یافتن ۹۰۰ تپ اختر توسط تلسکوپ «فست» چین

اپراتور بزرگترین رادیوتلسکوپ جهان با قطر ۵۰۰ متری چین با نام «فست» چهارشنبه از رصد بیش از ۹۰۰ تپ اختر جدید توسط این تلسکوپ از زمان راه اندازی آن در سال ۲۰۱۶ خبر دادند. به گزارش رادیو بین‌المللی چین: تَپ‌اخترها یا تَپارها ستاره های نوترونی چرخانی هستند که با سرعت بسیار زیادی دوران (چرخش) دارند ... یافتن ۹۰۰ تپ اختر توسط تلسکوپ «فست» چین

ادامه

جهان, چین, خبر, دانش, شرق آسیا

پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره چینی

سازمان ملی فضایی چین (CNSA) امروز اعلام کرد که ماهواره «کوئه‌کیائو-۲» اخیرا آزمایش‌های ارتباط در مدار را به خوبی پشت سر گذاشته است. به گزارش خبرگزاری سی جی تی ان، سازمان ملی فضایی چین با اعلام ماموریت «کوئه‌کیائو-۲» گفت: کارکرد‌ها و عملکرد «کوئه‌کیائو-۲» الزامات ماموریت را برآورده می‌کند و می‌تواند خدمات ارتباطی رله را برای ... پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره چینی

ادامه

چین, خبر, دانش, شرق آسیا

رسانه‌های آمریکایی: صنعت خودروهای الکتریکی چین کارآمدتر از غربی‌ها

رسانه آمریکایی بلومبرگ اخیرا گزارش داد که سازندگان صنعت خودروهای برقی چین کارآمدتر از همتایان خود در اقتصادهای توسعه یافته هستند و به اصطلاح مشکل «مازاد ظرفیت» ندارند. به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ در دوره‌های اخیر، اقتصادهای توسعه‌یافته مانند ایالات متحده و اروپا، چین را به «مازاد ظرفیت» متهم کرده‌اند و گفته‌اند که این امر ... رسانه‌های آمریکایی: صنعت خودروهای الکتریکی چین کارآمدتر از غربی‌ها

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, جهان, چین, خبر, ژاپن, غرب, کره جنوبی

پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

موشک Soyuz-2.1b ماهواره تصویربرداری بسیار دقیق Resurs-P شماره ۴ را به مدار زمین فرستاد. به گزارش اسپوتنیک، روس کاسموس تصاویری پخش کرد که موشک Soyuz-2.1b روز یکشنبه از کیهان بایکونور پرتاب شد و ماهواره سنجش از دور Resurs-P Earth شماره ۴ را به مدار فرستاد. این ماهواره ۹ دقیقه و ۲۳ ثانیه پس از پرتاب ... پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

ادامه

جهان, دانش, روسیه, شرق اروپا, گزارش, محیط زیست

چین ماهواره Yunhai-۳-۰۲ را با موفقیت به فضا پرتاب کرد

چین با موفقیت ماهواره Yunhai-۳-۰۲ را پرتاب کرد که در تشخیص محیط زیست، پیشگیری و کاهش بلایا و سایر زمینه‌ها استفاده خواهد شد. به نقل از خبرگزاری شینهوا، چین در ساعت ۶:۵۱ صبح روز چهارشنبه (۲۷ مارس) ماهواره Yunhai-۳-۰۲ را با استفاده از موشک حامل اصلاح شده Long March-۶ در مرکز پرتاب ماهواره تایوان به ... چین ماهواره Yunhai-۳-۰۲ را با موفقیت به فضا پرتاب کرد

ادامه

تایوان, جهان, چین, خبر, دانش, شرق آسیا, فیلم

ایستگاه فضایی چین؛ «خانه فضایی» تمام بشریت و نماد استفاده صلح‌آمیز از فضا + فیلم

سومین ماژول بزرگ ایستگاه فضایی چین موسوم به ماژول آزمایشی «منگتیان»، ساعت ۱۵:۳۷ روز دوشنبه ۳۱ اکتبر به وقت پکن/۹ آبان ماه به فضا پرتاب شد؛ این بدان معناست که ایستگاه فضایی چین از دو کابین به سه کابینه بودن تغییر یافته و شکل ساختاری T شکل آن به زودی تکمیل خواهد شد و فاز ساخت و ساز بر روی مدار آن نیز به زودی پایان می‌یابد.

ساخت ایستگاه فضایی، یک نقطه عطف مهم در صنعت هوافضای چین به شمار می‌رود. طی ۳۰ سال گذشته، فضانوردان چینی پیشرفت‌های موفقیت‌آمیزی در این زمینه داشته اند و در برخی فناوری‌های کلیدی، کسب مهارت کرده‌اند که همین امر، پایه فنی مستحکمی برای ساخت ایستگاه فضایی توسط این کشور محسوب می‌شود.


پیشرفت در حوزه هوافضا، نماد توسعه علمی و فناوری چین است. برنامه سفر فضایی سرنشین دار چین همواره به اصول استفاده صلح آمیز، سود برابر و متقابل و توسعه مشترک پایبند بوده است. در جریان اجرای این برنامه‌ فضایی چین، توافقنامه‌های همکاری مختلفی با فرانسه، آلمان، ایتالیا، روسیه، پاکستان، دفتر امور فضایی سازمان ملل، آژانس فضایی اروپا و دیگر نهادها و سازمان‌های فضایی به منظور اجرای اشکال گوناگون پروژه‌های همکاری به امضاء رسیده و نتایج مفیدی از این همکاری، حاصل شده است.


ایستگاه فضایی چین نخستین ایستگاه فضایی در تاریخ به شمار می‌رود که تمام اعضای سازمان ملل می‌توانند در آن مشارکت داشته باشند. در حال حاضر، ۹ پروژه از ۱۷ کشور و ۲۳ نهاد به اولین گروه از پروژه‌های منتخب «آزمایش علمی ایستگاه فضایی چین» تبدیل شده‌اند. این امر نشان دهنده تلاش‌های بی‌وقفه چین برای ترویج ساخت یک جامعه با آینده مشترک برای بشریت در حوزه فضایی است. فضا متعلق به تمام بشریت است و همه انسان‌ها باید از آن منتفع شوند.
با تکمیل ساخت ایستگاه فضایی چین، این سازه فرازمینی وارد یک دوره بهره برداری و توسعه بیش از ۱۰ ساله خواهد شد.


چین قرار است تا قبل از پایان سال جاری میلادی(۲۰۲۲)، فضاپیمای باریِ «تیان‌جوئو-۵» و فضاپیمای سرنشین‌دار «شن‌جوئو-۱۵»، که ۶ فضانورد به صورت همزمان می‌توانند در آن فعالیت کنند، به فضا پرتاب کند.
این باور وجود دارد که در آینده نزدیک ایستگاه فضایی چین به «خانه‌ای جدید» برای تمام بشریت تبدیل خواهد شد تا مشترکا به اکتشاف در فضا بپردازند. در این خانه جدید، فضانوردان چینی و خارجی با هم همکاری خواهند کرد تا کمک‌های پیشتازانه‌ای به اکتشاف رازهای کهکشان و ترویج استفاده صلح آمیز بشر از فضا انجام دهند.

جا به جایی ماژول آزمایشگاهی منگ‌تیان

ساعت ۴:۲۷ صبح اول نوامبر به وقت پکن، ماژول آزماییشگاهی منگ‌تیان و ماژول هسته ای تیان هه ایستگاه فضایی چین با موفقیت متصل شدند. پیوستن منگ ‌تیان به این پایه نشان می دهد که آخرین بخش برای تشکیل ایستگاه فضایی چین آماده است.

پس از اتصال ماژول آزمایشگاهی منگ‌ تیان، وظیفه مهم بعدی تغییر موقعیت است. ماژول منگ ‌تیان با چرخش ۹۰ درجه از درگاه اتصال جلویی ماژول هسته ای تیان هه به درگاه اسکله دائمی می رسد. به گفته محققان، زمان اجرای ماموریت جا به جایی ۳ نوامبر برنامه ریزی شده است.

چرخش ماژول آزمایشگاهی منگ‌تیان با کمک یک بازوی مکانیکی خاص انجام می شود . در انتهای بخش جلویی منگ ‌تیان، یک بازوی مکانیکی کوچک وجود دارد که از طریق چرخش مفاصل، ماژول منگ ‌تیان را از یک درگاه اتصال به اسکله دیگر حرکت می ‌دهد.

همراه با هم نگاهی به کل فرآیند جا به جایی بیندازیم.

گام نهایی چین برای ساخت ایستگاه فضایی

چین روز گذشته با پرتاب آزمایشگاه فضایی منگتیان مراحل نهایی ساختن ایستگاه فضایی تیانگونگ را اجرایی کرد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری شینهوآ، منگتیان دومین آزمایشگاه فضایی ایستگاه فضایی تیانگونگ برای پیوستن به ترکیب دو واحدی که حدود ۴۰۰ کیلومتر بر فراز کره زمین است به پرواز درآمده است و آخرین سنگ ... گام نهایی چین برای ساخت ایستگاه فضایی

ادامه

جهان, چین, خبر, دانش, شرق آسیا

موشک ماهواره‌بر آژانس فضایی ژاپن اپسیلون، چند دقیقه پس از پرتاب منهدم شد

آژانس فضایی ژاپن پس از آنکه یک موشک حامل ماهواره این کشور در پرتاب خود با شکست مواجه شد، به پرتابگر اپسیلون دستور داد تا تنها چند دقیقه پس از پرتاب و به دلیل انحراف از مسیر، خود را منهدم کند.

ادامه

جهان, خبر, دانش, شرق آسیا