بالگردهای آپاچی انگلیس برای تقویت ناتو در استونی مستقر می‌شوند

وزیر دفاع انگلیس در جریان گفت‌وگو با همتایش از استونی گفت، دولت لندن در حال ارسال هلیکوپترهای آپاچی و شینوک به استونی برای تقویت تاثیرگذاری گردان گروه ضربت ناتو است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، بن والاس، وزیر دفاع انگلیس و هانو پوکور، همتای استونیایی‌اش در یک بیانیه مشترک که توسط دولت لندن منتشر شد، اعلام کردند: انگلیس با حفظ تسلیحات نظامی خود یعنی دفاع هوایی کوتاه برد و سیستم‌های موشک‌پرتاب چندگانه در استونی و تقویت آنها با استقرار دوره‌ای قابلیت‌ها و توانمندسازی‌های بیشتر شامل هلیکوپترهای آپاچی و شینوک، به دنبال افزایش اثربخشی گروه ضربتی موسوم eFP است.

بر اساس این بیانیه، استقرار این تسلیحات در ژانویه سال آتی میلادی کلید می‌خورد.

در پایان ژوئن سال جاری میلادی، رهبران کشورهای عضو ناتو بر روی طرحی با هدف استقرار چشمگیر نیروهای ائتلاف در بخش شرقی ناتو به ویژه در استونی، لیتوانی، لتونی و لهستان تا ۲۰۲۳ و در میانه افزایش فعالیت‌های نظامی روسیه در اوکراین توافق کردند.

ناتو اعلام کرده است که به دنبال افزایش تعداد نیروهای آماده‌باش خود در بخش شرقی تا ۳۰۰ هزار سرباز در آینده‌ای نزدیک و همچنین ارتقای ترکیب‌بندی گروه‌های ضربت در سطح تیپ است. همچنین کشورهای عضو ناتو وعده داده‌اند تا هزینه‌های دفاعی خود را افزایش دهند.

رسانه آمریکایی: نفوذ چین در حیاط خلوت آمریکا افزایش یافته است

شبکه خبری ان بی سی نیوز نوشت: انجام یک پروژه بندری در السالوادور نشان می‌دهد که چین چگونه به شکل فزاینده‌ای نفوذ خود را در حیاط خلوت آمریکا از جمله در کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب افزایش داده است.

ادامه

اقتصادی, السالوادور, امریکا, اورگوئه, برزیل, پرو, جنگ سرد, جهان, چین, مقاله

واکنش آمریکا به همکاری نظامی عربستان و روسیه

دولت ایالات متحده در واکنش به امضای پیمان همکاری نظامی میان عربستان سعودی و روسیه ضمن تاکید بر پایبندی آمریکا به ادامه همکاری‌های دفاعی با سعودی، از متحدان خود خواست از هرگونه همکاری نزدیک نظامی با روسیه پرهیز کنند.

ادامه

امریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, عربستان سعودی

پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

نشانه‌های زیادی وجود دارد که از بحرانی شدن نظم جهانی حکایت می‌کند. پاسخ آشفته بین‌المللی به شیوع ویروس کرونا، بحران گسترده اقتصادی ناشی از آن، قوت گرفتن تفکرات ناسیونالیستی و پررنگ‌تر شدن مرزهای میان کشورها بخشی از نشانه‌های وضعیت شکننده نظام بین‌المللی است؛ نظامی که کشور مدعی رهبری‌اش، رئیس‌جمهوری دارد که همچنان بر شعار «نخست ... پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, افریقای جنوبی, امریکا, امریکای لاتین, اورآسیا, ایتالیا, ایدئولوژیک, برزیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, دیدگاه, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, سازمان پیمان امنیت جمعی, شانگ‌های, صربستان, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قطر, مصر, مقاله, نئولیبرالیسم, هندوستان

زاخارووا: رویدادهای افغانستان نشان‌دهنده زوال ناتو است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، اوضاع افغانستان نشان دهنده این است که نه آمریکا و نه ناتو توانایی هماهنگی در اقداماتشان را ندارند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, بالکان, تحلیل, تروریسم, جنگ سرد, جهان, روسیه, شمال اروپا, عراق, ناتو

بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

جمهوری خلق چین پس از سال‌ها انزوای دیپلماتیک در انتهای دهه ۷۰ میلادی درها را به روی جهان گشود و عصر جدیدی از توسعه تقریبا همه جانبه را تحت رهبری دنگ شیائوپینگ آغاز کرد که به نوبه خود به الگویی برای برخی کشورهایی تبدیل شد که به دنبال احیای اقتصاد خود، رفع فقر و ایجاد ... بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

ادامه

اقتصادی, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, گواتمالا, مقاله