مدودف؛ به‌مداخله نظامی غرب در‌ جنگ، خارج از خاک اوکراین پاسخ می‌دهیم

معاون شورای امنیت روسیه به اظهارات برخی مقامات غربی درباره اعزام نظامیان این کشورها برای مشارکت در جنگ اوکراین واکنش نشان داد. به گزارش ایسنا، «دیمیتری مدودف» رییس‌جمهور پیشین روسیه و معاون شورای امنیت روسیه امروز (دوشنبه) گفت اعزام نظامیان غربی به اوکراین متضمن ورود مستقیم این کشورها به جنگ است که روسیه مجبور خواهد ... مدودف؛ به‌مداخله نظامی غرب در‌ جنگ، خارج از خاک اوکراین پاسخ می‌دهیم

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنایات جنگی, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب, غرب اروپا, فرانسه, ناتو

برای ایجاد جامعه‌ای نوین و عاری از استثمار و ستم سرمایه پیکار می‌کنیم‏

رفیق نونس: انقلاب آوریل را جشن می‌گیریم تا با اطمینان و اعتماد در مسیری گام برداریم که انقلاب آوریل باز کرد، به ارزش‌های آن وفادار ‏باشیم، و برای ایجاد جامعه‌ای نوین و عاری از استثمار و ستم سرمایه پیکار ‌کنیم.‏ مصاحبهٔ “نامهٔ مردم” با رفیق آلبانو نونس، عضو کمیسیون بازرسی مرکزی حزب کمونیست پرتغال، به‌مناسبت ... برای ایجاد جامعه‌ای نوین و عاری از استثمار و ستم سرمایه پیکار می‌کنیم‏

ادامه

آزادی, آفریقا, آنگولا, اتحاد شوروی, ارتجاع, اروپا, استثمار, استعمار, استقلال, امپریالیسم, پرتغال, جهان, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, صلح, غرب اروپا, فاشیسم, مبارزه طبقاتی, موزامبیک

واشنگتن‌پست: اوکراین دیگر نیرویی ندارد که آمریکا بخواهد کمک کند

طی روزهای اخیر نیروهای اوکراینی مجبور به عقب‌نشینی از سه روستا در منطقه دونتسک شدند؛ اتفاقی که نه تنها نقاط آسیب‌پذیر اوکراین را عمیق‌تر کرده است، بلکه مسئله کمبود نیروهای این کشور را مجددا برجسته می‌کند. به گزارش ایسنا، پس از کمک‌های ایالات متحده به اوکراین به ارزش بیش از ۶۰ میلیارد دلار که پیشتر ... واشنگتن‌پست: اوکراین دیگر نیرویی ندارد که آمریکا بخواهد کمک کند

ادامه

آلمان, آمریکا, آمریکای شمالی, اروپای مرکزی, اسلواکی, اوکراین, جنگ نیابتی, روسیه, رومانی, شرق اروپا, غرب, غرب اروپا, گزارش, لهستان, مجارستان, مولداوی

ارتش روسیه «نووباخموتوکا» را تصرف کرد

وزارت دفاع روسیه امروز در بیانیه‌ای از آزادسازی شهرک «نووباخموتوکا» در دونتسک از دست نیروهای اوکراین خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه امروز یکشنبه در بیانیه‌ ای در خصوص روند ادامه عملیات ویژه روسیه در اوکراین در ۲۴ ساعت گذشته اعلام کرد: نیروهای مسلح روسیه شهرک نووباخموتوکا ... ارتش روسیه «نووباخموتوکا» را تصرف کرد

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب اروپا

ایرلند: اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است/ هشدار ایتالیا به اسرائیل: از افزایش تنش‌ها در منطقه خودداری کنید

سیمون هریس نخست وزیر ایرلند بار دیگر بر شناسایی کشور مستقل فلسطین تاکید کرد و گفت که اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است. به گزارش ایرنا، هریس سه‌شنبه شب در مصاحبه با سی. ان. ان گفت: در حال حاضر، اقدامات دولت نتانیاهو در رابطه با ایجاد فاجعه انسانی در غزه و تاثیر آن بر ... ایرلند: اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است/ هشدار ایتالیا به اسرائیل: از افزایش تنش‌ها در منطقه خودداری کنید

ادامه

اسراییل, ایتالیا, ایرلند, جنوب اروپا, جهان, خاورمیانه, خبر, زنان, غرب اروپا, فلسطین, کودکان

انتقاد آلمان از لغو ممنوعیت مین ضد نفر برای ارتش آمریکا از طرف ترامپ

“استفان لیبیچ”، سخنگوی سیاست خارجی فراکسیون چپ ها در پارلمان آلمان هم در واکنش به این تصمیم ترامپ گفته است که مین های ضد نفر حقیقتا در دنیا مردود شده‌اند، چرا که اغلب همچنان مدتها بعد از پایان جنگ ها بخصوص غیر نظامیان و کودکان را مجروح کرده یا کشته‌اند.

 

به گزارش تسنیم به نقل از “آر ان دی” آلمان، برلین انتقاد شدیدی به تصمیم “دونالد ترامپ” برای لغو محدودیت برای استفاده از مین های ضد نفر وارد کرد.

 

“نیلز آنن”، وزیر مشاور در وزارت امور خارجه آلمان در این باره گفت، تصمیم رئیس جمهور آمریکا مبنی بر نادیده گرفتن ممنوعیت مین های ضد نفر یک شکست سخت برای تلاش های طولانی مدت بین المللی برای مردود کردن این سلاح های کشنده است.

 

وی به ایالات متحده آمریکا توصیه کرد که در این تصمیم خود بازنگری کند.

 

این مقام وزارت خارجه آلمان همچنین تاکید کرد که کشورها معمولا سال ها بعد از پایان جنگ ها همچنان با عواقب استفاده از مین های ضد نفر مبارزه می کنند. از این رو آلمان همچنان خود را نسبت به پاکسازی مین ها در بسیاری کشورها متعهد احساس می کند.

 

“استفان لیبیچ”، سخنگوی سیاست خارجی فراکسیون چپ ها در پارلمان آلمان هم در واکنش به این تصمیم ترامپ گفته است که مین های ضد نفر حقیقتا در دنیا مردود شده‌اند، چرا که اغلب همچنان مدتها بعد از پایان جنگ ها بخصوص غیر نظامیان و کودکان را مجروح کرده یا کشته‌اند.

 

“الکساندر گراف لامبسدورف”، از سیاستمداران بلند پایه حزب لیبرال دموکرات آلمان هم در این باره گفته است که مین های ضد نفر از مخرب ترین سلاح های جهان هستند. این تصمیم ترامپ نه تنها اساسا نادرست است بلکه یک سیگنال خطرناک به سایر کشورها است. آمریکا باید از این تصمیم فاصله بگیرد.

 

“یورگن تریتن”، از سیاستمداران حزب سبز آلمان هم موضع گیری مشابهی داشته و درباره عواقب این تصمیم ترامپ هشدار داده است.

 

وی لغو ممنوعیت استفاده از این تسلیحات از طرف ترامپ را مجوزی تشویق کننده به همه جنگ طلبان و جنایتکاران جنگی برای استفاده مجدد از این سلاح غیر قانونی دانسته و ساخت این سلاح کشنده را ساده و ارزان ارزیابی کرد.

 

این تصمیم ترامپ اولین طرح وی برای عبور از یک خط قرمز نیست. پیش از این هم وی از معاهده منع موشک های هسته‌ای، توافق هسته‌ای با ایران و توافق آب و هوای پاریس هم خارج شده بود.

 

کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد که به خواست دونالد ترامپ ممنوعیت استفاده از مین‌های ضدنفر برای نیروهای مسلح ایالات متحده برداشته می‌شود.

 

طبق اطلاعیه کاخ سفید، ارتش آمریکا از این پس می‌تواند، در شرایطی خاص از مین‌های ضدنفر پیشرفته‌ای که از دور قابل کنترل هستند، استفاده کند.

 

ماری ویرهم، از فعالان “دیدبان حقوق بشر” اقدام دونالد ترامپ را “گامی شرم‌آور” خواند و ابراز امیدواری کرد که رئیس جمهور بعدی آمریکا آن را لغو کند.

 

به ابتکار دولت باراک اوباما استفاده از مین‌های ضدنفر از سال ۲۰۱۴ ممنوع شده و ارتش آمریکا کاربرد مین‌های ضدنفر را در سراسر جهان به استثنای کره جنوبی متوقف کرده بود. در مرز میان کره شمالی و کره جنوبی انبوهی مین کاشته شده است.

 

دولت ترامپ می‌گوید که این ممنوعیت، ارتشیان آمریکا را در شرایطی دشوار قرار داده بود.

 

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا گفته است که استفاده از مین‌های ضدنفر برای عملیات پیروزمندانه ارتش آن کشور ضرورت دارد.

 

نهادهای صلح‌دوست و مدافعان حقوق بشر، مین‌های ضدنفر را پلیدترین سلاح جهان می‌دانند که بیشتر مردم غیرنظامی و بی‌دفاع قربانیان آن هستند. این مین‌ها حتی پس از پایان جنگ نیز به کشتن و معلول کردن انسان‌ها، به خصوص کودکان، ادامه می‌دهند.

 

سالانه هزاران نفر، به ویژه از میان افراد خردسال، از انفجار مین جان یا سلامتی خود را از دست می‌دهند. در افغانستان، یمن، آنگولا، کامبوج، لائوس و عراق افراد بی شماری قربانی این سلاح مخوف شده‌اند.

 

کاشتن مین‌های ضدنفر آسان و کم خرج اما برچیدن و خنثی کردن آنها دشوار و خطرناک است.

رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ خواستار ایجاد سپر هسته‌ای مشترک با فرانسه شد

رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ در آستانه برگزاری این اجلاس مهم با اشاره به اینکه اروپا دیگر نمی‌تواند به حمایت‌های آمریکا تکیه کند، خواستار مذاکرات آلمان با فرانسه برای تشکیل یک سپر هسته‌ای مشترک شد.

ادامه

اتحادیه اروپا, المان, امریکا, ایران, ترکیه, جهان, چین, خبر, روسیه, غرب اروپا, فرانسه

فرجام برکسیت؛ بریتانیا پس از ۴۷ سال از اتحادیه اروپا جدا شد

بریتانیا پس از ۴۷ سال و با طی فرایندی دشوار که به بهای برگزاری همه‌پرسی، انتخابات زودرس و حتی استعفا تمام شد، بالاخره در ساعت بیست و سه شامگاه جمعه ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ به وقت لندن، رسما راه خود را از اتحادیه اروپا جدا کرد.

ادامه

اتحادیه اروپا, المان, انگلستان, جهان, خبر, غرب اروپا