حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان

به‌دنبال حمله انتحاری به کاروان مهندسان چینی در پاکستان، سفارت پکن در اسلام‌آباد به شهروندان چینی حاضر در کشور جنوب آسیا اعلام کرد که تدابیر امنیتی را تشدید کرده و گوش به زنگ باشند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، در پی کشته شدن ۶ نفر از جمله پنج شهروند چینی در حمله ... حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان

ادامه

امنیتی, پاکستان, تروریسم, جنوب آسیا, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

آغاز رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین در دریای عمان

وزارت دفاع روسیه از آغاز رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین در آب‌های دریای عمان خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از العربیه، وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین در دریای امروز سه‌شنبه آغاز شده است. در این بیانیه تأکید شده که ... آغاز رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین در دریای عمان

ادامه

آذربایجان, آفریقای جنوبی, امنیتی, ایران, پاکستان, تروریسم, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, روسیه, صلح, عمان, قزاقستان

گزارش نیوزویک؛ «دموکراسی پاکستان در خطر است»

هفته‌نامه نیوزویک در گزارشی نوشته که دموکراسی پاکستان در خطر است و از مجامع بین‌المللی درخواست اقدام کرده است. به گزارش شفقنا از نشریه هفتگی نیوزویک؛ پاکستان خود را در مقطعی حساس می‌بیند- و در حال دست‌وپنجه نرم کردن با تحولات سیاسی و آشفتگی اقتصادی عظیمی است که بازتابی از تاریخ پرفراز و نشیب این ... گزارش نیوزویک؛ «دموکراسی پاکستان در خطر است»

ادامه

اسلام سیاسی, بنگلادش, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, ژئوپلیتیک, سیاسی, گزارش

انحلال گردان‌های استشهادی طالبان

حکومت سرپرست افغانستان امروز چهارشنبه، از انحلال گردان‌های استشهادی این گروه خبر داد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری طلوع‌نیوز، قاری فصیح‌الدین فطرت رئیس ستاد ارتش حکومت سرپرست طالبان امروز (چهارشنبه ۱۶ اسفند) اعلام کرد که گردان‌های استشهادی طالبان منحل شده‌اند. وی با بیان اینکه نیروهای بین‌المللی دیگر در سرزمین ما حضور ندارند و دولت گذشته ... انحلال گردان‌های استشهادی طالبان

ادامه

آسیای مرکزی, آمریکا, افغانستان, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خبر

انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

نامزدهای مستقل وابسته به نخست وزیر سابق پاکستان، اکثریت کرسی‌های شورای ملی این کشور را در انتخابات هفته گذشته به‌دست آوردند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی‌ان‌ان، براساس اعلام کمیسیون انتخابات پاکستان، نامزدهای مستقل وابسته به عمران خان، نخست وزیر سابق و رهبر حزب تحریک انصاف این کشور تاکنون ۹۸ کرسی شورای ملی ... انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

ادامه

اعتراضات اجتماعی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, فساد

انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان جعلی و فاقد مشروعیت است / شبکه حقانی جزء لاینفک طالبان است

مولوی عبدالسلام حنفی گفت: هیچ‌گونه توافق صلح یا آتش‌بس به امضاء نرسیده و بر همین اساس عملیات ما علیه اشغالگران ادامه دارد.

 

هفتمین دور از مذاکرات طالبان و آمریکا روز گذشته در دوحه، برگزار شد و تمام رسانه‌ها و تحلیلگران منتظر آن هستند تا شاید اخبار جدیدی از پایتخت قطر مخابره شود. این دور از مذاکرات در شرایطی برگزار می‌شود که چندی پیش وزیر خارجه آمریکا وارد شد و پس از آن شاهد اولین سفر «اشرف غنی» به پاکستان بودیم اما در این میان سخنان زلمی خلیلزاد هم به خودیِ خود قابل تامل بود. او همچنان معتقد است که خروج تمام قد آمریکا از افغانستان صورت نمی‌پذیرد و حتی کار به تکذیب اظهارات مقامات طالبان از سوی آنها کشید.

 

از جهتی دیگر اخیراً طالبان در راس هیئتی به سرپرستی «ملابرادر آخوند» به چین و روسیه سفر کرده‌اند که برای اولین بار شاهد سفر معاون سیاسی طالبان به این کشورها هستیم. در این مسیر همچنان صدای انفجارها و عملیات‌های طالبان با نام غزوه الفتح به گوش می‌رسد و این موضوع دقیقاً در زمانی اتفاق افتاده که افغانستان آرام آرام آماده انتخابات ریاست جمهوری می‌شود اما سوال‌‌های زیادی در این میان وجود دارد که به نظر پاسخ دادن به آن می‌تواند تا حدی ابهام‌ها و دورنمای تحولات را روشن کند. از این منظر برای واکاوی آخرین وضعیت هفتمین دور مذاکرات طالبان و سایر مسائل سیاسی و میدانی افغانستان به گفت‌وگوی اختصاصی با «مولوی عبدالسلام حنفی» معاون دفتر سیاسی دوحه، عضو ارشد هیئت مذاکره کننده با آمریکا و عضو شورای رهبری طالبان پرداختیم که به این شرح است:

 

اخیراً زلمی خلیل‌زاد گفته است که اظهارات طالبان مبنی بر خروج کامل آمریکا از افغانستان صحت ندارد. به عنوان عضو ارشد هیئت مذاکره کننده، تشریح کنید که این موضوع در شش دور مذاکره‌ای که اتفاق افتاد چگونه بررسی و تبادل نظر شده است؟ واکنش طالبان در این مورد چیست؟

 

عبدالسلام حنفی: این صحبت‌ها و اظهارات متناقض بارها از سوی آنها اعلام شده و ﻣﺎ ﺑﺎرﻫﺎ اﻋﻼم کرده‌ایم و اﮐﻨﻮن ﻫﻢ ﻣﯿ‌‌‌‌‌ﮕﻮﯾﯿﻢ ﮐﻪ در اﺻﻮل کلی، آﻣﺮﯾﮑایی‌ها ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻪ‌اﻧﺪ ﮐﻪ ﻧﯿﺮوﻫﺎی ﺧﻮد را از اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎن ﺧﺎرج ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨﺪ.

 

«تکمیل اسناد خروج آمریکا و تعهد بر نرسیدن ضرر از خاک افغانستان»

 

چه مسائلی در دور هفتم مذاکرات دوحه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد؟

 

عبدالسلام حنفی: موضوع‌هایی که قبلاً مورد بحث و توافق اجمالی قرار گرفته اما به نتیجه و خروجی نهایی نرسیده بود مجدداً در دور هفتم مورد بحث قرار می‌گیرد. از سوی دیگر به تکمیل اسناد فی مابین در دو موضوع ۱- خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان و ۲- عدم سرایت ضرر به آمریکا از خاک افغانستان پرداخته خواهد شد. باید توجه داشته باشید که پیشرفت در این زمینه راه را برای گفت‌وگوهای بین‌الافغانی هموار خواهدساخت.

 

«شبکه حقانی عضوی از کالبد طالبان است»

 

اخیراً در گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد (شماره S/۲۰۱۹/۴۸۱ به تاریخ ۱۳ ژوئن) اعلام شده که القاعده زیر چتر طالبان در حال تقویت و بازسازی خود است و همچنین به ارتباط امارت اسلامی با حقانی و برخی دیگر از گروه‌ها مانند لشگر طیبه،‌ تحریک طالبان پاکستان و غیره اشاره شده. این گزارش را چگونه تحلیل می‌کنید؟

 

عبدالسلام حنفی: اتفاقاً آن گزارش را بررسی کردیم و باید بگویم که بخش زیادی از این گزارش بر پایه داده‌ها و مولفه‌های ناقص و مغرضانه استوار بود. بنده رسماً اعلام می‌کنم که اکنون در خاک افغانستان و صفوف مجاهدین طالبان، هیچ نیرویی از کشورهای دیگر وجود ندارد. من باور دارم که این قبیل گزارش‌ها و ادعاهایی که صورت می‌گیرد یک جوسازی رسانه‌ای و سلسله پروپاگاندای هدفمند است که طرف آمریکایی آن را از مدت‌ها پیش کلید زده است. اینکه چرا چنین گزارشی از سوی شورای امنیت (آن هم در آستانه دور جدید مذاکرات دوحه) منتشر می‌شود، جای تعجب دارد و فکر می‌کنم آمریکایی‌ها به دنبال خرابکاری و اخلال در روند جاری مذاکرات با امارت اسلامی هستند.

 

یعنی شما هرگونه ارتباط طالبان با حقانی را رد می‌کنید؟

 

عبدالسلام حنفی: زمانی که می‌گویم گزارش شورای امنیت اشتباه و مغرضانه نوشته شده به همین دلیل است! اساساً‌ مجاهدین حقانی (شبکه حقانی در دهه ۸۰ میلادی توسط جلال‌الدین حقانی تاسیس شد) جزء لاینفک طالبان به حساب می‌آید و هم‌اکنون هیچ جریان جداگانه‌ای بنام شبکه یا گروه حقانی وجود ندارد. تا جایی که هم‌اکنون «سراج‌الدین حقانی» (پسر جلال‌الدین حقانی) معاون طالبان است. از این جهت است که با قاطعیت می‌گویم که گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد بر اساس معلومات ناقص تهیه شده که ما آن را رد می‌کنیم.

 

«انتخابات ریاست جمهوری فتنه و تفرقه را تعمیق می‌کند»

 

نگاه طالبان به انتخابات ریاست جمهوری افغانستان چیست؟

 

عبدالسلام حنفی: واقعیت این است که افغانستان از سال ۲۰۰۱ تاکنون تحت اشغال آمریکایی‌ها قرار دارد و طبیعی است که تمام سیاست‌ها، پلان‌ها و برنامه‌های خرد و کلان توسط اشغالگران طرح‌ریزی و عملیاتی می‌شوند. در این شرایط فرآیندی بنام انتخابات هیچ معنی و مشروعیتی ندارد و نتیجه‌ای هم در بر نخواهد داشت. برای تایید این ادعا نظر شما را به انتخابات قبلی ریاست جمهوری افغانستان جلب می‌کنم. در آن زمان بر اساس سیاست‌هایی که از سوی آمریکا مطرح شده بود، افتضاح سیاسی به وجود آمد که برای حل‌وفصل آن مشکل‌ها، جان کری (وزیرخارجه وقت آمریکا) وارد عمل شد تا بتواند آن را به یک جایی برساند.

 

مشابه این مساله را در وضعیت کنونی شاهد هستیم. به گونه‌ای که هشت ماه از انتخابات پارلمانی افغانستان گذشته و همچنان پارلمان کشور با مشکل‌ها و اختلاف‌های عدیده روبرو است. از این منظر سناریوهایی مانند انتخابات افغانستان جز زمینه‌سازی برای ادامه حضور اشغالگران و اهداف آنها هیچ فایده‌ای در بطن خود ندارد. من معتقدم که همین سناریوهای ایالات متحده باعث ایجاد فتنه و تفرقه‌ میان مردم افغانستان شده است.

 

عده‌ای از مقامات و تحلیلگران در داخل افغانستان و خارج از این کشور معتقدند که طالبان منتظر آن است که نتایج انتخابات ریاست جمهوری جدید اعلام شود تا پس از آن با دولت جدید وارد مذاکره شود. این موضوع تا چه حد صحت دارد؟

 

عبدالسلام حنفی: در سوال قبل یادآور شدم که انتخابات زیر چتر اشغال برای ما هیچ اهمیت و مشروعیتی ندارد. بنابراین نتیجه اینگونه انتخابات‌ها، جعلی و نمایشی است و برای ما قابل پذیرش نیست.

 

«تا خروج آمریکا با دولت مذاکره نمی‌کنیم»

 

به صورت کلی طالبان چگونه و در چه زمان و شرایطی با دولت جدید مذاکره می‌کند؟

 

عبدالسلام حنفی: زمانی که بُعد خارجی مساله افغانستان (حضور نظامیان آمریکا) حل شود، ما با تمام طیف‌ها و جریان‌های افغانستان برای حل‌وفصل منازعه‌های داخلی وارد گفت‌وگو خواهیم شد. لازم است بگویم که هیچگاه طیف‌ها، سازمانها و وزارتخانه‌های جدید‌ که زیر چتر اشغال یا در نتیجه انتخابات‌های جعلی ظهور می‌کنند را مناسب و دارای صلاحیت برای بحث و گفت‌وگو نمی‌دانیم.

 

اخیراً اخباری منتشر شده که می‌گوید طالبان تعدادی از افراد نفوذی خود را به داخل کمیسیون انتخابات افغانستان هدایت کرده است. دلیل این اقدام امارت اسلامی چیست؟

 

عبدالسلام حنفی: اینگونه ادعاها حقیقت ندارد. زمانی که ما تمام دستگاه‌ها و اداره‌های کابل را رد می‌کنیم و آنها را فاقد اعتبار ارزش می‌دانیم و آنها را گماشته آمریکایی‌ها می‌دانیم، دلیلی وجود ندارد که ما تمرکز خودمان را بی جهت و بی‌فایده بر آنها معطوف کنیم. همانطور که گفتم انتخابات افغانستان در وضعیت اشغال کشور هیچ اعتباری ندارد و ما هم برای انتخابات نمایشی آینده هیچ فرد نفوذی یا فرد مورد قبول را وارد کمیسییون نکرده‌ایم.

 

وزیر خارجه پاکستان (شاه محمود قریشی) در کنفرانس دو روزه «روند لاهور» اعلام کرده که اسلام‌آباد به دنبال تئوری عمق استراتژیک در افغانستان نیست. اساساً مطرح شدن تئوری عمق استراتژیک از سوی پاکستان به چه دلیل است؟

 

عبدالسلام حنفی: بهتر است جزئیات تئوری عمق استراتژیک از خود آنها پرسیده شود. از این موضوع اطلاعاتی در دست نداریم.

 

منابع خبری اخیراً اعلام کرده بودند که هیئت امارت اسلامی به رهبری ملا برادر پس از سفر به چین، وارد ایران شده‌اند. محورهای دیدار با مقامات ایرانی چه بوده است؟

 

عبدالسلام حنفی: در زمان مناسب در این مورد توضیحات خواهیم داد!

 

«هیچ توافقی برای آتش‌بس امضاء نشده است»

 

انتقادهای زیادی از عملیات‌های اخیر طالبان در افغانستان وجود دارد و دائماً پرسیده می‌شود که اگر طالبان در مذاکره با آمریکا است چرا عملیات‌های خود مانند غزوه الفتح را قطع نمی‌کند. پاسخ شما در این مورد چیست؟

 

عبدالسلام حنفی: به نظرم این نوع اعتراض‌ها درست نیست. شما شخصاً وضعیت افغانستان را می‌دانید و علاوه بر شما، تمام رسانه‌ها و مقامات در سراسر دنیا می‌دانند که کشور ما تحت اشغال است و ما هم در حال مبارزه و جهاد با اشغالگران هستیم. علاوه بر آن تاکنون هیچ توافقی در مورد آتش‌بس صورت نگرفته که بخواهیم بر اساس آن عملیات‌های خود را متوقف کنیم.

 

دلیل انتشار اعلامیه طالبان علیه خبرنگاران، رادیو و برخی از رسانه‌های افغانستان چه بوده است؟

 

عبدالسلام حنفی: اطلاعیه که در این خصوص منتشر شده، مربوط به کمیسیون نظامی امارت اسلامی است و دلایل زیادی در این راستا وجود دارد که در اعلامیه کمیسیون نظامی جزئیات آن تشریح شده و اخیراً سخنگویان آن را به اطلاع رسانه‌ها رسانده‌اند.

 

«پیام خود را در پکن و مسکو به گوش جهان رساندیم»

 

در سفر هیئت طالبان به چین چه موضوع‌هایی مورد گفت‌وگو قرار گرفت؟ جایگاه پکن در پرونده صلح چیست؟

 

عبدالسلام حنفی: در جریان سفر به چین بحث‌های مفیدی در سه محور صوت گرفت. مساله نخست روابط کشور چین با افغانستانِ آینده بود و موضوع دوم رایزنی برای پیشرفت در بخش اقتصادی افغانستان برای آینده است. مساله سوم هم مربوط به صلح و امنیت در منطقه و افغانستان بود. از این منظر باید بگویم که نتایج سفر به کشور چین امیدوار کننده است و ان‌شاءالله ثمرات خوبی برای هر دو کشور خواهد داشت.

 

دلیل سفر هیئت مذاکره کننده به مسکو و حضور پررنگ محترم ملابرادر آخوند در این نشست چه بود؟

 

عبدالسلام حنفی: طبیعی است که ما می‌خواهیم مواضع خود را با صراحت تمام به گوش جهانیان و به ویژه کشورهای منطقه و همسایه‌ها برسانیم. لذا سفر ملا برادر آخوند به کشور روسیه از دو جهت حایز اهمیت بود؛ نخست اینکه به دنیا بگوییم ما به مسائل مربوط به صلح و به خصوص روابط و تفاهم‌های بین الافغانی احترام می‌گذاریم و دوم آنکه به همگان بفهمانیم ما با کشور‌های منطقه و همسایه‌ها خواهان روابط بهتر هستیم. لذا از این طریق با سفرهای مهم و پر رنگ خود تلاش کردیم دو مطلب را به گوش جهانیان برسانیم.

گفت‌وگو از: فرشاد گلزاری

ایلنا

خشم سعودی‌ها از برخورد عمران خان با ملک سلمان

انتشار ویدیوی برخورد عمران خان نخست وزیر پاکستان و ترک ناگهانی محل گفت و گو با سلمان شاه عربستان باعث جنجال آفرینی و خشمگینی مقامات و کاربران سعودی در شبکه های اجتماعی شده است.

ادامه

ایران, پاکستان, جهان, خاورمیانه, خبر, عراق, عربستان سعودی, قطر

رسانه چینی: عضویت ایران در سازمان شانگهای بررسی می شود

روزنامه مورنینگ پست هنگ کنگ نوشت که در جریان اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در قرقیزستان، اعضای رسمی و ناظر درباره عضویت رسمی ایران در این سازمان بحث و رایزنی خواهند کرد.

ادامه

ازبکستان, اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, ایران, بلاروس, پاکستان, تاجیکستان, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, روسیه, عراق, قزاقستان, هندوستان