گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

همچون دیگر نقاط جهان، ما نیز در گوتنبرگ روز اول ماه مه را گرامی می‌داریم. از سال ۱۸۹۰ میلادی، کارگران همواره این روز را با خواست ۸ ساعت کار در روز، جشن گرفته‌اند. در دو سال اخیر، مردم سوئد شاهد آن بودند که چطور افزایش ده ساله‌ی دستمزد واقعی آن‌ها دود شده و به هوا ... گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

ادامه

آمریکا, ارتجاع, امپریالیسم, جهان, خاورمیانه, روسیه, سوئد, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صهیونیسم, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, عراق, فقر, فلسطین, ناتو

خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

با توجه به بحران‌های فراگیر اقتصادی-اجتماعی و زیست‌محیطی، رشد فاشیسم در جهان، و با در نظر گرفتن آنچه در اوکراین و غزه و سودان می‌گذرد، به‌ویژه با توجه به اقدام تروریستی دولت فاشیستی اسرائیل در حمله به ساختمان‌های متعلق به سفارت جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه و سپس پرتاب صدها پهپاد و موشک توسط ... خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, استثمار, اسراییل, اسلام سیاسی, امپریالیسم, انترناسیونالیسم, انگلیس, اوکراین, ایران, بریکس, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, زنان, سرمایه‌داری, سودان, سوریه, سیاسی, صلح, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فقر, فلسطین, کمونیسم, لنین, محیط زیست, مقاله, منافع ملی, نئونازیسم, نسل‌کشی

افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

تلویزیون اسرائیل امروز چهارشنبه نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد این رژیم از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه را افشا کرد. به گزارش ایسنا، شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل امروز در گزارشی به نقل از برخی مسوولان در لاهه اعلام کرد، صدور چنین دستوراتی همانند این اقدام چشمگیر، ... افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اسراییل, افغانستان, خاورمیانه, دیوان داوری لاهه, فلسطین, گزارش, هلند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

امارات متحده عربی نیروهای نظامی خود را از یمن خارج کرد

خبر تصمیم امارات مبنی بر خروج نیروهای نظامی این کشور از یمن پیش‌تر اعلام شده بود. بر اساس اخبار رسانه‌های عربی، امارات این تصمیم را اجرایی کرده است. برخی از رسانه‌ها از خروج بخش اعظم سربازان امارات از یمن خبر داده‌اند.

 

به گزارش دویچه وله؛ خبر خروج سربازان امارات متحده عربی از یمن بازتاب وسیعی در رسانه‌های عربی داشته است. این خبر ابتدا از سوی خبرگزاری رسمی امارات “وام” منتشر شد. پس از آن، فرستنده‌های تلویزیونی امارات تصاویری از ورود سربازان این کشور به شهرک نظامی زاید در ابوظبی پخش کردند.

 

تصمیم امارات متحده عربی مبنی بر خروج نیروهای نظامی خود از جنگ یمن برای نخستین بار در تیرماه سال جاری منتشر شده بود.

 

در آن هنگام یکی از مسئولان نظامی امارات که خواستار فاش نشدن هویت خود شده بود به خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفته بود که امارات متحده عربی بر آن است تا نیروهای خود را از یمن خارج کند.

 

همان منبع از این سیاست امارات به‌مثابه چرخشی در سیاست خارجی و دفاعی امارات در منطقه یاد کرده و گفته بود که محور سیاست دفاعی امارات از “جنگ” به تلاش برای برقراری “صلح” تغییر کرده است.

 

خروج پس از پنج سال

 

از حضور نظامی امارات در یمن پنج سال می‌گذرد. در روز ششم فروردین سال ۱۳۹۴، امارات به ائتلاف نظامی عربستان در یمن پیوست. چند کشور عربی دیگر نیز در این ائتلاف حضور داشتند.

 

تداوم درگیری‌ها و جنگ در یمن منجر به آن شد که سایر کشورهای مشارکت کننده در این ائتلاف نظامی نیروهای خود را از کشور جنگ‌زده یمن خارج کنند. عملا ائتلاف نظامی کشورهای عربی در یمن به عربستان و همچنین امارات متحده عربی محدود شد.

 

روز دوشنبه ۲۱ بهمن (۱۰ فوریه) روزنامه انگلیسی‌زبان “گالف نیوز” به نقل از مقامات دولتی امارات خبر خروج نیروهای نظامی این کشور از یمن را بازتاب داده و از آن به عنوان نقطه عطفی در سیاست دفاعی امارات یاد کرده است.

 

در این روزنامه ادعا شده است که امارات متحده عربی پس از انجام ماموریت خود برای استقرار صلح و ثبات در یمن، تصمیم به خروج از این کشور گرفته است.

 

روزنامه الشرق الاوسط نیز در همین رابطه گزارشی دارد که در آن مدعی شده امارات بخش اعظم نیروهای نظامی خود را از یمن خارج کرده است.

 

“گالف نیوز” از نقش سربازان امارات در آزاد سازی شهرهای عدن، لحج، ابین و مارب سخن گفته و تاکید کرده است که وظیفه امارات حفظ صلح و ثبات در منطقه بوده اما نیروهای نظامی این کشور آمادگی دارند تا در صورت مورد تهدید قرار گرفتن امنیت این کشور وارد عمل شوند.

 

سایت اسپوتنیک با انتشار گزارشی در همین رابطه به رقابت بین امارات و عربستان در جنوب یمن اشاره کرده و آن را یکی از دلایل خروج نیروهای نظامی امارات از ائتلاف نظامی کشورهای عربی به رهبری عربستان دانسته است.

بزرگترین فراکسیون پارلمانی عراق رأی اعتماد به دولت جدید را مشروط به تحقق اخراج نظامیان خارجی از کشور کرد

نماینده ائتلاف سائرون عراق اعلام کرد که تنها در صورتی که دولت جدید طرح اخراج نظامیان آمریکایی را اجرایی کند، رأی اعتماد خواهد گرفت.

ادامه

امریکا, ایران, جهان, حضور نظامی, خاورمیانه, خبر, عراق

اندیشکده آمریکایی «کاتو»؛ حضور آمریکا در سوریه غیرقانونی و برای غارت نفت است

یک اندیشکده آمریکایی در گزارشی با انتقاد تند از حضور نظامی آمریکا در سوریه به بهانه حفاظت از منابع نفتی و افزایش تهدید تقابل نظامی با قوای روسیه مستقر در سوریه، نوشت که اشغال بخش‌هایی از سوریه غیرقانونی و برای دزدیدن ثروت این کشور است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, حضور نظامی, حقوق بشر, خاورمیانه, روسیه, سوریه, عراق

در حمله ارتش سوریه به فرودگاه تفتناز در ادلب پنج سرباز ترکیه‌ای کشته و تعدادی زخمی شدند

درحالی که منابع از کشته و زخمی شدن تعدادی از نیروهای ترکیه در حمله ارتش سوریه به فرودگاه تفتناز در حومه ادلب خبر می‌دهند، ترکیه به گروه‌های مسلح مورد حمایتش دستور داد از درگیری با ارتش سوریه خودداری کنند و منتظر مذاکرات روسیه و ترکیه باشند.

ادامه

ترکیه, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, سوریه

صدها هزار نفر از شهروندان ترکیه به طرح معامله قرن اعتراض کردند

صدها هزار نفر از مردم ترکیه روز یکشنبه در اعتراض به طرح ضدفلسطینی «معامله قرن» آمریکا در استانبول و سایر شهرهای این کشور راهپیمایی برگزار کردند.

ادامه

اردن, اسراییل, امریکا, ترکیه, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه, فلسطین, لبنان