باید از تبدیل جنگ اوکراین به جنگ بین روسیه و ناتو جلوگیری کنیم

«اولاف شولتز» صدراعظم آلمان نسبت به تبدیل شدن جنگ اوکراین به جنگ بین روسیه و ناتو هشدار داد.

به گزارش مهر به نقل از آناتولی، اولاف شولتز صدراعظم آلمان درباره تبدیل شدن جنگ روسیه و اوکراین به جنگ بین مسکو و پیمان ناتو هشدار داد.

بر اساس این گزارش، این اظهارات صدراعظم آلمان روز چهارشنبه در جریان مشارکت در یکی از جلسات نشست اقتصادی در شهر داووس سوئیس صورت گرفت.

شولتز با هشدار نسبت به تشدید جنگ اوکراین همزمان با درخواست‌های روزافزون از آلمان برای ارسال تانک‌های لئوپارد ۲ به اوکراین، افزود: ما تسلیحات زیادی را که بسیار مهم هستند به اوکراین ارائه کردیم.

صدراعظم آلمان در عین حال گفت که حمایت نظامی از اوکراین تا زمانی که ضروری باشد ادامه خواهد یافت.

شولتز در پاسخ به اینکه آیا دولت آلمان تانک‌های لئوپارد را به اوکراین ارسال خواهد کرد، به صورت دوپهلو گفت: اوکراینی‌ها می‌توانند روی حمایت ما در نبرد شجاعانه خود حساب کنند اما واضح است که ما باید از تبدیل این جنگ به جنگ بین روسیه و پیمان ناتو جلوگیری کنیم.

صدراعظم آلمان همچنین گفت که این کشور به صورت یکجانبه عمل نخواهد کرد و درباره حمایت نظامی از اوکراین، به صورت نزدیک با ایالات متحده و دیگر شرکا هماهنگی خواهد کرد.

علیرغم درخواست‌های مکرر از سوی شرکای غربی، به نظر می‌رسد که دولت آلمان همچنان درباره ارسال تانک‌های لئوپارد به اوکراین مردد است.

این در حالی است که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین روز چهارشنبه در سخنانی از طریق ارتباط ویدئویی در مجمع جهانی اقتصاد «داووس» در سوئیس در سخنانی ادعا کرد: روسیه تروریسم را گسترش می‌دهد و جهان را به چالش می‌کشد!

رئیس جمهور اوکراین در این خصوص مدعی شد: ما باید علیه دشمن مشترک خود متحد شویم! ارسال تانک به اوکراین باید قبل از حمله جدید روسیه تسریع شود.

لازم به ذکر است که ارتش روسیه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) «عملیات نظامی ویژه» خود را در شرق اوکراین آغاز کرد؛ مقامات ارشد دولت روسیه می‌گویند این عملیات در پاسخ به درخواست سران جمهوری‌های خودمختار دونتسک و لوهانسک برای حفاظت از آنها در برابر نیروهای اوکراینی آغاز شده است. به نوشته اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفته است که هدف از این عملیات «حمایت از مردمی است که بیش از هشت سال تحت نسل‌کشی و آزار و اذیت رژیم کی‌یف قرار داشتند».

آمریکا و کشورهای غربی برای مقابله با پیشروی ارتش روسیه، ضمن ارسال انواع تسلیحات پیشرفته به ارتش اوکراین، تاکنون تحریم‌های زیادی علیه روسیه اعمال کرده‌اند. از سوی دیگر «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه نیز گفته است هر گونه محموله و کاروانِ حامل تسلیحات نظامی برای اوکراین، هدفی مشروع برای نیروهای روسیه است.

رسانه آمریکایی: نفوذ چین در حیاط خلوت آمریکا افزایش یافته است

شبکه خبری ان بی سی نیوز نوشت: انجام یک پروژه بندری در السالوادور نشان می‌دهد که چین چگونه به شکل فزاینده‌ای نفوذ خود را در حیاط خلوت آمریکا از جمله در کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب افزایش داده است.

ادامه

اقتصادی, السالوادور, امریکا, اورگوئه, برزیل, پرو, جنگ سرد, جهان, چین, مقاله

واکنش آمریکا به همکاری نظامی عربستان و روسیه

دولت ایالات متحده در واکنش به امضای پیمان همکاری نظامی میان عربستان سعودی و روسیه ضمن تاکید بر پایبندی آمریکا به ادامه همکاری‌های دفاعی با سعودی، از متحدان خود خواست از هرگونه همکاری نزدیک نظامی با روسیه پرهیز کنند.

ادامه

امریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, عربستان سعودی

پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

نشانه‌های زیادی وجود دارد که از بحرانی شدن نظم جهانی حکایت می‌کند. پاسخ آشفته بین‌المللی به شیوع ویروس کرونا، بحران گسترده اقتصادی ناشی از آن، قوت گرفتن تفکرات ناسیونالیستی و پررنگ‌تر شدن مرزهای میان کشورها بخشی از نشانه‌های وضعیت شکننده نظام بین‌المللی است؛ نظامی که کشور مدعی رهبری‌اش، رئیس‌جمهوری دارد که همچنان بر شعار «نخست ... پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, افریقای جنوبی, امریکا, امریکای لاتین, اورآسیا, ایتالیا, ایدئولوژیک, برزیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, دیدگاه, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, سازمان پیمان امنیت جمعی, شانگ‌های, صربستان, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قطر, مصر, مقاله, نئولیبرالیسم, هندوستان

زاخارووا: رویدادهای افغانستان نشان‌دهنده زوال ناتو است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، اوضاع افغانستان نشان دهنده این است که نه آمریکا و نه ناتو توانایی هماهنگی در اقداماتشان را ندارند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, بالکان, تحلیل, تروریسم, جنگ سرد, جهان, روسیه, شمال اروپا, عراق, ناتو

بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

جمهوری خلق چین پس از سال‌ها انزوای دیپلماتیک در انتهای دهه ۷۰ میلادی درها را به روی جهان گشود و عصر جدیدی از توسعه تقریبا همه جانبه را تحت رهبری دنگ شیائوپینگ آغاز کرد که به نوبه خود به الگویی برای برخی کشورهایی تبدیل شد که به دنبال احیای اقتصاد خود، رفع فقر و ایجاد ... بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

ادامه

اقتصادی, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, گواتمالا, مقاله