سما؛ رهبری فلسطین برای آزادی همه اسرا و در راس آنها مروان البرغوثی تلاش می‌کند

یک منبع حاکمیتی فلسطینی اعلام کرد که رهبری فلسطین خواهان آزادی اسرا و در رأس آنها مروان البرغوثی، از رهبران جنبش فتح است. به گزارش ایسنا، یک منبع ارشد فلسطینی اعلام کرد آنچه که در خصوص ارائه درخواست از سوی مقامات رسمی رهبری به رژیم اشغالگر مبنی‌بر عدم آزادی مروان البرغوثی منتشر می‌شود، کاملاً بی‌پایه ... سما؛ رهبری فلسطین برای آزادی همه اسرا و در راس آنها مروان البرغوثی تلاش می‌کند

ادامه

آمریکا, اسراییل, اشغالگری, انگلیس, تشکیلات خودگردان فلسطین, جهان, خاورمیانه, فلسطین, گزارش

بلژیک در حال کار بر روی تحریم‌های بیشتر علیه اسرائیل است

بلژیک ضمن آغاز بحث درباره تحریم اسرائیل در اتحادیه اروپا از این بلوک خواسته تحریم‌هایی علیه اسرائیل اعمال کند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ بلژیک بحث تحریم‌های تجاری احتمالی اتحادیه اروپا علیه اسرائیل را آغاز کرده است. این را الکساندر دو کرو، نخست وزیر این کشور اعلام کرد. به گفته وی، مذاکرات چندین هفته است که ... بلژیک در حال کار بر روی تحریم‌های بیشتر علیه اسرائیل است

ادامه

اروپا, بلژیک, تحریم, جهان, خاورمیانه, غرب, فلسطین, گزارش

حمایت بلژیک از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل

بلژیک حمایت خود را از عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد اعلام کرد. به گزارش ایسنا، حجه لحبیب، وزیر خارجه بلژیک ضمن تاکید بر حمایت کشورش از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل، خاطرنشان کرد که این امر نخستین گام به‌سوی برقراری صلح است. مجمع عمومی سازمان ملل متحد جمعه همین هفته (۲۱ اردیبهشت‌ ماه) ... حمایت بلژیک از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل

ادامه

آمریکا, انگلیس, بلژیک, جهان, خبر, سازمان ملل, سوئیس, فلسطین

رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل؛ ما شکست خوردیم

رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل در نامه‌ای سرگشاده، به شکست از مقاومت فلسطین در عملیات «طوفان‌الاقصی» اعتراف کرد. به گزارش روز یکشنبه ایرنا، روزنامه «جروزالم پست» در گزارشی درباره «هرتزی هالیوی» رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل نوشت که صهیونیست‌ها، هالیوی را به خاطر تحمیل بزرگترین شکست نظامی تاریخ به این رژیم و به عنوان کسی ... رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل؛ ما شکست خوردیم

ادامه

اسراییل, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین

مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه عضویت فلسطین را به رأی می‌گذارد

مجمع عمومی سازمان ملل روز جمعه آینده پیش‌نویس قطعنامه به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک عضو کامل را به رأی می‌گذارد به گزارش ایسنا، مجمع عمومی سازمان ملل متحد صبح روز جمعه آینده (۲۱ اردیبهشت‌ماه) بررسی پیش‌نویس قطعنامه جدیدی مبنی‌بر درخواست به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک عضو کامل و هم‌ردیف و همانند ... مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه عضویت فلسطین را به رأی می‌گذارد

ادامه

آمریکا, انگلیس, جهان, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, سوئیس, فلسطین

افشاگری نیویورک تایمز: رازهایی که حماس از اسرائیل می‌دانست

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با اعلام اینکه رزمندگان حماس در یک عملیات کاملا سازماندهی شده و با برنامه‌ریزی دقیق به سرزمین‌های اشغالی نفوذ کردند، افشا کرد که این امر نشان از آگاهی فوق‌العاده از اسرار و درک عمیق از نقاط ضعف اسرائیل دارد.

به گزارش ایرنا، این روزنامه آمریکایی با اشاره به چگونگی عبور نیروهای حماس از مرز به شدت امنیتی غزه گزارش داد که ۱۰ نیروی مسلح غزه دقیقا می‌دانستند که چگونه مرکز اطلاعاتی اسرائیل را پیدا کنند و چگونه به داخل آن بروند.

بر اساس این گزارش، آنها پس از عبور از دیوار مرزی با پنج موتور سیکلت (دو نیرو سوار بر هر کدام) به سمت شرق حرکت کردند.

به نوشته نیویورک تایمز، ۱۶ کیلومتر بعد، آنها از جاده منحرف شدند و به داخل جنگلی رفتند و روبروی یک گیت بدون محافظ برای یک پایگاه نظامی پیاده شدند. آنها با یک دستگاه انفجاری کوچک دیوار مانع را باز کرده و وارد پایگاه شدند. سپس یک سرباز اسرائیلی را به ضرب گلوله کشتند.

این گزارش با اشاره به اینکه نیروهای حماس با استفاده از یک نقشه کدگذاری شده رنگی، مسیر خود را مشخص می‌کردند، اضافه کرد که با تغییر جهت، آنها به یک درب باز به سمت یک ساختمان دارای استحکامات برخوردند. وقتی داخل شدند، وارد اتاقی پر از رایانه شدند که مرکز اطلاعات نظامی بود.

مصاحبه نیویورک تایمز با مقام‌های اسرائیلی و بررسی ویدئو دوربین‌ها جزئیاتی را نشان می‌دهد از اینکه حماس چگونه توانست ارتشی را که ادعا می‌شود قدرتمندترین در خاورمیانه است را غافلگیر کرده و زیرکانه‌تر از آن عمل کند.

عملیاتی که به تعبیر این روزنامه، طوفان در سرزمین‌های اشغالی به پا کرد، بیش از ۷۷ کیلومتر مربع را به تسخیر نیروهای حماس در آورد و بیش از ۱۵۰ اسیر و بیش از یک‌هزار و ۳۰۰ کشته اسرائیلی داشت.

این روزنامه آمریکایی در ادامه آورد: حماس و متحدانش با برنامه‌ریزی دقیق و آگاهی فوق‌العاده از اسرار و ضعف‌های اسرائیل، اندکی پس از طلوع آفتاب، طول جبهه اسرائیل با غزه را تحت تاثیر قرار دادند و ساکنانی که مدت‌ها برتری ارتش خود را به عنوان یک اصل اعتقادی در نظر داشتند، شوکه کردند.

بر اساس این گزارش، حماس با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین، برج های نظارتی و ارتباطی کلیدی را در امتداد مرز با غزه منهدم کرد که منجر به ایجاد نقاط کور گسترده‌ای برای ارتش اسرائیل شد. مقامات می‌گویند که حماس با مواد منفجره و تراکتور شکاف‌های باز در دیوارهای مرزی ایجاد کرد و به ۲۰۰ نفر در موج اول و یک هزار و ۸۰۰ نفر دیگر در همان روز اجازه داد تا از آن عبور کنند. فلسطینی‌ها با موتورسیکلت و کامیون‌های وانت وارد سرزمین‌های اشغالی شدند که دست کم هشت پایگاه نظامی را شکست داده و بیش از ۱۵ روستا و شهر را در دست گرفتند.

اسناد برنامه ریزی حماس، ویدئوهای عملیات طوفان الاقصی و مصاحبه با مقام‌های امنیتی توسط نیویورک تایمز نشان می‌دهد که این گروه به طرز شگفت انگیزی درک پیچیده‌ای از نحوه عملیات ارتش اسرائیل، محل استقرار واحدهای خاص و حتی زمان لازم برای رسیدن نیروهای کمکی داشتند.

این روزنامه آمریکایی تاکید کرد که سرعت، دقت و مقیاس عملیات حماس، ارتش اسرائیل را به آشفتگی کشانده بود.

نیروهای مقاومت فلسطین از شنبه ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳ عملیات همه جانبه و بی‌نظیری با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی آغاز کرده‌اند.

با آغاز عملیات و حملات نیروهای مقاومت فلسطین تنها ظرف ۲۰ دقیقه، پنج هزار راکت به سمت مواضع اسرائیلی‌ها روانه شد و هم‌زمان با آن پاراگلایدرهای حماس بر فراز سرزمین‌های اشغالی به پرواز درآمدند تا آسمان برای اشغالگران ناامن‌تر از همیشه شود.

هشدار یونیسف درباره وضعیت فاجعه بار کودکان غزه: شمار کودک کشته‌شده تاکنون به ۵۰۰ و زخمی‌ها به هزار و ۶۰۰ نفر رسید

یونیسف از شهادت ۵۰۰ کودک فلسطینی و زخمی شدن هزار و ۶۰۰ کودک دیگر در نوار غزه ظرف یک هفته اخیر خبر داد. به گزارش ایلنا به نقل از آناتولی، «سلیم اویس»، مسئول رسانه‌ای دفتر یونیسف در خاورمیانه و شمال آفریقا اعلام کرد که شمار کشته‌های کودک در غزه تاکنون به ۵۰۰ نفر رسیده و ... هشدار یونیسف درباره وضعیت فاجعه بار کودکان غزه: شمار کودک کشته‌شده تاکنون به ۵۰۰ و زخمی‌ها به هزار و ۶۰۰ نفر رسید

ادامه

اسراییل, جهان, حقوق کودک, خاورمیانه, خبر, شمال افریقا, فلسطین, کودکان

عفو بین‌الملل: دستور تخلیه غیرنظامیان غزه از سوی اسرائیل باید فورا لغو شود

عفو بین‌الملل روز جمعه اعلام کرد که هشدار اسرائیل به غیرنظامیان در غزه برای تخلیه به سمت جنوب «نمی‌تواند هشدار مؤثری تلقی شود» و خواستار «لغو فوری این دستور» شد. به گزارش جمعه شب ایرنا از “سی ان ان”, عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای گفت: این فرمان «به منزله جابجایی اجباری غیرنظامیان است که نقض قوانین ... عفو بین‌الملل: دستور تخلیه غیرنظامیان غزه از سوی اسرائیل باید فورا لغو شود

ادامه

اتحادیه اروپا, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, صهیونیسم, فلسطین

پولیتیکو: اسراییل از آمریکا درخواست تسلیحات خاص کرده است

تل آویو از واشنگتن درخواست برخی تسلیحات و مهمات خاص کرده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ آمریکا از همان ابتدای درگیری‌های میان نیرو‌های فلسطینی و اسراییل در هفتم اکتبر حمایت قاطع خود را از تل آویو اعلام کرده و حتی از اعزام بزرگترین ناو هواپیمابر خود به آب‌های ساحلی فلسطین اشغالی به منظور حمایت از ... پولیتیکو: اسراییل از آمریکا درخواست تسلیحات خاص کرده است

ادامه

آمریکا, اسراییل, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین

‏«نتانیاهو به یک حماس قوی نیاز داشت»

یادداشت خواندنی دمیتری شومسکی روزنامه‌نگار اسرائیلی: نتانیاهو، از زمانی که در سال ۲۰۰۹ برای بار دوم به قدرت رسید، یک دکترین سیاسی مخرب را ایجاد و ترویج کرد که بر اساس آن تقویت حماس و تضعیف تشکیلات خودگردان فلسطین به نفع مردم اسرائیل است. هدف از این دکترین ایجاد انشعاب بین حماس در غزه و ... ‏«نتانیاهو به یک حماس قوی نیاز داشت»

ادامه

اسراییل, تروریسم, فلسطین, قطر, مصر, مقاله