با چراغ سبز دولت جو بایدن برای آغاز گفت‌وگوها پیرامون آینده توافق هسته‌ای ایران، مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر دفاع اسبق آمریکا خواستار اجرای کامل این توافق بدون تغیین پیش‌شرط شدند.

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, اتحادیه اروپا, امریکا, امریکای شمالی, ایران, تحریم, جهان, سازمان ملل, مذاکرات اتمی