هآرتص: اسرائیل قصد تجزیه غزه را دارد

بنا به گزارش هآرتص، اسرائیل قصد دارد با ایجاد منطقه حائل و کریدور مناطق شمالی نوار غزه را از دیگر بخش‌های این باریکه جدا سازد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه الجزیره، هآرتص در ادامه جنایت‌های خود در نوار غزه، به دنبال جداسازی شمال این باریکه از مناطق مرکزی و جنوبی آن است. ... هآرتص: اسرائیل قصد تجزیه غزه را دارد

ادامه

اسراییل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, فلسطین

تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

وزارت امور خارجه کلمبیا اظهارات وزیر امور خارجه اسرائیل علیه «گوستاوو پترو» رئیس‌جمهوری این کشور به دنبال حمایت از تصویب آتش‌بس در غزه توسط شورای امنیت سازمان ملل را رد و تاکید کرد: اقدامات علیه غیرنظامیان غزه باید به صورت فوری پایان یابد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری افه، وزارت امور خارجه کلمبیا ... تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, کلمبیا

وال‌استریت‌ژورنال: آمریکا در پشت‌پرده با عملیات اسرائیل در رفح موافق است

رسانه آمریکایی نوشته ایالات متحده برخلاف مخالفت ظاهری با حمله اسرائیل در رفح اما در پشت‌پرده به‌دنبال توقف آن نیست بلکه در حال سروشکل‌دادن به حمله است. به گزارش ایسنا، در دو روز نشست و مذاکره میان «یوآو گالانت» وزیر جنگ اسرائیل با مقام‌های ارشد آمریکایی در کاخ سفید و پنتاگون درباره عملیات برنامه‌ریزی‌شده در ... وال‌استریت‌ژورنال: آمریکا در پشت‌پرده با عملیات اسرائیل در رفح موافق است

ادامه

آمریکا, اسراییل, جهان, خاورمیانه, فلسطین, گزارش, مصر

مسکو: چرا داعش فقط به دشمنان آمریکا حمله می‌کند؟

سخنگوی وزارت خارجه روسیه نوشت «پروپاگانداهای آمریکایی با این ادعا که حمله تروریستی جمعه مسکو توسط داعش انجام شده، خودشان را به تله انداخته‌اند. همین‌طور مشخص است که چرا آن‌ها این کار را انجام می‌دهند. مشخص است؛ چون آنها راه دیگری ندارند». به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه می‌گوید شواهد مستقیم و ... مسکو: چرا داعش فقط به دشمنان آمریکا حمله می‌کند؟

ادامه

آمریکا, افغانستان, اوکراین, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق اروپا, عراق, غرب, مقاله

در جدیدٔترین گزارش سازمان ملل، اسرائیل به نسل‌کشی درغزه متهم شد

در گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل که قرار است امروز به شورای حقوق بشر ارائه شود، تأکید شده است که دلایل منطقی زیادی برای اثبات نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه وجود دارد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در سرزمین‌های ... در جدیدٔترین گزارش سازمان ملل، اسرائیل به نسل‌کشی درغزه متهم شد

ادامه

آمریکا, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, فلسطین, نسل‌کشی

تحلیلگر آمریکایی: حضور نظامی آمریکا در عراق آزار دهنده است

نشریه آمریکن کانسروتیو در یادداشتی به قلم “دنیل لاریسون” ضمن بررسی حملات هوایی اخیر آمریکا به خاک عراق یادآور شده که حضور نظامی آمریکا در عراق بیش از حد برای مردم این کشور آزاردهنده هست، به ویژه اکنون که واشنگتن از خاک این کشور برای دشمنی با ایران استفاده می‌کند.

 

به گزارش ایرنا دنیل لاریسون از سردبیران این نشریه آمریکایی در نوشتاری با عنوان “جنگ بی‌پایان و عقده روحی نسبت به ایران” افزود: پنتاگون روز یکشنبه ادعا کرد که گروه “کتایب حزب الله”، در حمله روز شنبه بیش از ۳۰ راکت علیه پایگاه”کی۱” (k۱) شلیک کرده است. علاوه بر این، به گزارش نیویورک تایمز مقامات آمریکایی مدعی هستند این حملات نشان دهنده “افزایش خطر حملات نیروهای شیعه علیه منافع و نیروهای آمریکایی در منطقه” است و یکی از دو حمله بزرگ اخیر در منطقه بشمار می‌رود.

 

اما حملات هوایی آخر هفته آمریکا، بیش از هرچیز یادآور تنش های فزاینده میان ایالات متحده و ایران است. نیروهای آمریکایی حاضر در عراق امروز بیش از هر زمان دیگر از تاریخ خروج آمریکا از برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) و آغاز جنگ اقتصادی علیه ایران در معرض خطر قرار دارند. شرایط کنونی همچنین یادآور این است که حضور نظامی ایالات متحده در عراق بیش از اندازه برای این کشور آزاردهنده است، به ویژه اکنون که آمریکا از خاک عراق برای دشمنی با ایران استفاده می‌کند. ایالات متحده هنوز هم در عراق و سوریه بسیار درگیر است و این حملات می تواند حضور واشنگتن را بیش از پیش شدت بخشد.

 

نویسنده در ادامه مطلب درج شده در این نشریه دارای مواضع ضدجنگ آورده است: آمریکا برای حضور نظامی در این کشورها توجیه های مخصوص به خود را دارد؛ حفظ حضور نظامی و افزایش آن برای جلوگیری از حملات احتمالی از جمله دلایل ایالات متحده برای حضور نظامی در این کشورها است. بدون تردید همین توجیهات، کارکنان ارتش آمریکا را در معرض خطر قرار می دهد و این آخرین حملات هوایی را نمی‌توان از بستر شکست کامل سیاست دولت ترامپ جدا دانست.

 

از طرفی حملات هوایی صورت گرفته در داخل عراق، از سوی دولت بغداد محکوم شده است و مقامات این کشور حملات صورت گرفته در خاک عراق را نقض حاکمیت خود می‌دانند.

 

“عادل عبدالمهدی” حملات تلافی جویانه روز یکشنبه ایالات متحده را محکوم کرد. وی این حملات را نقض حاکمیت عراق دانست که امنیت عراق و منطقه را تهدید می‌کند.

 

لاریسون در ادامه تاکید می کند: سیاست ایالات متحده آمریکا دولت عراق را در وضعیت بسیار دشوار و پیچیده ای قرار داده است. عراق به ۵ هزار سرباز آمریکایی اجازه داده تا در این کشور بمانند، اما مجوزی برای اجرای عملیات نظامی علیه نیروهای عراقی نداده است.

 

از سوی دیگر، در پی حملات روز یکشنبه ایالات متحده، کتایب حزب الله نسبت به اقدامات انتقام جویانه هشدار داده است. کتایب حزب الله در این خصوص اعلام کرد: “ما چاره ای جز رویارویی نداریم. ترامپ باید بداند که او باید هزینه های سنگینی را در عراق و دیگر کشورهایی که نیروهای جنایتکارش حضور دارند، بپردازد”.

 

این تهدید نشان می دهد که نیروهای آمریکایی چه در عراق و چه در سوریه احتمالا در آینده نزدیک با حملات متقابل روبرو شوند و این امکان وجود دارد که این حملات خیلی زود از کنترل خارج شده و به درگیری بزرگتری بدل شود که نه ایالات متحده خواهان آن است و نه منطقه تحمل آن را دارد.

 

در سوی دیگر ماجرا، ایالات متحده نسبت به هشدارهای دولت عراق در مورد حملات هوایی اهمیتی نداده و درخواست های آنها برای خاتمه حمله را نادیده گرفت.

 

عبدالمهدی در بیانیه ای پس از این حملات اظهار داشت که “مارک اسپر” وزیر دفاع ایالات متحده تنها حدود نیم ساعت پیش از حملات آمریکا با وی تماس گرفته تا وی را از اهداف واشنگتن برای هدف قرار دادن پایگاه های این نیروهای مظنون به حمله راکتی روز جمعه خبردار کند.

 

عبدالمهدی در این بیانیه گفت که از اسپر خواسته برنامه های انتقام جویانه کشورش را در خاک عراق لغو کند.

 

عبرالمهدی افزود: “برهم صالح” رییس جمهوری عراق نیز پیش از این، از اهداف تلافی جویانه آمریکا از طریق یک دیپلمات آمریکایی مطلع شده و خواستار لغو این حملات شده بود.

 

خبرگزاری «تاس»؛ افزایش همکاری‌ها دوجانبه بین روسیه و ایران درسطوح مختلف در سال ۲۰۱۹

وزرای امور خارجه روسیه و ایران، امروز در شرایطی با یکدیگر مذاکره می‌کنند همکاری‌های تجاری- اقتصادی گسترش یافته، مذاکرات سیاسی فعال‌تر از همیشه ادامه داشته و مشارکت نظامی نیز آغاز شده است.

ادامه

اتحادیه اروپا, استرالیا, امارات, امریکا, انگلستان, ایران, بحرین, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, عربستان سعودی

گاردین؛ ۲۰۱۹؛ سال فروپاشی سیاست خارجی آمریکا

یک روزنامه انگلیسی نوشت، رویکرد دولت آمریکا در زمینه سیاست خارجی در سال ۲۰۱۹ بیشتر بر اساس منافع شخصی، خودشیفتگی و توئیت‌بازی رئیس‌جمهور بود تا روابط دیپلماتیک و قوانین بین‌المللی.

ادامه

اسراییل, افغانستان, اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, ایران, ترکیه, تروریسم, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, عربستان سعودی, کره شمالی, مذاکرات اتمی