دولت ترینیداد و توباگو کشور فلسطین را به رسمیت شناخت

وزارت خارجه فلسطین از تصمیم ترینیداد و توباگو برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین استقبال کرد. وزارت خارجه فلسطین در بیانیه‌ای ضمن استقبال از تصمیم ترینیداد و توباگو برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین اعلام کرد که این اقدام با قوانین بین‌المللی مطابقت دارد و به تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به اشغالگری اسرائیل کمک ... دولت ترینیداد و توباگو کشور فلسطین را به رسمیت شناخت

ادامه

اتحادیه اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, ترینیداد و توباگو, جهان, خبر, صلح, فلسطین

جنگنده‌های آمریکا از پایگاه امارات به قطر منتقل شدند

گزارش‌ها حاکی از انتقال هواپیما‌های نظامی آمریکا از امارات به قطر است. وال استریت ژورنال گزارش داد که ایالات متحده هواپیما‌های نظامی از جمله جت‌های جنگنده و هواپیما‌های بدون سرنشین خود را از امارات متحده عربی به قطر منتقل می‌کند. به گفته مقامات آمریکایی ناشناس، این اقدام نتیجه تصمیم امارات متحده عربی است که به ... جنگنده‌های آمریکا از پایگاه امارات به قطر منتقل شدند

ادامه

آمریکا, امارات, جهان, خاورمیانه, خبر, عراق, قطر, یمن

عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل اولین گام برای حل مناقشه در خاورمیانه است

واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در نشست مجمع عمومی روز چهارشنبه (به وقت محلی) این سازمان گفت: عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل به عنوان یک کشور مستقل از شروط اساسی و اولین گام برای حل و فصل مسالمت‌آمیز مناقشه در خاورمیانه است. به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای خبری آی ... عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل اولین گام برای حل مناقشه در خاورمیانه است

ادامه

آمریکا, الجزایر, انگلیس, جامائیکا, جهان, خاورمیانه, روسیه, سوئیس, فلسطین, گزارش

خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد

تداوم دخالت‌های سفیر آمریکا در بغداد، عراقی‌ها را به ستوه آورده است. به نقل از المعلومه، ادامه دخالت‌های «النا رومانوسکی» سفیر آمریکا در امور امنیتی و مسائل اجتماعی عراق، واکنش محافل عراقی را به همراه داشته است. در این راستا «رفیق الصالحی» نماینده فراکسیون پارلمانی صادقون عراق خواستار اخراج سفیر آمریکا از کشورش به خاطر ... خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد

ادامه

آمریکا, اروپا, جهان, خاورمیانه, عراق, غرب, گزارش

اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه توانایی سازمان ملل متحد در از بین بردن موانع برای پایان دادن به محاصره آمریکا علیه کوبا و جنگ اسرائیل علیه غزه را زیر سوال برد و گفت این نهاد «چیزی بیش از ابزار امپریالیست‌ها نبوده است» و «هیچ فایده‌ای ندارد». به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دنیل اورتگا رئیس‌جمهوری ... اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, امپریالیسم, اوکراین, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, سیاسی, فلسطین, کوبا, نسل‌کشی, نیکاراگوئه

بلومبرگ: تلاش ترامپ برای ایجاد ائتلاف ضد ایرانی در ورشو شکست خورد

تارنمای شبکه خبری ‘بلومبرگ’ گزارش داد: تلاش پشت پرده «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا برای ایجاد ائتلافی ضد ایرانی در ورشو نتوانست حمایت کشورهای اتحادیه اروپا را جلب کند.

 

به گزارش روز سه شنبه بلومبرگ، کشورهای اتحادیه اروپا از مدتها قبل با لهستان درباره تضعیف هنجارهای دموکراتیک و آزادی رسانه ها دچار اختلاف نظر هستند.

 

این رسانه افزود: تعداد معدودی از این کشورها به درخواست ها برای شرکت در این اجلاس بین‌المللی بی‌سابقه که برای برگزاری در لهستان برنامه‌ریزی شده، پاسخ داده‌اند. با وجود اختلافات کنونی بر سر تصمیم دولت ترامپ درباره خروج از توافق هسته ای ایران، این اجلاس جنجال هایی را برانگیخته و بر چالش ایجاد توافق بین متحدان آمریکا در قبال ایران تاکید دارد.

«فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان حامی پروپاقرص توافق هسته‌ای ایران گفته که در اجلاس ورشو شرکت نخواهد کرد.

 

بلومبرگ به نقل از یک پژوهشگر شورای اروپایی روابط خارجی آمریکا افزود: به نظر می رسد این اجلاس تلاشی شکست خورده برای ایجاد ائتلافی بین‌المللی است. فشارهایی بویژه بر کشورهای شرق اروپا وجود داشته تا مانع از پیبشرد طرح‌هایی در اتحادیه اروپا شود که به آرای اکثریت نیاز دارد.

 

این تارنمایی خبری تصریح کرد: اتحادیه اروپا و در صدر آن فرانسه، آلمان و انگلیس وعده داده‌اند با وجود اعمال تحریم‌های آمریکا، توافق هسته‌ای را حفظ کنند. این سه کشور برای پیشبرد طرح هایی تلاش می‌کنند که به ایجاد کانالی مستقل برای حفظ روابط تجاری با ایران منجر می‌شود. لهستان که روابطش با ایران به چند دهه پیش باز می‌گردد و تا همین اواخر وارد کننده نفت ایران بود، به محور تلاش‌های آمریکا برای ایجاد پایگاهی در اروپا تبدیل شده است.

 

بلومبرگ به نقل از وزیر امور خارجه لهستان نوشت: این نشست به تقویت روابط این کشور با واشنگتن کمک می‌کند. این عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) سال گذشته پیشنهاد کمک برای ساخت پایگاه دائمی نیروهای آمریکایی در خاک این کشور را مطرح و آن را «فورت ترامپ» نامگذاری کرد.

 

دولت لهستان به منظور کاستن از تنش‌ها، معاون وزیر امور خارجه خود را به ایران فرستاد و او گفت که کشورش از هیچ گونه اقدامی علیه ایران حمایت نخواهد کرد.

 

لهستان تلاش کرده نشان دهد که تصمیم این کشور برای برگزاری این اجلاس به معنای قرار گرفتن در مقابل اتحادیه اروپا یا حمایت این اتحادیه از توافق هسته ای ایران نیست.

 

در حالیکه هنوز معلوم نیست که حاضران در ورشو چه کسانی خواهند بود، اسراییل بطور رسمی اعلام کرده که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسراییل در این نشست شرکت خواهد کرد.

 

بلومبرگ به نقل از پژوهشگر شورای اروپایی روابط خارجی آمریکا افزود: برنامه ریزی برای این نشست از ماه ها قبل آغاز شده بود و تصمیم ترامپ برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه نقش تعیین کننده در زمان برپایی آن داشت. هر چند که این نشست به دلیل اختلافات بر سر موضع گیری علیه ایران پیشرفتی نداشته، بعید به نظر می رسد که لغو شود.
این پژوهشگر برگزاری این نشست را نوعی توافق از سوی آمریکا با فعالان منطقه ای درباره جدی گرفتن به اصطلاح تهدید ایران با وجود خروج نیروهای آمریکایی از سوریه ارزیابی کرد.

 

به گزارش ایرنا، همان طور که در مقاله بلومبرگ هم اشاره شده، روابط لهستان و اتحادیه اروپا تا پیش از این دچار اختلافاتی بر سر مطالباتی بروکسل از ورشو برای اصلاحات قضایی و آزادی رسانه‌ها بوده است. حزب ملی‌گرای «قانون و عدالت» (PiS) پس از آنکه در سال ۲۰۱۵ به قدرت رسید، در پی افزایش تسلط دولت بر دادگاه‌ها، دادستان‌ها و نیز رسانه‌ها بوده است که باعث شده تا اتحادیه اروپا، وضعیت حاکمیت قانون در یکی از اعضای خود را مورد ارزیابی مجدد قرار دهد.
لهستان در مقابل درخواست‌های اتحادیه اروپا مقاومت کرده و مواضع این اتحادیه را دخالت خارجی در امور داخلی خود عنوان کرده است.
وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه ۲۲ دی ماه در جریان سفر خاورمیانه‌ای خود در گفت وگو با شبکه خبری ‘فاکس نیوز’ از برگزاری یک گردهمایی بین‌المللی با تمرکز بر فعالیت‌های منطقه ای ایران در روزهای ۱۳ و ۱۴ فوریه (۲۴ و ۲۵ بهمن) در ورشو پایتخت لهستان با حضور متحدان آمریکا از جمله بعضی شیخ‌نشین‌های حاشیه خلیج فارس و در راس آنها عربستان سعودی و نیز اسراییل خبر داد. گفته می‌شود که برخی گروه‌های تروریستی مانند گروهک منافقین نیز به این نشست فرا خوانده شده‌اند.
کشورهای بزرگ اروپایی به علاوه بسیاری از کشورهای منطقه از جمله کشورهای مهم عربی و ترکیه از مشارکت در این نشست به رغم دعوتی که واشنگتن از آنها کرده، خودداری کرده‌اند. واشنگتن می‌کوشد با ادعای اینکه این نشست صرفا علیه ایران نیست و اوضاع خاورمیانه را بحث و بررسی می کند، کشورهای موثر دنیا را به شرکت به در این نشست ایران هراسانه و فریبکارانه ترغیب کند.

ایرنا

الجزیره: پمپئو و بولتون می‌خواهند ایران را وادار به خروج از برجام کنند؛ در این صورت، تهران به دام تقابل نظامی کشیده می‌شود

تد رگنسیا در الجزیره نوشت: در حالی که دیپلمات ارشد دولت ترامپ به تازگی به تور خاورمیانه‌ای خود با هدف مبارزه با نفوذ ایران پایان داده و مشاور امنیت ملی او، بولتون صراحتا خواهان بررسی گزینه‌های نظامی برای حمله به ایران شده،

ادامه

اسراییل, امریکا, ایران, جهان, خاورمیانه, سوریه, عراق, فرانسه, لهستان, مقاله

خبرگزاری واتیکان: فعالان ضدجنگ خواهان برگزاری کنفرانس صلح با حضور ایران شدند

خبرگزاری ‘آسیا نیوز’ وابسته به واتیکان نوشت: روشنفکران، اساتید دانشگاه و فعالان حقوق بشری و ضدجنگ جهان ضمن انتقاد از نشست ضدایرانی ترامپ در ورشو لهستان خواهان برگزاری کنفرانس بزرگ صلح با حضور ایران شدند.

ادامه

امریکا, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, ضد جنگ, لهستان

پوتین؛ روسیه دمشق را تشویق کرده تا با کردها وارد مذاکره شود

روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو امروز در تحلیلی نوشت: نشست سه‌جانبه سران روسیه، ایران و ترکیه به زودی برای یافتن راهی برای خارج شدن از بحران سوریه در شرایطی که نظامیان امریکایی قرار است خاک سوریه را ترک کنند، برگزار خواهد شد.

ادامه

المان, امریکا, انگلستان, ایران, ترکیه, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, سوریه, شمال غرب آسیا