«باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

جمهوری باربادوس کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه فلسطین الیوم، جمهوری باربادوس (در حاشیه دریای کارائیب) کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که از اقدام ... «باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, باربادوس, جهان, خبر, سازمان ملل, فلسطین

عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

اتحاد بولیواری برای مردم آمریکای ما (آلبا -ALBA) با ابراز نگرانی عمیق نسبت به تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه، وضعیت کنونی را ناشی از سکوت شورای امنیت سازمان ملل پس از حمله غیرقانونی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق دانست. به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا، اتحادیه آلبا با انتشار بیانیه‌ای در وب‌گاه رسمی خود، بار دیگر ... ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, تجاوز نظامی, حقوق بشر, سازمان ملل, سوریه, صلح, عربستان سعودی, فلسطین, گزارش, نسل‌کشی

کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

وزیر امور خارجه کوبا تاکید کرد تا وقتی اسرائیل به جنایات خود در منطقه ادامه می‌دهد، اما از پاسخ معاف است، صلح جهانی در خطر قرار دارد. وزارت امور خارجه کوبا تاکید کرد که توقف تشدید خشونت در خاورمیانه لزوما مستلزم آتش‌بس فوری و دائمی در نوار غزه و پایان دادن به نسل‌کشی است که ... کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, بیانیه, تحلیل, جهان, خاورمیانه, سوریه, صلح, فلسطین, کوبا

سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

«ویکتور مانوئل روچا» سفیر پیشین آمریکا در هاوانا به اتهام چهار دهه جاسوسی برای کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «بث بلوم» قاضی دادگاه فدرال در میامی روز جمعه پس از یک جلسه سه ساعت و نیمه به روچا گفت که «حداکثر مجازات» را برای وی تعیین ... سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

ادامه

آرژانتین, آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, بولیوی, جهان, خبر, کوبا

اورتگا: از سرگیری روابط با چین خبری خوش برای مردم نیکاراگوئه است

رئیس جمهوری نیکاراگوئه با تاکید بر اهمیت از سرگیری روابط با چین، این تغییر رویکرد را خبری خوش برای مردم این کشور توصیف کرد.

 

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری افه اسپانیا، «دانیل اورتگا» رئیس جمهوری نیکاراگوئه روز جمعه با حائز اهمیت خواندن از سرگیری روابط دیپلماتیک با چین تاکید کرد که این رویداد خبر خوشی برای کشورش است و به تقویت مناسبات نیکاراگوئه در همه زمینه ها کمک خواهد کرد.

 

نیکاراگوئه ضمن از سرگیری روابط با چین، با اعلام اینکه جمهوری خلق چین تنها دولت مشروع و حاکم بر چین است و تایوان بخشی جدایی ناپذیر از قلمرو این کشور است، تایوان را به عنوان کشوری مستقل در روابط بین المللی خود کنار گذاشت.

 

به این ترتیب، نیکاراگوئه ضمن به رسمیت شناختن «چین واحد» اعلام کرد: با از سرگیری روابط خود با جمهوری خلق چین، بطور منطقی روابط با تایوان به حالت تعلیق در می آید.

 

در مقابل این تصمیم نیکاراگوئه، تایوان نیز با ابراز تاسف از این اقدام اعلام کرد قصد دارد به تمام همکاری های دوجانبه و برنامه های کمک رسانی به نیکاراگوئه پایان دهد.

 

تایوان جزیره ای در جنوب چین است که از ۴۰ سال گذشته ادعای استقلال دارد و تحریک واشنگتن در این میان باعث تشدید تنش ها بین تایپه و پکن شده است.

 

در سال ۲۰۱۸، در بحبوحه بحران اقتصادی نیکاراگوئه، تایوان یکی از شرکای اصلی تجاری ماناگوا بود. نیکاراگوئه نیز جزء معدود کشورهایی بود که تایوان را به رسمیت می شناخت. اما با این تصمیم دولت اورتگا، شمار کشورهایی که از تایوان به عنوان یک کشور مستقل حمایت می‌کنند به ۱۴ کشور تقلیل یافت.

 

سرانجام پس از ۳۱ سال قطع روابط با چین، نیکاراگوئه در تغییر رویکردی معنادار، با به رسمیت شناختن چین واحد، برقراری روابط با غول تجاری آسیا را از سر گرفت.

 

تاکید رئیس جمهوری نیکاراگوئه به از سرگیری روابط با چین

 

برخی تحلیلگران، دلیل این اقدام اورتگا را واکنش به اقدامات مداخله جویانه واشنگتن و متحدانش ازجمله تایوان در تحریم مقامات این کشور آمریکای مرکزی می دانند. پس از خروج از سازمان کشورهای امریکایی که نهادی وابسته به آمریکاست، این دومین اقدام جسورانه نیکاراگوئه درجستجوی تقویت روابط با سایر قطب های جهان از جمله چین و روسیه در مقابل آمریکا است.

 

به باور کارشناسان، این تحولات مرتبط با انتخاب مجدد اورتگا به ریاست جمهوری نیکاراگوئه در آبان ماه است. نیکاراگوئه در پی پیروزی مجدد «دانیل اورتگا» در انتخابات ریاست جمهوری ، با تشدید اقدامات تضعیف کننده اقتصادی از سوی واشنگتن و متحدانش و مسئله انزوای احتمالی در صحنه بین‌المللی روبرو شد؛ با این وجود، طبق نظر تحلیلگران، اگرچه آمریکا و متحدانش با تشدید فشارهای اقتصادی به دنبال به انزوا کشاندن نیکاراگوئه در پی برگزاری انتخابات برآمده‌اند، اما این امر به دلیل شرایط اقتصادی و منطقه‌ای این کشور آمریکای مرکزی محقق نخواهد شد.

سازمان ملل بار دیگر دولت مادورو را به رسمیت شناخت

طبق اعلام سفیر ونزوئلا در سازمان ملل، این نهاد بین‌المللی روز دوشنبه با تصویب اعتبارنامه دولت «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا به عنوان نماینده قانونی کاراکاس مجددا بر مشروعیت دولت قانونی وی تاکید کرد.

ادامه

اروپا, امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, سازمان ملل, ونزوئلا

آیا این دولت چپگرای هندوراس نیز در کنار ونزوئلا، کوبا و … آمریکا را به چالش خواهد کشید

همزمان با روی کارآمدن رئیس‌جمهوری جدید هندوراس از ۲۷ ژانویه ۲۰۲۲ (هفتم بهمن) باید دید آیا حضور نخستین رئیس‌جمهوری زن تاریخ این کشور آمریکای مرکزی با گرایش چپ و ضدآمریکایی، به تقویت جریان چپگرای آمریکای لاتین منجر خواهد شد؟

ادامه

اکوادور, امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, جهان, کوبا, نیکاراگوئه, هندوراس, ونزوئلا

“سیومارا کاسترو” نامزد اپوزیسیون جناح چپ نخستین رئیس‌جمهور زن هندوراس شد

حزب حاکم هندوراس شکست در انتخابات ریاست جمهوری اخیر را پذیرفت، پیروزی را به سیومارا کاسترو، نامزد اپوزیسیون جناح چپ واگذار کرد و نگرانی‌ها را نسبت به یک رای گیری جنجالی دیگر و اعتراضات خشونت‌آمیز رفع کرد.

ادامه

امریکای لاتین, جهان, خبر, هندوراس