شی جین‌پینگ: تغییرات تاریخی در جهان در حال وقوع است

رئیس جمهور چین امروز در یادداشتی پیش از حضور در نشست سران سازمان همکاری شانگ‌های اعلام کرد: تغییرات تاریخی در جهان در حال وقوع است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین امروز سه شنبه اعلام کرد که پکن با «سلطه‌ گرایی، سیاست زور و تقابل بلوک(ها)» ... شی جین‌پینگ: تغییرات تاریخی در جهان در حال وقوع است

ادامه

آسیای میانه, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, سازمان ملل, سیاسی, صلح, فرهنگ, قزاقستان, همبستگی

چین: گسترش ناتو به آسیا، صلح و آرامش را از بین می‌برد

وزارت خارجه چین اعلام کرد: ذهنیت ناتو برای گسترش به سوی شرق آسیا یادآور ذهنیت جنگ سرد است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، وزارت خارجه چین نسبت به نفوذ ناتو به آسیا هشدار داد. وزارت خارجه چین روز سه شنبه اعلام کرد که ناتو پیش از این باعث ایجاد آشفتگی در اروپا ... چین: گسترش ناتو به آسیا، صلح و آرامش را از بین می‌برد

ادامه

آسیا, آسیا-اقیانوسیه, اروپا, تحلیل, تنش‌زایی, جنگ سرد, چین, شرق آسیا, صلح, ناتو

مشاور سابق پنتاگون: آمریکا مجبور می‌شود هژمونی جهانی خود را کنار بگذارد

مشاور وزارت دفاع آمریکا در دولت دونالد ترامپ تایید کرد ایالات متحده مجبور خواهد شد از سلطه خود بر جهان دست بکشد. به گزارش ایسنا، «داگلاس مک‌گرگور» مشاور دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در مصاحبه‌ای با کانال یوتیوب «دیپ دایو» گفت: «ما یعنی ایالات متحده به یک رویکرد جدید برای مقابله با بقیه ... مشاور سابق پنتاگون: آمریکا مجبور می‌شود هژمونی جهانی خود را کنار بگذارد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, هژمونیسم

دیلی اکسپرس: هشدار پوتین به آمریکا با اعزام یک زیردریایی اتمی به کوبا

کارشناس دفاعی خطاب به غرب گفت باید اعزام یک زیردریایی اتمی روسیه به کوبا را هشدار تلقی کرد. دیلی اکسپرس می‌نویسد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با اعزام یک زیردریایی اتمی به رزمایش دریایی در کوبا سیگنالی تهدیدآمیز به آمریکا فرستاد. این نشریه به نقل از یان بالانتاین، کارشناس دفاعی، می‌گوید: «استقرار یک زیردریایی هسته‌ای ... دیلی اکسپرس: هشدار پوتین به آمریکا با اعزام یک زیردریایی اتمی به کوبا

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, غرب, کوبا, گوانتانامو, ونزوئلا

مقام بلاروس: در صورت تهدید کشورمان آماده استفاده از سلاح اتمی هستیم

پاول موراویکو معاون اول شورای امنیت ملی بلاروس با اشاره به استقرار ۲۰ هزار نفر از نظامیان ناتو در نزدیکی مرزهای این کشور تاکید کرد: در صورت تهدید کشورمان آماده استفاده از سلاح اتمی هستیم. به گزارش بامداد دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری ریانووستی، موراویکو با بیان اینکه ارتش بلاروس در زمینه استفاده از ... مقام بلاروس: در صورت تهدید کشورمان آماده استفاده از سلاح اتمی هستیم

ادامه

بلاروس, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, ناتو

بازی آمریکا با «کارت تایوان» مساوی با به آتش کشیدن خود است!

تازه‌ترین رزمایش دریایی ارتش آزادیبخش خلق چین در اطراف جزیره تایوان پیامی قدرتمند و به موقع به جدایی‌طلبان این جزیره و نیروهای خارجی مداخله‌جو در مساله تایوان فرستاد مبنی بر اینکه هر گونه تلاش برای «استقلال تایوان» و استفاده از روابط دو سوی تنگه تایوان به عنوان ابزاری برای مهار سرزمین اصلی چین، محکوم به شکست است.

به گزارش رادیو بین‌المللی چین: این رزمایش‌هایی دریایی پس از آن برگزار شد که «لای چینگ-ته» رئیس جدید اداری تایوان، ۲۰ مه (۳۱ اردیبهشت) طی سخنرانی تحلیف خود اعلام کرد که از «استقلال تایوان» حمایت می‌کند و «اجماع سال ۱۹۹۲» مبنی بر اینکه تنها یک چین وجود دارد را به چالش کشید.

سخنرانی اهانت آمیز لای روشن ساخت که او یک «کارگر سرسخت استقلال تایوان» است. بر همین اساس رزمایش‌های ارتش آزادیبخش خلق چین برگزار شد تا به او هشدار دهد خیالبافی درباره «استقلال تایوان» را متوقف کند.

با این حال، «تسای اینگ-ون» سلف لای با هدف تنش زایی اخیرا گفت «هزینه (برای پکن) برای غلبه بر تایوان هنگفت خواهد بود» و «آنچه باید انجام دهیم افزایش این هزینه است».

لای، تسای و امثال آنها عزم تزلزل ناپذیر کل ملت چین برای دستیابی به اتحاد مجدد ملی را دستکم گرفته‌اند.

پکن حداکثر سعی خود را برای دستیابی به وحدت مجدد مسالمت آمیز انجام خواهد داد، اما اگر نیروهای خارجی در مسئله تایوان مداخله کنند و جدایی طلبان در این جزیره سعی کنند به دنبال «استقلال تایوان» باشند، هرگز استفاده از زور برای نیل به این هدف را رد نخواهد کرد.

روابط دو سوی تنگه نه فقط در تجارت و سرمایه گذاری، بلکه از لحاظ تبادلات مردم با مردم پس از حدود ۴۰ سال (از سال ۱۹۴۹) که عملا تماسی بین دو سوی تنگه وجود نداشت، سریعا توسعه یافت.

این موضوع به طور خاص بعد از پیروزی «کومینتانگ» در انتخابات محلی جزیره تایوان در سال ۲۰۰۸ صحیح است. از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶، در زمان «ما یینگ-جئو» رهبر وقت جزیره تایوان، این جزیره روابط بسیار دوستانه‌ای با سرزمین اصلی چین داشت. به علاوه در آن دوره تجارت دو سوی تنگه و دیگر تبالدات به اوج خود رسید.

اما این روند مثبت طی هشت سال اخیر بیشتر به لطف سیاست تسای متوقف شد، کسی که وضعیت فعلی را تغییر داد و صلح، ثبات و رفاه دو سوی تنگه را تهدید کرد. تسای مانند جانشین خود همچنین به رسمیت شناختن «اجماع سال ۱۹۹۲» را رد کرد.

رزمایش نظامی اخیر ارتش آزادیبخش خلق چین به منظور جلوگیری از پیشبرد دستور کار «استقلال» سیاستمداران تایوان مثل لای و تسای و حزب آنها، «حزب ترقی خواه دموکراتیک» و همچنین هشدار به آمریکا در خصوص استفاده از تایوان به عنوان ابزاری برای پیشبرد هر چه بیشتر راهبرد «هند-اقیانوسیه» واشنگتن برگزار شد.

اینکه «جو بایدن» رئیس جمهور کنونی ایالات متحده و سلف او بیش از هر رئیس جمهور دیگری در آمریکا سیگنال‌های بشدت غلطی را به جدایی طلبان جزیره تایوان ارسال کردند، مثل روز روشن است.

خانم «روری دنیلز» مدیرعامل «موسسه سیاست جامعه آسیا» و متخصص امور چین ماه گذشته در اندیشکده «موسسه بروکینگز» هشدار داد که هر چه واشنگتن از «استقلال تایوان» بیشتر پشتیبانی کند، تهدید به استفاده از زور علیه این جزیره بیشتر می‌شود.

وی در اظهارات خود به شماری از اقدامات تحریک آمیز آمریکا مثل تایید سفر «نانسی پلوسی» رئیس اسبق مجلس نمایندگان به جزیره تایوان در آگوست ۲۰۲۲ از جانب وزارت خارجه ایالات متحده اشاره کرد.

فهرست چنین اقدامات تحریک آمیزی بسیار طولانی است. ناوهای جنگی نیروی دریایی ایالات متحده که در ژانویه از تنگه تایوان عبور کردند و هیئتی که بایدن برای مراسم تحلیف لای به تایوان فرستاد، برخی از تازه‌ترین اقدامات تحریک‌ آمیز هستند. از اظهارات غلط بایدن درباره تایوان که مقامات کاخ سفید آن را اصلاح می‌کنند، می‌گذریم.

برخی سیاستمداران ایالات متحده سعی دارند قطعنامه ۲۷۵۸ مجمع عمومی سازمان ملل را که جمهوری خلق چین را تنها نماینده قانونی چین دانسته، نادرست تفسیر کنند. اما آمریکا بهتر است بداند کمک به نیروهای «استقلال تایوان» بازی با آتش است و با انجام این کار، واشنگتن فقط خود را به آتش می‌کشد.

پیشنهاد شش گانه چین برای محافظت از صلح و ثبات درازمدت منطقه آسیا و اقیانوس آرام

«دونگ جون»، وزیر دفاع چین یکشنبه دوم ژوئن (۱۳ خرداد) در گفتگوی شانگری-لا درباره موضوع «مفهوم امنیت جهانی چین» سخنانی ایراد کرد. وزیر دفاع چین اظهار داشت، در مقابل تحولات و تغییرات، برای ایجاد فضای جدید همکاری‌های امنیتی منطقه‌ای بر اساس مشارکت برابر کشورها، عدم رویارویی اردوگاهی، مبادلات صمیمانه، حفظ گشایش و شفاف بودن و ... پیشنهاد شش گانه چین برای محافظت از صلح و ثبات درازمدت منطقه آسیا و اقیانوس آرام

ادامه

آسیا, استراتژیک, امنیتی, جنگ سرد, جهان, چین, سازمان ملل, شرق آسیا, صلح

چین می‌گوید پیشرفته‌ترین جنگنده جهان را ساخته است!

یک خلبان آزمایشی جنگنده رادارگریز J-۲۰ چین اخیراً فاش کرد که J-۲۰ مرتباً بروزرسانی می‌شود و انتظار می‌رود نسل بعدی این جنگنده به زودی وارد میدان شود. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، لی گانگ، خلبان آزمایشی در اولین پرواز J-۲۰، تلویزیون مرکزی چین (CCTV) گفت: “J-۲۰ دائماً در حال پیشرفت است، همگام با زمان است و ... چین می‌گوید پیشرفته‌ترین جنگنده جهان را ساخته است!

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, دانش, شرق آسیا

چین: آمریکا به دنبال نسخه آسیایی ناتو است

یک مقام ارشد دفاعی چین اعلام کرد؛ در حالیکه ایالات متحده نیم نگاهی به‌ افزایش همکاری‌های نظامی با آسیایی‌ها دارد، به دنبال ایجاد یک نسخه از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در منطقه آسیا و اقیانوس آرام است تا هژمونی (تسلط) خود را در این منطقه حفظ کند. به گزارش ایرنا از رویترز، جینگ جیانفنگ ... چین: آمریکا به دنبال نسخه آسیایی ناتو است

ادامه

آسیا-اقیانوسیه, آمریکا, اقیانوسیه, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, چین, سنگاپور, گزارش, ناتو, هژمونیسم

وال استریت ژورنال: تحریم‌های غرب و آمریکا دیگر بی‌اثر شده است

یک رسانه آمریکایی در گزارشی درباره تاثیر تحریم‌های غرب و آمریکا بر کشورهایی ازجمله ایران که سال‌هاست هدف این تحریم‌ها قرار دارند، تاکید کرد که ایالات متحده به‌طور ناخواسته موجب ایجاد یک محور متشکل از کشورهای تحت تحریم شده‌ است و آنها تجربه موفقی برای خنثی‌سازی این محدودیت‌ها داشته‌اند. به گزارش ایسنا، روزنامه وال استریت ... وال استریت ژورنال: تحریم‌های غرب و آمریکا دیگر بی‌اثر شده است

ادامه

آمریکا, اقتصادی, اوکراین, ایران, تحریم, جنگ سرد, چین, روسیه, غرب, کره شمالی, گزارش, ونزوئلا